Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Martin Lønstrup Nielsen
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up 🐣🇬🇧
I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer (novelle, digt, tale, artikel og film/tv-serie) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik (ordklasser, kongruens) og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Identity 🇺🇸🦅🗽🏈🤠🍔
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EXAM: Dystopian Fiction 🙈🙉🙊
Forløbet fokuserer på dystopisk fiktion og dets genretræk. Gennem forløbet træner eleverne deres analytiske evner af skønlitterære tekster med fokus på fortolkning og perspektivering til samfundsforhold.
Særligt fokus:
- analyse af film og TV-serier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written Assignment on Dystopian Fiction
|
02-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EXAM: 🇬🇧 Multicultural Britain 🇬🇧
I forløbet arbejder vi ud fra Sten Pultz Moslunds antologi Everyone is Here (Systime, 2021) med nye aspekter af det multikulturelle felt i Storbritannien. Vi undersøger de tre faser 'Arrival', 'Settlement' og 'The Indigene' med henblik på at forstå Moslunds tese om, at migration ikke længere er en marginal del af den britiske historie, men derimod en voksende faktor, samt hvordan kampen for kulturelt medborgerskab kan følges gennem alle faser.
Forløbet kredser desuden om forståelsen af de teoretiske begreber, der knytter sig til emnet, fx othering, super-diversity, conviviality og whiteness samt om forskellige sproglige aspekter, herunder forskellen på standard engelsk, etnolekt og sociolekt, samt engelsk som et lingua franca sprog.
Skriftlig arbejde om teksterne indgår for at konsolidere den faglige viden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EXAM: 🇨🇳🇺🇸Being Asian American🇯🇵🇰🇷
Dette forløb sætter fokus på Asian American immigration and history.
Hvad vil det sige at være Asian American? Hvordan forener man sin asiatiske kulturarv med det at være amerikaner? Vi kigger på begreber som Orientalism, representation, stereotypes og rolemodels.
Forløbet skal derudover ses som GCP toning i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Løvfald˚₊‧꒰ა🍂🍁🧡 ໒꒱ ‧₊
|
25-10-2024
|
Genaflevering Løvfald 🍂🍄🍁🍄🍂
|
29-10-2024
|
grammatikopgave 1 🍀✨. ݁₊ ⊹ . ݁˖ . ݁📝
|
04-11-2024
|
Podcast on Chinese American Immigration 🪷🌷🌸🌺🦩
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EXAM: Værklæsning: 🌾 The Catcher in the Rye 🌾
Klassens værklæsning bliver den amerikanske klassiker J.D. Sallingers 'The Catcher in The Rye' (1951).
Vi laver en tematisk læsning med fokus på 1950'erne, innocence and childhood, depression, growing up, narrative structure, character analysis, symbolism etc.
Derudover kommer vi ind på, hvorfor bogen blev set som farlig og var forbudt i mange år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EXAM: 💥🇮🇪The Troubles 🇬🇧💣
Northern Ireland is highly relevant in postcolonial studies due to its complex history of colonization, conflict, and identity formation.
Northern Ireland has a history of British colonization, dating back to the early 17th century. The British colonization of Ireland, particularly the Ulster Plantation, significantly impacted the demographic, cultural, and political landscape of Northern Ireland. This history of colonization and its aftermath have left lasting impacts on the region's social, economic, and political structures.
The course will cover the history of The Troubles, post colonialism, Brexit and the future of Northern Ireland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61736799155",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61736799155",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61736799155"
}