Holdet 2023 FrF/jwyz2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lotte Bolander
Hold 2023 FrF/jwyz2 (1jwyz2 FrF, 2jwyz2 FrF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La jeunesse
Titel 2 L'école (EKSAMEN)
Titel 3 La famille (EKSAMEN)
Titel 4 La France et les Français (kulturforståelse)
Titel 5 Le maghreb (la francophonie, GCP)
Titel 6 L'identité et les rôles de genre (EKSAMEN)
Titel 7 Filmfestival
Titel 8 Entre deux cultures (EKSAMEN)
Titel 9 Repetition
Titel 10 GODKENDTE HJÆLPEMIDLER EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La jeunesse

I dette forløb vil vi tage udgangspunkt i serien og bogen: "Rendez-vous à Nice", der omhandler en gruppe unge. Vi bruger bogen til at tale om problematikker, der knytter sig til emnet La jeunesse, som fx les parents, les ruptures, les malentendus, les études o.l.
Vi samler op på basisgrammatik, fx adjektiver og deres bøjning og bøjning af verber i présent og passé composé.
Kernestof:
"Rendez-vous à Nice" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2014
Estimeret antal normalsider: 40
À toi la grammaire (ibog Systime)
Fransk.nu (ibog systime)
Fransk Gram Basis (ibog Minlæring)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave MINLÆRING 08-12-2023
Oplæsning Rendez-vous 15-12-2023
Mundtlig aflevering: Ma maison/mon appart' 12-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'école (EKSAMEN)

Vi arbejder med det franske skolesystem og forskellige fakta- og fiktionstekster om emnet. Vi har bl.a. fokus på forskellene mellem det danske og det franske skolesystem, skolen i socialt udfordrede områder, mobning i skolen (le harcèlement), la laïcité og ytringsfrihed i skolen og udfordringen med dette (terrorisme og mordet på Samuel Paty og Dominique Bertrand).

Tekster i forløbet:
"L'école" (introtekst på dansk fra Paroles françaises) (3 s.)
Le système scolaire en France (fiche pédagogique fra Institut français (3 s.)
Alors demande, au lycée (udsendelse om svensk lærer på besøg på fransk gymnasium) (1 s.)
"Entre les murs" (film) (3 s.)
Diverse opslag fra de sociale medier og kampagnevideoer om le harcèlement  (2 s.)
"L'école, cible des terroristes islamistes" (artikel fra "Fransk Nyt") 2. s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La famille (EKSAMEN)

Vi arbejder med familien som emne og stifter både bekendtskab med harmoniske og dysfunktionelle familier.
Fokuspunkter:
Mundtlig sprogproduktion: tale om sin egen familie, samtale ud fra arbejdsspørgsmål til tekster og film, rollespil mm.
Grammatik: Bøjning af adjektiver, kongruens ved subjekt-verbal, reduceret delingsartikel.

Kernestof:
"Mommy", film fra 2014 af Xavier Dolan (passer også til La famille) 6 sider
Dans nos veines (kortfilm af Guillaume Senez og François Civil) (passer også til La jeunesse) 4 sider
"PAPAOUTAIS" (sang af Stromae) 2 sider
"La famille" (podcast fra françaisavecpierre.com) 2 sider

Til dette forløb passer også: "Tomboy" (film) og "Kid" (Eddy de Pretto) + filmen "Le lycéen" fra Identité et les rôles de genre +  filmen "Ibrahim, c'est dimanche" + "Rendez-vous à Nice" (la jeunesse)

Øvrigt materiale:
Diverse youtubevideoer
À toi la grammaire (ibog Systime)
Frit Fransk (ibog Systime)
Fransk.Nu (ibog Systime)
Fransk Gram Basis (ibog Minlæring)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La France et les Français (kulturforståelse)

Kan man tale om, at der findes én fransk kultur, og hvordan er franskmænd egentlig? Vi dykker ned i disse spørgsmål i dette forløb, hvor vi anvender begreber fra kulturforståelsesteori til at analysere kulturelle fænomener og symboler. Vi dykker bl.a. ned i den franske nationalsang og ser på franske symboler som le bonnet phrygien og Marianne. Vi sammenligner Frankrig og Danmark ud fra Hofstedes kulturdimensioner og anvender det beskrivende og det dynamiske kulturbegreb i vores arbejde.

Tekster i forløbet:
"La marseillaise" (2 ns)
Video om Le bonnet phrygien: https://www.1jour1actu.com/culture/cest-quoi-le-bonnet-phrygien (1 ns)
Video om les macottes de JO: https://www.youtube.com/watch?v=O0p9beJ9u78 (1 ns)
Valgvideo af Emmanuel Macron: https://www.youtube.com/watch?v=psfbQL_L0GA (1 ns)
Valgvideo af Marine Le Pen: https://www.youtube.com/watch?v=FYWnuQc5mYA (1 ns)
Video: Emmanuel Macron assume : "Il n'y a pas UNE culture française !" (1 ns)
Video: Macron: “Quand on parle de culture il ne faut pas l’enfermer dans un culturalisme, dans une identité étriquée. Je serai toujours un défenseur de la culture” https://www.youtube.com/watch?v=xncCLi6EabU (1 ns)

“Franske børn skal sidde pænt, danske børn skal spise jord” (artikel fra netmediet Zetland af Michelle Arrouas (2020)) (1. ns)
“Franske fristelser” (essay af Bjørn Bredal fra Undskyld mit franske (2011)) (1 ns)
“Den skrumpende stormagt: Sprog, mad og kultur” uddrag af Aske Muncks: Den rystede republik (2020) (1 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le maghreb (la francophonie, GCP)

I dette forløb arbejder vi med frankofoni med fokus på Maghreb. Vi har særligt fokus på Frankrigs kolonihistorie og eftervirkningerne af den. Bl.a. dykker vi ned i Algierkrigen, kolonialismens syn på Nordafrika (orientalisme) samt Frankrigs nutidige forhold til de gamle kolonier.

Sprogligt fokus: Imperativ, korrekt bøjning af verber i présent og le passé composé

Materiale:

Uddrag af "L'enfant de sable" (roman af Tahar Ben Jelloun, uddrag fra Entrées) 2 sider
Aïcha (sang af Khaled) 1 side
"Le français au Maghreb" Introducerende tekst til Maghreb af Isabelle Verhaeghen 1 side
Videoer:
"Le Maroc vu du ciel" (https://www.youtube.com/watch?v=7CMOpmj_-8Y) 1 s.
"Toute l'histoire du Maroc" (https://www.youtube.com/watch?v=5omnBk7ddEE&t=1s) 1 s.
"Tintin et le monde arabe" (artikel fra Telquel, 9 januar 2017) 2 s.
"Tintin et le crabe aux pinces d'or" (tegnefilm) 3 s.
"Dekolonialiseringen og Algeriet" (dokumentarfilm fra CFU) 2. s.
"Des pieds-noirs interpellent Emmanuel Macron à Carpentras : "Vous nous tuez une seconde fois !" (artikel fra Francetvinfo.fr) 2 s.
"La guerre d'Algérie" (fra Entrées) 1. s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'identité et les rôles de genre (EKSAMEN)

Hvad vil det sige at være normal? Hvem bestemmer, hvad der er normalt? Hvordan finder man sin egen identitet og seksualitet? Vi undersøger disse spørgsmål gennem analysen af en række forskellige teksttyper og træner ordforråd omkring køn og seksualitet

Grammatisk fokus i forløbet: , personlige pronominer, le futur proche.

Tekster:
Eddy de Pretto: "Kid" (1 s.) og "Normal" (1 ns.) (2017) (sangtekster og musikvideo)
Barbara Pravi: “Kid” (reécriture) (1. ns.)
"Tomboy" film af Céline Sciamma (2011) (4 ns.)
Édouard Louis: En finir avec Eddy Bellegueule (Extrait) (4 ns.)
"Le lycéen" (film af Christophe Honoré fra 2022, set i Cinemateket i 18/12) (4 ns.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Entre deux cultures (EKSAMEN)

I dette afsluttende forløb arbejder vi med kulturmøder. Vi fokuserer på identitetsdannelse og følelsen af at føle sig mellem to kulturer. Forløbet peger tilbage til vores frankofoniforløb, da vi arbejder med immigration i Frankrig fra de tidligere kolonier.

Materiale:
Article: "Des immigrés plus nombreux et aux origines plus diverses : l"immigration en France en sept infographies": https://www.radiofrance.fr/franceinter/des-immigres-plus-nombreux-et-aux-origines-plus-diverses-l-immigration-en-france-en-sept-infographies-5317564 (France Inter 31 mars 2023) (1 ns)
"La Haine" (film af Matthieu Kassovitz fra 1995) (3 ns.)
"Leïla, mariée de force" (uddrag af roman)
"Jusqu'ici rien ne va mieux" (artikel om La Haine fra 2015) (1 ns)
“Ça se passe comme ça dans les cités” (artikel fra Le nouvel Observateur - fra La colère af Birgit Mogensen med flere) (2 ns.)
"La haine - 30 ans après rien ne va mieux" (nyhedsklip om den nye musicaludgave af La haine): https://www.youtube.com/watch?v=BOAAsT-tM9s
"Vivre avec sa double culture" (artikel fra Chez nous) (1 ns)
Gaël Faye: "Métis" (sang) (1 ns)
"Petit pays" (filmen baseret på Gaël Fayes roman) (5 ns)
Uddrag af romanen Petit pays (1 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 GODKENDTE HJÆLPEMIDLER EKSAMEN

Tilladte elektroniske hjælpemidler til eksamen:

Ordbogen.com
Minlæring Franskgram + franskgram basis
Alle systime ibøger til fransk: Herunder:
Un, deux, trois: Eksamen i fransk på A og B-niveau
À toi, la grammaire
Frit fransk

Du må anvende alle noter og hjælpeark fra Google drev, men du skal have downloadet det inden forberedelsestiden.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer