Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Søren Schultz Søgaard
|
Hold
|
2024 bi/a - 23 (2a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evolution og livets byggesten, protein og DNA
Læsestof:
Liv - Grundbog i biologi s. 8-47
Primære dele:
Morfologiske undersøgelser. Figur 1.6
Sekvensanalyser af DNA og protein. Figur 1.7+1.8
Naturlig og kunstig selektion. Figur 1.9
Argumenter for evolution. Siderne fra fil der viser, fosterudvikling, knogle ligheder osv.
Hvad er proteiner. Figur 2.1
Proteiners opbygning. Figur 2.3 - 2.6
DNA som arvemateriale. Figur 2.7 - 2.12
Eksperiment:
Seglcelle anæmi og elektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Livet som celle, pro og eukaryoter
Liv - Grundbog i biologi s. 48 - 69
Liv - Grundbog i biologi s. 70 - 87
Primære dele:
Opbygning af bakterier. Figur 3.1 - 3.5
Virus. Figur 3.7
Diffusion og osmose, samt vækst. Figur 3.12 - 3.16 + 3.18 - 3.19
Antibiotika og resistens. Figur 3.21 - 3.25
Membranopbygning og transport. Figur 4.1 - 4.3
Eksperiment:
Antibiotikaresistens - hæmningszone
Osmoseforsøget fra NV
Mikroskopiering af eukaryote celler - demoforsøg hvor det vises at der sker osmose i planteceller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Træk vejret - Blodets kredsløb og doping
Liv - Grundbog i biologi s. 90 - 115
Primære dele:
ATP og respirationsligningen. Figur 5.2
Respiration og blodets kredsløb. Figur 5.7 - 5.10 og 5.12 - 5.19 og 5.23 - 5.27 og 5.29
Lille temaopgave om doping - hvordan virker EPO
Læse artikler mm.
Eksperiment:
Blodtryksmålinger
Konditest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mad og fordøjelsen
Liv - Grundbog i biologi s. 116 - 139
Primære dele:
HK1 som alle har til forbrænding af sukker. Figur 6.3
Energi af og opbygning af fedt, protein og kulhydrater. Figur 6.4 - 6.8
Fordøjelsen og enzymer. Figur 6.10 - 6.18
Blodsukkerregulering og diabetes, samt gensplejsning. Figur 6.23 - 6.30
Eksperiment:
Simpel kostanalyse
Spytamylase
Blodsukkermåling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik
Liv - Grundbog i biologi s. 142 - 165
Primære dele:
Kønnet og ukønnet formering. Celledeling. Figur 7.1 - 7.5 og 7.12 + 7.14 + 7.21
Genetik. Figur 7.6 - 7.11 og 7.14 - 7.17
Mutationer. Figur 7.23 - 7.24.
Eksperiment:
Undersøgelse af PTC og andre arvelige egenskaber
Blodtypebestemmelse
Elektroforese - genopfrisk seglcelleanæmi eksperiment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sex, hormoner og reproduktion
Liv - Grundbog i biologi s. 166 - 187 og 157-163
Primære dele:
Kønnenes kønsorganer og sædcelle produktion og menstruation cyklus. Figur 8.4 - 8.27
Eksperiment:
Mikroskopi af kønsceller
Mikroskopi af levende/døde celler (fx sædceller)
Ægløsningstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Naturens netværk
Liv - Grundbog i biologi s. 234 - 246. Sider fra Biologi til tiden s. 117 - 140, dog udvalgte figurer
Primære dele:
Fotosyntese og begrænsende faktorer. Figur 11.7 - 11.8
Fødekæder og fødenet. Figur 11.11 - 13
Makrofauna og søen som et økosystem. Figurer fra Journal Makrofauna, kopier fra biologi til tiden. Figur 164 + 176a-f + 180 + 186 + 190 - 193
Eksperiment:
Ekstration af klorofyl fra blade - fotosyntese
Makrofauna undersøgelse af sø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og opfølgning
Der samles op på enkelte delelementer som mangler, og ellers genopfrisker vi udvalgte emner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61759871298",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61759871298",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61759871298"
}