Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/bfsx2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Anne Emilie Sveistrup
Hold
2023 FrF/bfsx2 (
1bfsx2 FrF
,
2bfsx2 FrF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La jeunesse
Titel 2
Contes de fées les légendes françaises
Titel 3
Paris - la grande ville - examen '25
Titel 4
Inégalité et racisme - examen '25
Titel 5
Filmfestival 2. fremmedsprog
Titel 6
Les cultures françaises et francoph.- examen '25
Titel 7
La famille compliquée examen '25
Titel 8
-
Titel 9
Tilladte hjælpemidler til eksamen/terminsprøve
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La jeunesse
Opstartsforløb med bogen Rendez-vous à Nice
Indhold
Kernestof:
I får jeres første aflevering for
Pas de devoirs (ingen lektier)
Sørg for at have fundet en makker til afleveringen, som er en vodcast, se under opgaver. Skriv til mig, hvis du ikke kan finde en.
Episode 2
Om præpositioner: øvelse på minlæring
Ingen lektier, men arbejd på jeres vodcast.
Les chapitres du livre/Her er link til bogens kapitler
Vi skal arbejde med Episode 3
Episode 3
Vi skal lytte til et stykke musik: Pink Martini Sympathique
Husk høretelefoner og le cahier (kladdehæftet)
Episode 5, p. 25
Vive le vent (sous-titré en français)
Husk en lille gave til 10-20 kr til julebingo, tag hyggeligt juletøj på og medbring nogle julegodter (helst noget, der kan deles med flere - så kan vi lave en lille buffet :-))
Kl 13 Alle sproghold mødes igen
Pas de devoirs
opgave s. 4: "Présentez un livre ou un film, que vous aimez"
NB: Obligatorisk: tæller for ét modul, og der føres fravær. Vi glæder os til at se jer til en festlig aften. Husk fransk ret! :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Présente-toi/vodcast
20-11-2023
La galette des rois
04-02-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Contes de fées les légendes françaises
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres noter, fra da I lavede præsentation af en bog/film, for at kunne præsentere den for mig på to minutter.
I timen fortsætter jeg samtalerne om bøger/film med de sidste
Læs første 1,5 side af Le Petit Chaperon Rouge frem til "que j'arriverai bien à l'heure." Notér de eventyrtræk, du får øje på, ned.
Afsnit
Vi læser resten af eventyret Le petit Chaperon rouge færdigt
Lektie på minlæring
Vi gør Le Petit Chaperon Rouge færdig med La clé og laver denne samtaleøvelse
Uregelmæssige verber: venir, faire + se faire på minlæring
Uregelmæssige verber: devoir, pouvoir, savoir, trænes til at kunne udenad i le présent + lektien fra mandag
Vi skal i gang med franske legender, som I skal arbejde med i grupper
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Paris - la grande ville - examen '25
On va faire la connaissance avec cette ville magnifique, pleine de splendeur, de beauté, de différences sociales et de culture.
Forløbet er inddelt i undertemaer, der hver især peger ud mod franske historiske, samfundsmæssige eller kulturelle forhold.
Kernestof:
Film:
Quais de Seine (court-métrage) par Gurinder Chadha, 2006
https://youtu.be/4Q7QD63IkcU?si=TH-QKS23meZU9j5f
Chansons:
La symphonie des éclairs par Zaho de Sagazan (2024)
Aux Champs Elysées par Joe Dassin (1969)
Articles sur l'internet:
Des idées pour occuper les ados pendant les Jeux de Paris 2024, paris.fr (Jeux Olympiques, JO)
https://www.paris.fr/pages/10-idees-pour-occuper-les-ados-pendant-les-jeux-de-paris-2024-27464
Le parlement par Connie Pedersen
https://www.franskpolitik.dk/intro-parlament/
Paris est vraiment une fête, paris.fr (Jeux Olympiques, JO)
https://www.paris.fr/dossiers/paris-est-une-fete-la-preuve-en-images-158 NB: Materialet er for nyligt fjernet fra hjemmesiden, så den indgår ikke i pensum pr. 6/6-25
Clip: Les arrondissements de Paris, Karambolage, ARTE, 2016
Besøg på Glyptoteket, udstilling fransk kunst 1870-1925. Billedbeskrivelse i forhold til Paris-tema
Supplerende stof:
Plan de Paris (kort over)
https://fr.maps-paris.com/cartes-de-paris-quartiers/paris-banlieue-carte
Article, internet:
Cinq enfants te racontent leur Jeux Olympiques
https://www.1jour1actu.com/sport/5-enfants-te-racontent-leurs-jeux-olympiques
Clip YT:
Les nationalités,
https://www.youtube.com/watch?v=zt1Se2Knufo&t=6s
Diverse quizlets
Dialogøvelser
Minlæring-øvelser
Besøg fra fransk gymnasium (2.bfsx2, 2.ku), i den forbindelse præsentationsvideoer til og fra franske elever
Samlet omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Vi går for alvor i gang med et forløb om Paris, så se denne video om arrondissementerne som lektie, og svar på spørgsmålene på dansk:
Læs teksten Le parlement. Du skal forstå den overordnet, skrive de vigtigste nøgleord ned om valgsystemet.
Vi tager lektien op fra sidst:
I skal også øve denne quizlet med 41 gloser om Paris og storbyen
Vi gør La symphonie des éclairs færdig i timen. Som lektie skal I læse og prøve at forstå uden hjælpemidler en anden sang, den berømte parisersang Aux Champs Elysées af Joe Dassin. Skriv ti nøgleord i Elevfeedback. Vi arbejder med den i kladdehæftet
Tag quizletten igen, så du kan skrive ord ned fra uden at kigge.
Vi skal på ekskursion til det dejlige Glyptotek
Videoaflevering_ Billedbeskrivelse_Glyp.docx
Her er e-nøglen til la clé:
Nous allons regarder un court-métrage Quai de Seine/vi skal se en kortfilm i timen, så der er nogle sætninger nedenfor, som I skal forberede.
Vi får besøg af et fransk gymnasium 30.09., og i den forbindelse skal I lave en lille præsentation af jer selv på 1,5- 2 minut. Tænk over tre ting, du vil fortælle om dig selv, skriv dem ned på fransk og se din vodcast om ferien, så du kan genbruge g
Læs og løs opgaverne om futur proche på minlæring. Det tager ca. 21 minutter
I timen skal vi arbejde med en skriftlig opgave, husk blyant
Vi arbejder videre med JO-opgaven
Om at lære superverber
Læs om futur simple og løs opgaverne på minlæring, de tager ca. 21. min
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Inégalité et racisme - examen '25
Materialer:
Kernestof:
L'histoire de la révolution française, 17.07.2024, mômes-parents.fr
Chroniques de l'asphalte par Samuel Benchetrit, p.9-10
Eddy - uddrag af En finir avec Eddy Bellegueule, 2014 (eksamenshæfte FrF A, 10.aug. 2016)
Le racisme expliqué à ma fille par Tahar Ben Jelloun, p. 236-241
Film:
La Haine, Mathieu Kassovitz, 1995
Supplerende stof:
Den ambitiøse Disney-satsning "Oussekine" kaster lys på ofrene for politivold i 80'ernes Frankrig, Information, 12.05.2022
Gruppefremlæggelser om La Haine
Samlet omfang: 25 %
Indhold
Kernestof:
Samme program som sidste modul, så øv dig i superverberne savoir, aimer, croire både i le présent og le composé. Husk at du finder bøjningerne i ordbogen.com
Afsnit
Superverber: demander, dire, penser i le présent og le passé composé udenad.
Nyt forløb: Inégalité et racisme. Vi starter med at læse om den franske revolution
Anglet-exposée af Rosa, Martha, Zoé
I timen skal I arbejde med denne dialogue
Anglet-exposé af Rosa, Martha
Superverber: Comprendre, devenir, donner. Oversæt og øv dig I at kunne bøje dem i le présent og le passé composé udenad
Læs fra s. 2 i pdf'en den korte tekst Eddy i kursiv. Beskriv personen på billedet med tre sætninger. Brug modellen for billedbeskrivelse i La Clé
Superverber: faire, laisser, mettre. Samme instruks, forbered 6 mundtlige sætninger med verberne
Læs Eddy-teksten færdig, og fordi der er gået noget tid, så læs den første del igen, som I arbejdede med i grupper sidst, vi havde modul. Læs de overskrifter igennem, som I gav hvert afsnit. I skal skrive en lille sammenhængende tekst i hånden om Edd
Vi læser teksten "Hall" af Samuel Benchetrit, som er en del af hans bog Chroniques de l'asphalte. Den starter efter interviewt med ham på pdf side 3
Superverber: Partir, passer, prendre.
I skal have læst resten af Eddy færdig med overskrifter til hvert afsnit.
4 sidste superverber: Rester, sortir, venir, voir Sørg for at kunne dem udenad i le passé composé og le présent. og oversæt dem.
Materiale til La Haine
Lær alle superverberne udenad i de to former. Test på fredag
Øvelser i præsens i forskellige superverber på minlæring
I skal arbejde færdigt med La Haine-fremlæggelsen, så I kan præsentere alene i næste modul uden jeres gruppe. Oplægget skal vare 5 minutter ca.
Tahar Ben Jelloun: Le racisme expliqué à ma fille
Du skal have læst frem til s. 238 (del 2) i Le racisme expliqué à ma fille Lav nøgleord (mots-clés) til hvert afsnit.
Selma, Martha og Anaïs forbereder 2. del af teksten med nøgleord.
Pour parler de la littérature, La clé
Vi skal i biografen i dag. :-) Filmen starter kl. 10 - vær der senest 5 i - og varer 2 timer, så vi beder jeres lærere om lov til, at I kan gå lidt før fra 1. modul og nok kommer en anelse for sent til 3 (mind dem gerne selv om det). Det er en god id
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Filmfestival 2. fremmedsprog
Remediering til en fransksproget film af selvvalgt tekst fra franskundervisningen i 1. og 2. g
Samlet omfang: 5 %
Indhold
Kernestof:
Træn verber m.m. på min læring med såkaldte adaptive øvelser, som tilpasser sig dit niveau
Vi starter på filmarbejdet i dag. Her er planen frem til festivalen 28/1
Aflevering af manuskriptet sidst i modulet
Redigering og undertekster/kåring af holdets bedste film. I får en halv time tilat redigere færdigt
Filmanmeldelse på fransk.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les cultures françaises et francoph.- examen '25
Materialer:
Ppt til forløbet kulturforståelse med fokus på det deskriptive og det komplekse kulturbegreb, herunder præsidentkampagnefilm fra Macron og Le Pen, 2017
Selvstændigt arbejde og materiale med mundtlig fremlæggelse om frankofont områrde, herunder egen ppt.
Textes (Kernestof):
Charte de la laïcité expliquée aux enfants, La ligue de l'enseignement, Milan 2013
La Marseillaise (udg. fra Ministère de l'Education nationale et de la jeunesse)
La Francophonie: i: Entrées, 2009
Le Maghreb:
La colonisation + la guerre d'Algérie
Les pieds-noirs et les harkis, i: Entrées, 2009
Le Québec tout court, Fransk Nyt, 2025
Les outre-mers (les DROM-COM), site på TV5 Monde
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercices/a1-debutant/les-outre-mer
Film:
Mommy, Xavier Dolan, 2014
Supplerende stof:
Fængsling af anerkendt forfatter har intensiveret kløften mellem Frankrigs højre- og venstrefløj, Politiken, 01.02.2025
Charte de la laicité
Diverse quizlets koblet til tekster
Øvelser på minlæring
Verbetest, såkaldte "superverber"
Film: CPH:DOX "Casa94"
Samlet omfang: 30%
Indhold
Kernestof:
Fængsling af anerkendt forfatter har intensiveret kløften mellem Frankrigs højre- og venstrefløj
Vi skal tale om superverbetest og billedbeskrivelse
I timen læser vi os ind på la francophonie (hvad det vil sige at være frankofon)
Her er oversigten over de 25 superverber med link til bogen Frit fransk
Brug den superseje side superverber.dk
Der kommer også en billedbeskrivelse i testen, så øv dig på udtrykkene fra La Clé
Link til Anaïs
Pas de devoirs..
Her er quizlet til Le Maghreb-teksten der består af klynger af ord
Læs videre i samme fil fra sidst om Le Maghreb, s. 2: "Les pieds-noirs et les harkis" Læs frem til La guerre d'Algérie. Skriv des mots-clés (nøgleord). Hvis du kan, så læs videre frem til "Imaginez et Jouez". Prøv disse to quizletter til at øve ordfo
Titel
Vi skal i gang med Le Québec. Læs hele første spalte af interviewet med Roxanne, der er fra Québec frem til Tu parles le français et/ou langlais au travail? Forbered også tre sætninger om det skønne pyjamas-billede en français.
On regarde les dernieres 30 min. du film. Ensuite travail du film
Travail du film
Vi skal arbejde med Le Québec i denne artikel Le Québec tout court
Forbered Mommy-arbejdet ved at lave quizletten + ton avis du film. Sidstnævnte skriver du i Elevfeedback i hele sætninger, mindst tre sætninger. Brug hjælpesætninger fra la Clé til at udtrykke din holdning.
Arrangementet starter 10.15 i Palads, så I har tid til at nå til Palads efter første modul. Vi mødes i foyeren og går samlet ind kl. 10.05. Den slutter 12.05, jeg giver besked om, at I bliver lidt forsinket til 3. modul. Spis diskret i biografen. Og
Sørg for at have tænkt over, hvilket frankofont land eller DROM-COM, du kunne tænke dig at undersøge. Tænk gerne stort og langt væk, fx La Polynésie, Nouvelle Caledonie eller hvad med Les Comores (Mayotte)?
Jeres ppt om et frankofont land skal være færdig. Fremlæggelser for klassen i timen. De, der er fraværende skal sende en video til deres gruppe, som afspilles i klassen. Sørg for hjemmefra at øve, hvad du skal sige, så det ikke bliver oplæsning i kl
I skal endnu en gang sørge for at have jeres frankofoni-fremlæggelse klar. Derudover skal I øve jer i skriftlig billedbeskrivelse i La clé og på quizlet, for I får en test næste gang.
Vi mangler to grupper af fremlæggelserne (Monaco og Le Maroc) men I får lov at vente til modulet i morgen, tirsdag, så I kan fokusere på at øve billedbeskrivelse til dette modul
Her er links til billedbeskrivelse i La clé og på quizlet Hvis login driller, så få et screenshot af jeres kammerat
https://www.youtube.com/watch?v=psfbQL_L0GA
Vi afslutter kulturforståelse med en tekst om, hvordan stat og religion er adskilt i Frankrig. I skal læse og oversætte de første 5 punkter af La charte de la laïcité à lécole expliquée aux enfants. Du skal kunne præsentere dem mundtligt, så lav grun
Læs om mordet på Samuel Paty (fransk skolelærer) og de omstændigheder, der gør debatten om la laïcité betændt
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La famille compliquée examen '25
Materiale:
Textes:
Uddrag af Enfin chez moi par Kidi Bebey, 2013, p. 3-4
Court-métrage (kortfilm):
C'est dimanche par Samir Guesmi, 2013
Travail du film:
Avant le court-métrage + Après,
Filmcentralen.dk
Supplerende:
Le systeme scolaire français, Institut Français
Samlet omfang: 5 %
Indhold
Kernestof:
I skal øve denne quizlet til en kortfilm, som vi skal se "C'est dimanche"
Arbejdsark om filmen
Travail du film: I skal medbringe første opgave på dette arbejdsark, som vi lavede i sidste modul. Forbered også en billedbeskrivelse af et af billederne på side 6, hvor du fortæller om scenen. Et "frame" hedder une capture d'écran
Vi arbejder med romanuddraget (l'extrait du roman) Enfin chez moi som eksamenstekst
Da vi får franskmænd på besøg, skal I også forberede at kunne præsentere jeres familie:
Pour parler d'un texte
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
-
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tilladte hjælpemidler til eksamen/terminsprøve
Oversigt over tilladte hjælpemidler
Ordbogen.com
De i-bøger, vi har brugt i undervisningen:
fra Systime:
La Clé
Un, deux, trois
.
Onlinegrammatik:
Minlæring.dk
Du må bruge dine noter og alt materiale fra undervisningen, som du har downloadet på din computer.
One Note kan tilgås online
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602675912", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602675912", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602675912" }