Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/ku - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Anne Emilie Sveistrup
Hold
2023 FrF/ku (
1ku FrF
,
2ku FrF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La jeunesse
Titel 2
Contes de fées et les légendes françaises
Titel 3
Paris - la grande ville - examen '25
Titel 4
Inégalité et racisme - examen '25
Titel 5
Filmfestival 2. fremmedsprog
Titel 6
Les cultures françaises et francoph. - examen ' 25
Titel 7
La famille compliquée - examen '25
Titel 8
Tilladte hjælpemidler til eksamen/terminsprøve
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La jeunesse
Opstartsforløb med bogen Rendez-vous à Nice
Indhold
Kernestof:
Pas de devoirs
Lis et traduis/læs og oversæt skriftligt Introduction på s. 2. til serien Rendez-vous à Nice. Hvis du har mod på at tage ´Résumé med, må du gerne det.
Episode 2 rendez-vous à Nice
Vi arbejder med præpositioner på minlæring i timen
Ingen lektier, men forbered jeres vodcast
Rendez-vous à Nice
Medbring de 5 sætninger, I lavede om jeres devoirs ménagers eller routine du matin
Episode 3
Pink Martini: Sympathique
Vi lytter lige til Sympathique igen...
Episode 4 p. 27 (pdf-side 14)
Minlæring
https://www.fransksprog.dk/da/fransksprog-dk/sangskrivnings-og-videokonkurrence-ma-ville-mon-pays?
Husk høretelefoner og le cahier (kladdehæftet)
Vi skal se afsnit 5!
opgave s. 4: "Présentez un livre ou un film, que vous aimez"
Nous allons finir la série télévisée et aller au restaurant :-)
NB: Obligatorisk: tæller for ét modul, og der føres fravær. Vi glæder os til at se jer til en festlig aften. Husk fransk ret! :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Présente-toi/vodcast
16-11-2023
La galette des rois
04-02-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Contes de fées et les légendes françaises
Vi skal bruge hjemmesiden Contes français en vidéo/tv5 Monde. I får et eventyr hver, som I i grupper skal bearbejde og fremlægge.
Vi skal se filmen Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres noter, fra da I lavede præsentation af en bog/film, for at kunne præsentere den for mig på to minutter.
Vi ser et par af jeres Galette des rois-film
Samtaler om film/bog med den sidste halvdel, bortset fra frankofone. Disse skal huske en ny fransk bog /Edouard Louis og begynde at forberede præsentation af bogen
I skal logge på systime med følgende e-nøgle 43321064-87827-03
Læs første 1,5 side af Le Petit Chaperon Rouge frem til "que j'arriverai bien à l'heure." Notér de eventyrtræk, du får øje på, ned.
Frankofon gruppe: I fremlægger om En finir avec Eddy Bellegueule
Vi laver denne samtaleøvelse rundt om Le petit chaperon rouge
Uregelmæssige verber, lektie på minlæring ( 31 min):
Har nogen lyst til at have en franskmand boende i slut-april til RysMun?
Uregelmæssige bøjninger: bøj venir, faire + se faire og lidt mere aller på minlæring. I skal kunne verberne udenad i de 6 personer
Uregelmæssige verber: devoir, pouvoir og savoir. I skal kunne dem udenad i le présent
Vouloir, connaître, croire (21 min) I skal kunne verberne udenad, så suppler øvelser med ordbog og verbebøjere, fx leconjugueur.fr
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Paris - la grande ville - examen '25
On va faire la connaissance avec cette ville magnifique, pleine de splendeur, de beauté, de différences sociales et de culture.
Forløbet er inddelt i undertemaer, der hver især peger ud mod franske historiske, samfundsmæssige eller kulturelle forhold.
Kernestof:
Film:
Quais de Seine (court-métrage) par Gurinder Chadha, 2006
https://youtu.be/4Q7QD63IkcU?si=TH-QKS23meZU9j5f
Chansons:
La symphonie des éclairs par Zaho de Sagazan (2024)
Aux Champs Elysées par Joe Dassin (1969)
Articles sur l'internet:
Des idées pour occuper les ados pendant les Jeux de Paris 2024, paris.fr (Jeux Olympiques, JO)
https://www.paris.fr/pages/10-idees-pour-occuper-les-ados-pendant-les-jeux-de-paris-2024-27464
Le parlement par Connie Pedersen
https://www.franskpolitik.dk/intro-parlament/
Paris est vraiment une fête, paris.fr (Jeux Olympiques, JO)
https://www.paris.fr/dossiers/paris-est-une-fete-la-preuve-en-images-158 NB: Materialet er for nyligt fjernet fra hjemmesiden, så den indgår ikke i pensum pr. 6/6-25
Clip: Les arrondissements de Paris, Karambolage, ARTE, 2016
Besøg på Glyptoteket, udstilling fransk kunst 1870-1925. Billedbeskrivelse i forhold til Paris-tema
Supplerende stof:
Plan de Paris (kort over)
https://fr.maps-paris.com/cartes-de-paris-quartiers/paris-banlieue-carte
Article, internet:
Cinq enfants te racontent leur Jeux Olympiques
https://www.1jour1actu.com/sport/5-enfants-te-racontent-leurs-jeux-olympiques
Clip YT:
Les nationalités,
https://www.youtube.com/watch?v=zt1Se2Knufo&t=6s
Diverse quizlets
Dialogøvelser
Minlæring-øvelser
Besøg fra fransk gymnasium (2.bfsx2, 2.ku), i den forbindelse præsentationsvideoer til og fra franske elever
Samlet omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Vi går for alvor i gang med et forløb om Paris, så se denne video om arrondissementerne fra 2016 som lektie, og svar på spørgsmålene på dansk:
I får en e-nøgle udleveret
Læs teksten
Lav denne quizlet hjemmefra med 41 ord om storbyen. I får en lille øvelse på papir i timen på baggrund af quizletten
Vi gør La symphonie des éclairs færdig i timen. Som lektie skal I læse og prøve at forstå uden hjælpemidler en anden sang, den berømte parisersang Aux Champs Elysées af Joe Dassin. Skriv ti nøgleord i Elevfeedback. Vi arbejder med den i kladdehæftet
Kør quizletten igen som lektie, vi skal bruge ordforrådet i kladdehæftet.
Nous allons regarder un court-métrage Quai de Seine
Vi får besøg af et fransk gymnasium 30.09., og i den forbindelse skal I lave en lille præsentation af jer selv på 1,5- 2 minut. Tænk over tre ting, du vil fortælle om dig selv, skriv dem ned på fransk og se din vodcast om ferien, så du kan genbruge g
Vi samler op på Quais de Seine med arbejdsspørgsmål i timen
Skøn lektie på minlæring om futur proche, ca. 21 min.
Impressionism
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Inégalité et racisme - examen '25
Kernestof:
L'histoire de la révolution française, 17.07.2024, mômes-parents.fr
Chroniques de l'asphalte par Samuel Benchetrit, p.9-10
Eddy - uddrag af En finir avec Eddy Bellegueule, 2014 (eksamenshæfte FrF A, 10.aug. 2016)
Le racisme expliqué à ma fille par Tahar Ben Jelloun, p. 236-241
Film:
La Haine, Mathieu Kassovitz, 1995
Supplerende stof:
Den ambitiøse Disney-satsning "Oussekine" kaster lys på ofrene for politivold i 80'ernes Frankrig, Information, 12.05.2022
Gruppefremlæggelser om La Haine
Samlet omfang: 25 %
Indhold
Kernestof:
I skal læse om den franske revolution Læs og lav gloser til de tre afsnit (intro + Comment résumer la révolution française + 1789 - Quelle a été la cause de la révolution) Brug dit kladdehæfte til at lave gloser - dvs. de ord, du ikke forstår, gerne
Vi skal høre 10 min. oplæg om Anglet fra gruppen, der var af sted.
Superverber: demander dire penser. Udenad i de to tider
Læs fra s. 2 i pdf'en den korte tekst Eddy i kursiv. Beskriv personen på billedet med tre sætninger. Brug modellen for billedbeskrivelse i La Clé
Superverber: Comprendre devenir donner
Superverber fra de sidste gange: demander dire penser comprendre, devenir, donner. Øv jer i dem i de to tider.
Superverber: Partir, passer, prendre. Øv dig, selvom vi skal se film!
Arbejde med La Haine i fremlæggelser
Husk arket med superverberne, som I udfyldte sidste gang. Ligger her til de fraværende. Skal være færdigt.
Titel
Superverber: faire, laisser, mettre.
Link til Hadet på filmcentralen
4 sidste superverber!: Rester, sortir, venir, voir
Medbring jeres færdige oplæg til La Haine. I skal fremlægge i grupper.
Øvelser i præsens i forskellige verber på minlæring.
Lektie: Du skal have styr på at fremlægge jeres arbejde med La haine alene i en gruppe.
On commence à lire le texte "Hall" par Samuel Benchetrit
Som opfølgning på verbetesten får I en lektie om nægtelser på minlæring. Husk at se videoen i starten.
nous lisons Hall par Samuel Benchetrit
Lektien er at læse resten af Hall. Oversæt og lav nøgleord til hvert afsnit.
Vi skal i biografen i dag. :-) Filmen starter kl. 10 - vær der senest 5 i - og varer 2 timer, så vi beder jeres lærere om lov til, at I kan gå lidt før fra 1. modul og nok kommer en anelse for sent til 3 (mind dem gerne selv om det). Det er en god id
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Filmfestival 2. fremmedsprog
Remediering til en fransksproget film af selvvalgt tekst fra franskundervisningen i 1. og 2. g
Samlet omfang: 5 %
Indhold
Kernestof:
Vi starter på filmarbejdet i dag. Her er planen frem til festivalen 28/1
Tahar Ben Jelloun: Le racisme expliqué à ma fille. Læs følgende dele af teksten: L'Introduction og 1., hvis du er "niveau 1" Hvis du er "niveau 2", så læser også del 2., dvs. resten af teksten.
Du skal fortsat træne superverber i de to tider, le présent og le passé composé. Lav blandede øvelser på minlæring, og træn dem, som du gjorde til testen før jul (brug den til at øve dig). I får en ny test efter filmfestivalen
Manuskriptet (scénario) skal afleveres i dag på lectio
I skal redigere filmen færdig med undertekster, og vi skal kåre en vinderfilm
Her er et nyt link til dokument til eleverne med titler og screenshots:
Filmanmeldelse på fransk.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les cultures françaises et francoph. - examen ' 25
GCP-forløb
Materialer:
Ppt til forløbet kulturforståelse med fokus på det deskriptive og det komplekse kulturbegreb, herunder præsidentkampagnefilm fra Macron og Le Pen, 2017
Selvstændigt arbejde og materiale med mundtlig fremlæggelse om frankofont områrde, herunder egen ppt.
Textes (Kernestof):
Charte de la laïcité expliquée aux enfants, La ligue de l'enseignement, Milan 2013
La Marseillaise (udg. fra Ministère de l'Education nationale et de la jeunesse)
La Francophonie: i: Entrées, 2009
Le Maghreb:
La colonisation + la guerre d'Algérie
Les pieds-noirs et les harkis, i: Entrées, 2009
Le Québec tout court, Fransk Nyt, 2025
Les outre-mers (les DROM-COM), site på TV5 Monde
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercices/a1-debutant/les-outre-mer
Film:
Mommy, Xavier Dolan, 2014
Supplerende stof:
Fængsling af anerkendt forfatter har intensiveret kløften mellem Frankrigs højre- og venstrefløj, Politiken, 01.02.2025
Charte de la laicité
Diverse quizlets koblet til tekster
Øvelser på minlæring
Verbetest, såkaldte "superverber"
Samlet omfang: 30%
Indhold
Kernestof:
Brug min læring til at øve dig i blandede øvelser med verber
I timen læser vi os ind på la francophonie (hvad det vil sige at være frankofon)
Vi ser på les DROM-COM (tv5 monde)
Læs det første afsnit "Colonisation" af teksten om Le Maghreb og lave nøgleord i dit kladdehæfte
Læs videre i samme fil fra sidst om Le Maghreb, s. 2: "Les pieds-noirs et les harkis" Læs frem til La guerre d'Algérie. Skriv des mots-clés (nøgleord) Hvis du kan, så læs videre frem til "Imaginez et Jouez". Prøv disse to quizletter til at øve ordfor
Læs resten af "Midi pile, L'Algérie" i filen fra sidste modul.
her er arbejdsarket til Mommy
Her er opagver til Le Québec
Sørg for at have gruppearbejdet færdigt om Mommy, hvilket var 1) at øve quizletten 2) vos avis du film et pourquoi 3) Portrait de l'un des personnages 4) description des deux images (opg.5)
Læs/skim resten af interviewet med Roxanne for at kunne arbejde med jeres fremlæggelse. Se grupper og oplægskrav på sidste franskmodul.
Le français dans le monde - Karambolage - ARTE
Exposé francophone
Afsnit
I får første del af modulet til at færddiggøre jeres ppt om et frankont land. Fremlæggelser for klassen resten af timen. De, der er fraværende skal sende en video til deres gruppe, som afspilles i klassen. Sørg for hjemmefra at øve, hvad du skal sig
Bundne pronominer på minlæring fra sidste modul, som en del af jer ikke havde lavet. Ligger som lektie
Vi får Camilles exposé om Québec + de andre, som vi ikke nåede
I timen arbejder vi med La Marseillaise
Billedbeskrivelse øves i timen, da I får en test bien-tôt
La laïcité expliquée aux enfants, charte
Øv denne quizlet om begrebet la laïcité igennem to gange
I testen forventer jeg, at I kan bruge passé récent og futur proche i mindst ét eksempel (hvis passé récent er for svært, så brug passé composé), så øv dig i det ud over de andre udtryk fra la clé. Ingen hjælpemidler til testen.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La famille compliquée - examen '25
Indhold
Kernestof:
15 min. lektie:
Arbejdsark 2
Oversigt over det franske skolesystem
Færdiggør le fiche de travail fra i går (sæt sætningerne sammen tal + bogstav og oversæt)
Vi arbejder videre med opg. 3 (mundtligt), 4, 5a, 6, 7 og 9
Læs de to første sider (s. 1 og 2) af teksten Enfin chez moi hjemme frem til billedet s. 3. Lav nøgleord undervejs ca. 15, som du lægger i elevfeedback og skriver i dit kladdehæfte
I skal forberede/vous allez préparer une présentation du texte Enfin chez moi de 5 min. I skal præsentere i grupper`3-4
Samme lektie som sidst, hvor jeg havde barn sygt:
Afsnit
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tilladte hjælpemidler til eksamen/terminsprøve
Oversigt over tilladte hjælpemidler
Ordbogen.com
De i-bøger, vi har brugt i undervisningen:
fra Systime:
La Clé
Un, deux, trois
.
Onlinegrammatik:
Minlæring.dk
Du må bruge dine noter og alt materiale fra undervisningen, som du har downloadet på din computer.
One Note kan tilgås online
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594759929", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594759929", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594759929" }