Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Katrine Elisabeth Strøh-Olsen
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Love
Titel 3 Abortion in the US
Titel 4 Evil - EKSAMEN
Titel 5 Speeches and the US Election 2024 - EKSAMEN
Titel 6 English as a Lingua Franca + GCP
Titel 7 Empire and India (GCP forløb) - EKSAMEN
Titel 8 Tilladte hjælpemidler
Titel 9 Female voices: The Bell Jar - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

I forløbet læser vi tekster fra forskellige genrer (novelle, memoir og film) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening samt to mindre afleveringer.

Tekster:
Lucy Cross: The Sin Bin or Lucy’s Heart.
Michael Richards: Just Like That
Alex Garland: Blink and You Miss It.
Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower (movie 2012)
Tara Westover: Educated (three excerpts)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Love

Dette forløb har handlet om ’love’ som abstrakt begreb. Vi har set på hvordan ’love’ er fortolket og illustreret gennem tiden. Vi har arbejdet med litteratur fra 1600tallet, 1900tallet og 2017. Eleverne har arbejdet med ordforråd, forskellige perspektiver på og ideer om ’love’, arbejdet med at analysere poesi, novelle og film. De har løbende sat deres egne perspektiver på ’love’ i spil. I arbejdet med Atwoods short story har vi bl.a. arbejdet med at definere short stories og forventninger til short stories, og med begrebet meta-fiktion. Vi har ligeledes arbejdet med digtanalyse og Marvells argumentationsform. I filmen ’Call me by your name’ har fokus været på characterization and development udover framing.

Tekster:
Margaret Atwood: Happy Endings (short story 1983)
Andrew Marvell: To His Coy Mistress (poem 1681)
Luca Guadagnino og James Ivory: Call Me By Your Name (film 2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Abortion in the US

Forløbet tager afsæt i FN's verdensmål 5, delmål 5.6:Der skal sikres universel adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og reproduktive rettigheder. Vi fokuserer på den aktuelle abortdebat i USA og undersøger begge siders argumenter, ligesom vi undersøger konsekvenserne af abortforbud i mange stater. I forløbet arbejder vi med både non-fiction og fiction materiale, herunder dokumentarfilm, youtubeklip, diverse hjemmesider og ser vi også en fiktionsfilm og læser en short story. De har arbejdet med grupper, inviduelt, pararbejde, klassediskussion, research på nettet, integreret grammatik, cooperative learning-sekvenser, rundbordssamtale, rollespil etc. I arbejdet fokuseres både på elevernes tilegnelse af viden om amerikanske samfundsforhold og på deres egen primært i tale.

Tekster:
Reversing Roe, dokumentarfilm, Netflix 2018
Roe v. Wade Explained, youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9HZj8Qp4p2A
Abortion Stories Before Roe v. Wade, youtube: https://www.youtube.com/watch?v=vlAR8IsvCfM
Unpregnant, spillefilm 2020, HBO
Alice Walker: The Abortion, 1980 (?)
This American Life, radio programme hosted by Ira Glass, Chicago Public Media: Episode 774: The Pink House at the Center of the World (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Evil - EKSAMEN

Vi skal arbejde med forskellige genrer (mest fiktion) og med analyseredskaber dertil. Særligt skal eleverne trænes i at argumentere med baggrund i teksten. Klassen skal arbejde aktivt med perspektivering teksterne imellem, og med samfundsmæssig kontekst. Forløbet stiller krav til elevernes refleksionsevne. Eleverne skal diskutere og tage stilling til filosofiske synspunkter. Vi skal snakke om humanistiske værdier, hvad der definerer ondskab og forskellige definitioner af ondskab.  Vi skal trække tråde til sociale og kulturelle strukturer og dynamikker. Analytisk har vi haft særligt fokus på hvordan vi arbejder med forskellige analytiske redskaber, bl.a. characterization, setting og narration. Mod slutningen af forløbet har vi haft fokus på postmodernismen og perspektiveret Pulp Fiction og Dexter til postmodernismen. Vi har i den forbindelse berørt genren serial killer fiction.


Kernetekster (teksterne er hentet i Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen: Wider Contexts – Basisbog til engelsk A, Gyldendal 2012):
Sean Pence: Bad or Mad? (article excerpt 2004)
Stanford Out Loud: The Menace Within (podcast 2016) https://stanfordmag.org/contents/podcasts
Ted Hughes: Hawk Roosting (poem 1960)
Richard Matheson: Born of man and woman (short story 1950)
Quentin Tarantino: Pulp Fiction (film 1994)
James Manos Jr: Dexter, season 1, episode 1 (Tv-series, 2013)
Jeff Lindsay: Darkly Dreaming Dexter (novel excerpt 2005)

Supplerende materiale:
The Stanford Prison Experiment: BBC documentary:
https://www.youtube.com/watch?v=F4txhN13y6A  
Back og Sigh: Through literary landscapes – from the Romantic Age to Postmodernism: Postmodernism - Literary Background (2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Speeches and the US Election 2024 - EKSAMEN

I dette forløb har eleverne arbejdet med non-fiction analyse, primært i forbindelse med politiske taler. Forløbet har ligeledes, med Vance’s memoir som udgangspunkt, reflekteret over hvordan tekster relaterer sig til hhv. fiction og non-fiction (non-fiction and fiction characteristics). Arbejdet med non-fiction analyse har fokuseret på analyse af den retoriske situation (det retoriske pentagram) og retorisk analyse, herunder retoriske virkemidler. Elever er meget kort blevet introduceret til det amerikanske valgsystem.

Tekster:
Donald Trump’s remarks on the Ellipse, Jan. 6, 2021 (edited)
Donald Trump’s victory speech, Palm Beach, Florida, Nov. 6, 2024 (edited)
Kamala Harris’ concession speech, Howard University, Washington D.C., Nov. 6, 2024.
J.D. Vance: Hillbilly Elegy, Introduction and chapter 1 (memoir, 2016)
Barack Obama’s inaugural address, Jan. 21, 2009 (edited)

Supplerende materiale:
Wich, Genefke og Mikkelsen: Election Year (Columbus 2024), p. 10-17.
Wich, Genefke og Mikkelsen: Election Year (Columbus 2024), p. 23-27.
Nanna Flindt Kreiner: On Purpose (Gydendal 2015), kapitlerne: What is rhetoric? og What is non-fiction?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 English as a Lingua Franca + GCP

Dette korte forløb har fokus på engelsk som globalt sprog. Eleverne opnår viden om historien bag engelsk som lingua franca, steder hvor det engelske sprog bruges, forskellen på standard og non-standard engelsk og karakteristiske træk ved engelsk som lingua franca (fluidity, accomodation, adjustment, flexibility). Forløbet ligger som opstart på ’Empire and India’ og spiller en rolle i forståelsen for the British Empire og hvorfor engelsk er blevet et globalt sprog.  

GCP faglige mål:
Forløbet arbejder med det det praktiserede verdensborgerskab som dannelsesideal, herunder fokus på kulturforståelse og global dannelse og evnen at begå sig sprogligt i mødet med fremmede kulturer.

Analytiske kompetencer:
- at udvikle fremmedsprogskundskaber og i forbindelse hermed udvikle evnen til at fortolke kulturer gennem sproglige strukturer.

Materiale:
"English around the World" (article)
https://www.bbc.com/news/magazine-12017753
A Short History of the English: https://www.youtube.com/watch?v=iSSTv8-2358
When Did English Actually Became The World's Official Lingua Franca: https://www.youtube.com/watch?v=jkfSGIA8_a4
http://www.dialectsarchive.com/globalmap
Academic English - Prof. David Crystal on standard vs. non-standard English: https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Empire and India (GCP forløb) - EKSAMEN

Forløbet omhandler det britiske imperium gennem tiden, med særligt fokus på Indien. Vi har læst to tekster fra slutningen af 1800tallet der har særligt fokus på Storbritanniens kolonisering af Indien, og relationen mellem briterne og inderne som konsekvens heraf. Herefter følger en introduktion til ’the partition’. Vi har ligeledes arbejdet med hvordan kultur og identitet hænger sammen og eleverne er blevet introduceret til begreberne postcolonialism og decolonisation. Vi har arbejdet med kernestoffet primært gennem fiktiv tekstanalyse.

Som GCP forløb har ’empire and India’ haft fokus på elevernes forståelse for, hvilken rolle det britiske imperium har spillet i vores globale verden. Vi har haft fokus på at opnå en forståelse for de kulturelle og identitetsmæssige konsekvenser af imperiet og herigennem en empatisk forståelse for ”den anden”.

GCP faglige mål:
- at fortolke andre kulturer gennem disse kulturers sproglige kunstneriske og æstetiske udtryk
- at udvikle fremmedsprogskundskaber og i forbindelse hermed udvikle evnen til at fortolke kulturer gennem sproglige strukturer

Kernestof:
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden (poem, 1899)
Rudyard Kipling: Lispeth (short story, 1886)
Saadat Hasan Manto: The Dutiful Daughter (short story, 1948)
Untouchable (novel excerpt, 1935) by Mulk Raj Anand
Anand Giridharadas: The Ideas Shaping a New India (article, 2011)

Supplerende materiale:
The caste system: https://www.youtube.com/watch?v=P8idvu5zJ8c
India’s colonial history: https://www.youtube.com/watch?v=0_gSRlgwMLs

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Du må bruge følgende hjælpemidler til eksamen:


Min Læring:

Engram (grammatik): https://app.minlaering.dk/bog/1

Engram basis (grammatik): https://app.minlaering.dk/bog/6

Do It, Write (EN) (skrivning): https://app.minlaering.dk/bog/44


Ordbøger:

Merriam Webster + thesaurus (eneste tilladte theasaurus):  https://www.merriam-webster.com/

Oxford Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Cambridge dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/ (IKKE theasaurus)

ABC ordbogen: https://abc.ordbogen.com/dictionary

Ordbogen.com:  https://www.ordbogen.com/da/





Stave-og grammatikkontrollen i Word

Det du har downloadet hjemmefra (fx. fra drev)


Obs: Det er ikke tilladt for eksaminanden at tilgå Studienet.dk, herunder offline-udgaven ”Exam Mode”, under de skriftlige prøver eller under de mundtlige prøvers forberedelsestid.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Female voices: The Bell Jar - EKSAMEN

Forløbet er et værklæsningsforløb. Fokus har været på en socialhistorisk og kønskritisk læsning af roman, hvor vi har været mest koncentreret om personkarakteristik af Esther Greenwood og hendes relationer. Vi har arbejdet med symbolik, gender roles og style of writing. Ligeledes har vi snakket om hvorvidt romanen kan læses selvbiografisk og har i den forbindelse set en dokumentar om Sylvia Plath. Vi har sat teksten i perspektiv ved at læse et uddrag af The Female Malady og The Yellow Wallpaper. Vores primære fokus her har været women’s mental health.


Primær tekst:
Sylvia Plath: The Bell Jar (1963)
Charlotte Perkins Gilman: The Yellow Wallpaper (1892)

Supplerende tekster:
Uddrag fra Elaine Showalter: The Female Malady (Virago Press Ltd., 1987): Nervouse Women – sick roles and sex roles, pp. 124-127.
Dokumentar: Sylvia Plath; Inside the bell jar (BBC): https://www.youtube.com/watch?v=0cOIyeiSzcY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer