Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/bfsx1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Laura Bjerregaard Sørensen
Hold
2023 FrF/bfsx1 (
1bfsx1 FrF
,
2bfsx1 FrF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La Jeunesse
Titel 2
L'École OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 3
Une Vie Durable
Titel 4
La Rentrée #GCP
Titel 5
La Francophonie #GCP OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 6
L'identité et les rôles de genre OPGIVES EKSAMEN
Titel 7
Filmfestival
Titel 8
La Seconde Guerre Mondiale OPGIVES TIL EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La Jeunesse
Et forløb om ungdomsliv baseret på serien "Rendez Vous à Nice"
(Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2014)
om en gruppe gymnasieelever i Nice i Frankrig i 10 afsnit.
Indhold
Kernestof:
Forbered dig på at sige lidt om dig selv på fransk: brug link'et og videoen som inspiration:
Lektien til i dag er at støve verberne être, avoir og aller af. I kender dem godt, men måske er det lidt langt væk, det med at bøje verber. brug: Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur og øv dig i at bøje de 3 uregelmæssige verber i le pré
Læs s.3 (i pdf'en - s.9 i bogen) højt for dig selv (ned til Jean-Charles: Dit, Clara..) : Rendez vous a Nice 1.pdf
Slå 3 ord op som er noget du skal lave i weekenden.
Øv jer på at bøje verberne pouvoir og vouloir i présent:
Læs om Le futur proche på Minlæring og skriv 3 sætninger om hvad du skal lave i weekenden.
Rendez vous a Nice 2-5.pdf
Ugens verber: travailler + finir: Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur I skal kunne bøje dem i le présent og le passé composé (øv dig i at skrive dem og udtale dem).
Giv hinanden lektier for til sujet de discussion-opgaven - hvad skal I hver især arbejde på hjemme? I vil få noget tid i modulet til at arbejde videre. Men opgaven skal også arbejdes på hjemme.
TRÆN billedbeskrivelsestermerne (igen!) indtil I kan dem. I skal kunne dem i modulet i dag: Quizlet Øv desuden julegloser: quizlet
Afsnit
I skal gå ind på Minlæring og lave den screening, som vi kun lige nåede at gå i gang med lige efter efterårsferien. Jeg er dobbeltbooket og er i Cinemateket med en anden klasse i dette modul, så jeg er ikke til stede i modulet.
10.15-11.30:
12.10-13.00:
Skriv mindst 3 sætninger i passé composé om hvad du har lavet i din juleferie. Sætningerne læses højt for klassen, så øv udtale (husk at ordbogen kan udtale ordet for dig). Har du glemt le passé composé? Se vedhæftede ark, som vi bruger, når vi skal
On a demandé aux Parisiens, et aux touristes francophones quelles étaient leurs bonnes résolutions pour 2024
Øv dig på at fortælle højt om din weekend: Parler de son weekend.docx . Skriv mindst 3 sætninger i le passé composé. Sujet de Discussion: Anders et Ville
Ugens verber, som skal terpes i le présent, le passé composé og futur proche: devoir + croire
Dagens verbum: faire. Øv det i le présent, le passé composé, le futur proche: faire - Conjugaison du verbe faire Sujet de discussion: Anders et Ville
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'École OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om den franske skolesystem, La Laïcité, skolen som mål for terrorisme, samt fokus på de mange ofre for mobning i skolen. Fokus på republikkens værdier.
Film: Entre les Murs (4ns)
Historier og klip fra Instagram om det seneste års fokus på mobning og bla. selvmord som konsekvens heraf blandt franske unge (i alt 2ns).
bla:
L’équipe de France s’engage pour la lutte contre le harcèlement scolaire.
https://www.instagram.com/p/Czta19osuC9/
Gabriel Attal harcelé à l’école : « Ça a duré plusieurs mois et ça a été très violent »
Frappée, insultée, aspergée d’essence... Anne-Liz Deba a vécu l’enfer lors de ses années au collège, harcelée par d’autres élèves.
Clip campagne prix Non au Harcèlement 2023-2024
Chanson: Prix Non au harcèlement 2023 : Meilleure vidéo lutte contre le harcèlement, niveau collège (1ns)
vidéo youtube:
"Cours d'empathie" à l'école : une méthode danoise contre le harcèlement scolaire | Reportage (1ns)
Connie Pedersen: L’école, cible des terroristes islamistes, FranskNyt, feb 2024 (2ns)
"Je suis prof": video, billeder og små tekster (fra demonstrationer + hommage) efter drabet på Samuel Paty men også Dominique Bernard (2ns)
Après l’attentat d’Arras, Emmanuel Macron appelle les Français «à faire bloc», article (1ns)
Les propos de Macron : « Il ne passeront pas ! » (tale efter Paty-mordet) (1ns)
Indhold
Kernestof:
Lyt til denne franske sang!
Lektien er at tjekke feedback på jeres Ma Pasion-aflevering og ØVE udtalen af de ord, der er skrevet i kommentaren. Brug Ordbogen.com eller Forvo.com
NB: Obligatorisk: tæller for ét modul, og der føres fravær. Vi glæder os til at se jer til en festlig aften. Husk fransk ret! :-)
I prøven bliver I testet i basalt ordforråd, i at bøje verber (être, avoir, aller og regelmæssige 1.bøjningsverber). Det er også en god idé at kunne bøje adjektiver. Brug hæftet til at øve jer og slå op i Minlæring og brug Conjugaison de tous les ver
OVERVEJ LIGE: Masterclass i sprog 2024
Afsnit
Se film færdig (min 1.23) og arbejde med den. Slå 5 adjektiver op, som du vil bruge til at beskrive filmen: Le film est tellement...
Elodie, Valdemar
Vi taler om Entre les Murs. Læs gerne dit arbejdsark med spørgsmål til filmen fra sidste modul igennem, så du er klar til at deltage. Vi tager også fat i de adjektiver, I havde med til i tirsdags. Ugens verbum: harceler: øv dig på at bøje det i nutid
Skriv 5 sætninger i hæftet i futur proche om hvad du skal lave i weekenden. Sujet de discussion: Misha et Filippa
Find et billede, der viser noget du lavede i weekenden, og øv dig i at tale om det. Skriv et par sætninger ned i hæftet. Sujet de discussion: Franka et Frida
Samme lektie som i mandags: Find et billede, der viser noget du lavede i weekenden, og øv dig i at tale om det. Skriv et par sætninger ned i hæftet. Sujet de discussion: Franka et Frida
Qu'as-tu fait pendant tes vacances de pâques? Forbered dig på at tale om din ferie på fransk. Tag noter og tal højt med dig selv. Jeg glæder mig til at se jer:)
L'école, cible des terroristes islamistes _.pdf
Lyt til denne lille podcast om skoleuniformer. Følg med i teksten: L'uniforme à l'école - dialogue en françaisSujet de discussion: Leah et Ludvig
L'uniforme à l'école
Gruppe 1
Crée une bande dessinée qui raconte l’histoire d’un harcèlement scolaire:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Videoaflevering: Ma Passion
30-01-2024
Grammatik: verber
15-02-2024
Contrôle
19-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Une Vie Durable
Et forløb om bæredygtighed - både på det personlige plan og på hvordan vi kan udvikle bæredygtige byer samt rejse bæredygtigt. Forløbet fokuserer også på den klimafrygt, som nogle unge lider under. Centralt i forløbet er også fokus på storbyens udfordringer ift. klimaforandringer eksemplificeret ved Paris, og hvad Paris gør for at omstille sig til en mere bæredygtig by.
Paris - Une Ville Verte? Fra Maria Hassings "Paris" udgivelse, Systime
Youtube: Végétaliser la ville : le pari de cet architecte français (en innovativ vision for fremtidens bæredygtige og grønne Paris)
Youtube + tekst: Les députés français veulent déshabiller la "fast fashion" • FRANCE 24
Ecologie : C'est quoi le problème avec la « fast fashion » ? (youtube)
"Béa Johnson parle de ses vêtements" fra maria Hassings Zéro Déchets, Systime (tekst + video)
Le transport durable: le vélo surpasse la voiture à Paris (tekst + video, www.paris.fr)
Le tourisme durable: Voyager en Train en France : Entre Confort, Durabilité et Découvertes (tekst + video)
Article: Dunkerque : Justine ouvre une friperie pour garder « précieusement » les vêtements
Holdet har lavet videoafleveringer fra genbrugsbutikker.
Indhold
Kernestof:
Træn disse verber derhjemme (forberedelse til prøven - du behøver ikke kunne dem alle udenad endnu, men du skal øve dem, brug Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur:
Franske serier og film
Øv dig i at beskrive dette billede derhjemme (god træning til årsprøven). Sujet de discussion: Ludvig et Leah
Paris.jpeg
Overvej hvad du gør for at leve mere bæredygtigt eller gerne vil gøre: j'aimerais bien... Mindst 3 eksempler på fransk
Végétaliser la ville _ le pari de cet architecte français.docx Végétaliser la ville _ le pari de cet architecte français.docx
Som lektie skal I se et afsnit af en selvvalgt fransk serie, som I så skal vise et klip fra og fortælle om i grupper. Fortæl om serien på dansk men også oversat til fransk (dans la série il s'agit de..). I kan finde inspiration i dette dokument: Fran
Mange af jer glemmer at bruge artikler i prøven. I har derfor en lektie for om artikler på Minlæring. Den står til at tage 15 min: Minlæring
Halvdelen af klassen havde ikke lavet grammatik (artikler) på Minlæring i sidste uge, I skal lave den til i dag!
Minlæring
Læs denne lille artikel og skriv mots clés (keywords) ned til billedet (gloser nederst): Justine ouvre une friperie.docx I skal i modulet ud at optage en video, så udvælg allerede nu en nærliggende genbrugsbutik, hvis du ikke allerede har en yndling
Gruppeaflevering.docx
I modulet får I en minitest i verber (indsættelses-øvelse i nutid). Øv dig på disse verber hjemme: Avoir, aller, être, croire, vouloir, devoir, savoir, connaître, pouvoir, venir, faire
Læs denne tekst om Béa Johnsen (som vi har set en lille film om) - hende med ét syltetøjsglas med skrald for et helt år): Béa Johnsen, Årsprøvetekst.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Contrôle2
17-04-2024
Les friperies! Videoaflevering
23-05-2024
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La Rentrée #GCP
Mini forløb om FN-målene Uddannelse og Ligestilling med fokus på Macron (og Rihannas) arbejde for uddannelse til piger i Afrika.
Materiale:
FNs Verdensmål – skolegang for alle (især piger):
Objectif 4 : Assurer l'accès de tous à une éducation de qualité, sur un pied d'égalité, et promouvoir les possibilités d'apprentissage tout au long de la vie:
https://www.youtube.com/watch?v=r356pAfRH8I
Dokumentar: Les Chemins de l'École (i uddrag) + artikel: Rentrée: quand aller à l'école devient dangereux (om børn over hele verdens lange og farefulde ruter til skole)
Arbejde med billedanalyse i sammenhæng med film og artikel:
http://www.unesco.org/new/fr/media-services/multimedia/photos/journey-to-school-photo-gallery/
Collaboration Macron-Rihanna pour évoquer l'accès à l'éducation des enfants partout dans le monde:
https://www.youtube.com/watch?v=pCyrCxj4Ugw
https://www.bfmtv.com/mediaplayer/video/rihanna-recue-a-l-elysee-pour-promouvoir-la-fondation-pour-l-education-967761.html
Eleverne læser første kapitel af dagbogen LOL, som handler om at komme tilbage i skole efter sommerferien. De skriver selv et dagbogsindlæg om deres sommerferie og La Rentrée.
Indhold
Kernestof:
C'est la rentrée! Préparez vous de parler de vos grandes vacances - en français.
Lav disse opgaver: bøje verber (Fransk NU, Systime. Aktiver eNøglen ÉN gang kun (det koster penge hver gang): Grammatik: eNøgle 43321064-9386a-391
Læs s.1 i artiklen La rentrée s.1-2 om børn i andre dele af verden og deres somme tider farlige og ofte besværlige vej til skole.
Vi mødes foran Glyptotekets indgang kl 10. På muséet skal vi se den franske samling og I skal udvælge et maleri, som I vil lave en billedbeskrivelse og -analyse af. I skriver noter, øver jer mundtligt og optager derefter en video, som I uploader til
Læs lidt af denne artikel højt for dig selv og forstå/oversæt så meget du kan. Vi arbejder videre med det i modulet: Rihanna et Emmanuel Macron ensemble pour l’éducation en Afrique Vi samler op på det I skrev om les chemins de l'école-filmen i mandag
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La Francophonie #GCP OPGIVES TIL EKSAMEN
Des histoires du monde francophone et des immigrés en France.
Thèmes: culture, identité, histoire, géographie, langues…
Et forløb om frankofoni med udgangspunk i - og fokus på Maghreb.
Fokus på det franske sprog samt kolonihistorie, kultur og identitet.
Materiale:
"La Guadeloupe", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, indledning og første kapitel (s.9-15) (5ns)
Film: Rock the Casbah (4ns) samt klip fra dokumentarfilm om Marokko og Tunesien (youtube) (2ns)
Fra Entrées: La Francophonie (introduction) (1ns) + "Les Maghrébins et le sexe" (2ns)
Afrique Francophone: l'influence du français dans les pays du Maghreb:
https://www.afrique-francophone.com/maghreb.html
(3ns)
Hvor mange lande i Afrika har fransk som langue officielle?: L’Afrique francophone (rap):
https://www.youtube.com/watch?v=a3Hqfo8FrVA
Delprøve om Tunesien: "Meriam parle de la culture tunisienne", (1ns)
Kilde : Porte-Paroles – dix portraits de jeunes francophones af Peter Jensen
Arbejde med billedbeskrivelse: Images du Maghreb
Francophonie - texte sur les pays francophones, podcastfrancaisfacile:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/texte/francophonie-texte-pays-francophones-niveau-intermediaire.html
(1ns)
Klassen har lavet film om selvvalgte frankofone lande og set hinandens
La Tunisie est bel et bien un pays à part dans le monde arabe, dokumentar, youtube (første 6 min, derefter 41-45) + Tunisien quizlet
https://www.youtube.com/watch?v=bGAZNnJH96k
La décolonisation française:
https://www.maxicours.com/se/cours/les-enjeux-de-la-decolonisation-francaise/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Guerre_d%27Alg%C3%A9rie
(2ns)
"Une Lettre d'Algérie" fra "Née en France" (1ns)
Aya Nakumara et le JO - la controverse (actualité) (1ns)
Indhold
Kernestof:
Læs denne lille introduction til vores nye emne: La Francophonie, introduction.pdf (læs højt for dig selv og oversæt)
Lyt til denne lille podcast derhjemme. Vi laver opgaverne i modulet: Francophonie - texte sur les pays francophones
François – et les villes de la Guadeloupe
Groupes 30 septembre .xlsx
Beskriv dette billede højt for dig selv der hjemme. Slå op og skriv ordforråd ned inden: Indépendance, billedbeskrivelse.docx
Qu'est-ce que vous avez fait pendant les vacances d'automne?
Filippa, Misha, Marie, Ludvig og Ville forbereder en lille præsentation om udvekslingen:)
Læs det første lille afsnit højt og oversæt: Les Maghrebins et le sexe, Entrées.pdf
Retteark Les 5 grands défis - delprøve I (1).docx
I modulet repeterer vi:
Kan I huske de her verber i nutid? Øv dem kort: savoir, devoir, vouloir, pouvoir: Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur
Afsnit
Possessive pronominer | FranskNU
Emmanuel Macron invité pour une visite d’État au Maroc
Modulplan:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'identité et les rôles de genre OPGIVES EKSAMEN
Hvornår er man normal, og er det overhovedet det ,man bør stræbe efter?
Hvordan opdrages den stereotypiske dreng/pige, og hvad hvis man ikke passer ind i den kasse? Hvad hvis man føler sig fanget i den forkerte krop? Må man være den, man er, og må man gifte sig med hvem, man vil?
Kønsroller, fordomme, forventninger, homoseksualitet og identitet.
Materiale:
Notre société fait du jeunisme, Les 13-17 ans qui sont-ils? (2ns)
Eddy de Pretto: Normal (1ns)
Eddy de Pretto : Kid (1ns)
Barbara Pravi : Kid (réecriture) (1ns)
Tomboy, Céline Sciamma, 2011 (4ns)
Le Lycéen, Cristophe Honoré, Frankrig, 2022 (4ns)
Les jeunes et l’identité (quizlet + images) (2ns)
Être différent c’est normal (fiche de travail : (2ns)
la vidéo pour sensibiliser sur la trisomie 21:
https://www.youtube.com/watch?v=rWb6VBH3HOI
Theo sur youtube: pourquoi c'est bien d'ëtre différent:
https://www.youtube.com/watch?v=UbT0KvshllQ
(1ns)
Salomné Hadjadj : être différent c’est normal (chanson):
https://www.youtube.com/watch?v=wM8ZV7AmS28
(1ns)
Mon corps, mon genre, ta gueule: Témoignage: La nouvelle vie de Stella, enfant transgenre
https://www.youtube.com/watch?v=AnKqyCK9Epw&ab_channel=C%C3%A0vous-FranceT%C3%A9l%C3%A9visions
(2ns)
Mariage pour tous - le changement c est maintenant (Entrées) (3ns)
Delprøve: "Oui au mariage homo" (2ns)
Billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Brug vedhæftede og øv dig i højt at beskrive billedet. Tag noter: BILLEDANALYSE Fransk .docx
L'image du jour.jpg
Lav videre på eksamensopgaven på Minlæring, brug 20 min
Læs og forstå så meget af denne tekst, som du kan overkomme. Se for eks hvor meget du kan nå på 20 min: Une lettre d'Algérie .docx
Gruppe 1
Øv denne quizlet: Les jeunes et l’identité
I dag skal vi arbejde med sange. Se dette interview fra 4.20-11.50 og se, hvor meget du forstår. Sæt evt. afspilningshastigheden ned. Skriv noter ned til det, du får fat i: Eddy de Pretto : être chelou, Britney, acceptation de soi, Caroline, ses dout
Se denne video - du kan finde introduktion og gloser her
Vi samler op på jeres noter fra i går til Eddy de Pretto og Barbara Pravis sange
Er du ikke til stede i modulet, kan du se filmen på filmstriben.dk med dit biblioteks-log in.
Besvar første spørgsmål i arbejdsarket: Tomboy
Vi skal i biografen i dag. :-) Filmen starter kl. 10 - vær der senest 5 i - og varer 2 timer, så vi beder jeres lærere om lov til, at I kan gå lidt før fra 1. modul og nok kommer en anelse for sent til 3 (mind dem gerne selv om det). Det er en god id
Un début d'année rime toujours avec bonnes résolutions ! Franceinfo est allé vous demander ce que vous souhaitiez améliorer en 2025... ou pas !
Skriv 10 sætninger om jeres juleferie i hæftet, brug både passé composé og imparfait (husk PC om handlinger og imp. generelt beskrivende). Øv jer i at sige sætningerne højt på formfuldendt fransk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Filmfestival
Indhold
Kernestof:
Un début d'année rime toujours avec bonnes résolutions ! Franceinfo est allé vous demander ce que vous souhaitiez améliorer en 2025... ou pas !
Skriv 10 sætninger om jeres juleferie i hæftet, brug både passé composé og imparfait (husk PC om handlinger og imp. generelt beskrivende). Øv jer i at sige sætningerne højt på formfuldendt fransk.
Giv evt jer selv lektier for, så I er klar til at få en drejebog skrevet færdigt og afleveret efter dette modul.
Inspiration til at lyde rigtig fransk:
Lektie: ØV jeres replikker (brug tekstlæser programmet: https://ttsreader.com/) og tjek disse små videoer + slang-link ud: Inspiration til at lyde rigtig fransk:
Filmen skal være klippet og tekstet - I får dog et halvt modul til at klare det sidste. (husk: max 3 min og husk jeres egen titel samt undertitel i parentes: hvad har I remedieret: emne + evt tekst/film) og afleveret i denne mappe:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La Seconde Guerre Mondiale OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om 2.verdenskrig særligt om Frankrigs behandling af jøderne og med særligt fokus på Holocaust-overleveren Arlette Andersens historie.
Film: Un sac de billes, Christian Duguay, 2017 (Filmstriben.dk) (4ns)
Uddrag fra romanen "Un sac de billes", Joseph Joffo, 1973 (1ns)
Film: Au revoir les enfants (Filmstriben.dk) (4ns)
Vi har primært læst tekster og set dokumentarfilm fra i-bogen "Témoignages - Les rafles et l'histoire d'Arlette", Forfattere: Mads Ilsøe og Line Faden-Babin, Redaktør: Cathrine Leth
Oversigt over udvalgte tekster of filmklipå fra "Témoignages":
Intro: den danske tekst: Thomas Kvist Christiansen: Vi er her for at dø
1.1 Le contexte historique (1ns)
1.1.3: La situation des Juifs en France (1ns)
1.4.1 discours de Philippe Pétain (1ns)
L'étoile jaune: 3.2 L’enfance et la jeunesse (Paris) (1ns)
3.1 Arlette, le seul témoin danois d’Auschwitz (1ns)
3.3.3 La Fuite (Paris - Durtol) (1ns)
Lytteøvelse, Le Bon Accueil: 3.4.2 (1ns)
3.2.5 L’étoile jaune et les sentiments (1ns)
3.2.7 « Arlette, une histoire que nous ne devons jamais oublier » (2ns)
5.1.1 « Auschwitz » - À ne jamais oublier (2ns)
https://www.instagram.com/p/DFQSLKGhYKM/
"When I’m asked what the worst thing was, it was when I was forced to be naked."
➡️ FRANCE 24 met Ginette Kolinka, one of the last survivors of #Auschwitz.
Poème de Paul Élouard: Liberté j'écris ton nom (1ns)
Billedbeskrivelse
Quizlet:
https://quizlet.com/564120905/un-sac-de-billes-flash-cards/
https://quizlet.com/1038490554/la-deuxieme-guerre-mondiale-flash-cards/
I undervisningen er brugt:
Ibøger på Systime
ordbogen.com
Til at bøje verber: https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
I dag går vi i gang med et emne om 2. Verdenskrig og antisemitisme i Frankrig under "La Grandfe Guerre". I skal som intro læse den danske tekst i Systimes "Temoignages": 1.1.3.: 1.1.3 La situation des Juifs en France: 1.1 Le contexte historique | Tém
For at logge ind på materialet skal I have adgang. HVIS I ikke har det, fordi I IKKE før har aktiveret e-nøglen (der er kun 1 pr elev, og en koster penge, så gør det KUN én gang).
Lav lektien fra i tirsdags
Nåede man ikke at læse lektien til 2.verdenskrigsforløbet, som vi er startet på, kan det nås endnu: Thomas Kvist Christiansen: Vi er her for at dø (den danske tekst under 1.1.3)
I modulet om filmen "Au revoir les enfants":
Øv denne quizlet hjemme: La deuxieme guerre mondiale
Hvis du IKKE før har aktiveret e-nøgle til franske materialer på Systime (se under "mine materialer"), så gør det nu: 43321064-9386a-391
Kig på dine noter og repeter ordforråd: La deuxieme guerre mondialeDan 5 sætninger om 2.verdenskrig og Frankrig. Skriv dem ned i hæftet og øv dig så du kan dem udenad.
Afsnit
Efter filmen vil I skulle skrive på papir kun med ordbøger som hjælpemiddel og aflevere. I kan derfor træne følgende:
Vi mødes udenfor Palads kl 10 (filmen starter 10.15, sal 9)
Øv dig i at tale om filmen Un sac de billes (Flugten til Nice) ved hjælp af denne side: Boîte à outils 1. Ordliste: Pour parler d’un texte | Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau
Prøver tilbage
Gruppe 1
Læs denne lille tekst om jødestjernen:L'étoile jaune: 3.2 L’enfance et la jeunesse (Paris) | Témoignages - Les rafles et l"histoire d"Arlette
Læs den lille tekst La Fuite (læs højt) og træn verberne: dénoncer, arrêter, exécuter (repetition fra sidst) + gazer, tuer, survivre
Forbered en billedbeskrivelse hjemme. Brug denne side til at øve dig i at tale om dette billede: La Libération de Paris. Træn verberne fuir, libérer, célébrer, punir, se venger
Grundet en skole-hjem-samtale skal I starte selv i dag: Læs digtet "Liberté j'écris ton nom" højt i par og gå derefter i gang med at oversætte mundtligt. Der er opgaver/instruktioner under digtet: Liberté.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594779437", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594779437", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594779437" }