Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Martin Lønstrup Nielsen
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up 🐣​🇬🇧
Titel 2 American Identity 🇺🇸🦅🗽🏈🤠🍔
Titel 3 EXAM: Dystopian Fiction 🙈🙉🙊
Titel 4 The Journey - Travels, Cultural Meetings & GCP 🌍
Titel 5 EXAM: 🇬🇧 Multicultural Britain 🇬🇧
Titel 6 EXAM: 🇨🇳🇺🇸Being Asian American🇯🇵🇰🇷
Titel 7 EXAM: Værklæsning: 🌾 The Catcher in the Rye 🌾
Titel 8 EXAM: 💥🇮🇪The Troubles 🇬🇧💣
Titel 9 Digitale Hjælpemidler 💻📗

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up 🐣​🇬🇧

I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer (novelle, digt, tale, artikel og film/tv-serie) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik (ordklasser, kongruens) og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EXAM: Dystopian Fiction 🙈🙉🙊

Forløbet fokuserer på dystopisk fiktion og dets genretræk. Gennem forløbet træner eleverne deres analytiske evner af skønlitterære tekster med fokus på fortolkning og perspektivering til samfundsforhold.

Særligt fokus:
- analyse af film og TV-serier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written Assignment on Dystopian Fiction 02-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EXAM: 🇬🇧 Multicultural Britain 🇬🇧

I forløbet arbejder vi ud fra Sten Pultz Moslunds antologi Everyone is Here (Systime, 2021) med nye aspekter af det multikulturelle felt i Storbritannien. Vi undersøger de tre faser 'Arrival', 'Settlement' og 'The Indigene' med henblik på at forstå Moslunds tese om, at migration ikke længere er en marginal del af den britiske historie, men derimod en voksende faktor, samt hvordan kampen for kulturelt medborgerskab kan følges gennem alle faser.
Forløbet kredser desuden om forståelsen af de teoretiske begreber, der knytter sig til emnet, fx othering, super-diversity, conviviality og whiteness samt om forskellige sproglige aspekter, herunder forskellen på standard engelsk, etnolekt og sociolekt, samt engelsk som et lingua franca sprog.
Skriftlig arbejde om teksterne indgår for at konsolidere den faglige viden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM: 🇨🇳🇺🇸Being Asian American🇯🇵🇰🇷

Dette forløb sætter fokus på Asian American immigration and history.

Hvad vil det sige at være Asian American? Hvordan forener man sin asiatiske kulturarv med det at være amerikaner? Vi kigger på begreber som Orientalism, representation, stereotypes og rolemodels.

Forløbet skal derudover ses som GCP toning i undervisningen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Løvfald˚₊‧꒰ა🍂🍁🧡 ໒꒱ ‧₊ 25-10-2024
Genaflevering Løvfald 🍂🍄🍁🍄🍂 29-10-2024
grammatikopgave 1 🍀✨. ݁₊ ⊹ . ݁˖ . ݁📝 04-11-2024
Podcast on Chinese American Immigration 🪷🌷🌸🌺🦩 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EXAM: Værklæsning: 🌾 The Catcher in the Rye 🌾



Klassens værklæsning bliver den amerikanske klassiker J.D. Sallingers 'The Catcher in The Rye' (1951).

Vi laver en tematisk læsning med fokus på 1950'erne, innocence and childhood, depression, growing up, narrative structure, character analysis, symbolism etc.

Derudover kommer vi ind på, hvorfor bogen blev set som farlig og var forbudt i mange år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EXAM: 💥🇮🇪The Troubles 🇬🇧💣

Northern Ireland is highly relevant in postcolonial studies due to its complex history of colonization, conflict, and identity formation.
Northern Ireland has a history of British colonization, dating back to the early 17th century. The British colonization of Ireland, particularly the Ulster Plantation, significantly impacted the demographic, cultural, and political landscape of Northern Ireland. This history of colonization and its aftermath have left lasting impacts on the region's social, economic, and political structures.
The course will cover the history of The Troubles, post colonialism, Brexit and the future of Northern Ireland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Digitale Hjælpemidler 💻📗


Digitale hjælpemidler 💻📗

Holdet har i undervisningen arbejdet med følgende digitale hjælpemidler:

Minlaering.dk/Engram
Digitale hjælpemidler/opslagsværker
Merriam-webster.com
ordbogen.com
https://www.freecollocation.com/
Thesaurus.com (synonymer)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org
Lixberegneren: https://tekstr.dk/app/
Alt fra Drev må bruges, men skal downloades inden prøven
Words stavekontrol
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer