Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Pernille Sørensen
|
Hold
|
2023 Ma/u (1u Ma, 2u Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner og variabelsammenhænge (GF)
FØLGENDE KERNESTOF ER GENNEMGÅET I GRUNDFORLØBET
- Variabelsammenhænge
- Afhængig og uafhængig variabel
- De fire repræsentationsformer (formel, tabel, graf, sprog)
- Skift mellem de fire repræsentationsformer
- Funktionsbegrebet - notationen f(x)
- Begreber til funktionsanalyse (monotoniforhold, voksende, aftagende, definitions- og værdimængde)
- Ligefrem proportionalitet
Lineære funktioner:
- Forskrift og graf, herunder konstanterne a og b og deres betydning
- Monotoniforhold
- Definitionsmængde og værdimængde
- Skift mellem repræsentationsformerne, herunder fra sprog til formel og omvendt.
- Bestemmelse af forskriften ud fra to punkter på grafen (+ bevis)
- Lineær regression, modellering (bedste rette linje, residualer, residualplot)
- Lineær vækst: når x vokser med △x, så vokser y med a*△x
- Ligningsløsning
MATERIALE:
Hæfte med Rysensteens eget materiale til matematik i grundforløbet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer I
- Definition af en vektor
- Regning med vektorer (addition, subtraktion, skalarmultiplikation), geometrisk og algebraisk
- Forbindelsesvektor (koordinater)
- Modsat vektor til en vektor
- Stedvektor for et punkt
- Pythagoras Sætning
- Vektorlængde
- Skalarprodukt
- Determinant
- Bestemme areal af trekant og parallelogram vha. determinant
- Regneregler for vektorer
Beviser:
- Sætning 28 (koordinater for vektordifferens)
- sætning 52.1 + 52.4 (regneregler for skalarprodukt)
- sætning 63 (formel for determinant) ikke i bog
MATERIALE:
Kernestof Mat1, stx, Kapitel 5: Vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent- og rentesregning
• Absolut og relativ ændring
• p% af et tal
• Hvor mange % udgør et tal af et andet
• Lægge procent til / trække procent fra vha. fremskrivningsfaktor
• Vækstrate
• Renteformlen (beregning af K, Ko, r og n)
• Indekstal
MATERIALE:
Kernestof Mat1, Stx
ss.112-118
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner:
• Forskrift og graf, herunder konstanterne a og b og deres betydning
• Vækstrate og fremskrivningsfaktor
• Monotoniforhold og asymptoter
• Definitionsmængde og værdimængde
• Bestemmelse af forskriften ud fra to punkter på grafen
• Skift mellem repræsentationsformerne, herunder fra sprog til formel og omvendt.
• Eksponentiel vækst:
- den RELATIVE ændring pr. skridt er konstant
- Når x vokser med 1, så ganges y med a
- Når x vokser med delta x, så ganges y med a^delta x
• Fordoblings- og halveringskonstant
MATERIALE:
Kernestof Mat1, Stx
ss.130-135
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Potensfunktioner
- Forskrift og graf, herunder konstanterne a og b og deres betydning
- Monotoniforhold og asymptoter
- Definitionsmængde og værdimængde
- Bestemmelse af forskriften ud fra to punkter på grafen
- Potensvækst: %-% vækst (Hver gang x vokser med en procent rx, så ændres y med en procent ry)
- Særlige potensfunktioner (kvadratrodsfunktionen og reciprokfunktionen)
- Ligefrem og omvendt proportionalitet
MATERIALE:
Kernestof Mat1, Stx
ss.162-165
ss.150-153
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Logaritmefunktioner
Logaritmefunktioner:
- ln og log, grundtal: e og 10
- inverse funktioner
- Karakteristika ved 10-talslogaritmen (log x) og den naturlige logaritme (ln x) samt funktionernes grafer.
- Definitions- og værdimængde
- Regneregler for log og ln
- Løsning af ligninger vha. logaritmer.
- Linearisering
- beregninger vha. logaritmetabeller og antilogaritmetabeller
MATERIALE:
Kernestof Mat1, Stx
ss.234-237
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Regression og matematiske modeller
- Regression i TI-nspire (lineær, eksponentiel, potens)
- Residualer og residualplot
- Forklaringsgrad
- Vurdering af modeller
- Modelkritik, Modellers rækkevidde
- Den matematiske modelleringsproces
- Importere data fra Excel til TI-nspire
MATERIALE:
Kernestof Mat1, Stx
ss.30-33
s.133, s.136
ss.166-167
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Beviser
Bevis for b-værdiens betydning:
- lineære funktioner f(0)=b
- eksponentielle funktioner f(0)=b
- potensfunktioner f(1)=b
Bevis for a og b (topunktsformler)
- lineære funktioner (rep. fra grundforløb)
- eksponentielle funktioner
- potensfunktioner
Fordoblings- og halveringskonstant for eksponentielle funktioner
Hvad er et matematisk bevis?
Hvad er forskellen på definition og sætning?
Hvilke forudsætninger tager de forskellige beviser udgangspunkt i? Dvs. hvad VED vi og hvad vil vi VISE?
Træning i mundtlig formidling og forberedelse til den mundtlige årsprøve.
MATERIALE:
Kernestof Mat1, Stx
ss.34-35 (sætning 12, 14, 49)
ss.138-139 (sætning 5, 12, 20)
ss.170-171 (sætning 5, 17, 15)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Deskriptiv statistik
- Lave statistisk behandling af både ugrupperet og grupperet datamateriale
- Tegne og aflæse på: prikdiagram/søjlediagram, histogram, sumkurve, boksplot
- Bestemme og fortolke: hyppighed, frekvens og kumuleret frekvens
- Bestemme og fortolke statistiske deskriptorer, fx middelværdi, fraktiler, kvartiler (median, nedre og øvre kvartil), kvartilbredde og variationsbredde, spredning
- Afgøre om et datasæt er højreskævt, venstreskævt eller ikke skævt
- Afgøre om der er outliers i et datasæt
- Beskrive og sammenligne datasæt, fx vha. boksplots
- Lave beregninger og tegne diagrammer i TI-nspire
MATERIALE:
Kernestof Mat1 Stx, ss.46-55 https://kernestof-mat-1-stx.praxis.dk/46
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Andengradspolynomier
Andengradspolynomier:
- Forskrift
- Koefficienterne (a, b, c)’s betydning for parablens udseende
- Bevis for c’s betydning (a og b’s betydning bevises i forløbet om differentialregning)
- Diskriminantens betydning for parablens udseende
- Beregning af koordinatsættet for parablens toppunkt (inkl. bevis for x-koordinat og symmetrilinje).
- Beregning af polynomiets rødder/nulpunkter vha. diskriminantformlen
- Løsning af andengradsligning vha. diskriminantformlen
- Faktorisering og nulreglen
- Løsning af simple andengradsligninger (b=0 eller c=0).
-Anvendelse / modellering:
- polynomiel (kvadratisk) regression
- modellering
- optimering
Polynomier af højere grad end to: antal nulpunkter og ekstrema (gennemgås under differentialregning)
MATERIALE:
Kernstof Mat2 Stx, ss.8-15 https://kernestof-mat-2-stx.praxis.dk/8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Grundlæggende sandsynlighedsregning
Multiplikations- og additionsprincippet til beregning af antal muligheder samt sandsynligheder
A priori og frekventiel sandsynlighed
Fakultetstal (!)
Kombinationer og permutationer (inkl. bevis for formlen for P(n,r) samt K(n,r))
Bestemme binomialkoefficienter K(n,r) vha. Pascals trekant
Sandsynlighedsfelt
Symmetrisk sandsynlighedsfelt
MATERIALE:
Kernestof Mat1 Stx, ss.66-77 https://kernestof-mat-1-stx.praxis.dk/66
Beviserne er gennemgået vha. udleveret note
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
- Kontinuitet og differentiabilitet, grænseværdi (kort)
- Tretrinsreglen
-Differentialkvotienter af simple funktioner
-Regneregler
- Differentiation af produkt og sammensat funktion
-Tangenter
-Monotoni og ekstrema
-Optimering
-Væksthastighed
Kernestof Mat2 kapitel 7, 8, 9.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tangenter i TI-nspires grafværksted
-
Se de tre videoer, der linkes til på s. 92-93 (klik på QR-koderne)
-
Funktioner i TI-nspire
-
Lav øvelse 2 (tangenter i nspire) færdig hjemme på arbejdsarket fra sidste modul om grafisk bestemmelse af tangenthældning og afledet funktion, f'(x).
-
Tangenter i TI-nspires grafværksted Videoen skal ses som en del af øvelse 2
-
Tangentligning, arbejdsark
-
TI-nspire, vejledning
-
Lav 10 min aktivitet i Abacus: Differentiere polynomier 1
-
Lav Abacus (10 min) og øv dig i at huske regnereglerne udenad
-
Væksthastighed, Eksempler og opgaver 2024.tns
-
Video: Væksthastighed, Eksempel 2, løsning i TI-nspire
-
Se video: Kernestof s.93: Væksthastighed
-
Fra sekant til tangent
-
Modulplan
-
Lav aktivitet på Abacus (15 min.)
-
Aflevering 4 MH).docx
-
Se video: Sekant og tangent
-
Se din test igennem og medbring den til timen. Brug min besvarelse herunder.
-
I timen arbejder vi med Dette bevis
-
Se denne video om
-
Vi skal arbejde med dette bevis i timen. Se det hjemmefra, hvis du synes det ville være rart. 1/x Bevis
-
Ingen lektie, men du kan jo bruge noget tid på afleveringen til næste uge 😊
-
Afledet funktion for f(x)=ax+b BEVIS
-
Afledet funktion for f(x)=k BEVIS
-
Gense dette bevis hjemme, som vi arbejdede med i modulet onsdag 1/x Bevis
-
Gense dette bevis hjemme, som vi arbejdede med i modulet tirsdag.
-
Bevis 1 - Video
-
Bevis 2 - Video
-
Ingen lektie. Husk aflevering senest onsdag aften.
-
Monotoniundersøgelse MH 2024.tns
-
Læs Kernestof Mat2, s.122: Monotoniforhold. Tryk på de to QR-koder og se også de to små videoer.
-
LÆS Kernestof s.123 og se den tilhørende video.
-
Differentialregning, Optimering (2024).docx
-
Statistik C - Nyt valgfag
-
Polynomier af højere grad end to, Arbejdsark, 2025.tns
-
Se videoen: væksthastighed proportional med funktionsværdi s 127.html
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorer (II) og Analytisk geometri
Polære koordinater og retningsvinkel
Definition af sinus, cosinus og tangens
Vinkel mellem to vektorer
Parallelle og ortogonale vektorer
Skalarprodukt og Determinant
Projektion
Linjens parameterfremstilling
Linjens ligning (normalform og udvidet form)
Skift mellem parameterfremstilling og ligning
Vinkler mellem linjer
Hældningsvinkel
Skæring mellem linjer
Afstand fra punkt til linje
Cirklens ligning (normal og udvidet form)
Cirkeltangent
Skæring mellem cirkel og linje
Kernestof Mat 1, kapitel 10.1-10.4 + 10.7-10.10
Kernestof Mat2, kapitel 11
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vinkler mellem vektorer
-
Vektorer i TI-nspire
-
Vektorer, rep
-
Vinklen mellem vektorer 2025.tns
-
Øvelse 23+24
-
Terminsprøve, INFO
-
Enhedscirklen, cosinus, sinus og tangens 2025.docx
-
Kernestof mat1 læs ss.182-183: Polære koordinater og retningsvinkel
-
Genlæs s.183 og lav øvelse 9 +10 vha. nspire
-
Brug 15 min. på at arbejde videre med opgaverne fra timen, fra hvor du var kommet til:
-
LÆS ss.186-187 i Kernestof Mat1 om Vektorprojektion
-
Vinkel mellem vektorer
-
Terminsprøve 6.februar 2025, Besvarelse.tns
-
Opsamling på aflevering 8: se disse videoer igennem som opsamling på Abacus og overvej om du har yderligere spørgsmål.
-
Abacus (adaptiv træning, vektorer - 15 min.)
-
Brug 15 min på at regne videre på opgaverne om linjens ligning. Tag arket fra sidst med til timen
-
Se beviset for linjens ligning (3 min.). Vi gennemgår beviset i timen.
-
Vinkler og afstande.tns
-
Skæring mellem linjer: regn videre fra timen i 15 min.:
-
HUSK at tage aflevering med til mig 😍
-
Brug 15 min på at regne videre på opgaverne fra sidst, Kernestof mat2 ss.179-180
-
09 afl, Eksamensopgaver del 1, Besvarelse.pdf
-
Se gennemgangen af nedenstående eksempler. Vi regner en masse opgaver i timen.
-
Cirklen og linjens parameterfremstilling, 2025.tns
-
Læs Kernestof mat2 ss.168-169: Retningsvektor og parameterfremstilling.
-
Omskrivning mellem linjens parameterfremstilling og ligning, 2025.docx
-
Skæring mellem linjer og cirkler, 2025.tns
-
REGN: opg.1137a + 1139a + 1140a regnes færdig fra timen.
-
Skim: Kernestof mat2 ss.170-171: Skæringspunkter og skæringsTIDSpunkter
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Funktioner
- Stykvise funktioner
- At regne med funktioner
- Lodret og vandret forskydning af grafer
Kernestof Mat2, kapitel 2.3, 2.4, 2.5 + TI-nspire arbejdsark (se Lectio)
Kernestof Mat1, kapitel 11.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sandsynlighedsregning, binomialfordeling og -test
- grundlæggende sandsynlighedsregning
- Sandsynlighedsfelt
- Additions- og multiplikationsprincippet
- Kombinationer og permutationer
- Fakultetstal
- Stokastisk variabel
- Middelværdi og spredning for stokastisk variabel
- Binomialkoefficient
- Binomialformel
- Middelværdi og spredning for binomialfordelt stokastisk variabel
- Binomialtest (Énsidet, tosidet: højresidet, venstresidet) konklusion vha. hhv. kritisk mængde/acceptmængde og p-værdi.
- Konfidensinterval
- Normale og exceptionelle værdier
Kernestof Mat2, kapitel 5, kapitel 6, uddrag af kapitel 10 (s.140, 142-143)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
TI-nspire
Vi har gennem 1.g og 2.g brug vejledninger til TI-nspire både skrevne og videoer.
Dette materiale må tilgås under eksamen, hvis det er downloadet til elevens egen computer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61753301566",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61753301566",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61753301566"
}