Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anders Folden Brink
|
Hold
|
2024 ng/j - 23 (2j ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vejr og klima - Intro
Fokus vil være på de overordnede klimatologiske parametre. Problemstillingerne vi skal arbejde med, omhandler konsekvenser af klimaforandringer ift. klimanormalen. For at kunne beskrive og diskutere dette, skal vi se på konsekvenserne af klimaforandringer for f.eks. København. Desuden skal vi se på konsekvenserne af klimaforandringer for det overordnede globale system af klima- og plantebælter. Hvordan er de opdelt, hvordan vil de ændre sig i fremtiden?
Følgende faglige mål fra læreplanen er i spil i forløbet:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶ - identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶ - udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶ - anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶ - give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
-̶̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Følgende kernestofpunkter fra læreplanen inddrages:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶̶- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Vandes kredsløb
Eksperimentelt arbejde
- Ekskursion til Palmehuset
• Kondens på glas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kampen om Arktis (GCP) - Klima
Forløbet introducerer og uddyber relevante geofaglige problemstillinger vedr. Arktis
I forløbet arbejdes med glaciologiske og glacialmorfologiske problemstillinger, herunder klimaforandringernes betydning for Arktis.
Følgende problemstillinger skal bl.a. kunne besvares ved forløbets afslutning:
Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis - herunder forklaringer af udviklingen i indlandsisens massebalance, gletsjeres tilbagetrækning og betydningen for permafrosten.
Hvilke mønstre vedr. klimaforandringer har påvirket Arktis i Kvartær?
Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Følgende kernestof fra læreplanen er inddraget i forløbet:
Jordens geologiske processer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår̶
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde i forløbet:
Rapport om variationer i massebalance, gletjserafsmeltning, permafrost, isborekerner og klimamodeller med anvendelse af data fra Ice Frontiers og Polar Portalen,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geologi - Intro
Forløbets fokus: geologiske processer og pladetektonik og betydning for den globale befolkning
Fokusområder:
Det geologiske kredsløb
Den pladetektoniske model
Når forløbet er slut skal eleverne bl.a kunne besvare følgende: Hvor gammel er Jorden? Hvorfor ser Jordens overflade ud som den gør? Hvorfor forekommer geologiske naturkatastrofer ikke over hele Jorden? Hvorfor er der forskel på konsekvenserne af ensartede naturkatastrofer forskellige steder på Jorden?
Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
̶- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre̶
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶
Følgende kernestof inddrages i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
-̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Eksperimentelt arbejde
• Identifikation af sedimentære, metamorfe og magmatiske bjergarter
• Virtuelt fletarbejde med Dynamic Earth i Google Earth. Herunder:
- Øvelse med jordskælvslokalisering og jordskælvsdybde i Google Earth, og sætte det i relation til den pladetektoniske model og geologiske kredsløb.
- Øvelse med klassificering af vulkaner, herunder fordelingen af skjold- og keglevulkaner i ft. den pladetektoniske model
- Projektarbejde om udvalgte cases til at belyse div. geologiske naturkatastrofer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
En rejse gennem Danmarks fjerne fortid
Forløbet omhandler de geomorfologiske processer der, siden kridttiden, har ført til dannelsen af det landskab vi har i Danmark i dag. Gennemgang af div. geomoforfologiske processer forårsaget af is, rindende vand og kystprocesser. Ligeledes indeholder forløbet en genopfriskning af hydrologien og vandets kredsløb.
Eleverne skulle opnå viden om følgende:
Hvilke processer har formet landskabet siden sidste istid?
Hvordan varierer istidslandskabet i Danmark, med primært fokus på vest og øst?
Hvad er det aktualistiske princip?
Hvordan opstår en istid?
Hvilke ressourcemæssige fordele har istiden medført, og hvilke problemstillinger opstår når produktion ikke tager hensyn til processerne i naturen?
Hvordan er Møns Klint, Stevns Klint og Faxe kalkbrud dannet?
Hvordan kan man bruge den geologiske lagserie til at redegører for fortidens klimaændringer samt dyre- og planteliv.
Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
-̶ benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder.
Følgende kernestof fra læreplanen er i spil i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
Eksperimentelt arbejde
• Feltarbejde til Møns Klint
• Infiltration af vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61770778992",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61770778992",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61770778992"
}