Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/jwyz1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Laura Bjerregaard Sørensen
Hold
2023 FrF/jwyz1 (
1jwyz1 FrF
,
2jwyz1 FrF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La Jeunesse
Titel 2
L'École OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 3
Une Vie Durable OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 4
La Rentrée #GCP
Titel 5
La Francophonie #GCP OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 6
L'identité et les rôles de genre
Titel 7
Filmfestival
Titel 8
La Seconde Guerre Mondiale OPGIVES TIL EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La Jeunesse
Et forløb om ungdomsliv baseret på serien "Rendez Vous à Nice"
(Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2014)
om en gruppe gymnasieelever i Nice i Frankrig i 10 afsnit.
Film: 'Ibrahim (C'est dimanche!)', instruktion: Samir Guesmi, Frankrig 2020
Indhold
Kernestof:
Forbered dig på at sige lidt om dig selv på fransk: brug link'et og videoen som inspiration:
Lektien til i dag er at støve verberne être, avoir og aller af. I kender dem godt, men måske er det lidt langt væk, det med at bøje verber. brug: Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur og øv dig i at bøje de 3 uregelmæssige verber i le pré
I mandags gik vi i gang med at udfylde dette dokument (nogle af jer fik det med hjem. I må meget gerne udfylde resten af listerne - men ikke lave opgaverne endnu: Transparente ord, liste og opgaver.docx
Slå 3 ord op som er noget du skal lave i weekenden.
Rendez vous a Nice 2-5.pdf Øv jer på at bøje verberne pouvoir og vouloir i présent:
Læs om Le futur proche på Minlæring og skriv 3 sætninger om hvad du skal lave i weekenden.
Rendez vous a Nice 2-5.pdf
I dag får vi besøg af en fransk gymnasieklasse, som er på besøg i København. Hurra for det! Modulet holdes sammen med jeres parallelhold. De franske elever vil starte med at holde et oplæg om Frankrig, det sted de kommer fra og deres skole. Dernæst k
Grupper: https://docs.google.com/document/d/1a_HFBDU1xJBpEU6gigaERfw-EqKy67O9ifD0TNXVx9M/edit
Ugens verber: travailler + finir: Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur I skal kunne bøje dem i le présent og le passé composé (øv dig i at skrive dem og udtale dem).
Gå ind og lyt til den feedback (lydfil), du har fået på din "Parle de toi"-aflevering (ligger i AFL-mappen) og øv udtalen af de ord, der er fokus på (se dem på Lectio under afleveringen).
Læs højt for dig selv i 3 min af Rendez vous à Nice épisode 6: Rendez-vous à Nice 6-10.pdf
Il est né le divin enfant (chanson de Noël pour tout petits avec paroles)
Mød op på Cinemateket kl 10 i 10 - filmen starter kl 10 og der føres fravær inden da. De fleste af jer har fri i 1.modul, og Esther har givet I andre lov til at gå fra hendes modul lidt før. Vi skal se denne film: 'Ibrahim (C'est dimance!)', instruk
Dagen starter 8.45.I skal have en lille gave med (10-20 kr).
Gæt og grimasser/tegn og gæt med juletraditioner: tegn eller mim juletraditionerne på hold. Det andet hold skal gætte traditionen og hvilket land der står i parentesen. Øve sang (Glade jul, ét vers på dansk, tysk, fransk, spansk og kinesisk). Kahoot
La Petite Marchande d'Allumettes | Conte de Noel | dessin animé en français
Fireplace 10 hours full HD
Afsnit
Skriv mindst 3 sætninger i passé composé om hvad du har lavet i din juleferie. Sætningerne læses højt for klassen, så øv udtale (husk at ordbogen kan udtale ordet for dig). Har du glemt le passé composé? Se vedhæftede ark, som vi bruger, når vi skal
On a demandé aux Parisiens, et aux touristes francophones quelles étaient leurs bonnes résolutions pour 2024
Réveillon du Nouvel An.jpeg
Øv dig på at fortælle højt om din weekend: Parler de son weekend .docx Skriv mindst 3 sætninger i le passé composé. Sujet de Discussion: Adam et Tristan.
Ugens verber, som skal terpes i le présent, le passé composé og futur proche: devoir + croire
Dagens billede, beskriv det højt for dig selv: Faire du ski.webp Sujet de discussion: Andrea et Emilie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'École OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om den franske skolesystem, La Laïcité, skolen som mål for terrorisme, samt fokus på de mange ofre for mobning i skolen. Fokus på republikkens værdier.
Film: Entre les Murs (4ns)
Historier og klip fra Instagram om det seneste års fokus på mobning og bla. selvmord som konsekvens heraf blandt franske unge (i alt 2ns).
bla:
L’équipe de France s’engage pour la lutte contre le harcèlement scolaire.
https://www.instagram.com/p/Czta19osuC9/
Gabriel Attal harcelé à l’école : « Ça a duré plusieurs mois et ça a été très violent »
Frappée, insultée, aspergée d’essence... Anne-Liz Deba a vécu l’enfer lors de ses années au collège, harcelée par d’autres élèves.
Clip campagne prix Non au Harcèlement 2023-2024
Chanson: Prix Non au harcèlement 2023 : Meilleure vidéo lutte contre le harcèlement, niveau collège (1ns)
vidéo youtube:
"Cours d'empathie" à l'école : une méthode danoise contre le harcèlement scolaire | Reportage (1ns)
Connie Pedersen: L’école, cible des terroristes islamistes, FranskNyt, feb 2024 (2ns)
"Je suis prof": video, billeder og små tekster (fra demonstrationer + hommage) efter drabet på Samuel Paty men også Dominique Bernard (2ns)
Après l’attentat d’Arras, Emmanuel Macron appelle les Français «à faire bloc», article (1ns)
Les propos de Macron : « Il ne passeront pas ! » (tale efter Paty-mordet) (1ns)
Indhold
Kernestof:
Skriv lidt videres på jeres resumé og portrætter om Rendez-vous à Nice (husk: godt at have til årsprøven).
Vi ser filmen færdig og arbejder med den. Slå 5 adjektiver op, som du vil bruge til at beskrive filmen. Film=hankøn: c'est un film tellement...
Lektie: Vigtigt: gå ind og læs jeres feedback på Ma Passion og ØV JER på udtalen af de ord, der er skrevet i kommentaren. Brug Ordbogen.com eller Forvo.com. Vi ser en fransk film om MAD og MADKULTUR (OG Den Franske Revolution) som optakt til i morgen
NB: Obligatorisk: tæller for ét modul, og der føres fravær. Vi glæder os til at se jer til en festlig aften. Husk fransk ret! :-)
Vi ser filmen færdig (minut: 1.21) og arbejder med fransk madkultur.
Groupes:
I prøven bliver I testet i basalt ordforråd, i at bøje verber (être, avoir, aller og regelmæssige 1.bøjningsverber). Det er også en god idé at kunne bøje adjektiver. Brug hæftet til at øve jer og slå op i Minlæring og brug Conjugaison de tous les ver
Dagens verbum: faire. Øv det i le présent, le passé composé, le futur proche: faire - Conjugaison du verbe faire. Sujet de discussion: Storm et Jacob
OVERVEJ LIGE: Masterclass i sprog 2024
Chanson: Mimi et Jonas. Sujet de discussion: Emilia et Eva. C'est presque le printemps! Øv jer hjemme på mundtligt at beskrive det første billede : Printemps à Paris - der er gloser under.Paris, Printemps.docx
Chanson: Emilie, Emilia et Andrea. Sujet de discussion: Asta. Find et billede, der viser noget du lavede i weekenden, og øv dig i at tale om det. Skriv et par sætninger ned i hæftet.
Ugens verbum: harceler: øv dig på at bøje det i nutid, passé composé og futur proche
Skriv 5 sætninger i hæftet i futur proche om hvad du skal lave i weekenden. Sujet de discussion: Linnea et Viktor
Sujet de discussion: Bertram et Mikkeline
Qu'as-tu fait pendant tes vancances de pâques? Forbered dig på at tale om din ferie på fransk. Tag noter og tal højt med dig selv. Jeg glæder mig til at se jer:) Sujet de discussion: Jonas et Mimi
Lyt til denne lille podcast om skoleuniformer. Følg med i teksten: L'uniforme à l'école - dialogue en français
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Videoaflevering: Ma Passion
04-02-2024
Contrôle
20-02-2024
Grammatik: verber
20-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Une Vie Durable OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om bæredygtighed - både på det personlige plan og på hvordan vi kan udvikle bæredygtige byer samt rejse bæredygtigt. Forløbet fokuserer også på den klimafrygt, som nogle unge lider under. Centralt i forløbet er også fokus på storbyens udfordringer ift. klimaforandringer eksemplificeret ved Paris, og hvad Paris gør for at omstille sig til en mere bæredygtig by.
Paris - Une Ville Verte? Fra Maria Hassings "Paris" udgivelse, Systime (2ns)
Youtube: Végétaliser la ville : le pari de cet architecte français (en innovativ vision for fremtidens bæredygtige og grønne Paris) + arbejdsark (2ns)
Youtube + tekst: Les députés français veulent déshabiller la "fast fashion" • FRANCE 24
Ecologie : C'est quoi le problème avec la « fast fashion » ? (youtube) (1ns)
"Béa Johnson parle de ses vêtements" fra maria Hassings Zéro Déchets, Systime (tekst + video) (1ns)
Le transport durable: le vélo surpasse la voiture à Paris (tekst + video, www.paris.fr) (1ns)
Article: Dunkerque : Justine ouvre une friperie pour garder « précieusement » les vêtements (1ns)
Film: Une année difficile, 2023, Éric Toledano et Olivier Nakache (Filmstriben) (4ns)
Holdet har lavet videoafleveringer fra genbrugsbutikker.
Indhold
Kernestof:
Forbered 3 sætninger om hvad du har lavet i weeekenden i passé composé. Sujet de discussion: Bertram et Mikkeline
Franske serier på Netflix
Som lektie skal I se et afsnit af en selvvalgt fransk serie, som I så skal vise et klip fra og fortælle om i grupper. Fortæl om serien på dansk men også oversat til fransk (dans la série il s'agit de..). I kan finde inspiration i dette dokument: Fra
Vis et klip (la bande-annonce), puis:
Overvej hvad du gør for at leve mere bæredygtigt eller gerne vil gøre: j'aimerais bien... Mindst 3 eksempler på fransk
Afsnit
I skal være klar til at præsentere jeres arbejde fra mandagens modul, så sørg for at I er velforberedte og ved, hvordan I vil strukturere jeres undervisning.
Fransk-tysk-udveksling
Tidsplan:
Grupper: (øverste 3 grupper bliver i lokalet)
Læs denne lille artikel og tal kort om billedet (gloser nederst): Justine ouvre une friperie.docx I skal i modulet ud at optage en video, så udvælg allerede nu en nærliggende genbrugsbutik, hvis du ikke allerede har en yndlings-én af slagsen:)
Béa Johnson.docx
Gruppeaflevering.docx
Grupper:
øv dig i disse verber hjemme: Avoir, aller, être, croire, vouloir, faire
Læs denne tekst om Béa Johnsen (som vi har set en lille film om) - hende med ét syltetøjsglas med skrald for et helt år): Béa Johnsen, Årsprøvetekst.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Contrôle2
19-04-2024
Les friperies! videoaflevering
23-05-2024
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La Rentrée #GCP
Mini forløb om FN-målene Uddannelse og Ligestilling med fokus på Macron (og Rihannas) arbejde for uddannelse til piger i Afrika.
Materiale:
FNs Verdensmål – skolegang for alle (især piger):
Objectif 4 : Assurer l'accès de tous à une éducation de qualité, sur un pied d'égalité, et promouvoir les possibilités d'apprentissage tout au long de la vie:
https://www.youtube.com/watch?v=r356pAfRH8I
Dokumentar: Les Chemins de l'École (i uddrag) + artikel: Rentrée: quand aller à l'école devient dangereux (om børn over hele verdens lange og farefulde ruter til skole)
Arbejde med billedanalyse i sammenhæng med film og artikel:
http://www.unesco.org/new/fr/media-services/multimedia/photos/journey-to-school-photo-gallery/
Collaboration Macron-Rihanna pour évoquer l'accès à l'éducation des enfants partout dans le monde:
https://www.youtube.com/watch?v=pCyrCxj4Ugw
https://www.bfmtv.com/mediaplayer/video/rihanna-recue-a-l-elysee-pour-promouvoir-la-fondation-pour-l-education-967761.html
Eleverne læser første kapitel af dagbogen LOL, som handler om at komme tilbage i skole efter sommerferien. De skriver selv et dagbogsindlæg om deres sommerferie og La Rentrée.
Indhold
Kernestof:
C'est la rentrée! Préparez vous de parler de vos grandes vacances - en français.
Skriv hjemme videre på jeres dagbøger om sommerferie + skolestart inspireret af LOL (aflevering). Husk at bruge gloser fra LOL og brug også slang fra denne hjemmeside: 35 French Slang Words and Phrases to Speak Like a Native
SUR LE CHEMIN DE L'ECOLE - Bande Annonce VOST
Læs lidt af denne artikel højt for dig selv og forstå/oversæt så meget du kan. Vi arbejder videre med det i modulet: Rihanna et Emmanuel Macron ensemble pour l’éducation en Afrique Vi samler op på det I skrev om les chemins de l'école-filmen i mandag
Lav disse opgaver: bøje verber (Fransk NU, Systime, I fik e-nøgler i fredags) (hvis quizzerne ikke virker, så bare gå ind på Systime, find Fransk NU og vælg niveau og verber og lav nogle opgaver, som passer til DIG:)
Læs denne lille introduction til vores nye emne: La Francophonie, introduction.pdf (læs højt for dig selv og oversæt)
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La Francophonie #GCP OPGIVES TIL EKSAMEN
Des histoires du monde francophone et des immigrés en France.
Thèmes: culture, identité, histoire, géographie, langues…
Et forløb om frankofoni med udgangspunk i - og fokus på Maghreb.
Fokus på det franske sprog samt kolonihistorie, kultur og identitet.
Materiale:
"La Guadeloupe", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, indledning og første kapitel (s.9-15) (5ns)
Film: Rock the Casbah (4ns) samt klip fra dokumentarfilm om Marokko og Tunesien (youtube) (2ns)
Fra Entrées: La Francophonie (introduction) (1ns) + "Les Maghrébins et le sexe" (2ns)
Afrique Francophone: l'influence du français dans les pays du Maghreb:
https://www.afrique-francophone.com/maghreb.html
(3ns)
Hvor mange lande i Afrika har fransk som langue officielle?: L’Afrique francophone (rap):
https://www.youtube.com/watch?v=a3Hqfo8FrVA
Delprøve om Tunesien: "Meriam parle de la culture tunisienne", (1ns)
Kilde : Porte-Paroles – dix portraits de jeunes francophones af Peter Jensen
Arbejde med billedbeskrivelse: Images du Maghreb
Francophonie - texte sur les pays francophones, podcastfrancaisfacile:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/texte/francophonie-texte-pays-francophones-niveau-intermediaire.html
(1ns)
Klassen har lavet film om selvvalgte frankofone lande og set hinandens
La Tunisie est bel et bien un pays à part dans le monde arabe, dokumentar, youtube (første 6 min, derefter 41-45) + Tunisien quizlet
https://www.youtube.com/watch?v=bGAZNnJH96k
La décolonisation française:
https://www.maxicours.com/se/cours/les-enjeux-de-la-decolonisation-francaise/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Guerre_d%27Alg%C3%A9rie
(2ns)
"Une Lettre d'Algérie" fra "Née en France" (1ns)
Aya Nakumara et le JO - la controverse (actualité) (1ns)
Indhold
Kernestof:
Gå ind på Systime og vælg én af lytteøvelserne i Fransk NU (I kan vælge niveau og emne). Kør mindst én øvelse igennem.
Lyt til denne lille podcast derhjemme. Vi laver opgaverne i modulet: Francophonie - texte sur les pays francophones
Vi mødes foran Glyptotekets indgang kl 10.10. På muséet skal vi se den franske samling og I skal udvælge et maleri, som I vil lave en billedbeskrivelse og -analyse af. I skriver noter, øver jer mundtligt og optager derefter en video, som I uploader t
Beskriv dette billede højt for dig selv hjemme. Skriv ordforråd ned inden: Indépendance, billedbeskrivelse.docx
PPT
Images du Maghreb: PPT
Groupes 30 septembre .xlsx
Lektie: arbejd på filmene hjemme. I får et halvt modul til at lave dem færdige. Jonas: Expo: Le Maroc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'identité et les rôles de genre
Hvornår er man normal, og er det overhovedet det ,man bør stræbe efter?
Hvordan opdrages den stereotypiske dreng/pige, og hvad hvis man ikke passer ind i den kasse? Hvad hvis man føler sig fanget i den forkerte krop? Må man være den, man er, og må man gifte sig med hvem, man vil?
Kønsroller, fordomme, forventninger, homoseksualitet og identitet.
Materiale:
Notre société fait du jeunisme, Les 13-17 ans qui sont-ils?
Eddy de Pretto: Normal
Eddy de Pretto : Kid
Barbara Pravi : Kid (réecriture)
Tomboy, Céline Sciamma, 2011
Le Lycéen, Cristophe Honoré, Frankrig, 2022
Les jeunes et l’identité (quizlet + images)
Être différent c’est normal (fiche de travail :
la vidéo pour sensibiliser sur la trisomie 21:
https://www.youtube.com/watch?v=rWb6VBH3HOI
Theo sur youtube: pourquoi c'est bien d'ëtre différent:
https://www.youtube.com/watch?v=UbT0KvshllQ
Salomné Hadjadj : être différent c’est normal (chanson):
https://www.youtube.com/watch?v=wM8ZV7AmS28
Mon corps, mon genre, ta gueule: Témoignage: La nouvelle vie de Stella, enfant transgenre
https://www.youtube.com/watch?v=AnKqyCK9Epw&ab_channel=C%C3%A0vous-FranceT%C3%A9l%C3%A9visions
Mariage pour tous - le changement c est maintenant (Entrées)
Delprøve: "Oui au mariage homo"
Indhold
Kernestof:
Fiche de travail
Vi ser filmen færdig. Øv denne quizlet: Et hus i Marokko/Rock the Casbah
Sprogcamp: https://edulife.rysensteen.dk/Uploads/Froala/lbo_rysensteen.dk/Invitation,%20Sprogcamp2025.pdf
Samme som i går: Vi ser filmen færdig. Øv denne quizlet: Et hus i Marokko/Rock the Casbah
Lav de 2 "quiz'er" om relativpronominer:
ØV denne quizlet: Billedbeskrivelsestermer
Modulplan:
1. Repetition af billedbeskrivelse: Billedbeskrivelsestermer +
Afsnit
Brug vedhæftede og øv dig i højt at beskrive billedet.. Tag noter: BILLEDANALYSE Fransk .docx
1. Prøver retur
Øv ordforrådet i denne quizlet: Les jeunes et l’identité
I dag skal vi arbejde med sange. Se dette interview fra 4.20-11.50 og se, hvor meget du forstår. Sæt evt. afspilningshastigheden ned. Skriv noter ned til det, du får fat i: Eddy de Pretto : être chelou, Britney, acceptation de soi, Caroline, ses dout
Oversæt sætningerne og prøv at lave grammatikken også; Tomboy grammatik.docx
Fiche de travail: Tomboy
Vi skal i biografen i dag. :-) Filmen starter kl. 10 - vær der senest 5 i - og varer 2 timer, så vi beder jeres lærere om lov til, at I kan gå lidt før fra 1. modul og nok kommer en anelse for sent til 3 (mind dem gerne selv om det). Det er en god id
Un début d'année rime toujours avec bonnes résolutions ! Franceinfo est allé vous demander ce que vous souhaitiez améliorer en 2025... ou pas !
Skriv 10 sætninger om jeres juleferie i hæftet, brug både passé composé og imparfait (husk PC om handlinger og imp. generelt beskrivende). Øv jer i at sige sætningerne højt på formfuldendt fransk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Filmfestival
Indhold
Kernestof:
Un début d'année rime toujours avec bonnes résolutions ! Franceinfo est allé vous demander ce que vous souhaitiez améliorer en 2025... ou pas !
Skriv 10 sætninger om jeres juleferie i hæftet, brug både passé composé og imparfait (husk PC om handlinger og imp. generelt beskrivende). Øv jer i at sige sætningerne højt på formfuldendt fransk.
Film 2024
Lektie: tjek disse små videoer ud OG brug dette program, hvis du er det mindste i tvivl om din udtale: Et lille tip til at træne udtale : skriv det, du vil sige, ned og indsæt sætningerne i dette tekstlæser program : https://ttsreader.com/ + Inspirat
Filmen skal helst være klippet og tekstet. I får dog et halvt modul til at klare det sidste. (husk: max 3 min og husk jeres egen titel samt undertitel i parentes: hvad har I remedieret: emne + evt tekst/film) og afleveret i denne mappe: https://drive
De, der er færdige, går i gang med afleveringen til d.26/2: Présenter un texte:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La Seconde Guerre Mondiale OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om 2.verdenskrig særligt om Frankrigs behandling af jøderne og med særligt fokus på Holocaust-overleveren Arlette Andersens historie.
Film: Un sac de billes, Christian Duguay, 2017 (Filmstriben.dk) (4ns)
Uddrag fra romanen "Un sac de billes", Joseph Joffo, 1973 (1ns)
Film: Au revoir les enfants (Filmstriben.dk) (4ns)
Vi har primært læst tekster og set dokumentarfilm fra i-bogen "Témoignages - Les rafles et l'histoire d'Arlette", Forfattere: Mads Ilsøe og Line Faden-Babin, Redaktør: Cathrine Leth
Oversigt over udvalgte tekster of filmklip fra "Témoignages":
Intro: den danske tekst: Thomas Kvist Christiansen: Vi er her for at dø
1.1 Le contexte historique (1ns)
1.1.3: La situation des Juifs en France (1ns)
1.4.1 discours de Philippe Pétain (1ns)
L'étoile jaune: 3.2 L’enfance et la jeunesse (Paris) (1ns)
3.1 Arlette, le seul témoin danois d’Auschwitz (1ns)
3.3.3 La Fuite (Paris - Durtol) (1ns)
Lytteøvelse, Le Bon Accueil: 3.4.2 (1ns)
3.2.5 L’étoile jaune et les sentiments (1ns)
3.2.7 « Arlette, une histoire que nous ne devons jamais oublier » (2ns)
5.1.1 « Auschwitz » - À ne jamais oublier (2ns)
https://www.instagram.com/p/DFQSLKGhYKM/
"When I’m asked what the worst thing was, it was when I was forced to be naked."
➡️ FRANCE 24 met Ginette Kolinka, one of the last survivors of #Auschwitz.
Poème de Paul Élouard: Liberté j'écris ton nom (1ns)
Billedbeskrivelse
Quizlet:
https://quizlet.com/564120905/un-sac-de-billes-flash-cards/
https://quizlet.com/1038490554/la-deuxieme-guerre-mondiale-flash-cards/
I undervisningen er brugt:
Ibøger på Systime
ordbogen.com
ABC-Ordbogen
Til at bøje verber: https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Nåede man ikke at læse lektien til 2.verdenskrigsforløbet, som vi er startet på, kan det nås endnu: Thomas Kvist Christiansen: Vi er her for at dø (den danske tekst under 1.1.3)
Hvilke ord kan du huske fra sidst? Træn denne quizlet hjemme: La deuxieme guerre mondiale
Læs denne lille tekst om jødestjernen: 3.2 L’enfance et la jeunesse (Paris) | Témoignages - Les rafles et l"histoire d"Arlette
Exercise en binôme:
Kig på dine noter og repeter ordforråd: La deuxieme guerre mondialeDan 5 sætninger om 2.verdenskrig og Frankrig. Skriv dem ned i hæftet og øv dig så du kan dem udenad.
Tal med dig selv om Arlette og hendes liv: mindst 5 sætninger (skriv også ned i hæftet)
Efter filmen vil I skulle skrive på papir kun med ordbøger som hjælpemidler og aflevere. I kan derfor træne følgende:
Færdig med prøve? Lav adaptive øvelser på Minlæring
Øv dig i at tale om filmen Un sac de billes (Flugten til Nice) ved hjælp af denne side: Boîte à outils 1. Ordliste: Pour parler d’un texte | Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau I modulet får I en mundtlig eksamensøvelse.
Gruppe 1
I dag skal vi arbejde med billedbeskrivelse. Brug denne side til at øve dig i at tale om dette billede: La Libération de Paris
Træn verberne libérer, célébrer, punir, se venger
Se sidste del af dokumentar. Skriv 5-10 sætninger ned om den.
Opsummering: Øv dig i at tale om disse spørgsmål:
I får en prøve hvor I skal beskrive et billede, der har med 2.verdenskrig at gøre og skrive lidt om baggrunden for billedet. Så klø på med at øve jer i at skrive alt, hvad I ved om krigen, få styr på ordforråd, billedbeskrivelse og tjek op på hvilke
Tjek forløbet igennem og find som forberedelse dine noter frem. Genlæs én af teksterne fra forløbet som du i modulet skal arbejde med at præsentere i en gruppe:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594717241", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594717241", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594717241" }