Holdet 2023 Ke/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Laura Møller Jensen
Hold 2023 Ke/y (1y Ke, 2y Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer, atomer og molekyler
Titel 2 Kemiske bindinger
Titel 3 Kemisk mængdeberegning
Titel 4 Introduktion til syrer og baser
Titel 5 Simple organiske molekyler
Titel 6 Redoxreaktioner
Titel 7 Alkohol og det der ligner
Titel 8 Kemisk ligevægt
Titel 9 Syrer og baser
Titel 10 Det du spiser
Titel 11 Organiske syrer og baser
Titel 12 Metaller

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer, atomer og molekyler

Præsentation af periodesystemet, herunder grundstoffernes placering i det periodiske system. Gennemgang af elektronfordelingen af udvalgte grundstoffer. Kort introduktion til ædelgasregelen samt opskrivningen af kemiske reaktioner. Indledende øvelser omkring udstyr i laboratoriet.


Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Grundstoffer og molekyler (emne 1.1, 1.2, 1.3, 1.5).

Fokuspunkter:
Eleverne skal introduceres til det periodiske system herunder inddelingen af grundstoffer og elektronstruktur. Endvidere skal eleverne opnå kendskab til kemiske reaktioner samt lære at opskrive og afstemme reaktionsskemaet for simple kemiske reaktioner.

Nøgleord:

> Det periodiske system
> Grundstoffer
> Atomer - protroner, neutroner og elektroner
> Elektronstruktur
> Ædelgasreglen
> Kemiske reaktioner
> Reaktionsskemaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kemiske bindinger

Gennemgang af forskellige typer af kemiske bindinger. Der arbejdes med molekyler og ionforbindelser, herunder deres opbygning samt navngivning.

Øvelser:
- Hvilket stof - ionforbindelse eller ej (Kend kemien)
- Fremstilling af kobber(II)bromid

Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Kemiske bindinger (2.1-2.6).

Afleveringsopgave 1:

Fokuspunkter:
Eleverne skal opnå forståelse for forskelle mellem ionforbindelser og molekyler - og dermed hvordan man i de fleste tilfælde kan forklare, hvordan atomerne kan holdes sammen i forskellige kemiske forbindelser.


Nøgleord:

Molekyler
> Elektronparbindinger (kovalentebindinger)
> Ædelgasreglen
> Molekylforbindelser
> Navngivning
> Opbygning
> Prikformler
> Strukturformler
> Rummelig struktur

Ioner og ionforbindelser
> Simple og sammensatte ioner
> Ionforbindelser
> Navngivning

Elektronegativitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kemisk mængdeberegning

Molbegrebet indføres, og der arbejdes med kemisk mængdeberegning ved anvendelse af beregningsskemaer.

Øvelser (introduceret, men ej lavet pga. virtuel undervisning)
- Et kemisk hævemiddel
- Saltindhold i spegepølse

Materialer:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Mængdeberegning (3.1, 3.2, 3.4-3.7).

Fokuspunkter:
Eleverne skal opnå færdighed inden for kemisk mængdeberegning for reaktioner, hvor der indgår faste stoffer og/eller opløsninger. Beregningerne foregår som hovedregel ved anvendelse af beregningsskemaer.

Nøgleord:
> Stofmængde
> Beregningsskemaet (m=n*M)
> Begrænsende faktor
> Ækvivalente mængder
> Stofmængdekoncentration
> Formel og aktuel koncentration
> Opløselighed
> Titrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Introduktion til syrer og baser

Definition af syre og base, definition af pH samt beregninger på stærke syrer og stærke baser.

Øvelser:
- Husholdningseddike

Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Syrer og baser (4.1-4.7).

Fokuspunkter:
Eleverne skal kende eksempler på syrer og baser og kunne opskrive reaktionsskemaer for syrer og basers reaktion med vand. Desuden skal de kunne beregne pH i opløsninger af stærke syrer og stærke baser i vand og på baggrund af pH være i stand til at beregne oxoniumionkoncentrationen. Endelig skal eleverne kunne udføre en syrebasetitrering.

Nøgleord:
> Syre-base reaktion
> Korresponderende syrebasepar
> Syrestyrke
> pH-begrebet
> Ækvivalenspunkt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Simple organiske molekyler

Carbonhydriders fysiske og kemiske egenskaber vil blive belyst igennem arbejde med simple organiske forbindelser, herunder vil der særligt blive lagt vægt på alkaner og alkener. Navngivning af simple organiske molekyler (især alkaner og alkener).

Øvelser:
- Substitution i alkan

Materialer:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Carbonholdige forbindelser (6.1-6.7).

Fokuspunkter:
Eleverne skal få kendskab til carbonhydridernes mangfoldighed og lære at skelne mellem organiske og uorganiske forbindelser. Desuden skal kendskabet til bindingsforhold i molekylforbindelser øges. Endelig skal eleverne lære at navngive simple organiske forbindelser.

Nøgleord:
> Carbonhydrider - alkaner, alkener, alkyner
> Navngivning
> Kemiske og fysiske egenskaber
> Substitutionsreaktioner
> Additionsreaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Redoxreaktioner

Introduktion til emnet "Redoxreaktioner" herunder afstemning af simple redoxreaktioner samt gennemgang af spændingsrækken.

Øvelser:
- Jernindhold i ståluld
- Spændingsrækken

Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis C (iBog), kap 5 (5.1-5.4).  

Fokuspunkter:
Eleverne skal gennem dette forløb opnå kendskab til redoxreaktioner, herunder spændingsrækken, tildeling af oxidationstal samt afstemning af simple redoxreaktioner.

Nøgleord:
> Reduktion
> Oxidation
> Spændingsrækken
> Oxidationstal
> Afstemning af redoxreaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Alkohol og det der ligner

Alkoholer og deres derivater. Stofgrupperne alkoholer, aldehyder, ketoner.

Fokuspunkter:
Eleverne skal få et indtryk af cabonforbindelsernes mangfoldighed og stifte bekendtskab med stofgrupperne alkoholer, aldehyder, ketoner (og phenoler).

I forløbet vil der være særligt fokus på alkoholer, hvor der arbejdes med navngivning, fysiske egenskaber, kemiske egenskaber og anvendelser/forekomster. Endvidere vil der i forbindelse med forløbet indgå et tema om ethanol, hvor vi i klassen fremstiller ethanol ud fra gæring af glucose.

Øvelser:
Gæring af glucose (Isis C) (DEMO)
Oxidation af alkoholer (Isis B 1.10) (med videorapport)

Materialer:
Jensen, Hans Birger m.fl.: Isis Kemi B, siderne 10-25.

Nøgleord:
- Navngivning af alkoholer
- Ethanol
- Destillation
- Mængdeberegning
- Van-der-walls kræfter
- Dipol-dipol kræfter
- Hydrogenbindinger
- Opløselighed og blandbarhed
- Substitutionsreaktion
- Additionsreaktion
- Redoxreaktion
- Alderhyder
- Ketoner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Kemisk ligevægt

Kemisk ligevægt - primært homogene, men også simple heterogene.
Fokuspunkter:
Eleverne skal være i stand til at forklare begrebet kemisk ligevægt og dermed, hvilke konsekvenser indgreb i en kemisk ligevægt vil have. Eleverne skal danne sig en overblik over kemisk ligevægt både kvalitativt og kvantitativt.

Øvelser:
Bestemmelse af ligevægtskonstant (Isis B 2.7)
Indgreb i ligevægt (Isis B 2.4) (med videorapport)

Materiale:
Jensen, Hans Birger m.fl: Isis Kemi B, siderne 34-57
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Syrer og baser

Indhold:
Syrer og basers styrke. pH-beregning. Puffersystemer. Titrerkurver.

Fokuspunkter:
Eleverne skal være i stand til at beregne pH i forskellige opløsninger inkl. pufferopløsninger, samt at anvende Excel. Herudover skal de stifte bekendtskab med Bjerrum-diagrammer og titrerkurver - herunder hvordan sådanne typer af grafer fremkommer og hvordan disse skal aflæses, og dermed kan anvendes til forskellige formål.

Øvelser:
Eddikesyreprocent i eddike (Kend kemien 1)
Bestemmelse af phosphorsyre i cola (nucleus, bioteknologibogen 4)

Materialer:
Jensen, Hans Birger m.fl.: Isis kemi B, ibog, Emne: 4.1 - 4.4 samt 4.6, 4.8 og 4.9.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Det du spiser

Indhold:
Macromolekyler: Saccharider, lipider og proteiner.
Isomeri: Z/E-isomeri. Cis/trans-isomeri. R/S-isomeri.

Fokuspunkter:
Eleverne skal kende til de forskellige typer af isomer, samt navngivning af organiske forbindelser.

I forløbet vil der desuden være fokus på tre forskellige typer af macromolekyler:

- Saccharider: kendskab til monosaccharid, disaccharid, polysaccharid og deres egenskaber.
- Proteiner: Opbygningen af proteiner ud fra aminosyrer herunder også amidbindinger og peptider.
- Fedt: Triclycerider, mættede og umættede fedtstoffer. Cis/trans-fedtstoffer.

Materiale:
Jensen, Hans Birger m.fl.: "Isis kemi B, 2. udgave", Systime, ibog, emne:
5.1 - 5.6 samt 5.8 og 5.9.

Øvelser:
- Påvisning af stivelse (isis kemi b)
- Fehlings prøve (isis kemi b)
- Test for peptidbinding (fra proteiner i æg, Isis kemi b)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Organiske syrer og baser

Bekendtskab med stofgrupperne carboxylsyrer og estere. For hver stofgruppe arbejdes der med navngivning, fysiske egenskaber, kemiske egenskaber og anvendelser/forekomster.

Endvidere vil der i forløbet indgå et tema omkring "Lægemiddelkemi", hvor vi fremstiller acetylsalicylsyre.

Fokuspunkter:
Eleverne skal danne sig et øget overblik over de organiske forbindelsers mangfoldighed. Derudover skal eleverne stifte bekendtskab med en syntese.

Øvelser:
Fremstilling af estere
Syntese af acetylsalicylsyre (med rapport)

Materiale:
Jensen, Hans Birger m.fl.: Isis Kemi B, ibog, Emne: 3.1, 3.3, 3,4, 3.6 og 3,8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Metaller

Indhold:
Eksempler på metaller, deres opbygning og deres ioner. I forløbet vil der være særligt fokus på metallet, jern.

Fokuspunkter:
Eleverne skal stifte bekendtskab med følgende kemiske begreber:

- Metalbindinger og metalioner.
- Redoxreaktioner
- Orbitaler
- Fremstilling af jern i højovne
- Stål
- Hærdning og afhærdning
- Legeringer
- Spektrofotometri
- Lambert Beers lov
- Standart kurve

Materialer:
Jensen, Hans Birger m.fl.: "Isis kemi B, ibog", Systime, Emne 8.2, 8.3, 8.5 (øverst), 7.2, 7.3

Øvelser:
Hærdning af stål (isis b)
Jernindholdet i ståluld (isis c)
Kobberindhold i en legering (isis b)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde