Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Inge Skrumsager Møller
|
Hold
|
2024 ke/d - 23 (2d ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Grundstoffer og det periodiske system
Generel introduktion til kemiC-faget:
Makroskopiske iagttagelser, modeller på mikroskopisk niveau, teori.
Grundstoffers egenskaber og det periodiske system
Fagtermer:
Grundstof
Kemisk forbindelse
Reaktionsskema
Reaktant
Produkt
Koefficient
Afstemning af reaktionsskema.
Tilstandsformer
Atomets opbygning
Proton
Neutron
Elektron
Skalmodel
Elektronstruktur
Isotop
Periodiske system
Gruppe
Periode
Ædelgasreglen
Metal
Ikke-metal
Atommasse
H-sætning,
P-sætning,
farepiktogram,
værnemidler
Demonstrationsforsøg 1: Magnesium og Natrium i vand
Eksamensforsøg 1 (del1): Reaktionen mellem kobber og dibrom
Eksamensforsøg 1 (del2): Identifikation af reaktionsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Hvad er plastik?
Forløb 2: Hvad er plastik?
Fagtermer:
Organisk kemi
Alkaner, alkeners og plastpolymerers kemiske opbygning
Polymerisationsreaktion
Forbrændingsreaktioner - fuldstændig og ufuldstændig
Densitet
Molekylers opbygning og kovalent binding
Elektronprikformel, molekylformel, strukturformel og zig-zag-formel
Et elevforsøg: Identifikation af plastpolymerer
Skriftlig aflevering: "Udfyldt noteshæfte"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktionen mellem kobber og dibrom
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Salte - hvordan genbruges fosfat?
Baggrundsviden om salte og ioner.
Ion, sammensat ion, ionbinding, formelenhed, opløselighed, tungtopløselig, letopløselig, fældningsreaktion, bundfald, iongitter, tilskuerion.
De faglige mål er at kunne:
1. forklare forskellen mellem et atoms og en ions opbygning
2. sammensætte en formel for et salt ud fra en given positiv ion og en given negativ ion
3. Giv en mikroskopisk beskrivelse og en makroskopisk beskrivelse af processen, hvor en ionforbindelse opløses i vand
4. at bruge tabel 8 (side 43) til at redegøre for, om en given ionforbindelse er let opløselig eller tungtopløselig
5. at opskrive et ionreaktionsskema for en fældningsreaktion
6. at finde to letopløselige ionforbindelser, som ved sammenblanding giver en bestemt tungt opløselig forbindelse, opskrive reaktionsskemaet for fældningsreaktionen og identificere de tilskuer ioner, der vil være i opløsningen
7. vurdere mulige måder at fælde fosfationer fra spildevand for at undgå forurening af vandmiljø og drikkevand
Demonstrationsforsøg 2: Opløsning af hhv 2 g kaliumnitrat og 2g calciumhydroxid i 100 mL vand.
To elevforsøg: 3)Fældningsreaktioner og 4) Kvantitativ bestemmelse af fosfat-indholdet i spildevand før og efter fældning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Polaritet af molekyler: Alkohol
Fagtermer:
Kovalent binding, elektronparbinding, elektronsky, strukturformel, elektronprikformel, molekyle, blandbarhed, opløselighed, polaritet, elektronegativitet, elektronegativitetsforskel, ren kovalent binding, upolær kovalent binding, polær kovalent binding, hydrofil, hydrofob, polært molekyle, upolært molekyle, rusmidlers polaritet og ophobning i kroppen
Demonstrationsforsøg 3: Afbøjning af en væskes stråle med statisk elektricitet
Eksamensforsøg 5: Blandbarhed af kemiske stoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5:Fossile brændstoffer og kuldioxid-udslip!
Vi har arbejdet med følgende fagtermer:
Organisk kemi, alkaner, alkener, forbrændingsreaktion, tilstandsformer, blandbarhed, polaritet, fuldstændig forbrændingsreaktion, fysiske egenskaber, ækvivalente mængder, stofmængdeforhold, koefficienter, mængdeberegningsskemaet, masse, stofmængde, molar-volumen for gasser, molarmasse. CO2-udslip.
Et elevforsøg: Molarmassen af lightergas.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Hvor sure er de søde bamser?
Syre-base-kemi
To elevforsøg:
Hvor sure er drikkevarerne? Smagstest og måling af pH med indikator-papir af drikkevarer, samt udregning af oxonium-koncentrationen i drikkevaren
Hvor sure er de søde bamser - kolorimetrisk syre-base-titrering af citronsyre i vingummibamser. Mængdeberegning ud fra titrerkurve. Inddragelse af pH-begrebet, syrestyrke, basestyrke, korresponderende syre-basepar, vands ionprodukt, amfolyt, titreringskurve, pH-indikator
I forløbet har vi arbejdet med følgende fagtermer:
Hydron, syre, base, hydronoverførsel, definition af pH, oxonium-ion, hydroxid-ion, vands auto-hydronolyse, vands ionprodukt, sur, neutral, basisk, pH-indikator, syre-base titrering, titrekurve, ækvivalenspunkt, pH-spring, korresponderende syre-base-par, amfolyt
Demonstrationsforsøg 4: Metoden kolorimetrisk syre-base-titrering
Eksamensforsøg 7: Er de sure bamser søde?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Redox-kemi
Vi har arbejdet med følgende fagtermer:
Oxidation, reduktion, redox-reaktion, elektronoverførsel, oxidationstal, regler for tildeling af oxidationstal, rent grundstof, ioner, ladning, redox-titrering, mængdeberegning for at bestemme præcision i metoden.
Demonstrationsforsøg 5: Afbrænding af magnesium metal
Elevforsøg: C-vitamin i citrusfrugt-juice. Inddragelse af begreberne oxidation, reduktion, elektronoverførsel, oxidationstal, afstemning, aktuel koncentration, mængdeberegning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 2 i modulet
|
29-04-2025
|
Aflevering redox-kemi
|
01-05-2025
|
Video om redox-titrering
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61770639650",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61770639650",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61770639650"
}