Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/jwyz2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Lotte Bolander
Hold
2023 FrF/jwyz2 (
1jwyz2 FrF
,
2jwyz2 FrF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La jeunesse
Titel 2
L'école (EKSAMEN)
Titel 3
La famille (EKSAMEN)
Titel 4
La France et les Français (kulturforståelse)
Titel 5
Le maghreb (la francophonie, GCP)
Titel 6
L'identité et les rôles de genre (EKSAMEN)
Titel 7
Filmfestival
Titel 8
Entre deux cultures (EKSAMEN)
Titel 9
Repetition
Titel 10
GODKENDTE HJÆLPEMIDLER EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La jeunesse
I dette forløb vil vi tage udgangspunkt i serien og bogen: "Rendez-vous à Nice", der omhandler en gruppe unge. Vi bruger bogen til at tale om problematikker, der knytter sig til emnet La jeunesse, som fx les parents, les ruptures, les malentendus, les études o.l.
Vi samler op på basisgrammatik, fx adjektiver og deres bøjning og bøjning af verber i présent og passé composé.
Kernestof:
"Rendez-vous à Nice" af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2014
Estimeret antal normalsider: 40
À toi la grammaire (ibog Systime)
Fransk.nu (ibog systime)
Fransk Gram Basis (ibog Minlæring)
Indhold
Kernestof:
Startscreening - MIN LÆRING (laves i timen)
Forbered at sige lidt om dig selv på fransk. Brug fx formuleringerne i parenteserne i dette dokument + se videoen til inspiration.
Se denne video til inspiration til at præsentere sig selv på fransk.
Grupper
Rendez-vous à Nice épisode 1
NCFF konkurrence elevintroduktion.pdf (til Olivia, Roman og Emil)
Læs dette dokument grundigt igennem og forbered at fortælle om, hvad du har lavet i weekenden. Skriv noter ned på papir/hæfte, da I ligesom sidst skal gå rundt og snakke med flere. Husk, at du har adgang til ordbogen.com (brug uni-login)
quiz 1le passé composé
Rendez-vous à Nice 1
Min læring om le passé Le Passé composé i Min læring
Speeddating en français: Vi skal lære hinanden lidt bedre at kende. Forbered hjemmefra at besvare spørgsmålene i dette dokument på fransk. Husk, at du har adgang til ordbogen.com (brug uni-login). Skriv noter i dit kladdehæfte og husk at få dette med
Træn bøjningen af être (at være) og avoir (at have) i præsens (le présent). Du kan fx bruge Le Conjugueur, hvor du kan skrive hvilket som helst verbum ind i søgefeltet for at se bøjningen (conjuguer betyder 'at bøje').
Le passé composé quiz 2
À toi la grammaire - quiz 3
Systime eNøgle
Quizlet - billedbeskrivelse. Træn gloserne. Skriv dem meget gerne ned i dit hæfte. Lav mind map eller lignende for at huske dem.
Pour parler des vacances
Rendez-vous à Nice 2
Læs meget gerne om dannelsen af Le passé composé i Min læring: Franskgram Basis (følg dette link). Der er også interaktive øvelser, som du kan lave, hvis du lige har brug for at få det trænet. :-)
Husk kladdehæfte! :-)
Billedbeskrivelsesmodel. Vælg et impressionistisk billede på nettet og forsøg at beskrive det ud fra de første to bokse i modellen: Identification + Description. (Laves sammen i timen).
Færdiggør øvelserne til episode 2: Terminez les phrases + Mettez les phrases dans l'ordre: Rendez-vous à Nice épisode 2. Opgaverne er på s. 18 (bogens sidetal)
Lav denne Quizlet i billedbeskrivelse. Træn gloserne. Skriv dem meget gerne ned i dit hæfte. Lav mind map eller lignende for at huske dem.
Øvelser i refleksive verber (laves i timen)
Medbring farveblyanter eller tusser (vi skal tegne)
Træn gerne billedbeskrivelses-quizletten igen, så udtrykkene sidder helt fast!
Øvelse i refleksive verber i Minlæring (laves i timen)
La routine du matin
Husk farveblyanter eller tusser. Vi skal tegne. :-)
Læs den lille tekst i Min læring om de refleksive verber. De tilhørende øvelser laver vi sammen i timen.
Grupper til møde med franskmænd
I dag får vi og jeres parallelhold et spændende besøg af en fransk gymnasieklasse. De vil lave en lille præsentation for jer. Herefter får I mulighed for at interviewe dem i små grupper. Til sidst skal I være guides og vise dem rundt på Flæsketorvet
Forbered jer på følgende spørgsmål, som I får mulighed for at stille de franske gymnasieelever (og som de kan stille jer). Du må også gerne selv finde på nogle. Eleverne går på Lycée pro som svarer lidt til en EUX. Hvis I går helt kold i at tale fran
Genlæs dine noter til billedbeskrivelse og medbring igen farver. Find hjemmefra et billede eller fotografi og forbered at beskrive det for en makker, der skal tegne det uden at se det (ligesom I gjorde med mig i sidste uge)
Lav øvelserne i De refleksive verber på Minlæring hjemmefra
Læs s. 7 i kompendiet: À la campagne (teksten til første del af det afsnit af Rendez-vous à Nice, som vi så sidste gang). Øv dig i at læse det højt. Læs ned til der, hvor moren kommer hen til Charlotte og Patrick. Understreg ord i teksten, som du ikk
Roman, Emil, Olivia og Beatrice skal præsentere deres produkt (film og ugeplan). Medbring desuden (gælder kun de fire): "Qui a tué mon père"
Træn denne quizlet til episoden: "Malentendus"
Medbring jeres hurtigskrivning om Charlotte fra i går + kompendiet.
Vi mødes i Cinemateket i dag 9.50, hvor vi skal se en ungdomsfilm: 'Ibrahim (C’est dimanche!)' Til elever fra 1.y: Ester har givet lov til, at I må gå lidt før fra 1. modul. Popcorn, snus, madpakker og tændte telefoner er forbudt i salen! :-)
Dagen starter 8.45.I skal have en lille gave med (10-20 kr).
Vive le vent (sous-titré en français)
Douce nuit, Sainte nuit (chanson de Noël pour tout petits avec paroles)
Program
Husk en lille gave til 10-20 kr til julebingo, tag hyggeligt juletøj på og medbring nogle julegodter (helst noget, der kan deles med flere - så kan vi lave en lille buffet :-))
IBRAHIM (2020) - HD Trailer - English Subtitles
Nye grupper
Parler d'un film
Forbered at fortælle om, hvad du har lavet i juleferien. Brug dette gloseark til hjælp: Gloseark Noël (+ repetition af le passé composé) Skriv noter i dit hæfte og medbring dette. Medbring også dit Rendez-vous à Nice-kompendium. (Lektie til les franc
Artsartiklen
Invitation til soirée française
Træn quizletten med restaurant-ordforråd + læs s. 14 i kompendiet (Rendez-vous à Nice) fra l. 1-40. Bid især mærke i, hvilke udtryk de bruger i dialogen omkring at bestille mad. Husk kladdehæfte!
Rendez-vous scene 7https://drive.google.com/file/d/1qS9rYHGh8H65hF_0rnymOdkwNzONfJuo/view?usp=sharing
Gennemgang af spørgeteknik på fransk
Lav lektien i Min læring med øvelser til delingsartiklen og reduceret delingsartikel (ca. 15 mins. arbejde) + husk Rendez-vous à Nice-kompendium.
Soirée française, invitation (læs invitationen, hvis du ikke var der sidste gang - og husk at få skrevet onsdag d. 7/2 i kalenderen!)
Adaptiv træning: træn i 15 minutter
Læs s. 21 i kompendiet (Rendez-vous à Nice): "Projets d'avenir". Prøv at forstå samtalen i hovedtræk. Mme Fournier er Charlottes mor og Mme Faroud er Chadias mor. Slå ord op efter behov i ordbogen.com
Træn denne quizlet grundigt. I skal lave en lille oversættelse uden hjælpemidler i modulet.. + Find et billede, der forestiller en dansk studenterfejring. Beskriv billedet på fransk (mundtligt: det er nok at skrive stikord ned). Du kan bruge denne qu
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatikopgave MINLÆRING
08-12-2023
Oplæsning Rendez-vous
15-12-2023
Mundtlig aflevering: Ma maison/mon appart'
12-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'école (EKSAMEN)
Vi arbejder med det franske skolesystem og forskellige fakta- og fiktionstekster om emnet. Vi har bl.a. fokus på forskellene mellem det danske og det franske skolesystem, skolen i socialt udfordrede områder, mobning i skolen (le harcèlement), la laïcité og ytringsfrihed i skolen og udfordringen med dette (terrorisme og mordet på Samuel Paty og Dominique Bertrand).
Tekster i forløbet:
"L'école" (introtekst på dansk fra Paroles françaises) (3 s.)
Le système scolaire en France (fiche pédagogique fra Institut français (3 s.)
Alors demande, au lycée (udsendelse om svensk lærer på besøg på fransk gymnasium) (1 s.)
"Entre les murs" (film) (3 s.)
Diverse opslag fra de sociale medier og kampagnevideoer om le harcèlement (2 s.)
"L'école, cible des terroristes islamistes" (artikel fra "Fransk Nyt") 2. s.
Indhold
Kernestof:
Alors demande au lycée (video)
Alors demande - exercices
Quizlet Alors demande
Læs op på dine noter fra sidste gang og ordforrådet til det franske skolesystem.
Skriv på i dette dokument, hvad I tager med onsdag aften, så vi ikke sidder med 50 baguettes og ikke andet. :-)
NB: Obligatorisk: tæller for ét modul, og der føres fravær. Vi glæder os til at se jer til en festlig aften. Husk fransk ret! :-)
Vi arbejder med adjektiver
Træn denne quizlet med ordforråd til skole/gymnasiet i Frankrig + besvar spørgsmålene til videoen, vi så sidst:
Alors demande exercices
Medbring dit hæfte og/eller sørg for at have lagt dine elektroniske noter i din individuelle mappe i overmappen: 1jwyz2 FRF (2023/2024) AFL. Jeg kigger i det i forbindelse med karaktergivning. + Samme lektie som 8/2, som blev aflyst.
Her kan du se arbejdsarket, vi arbejdede med første gang i école-forløbet, udfyldt med korrekte svar: Le système scolaire français (med svar)
Travail en groupes : adjektiver
Polémique autour d'Amélie Oudéa-Castéra : l'actu en bref du 15 janvier 2024
Læs denne artikel på dansk om den skandaleombruste franske undervisningsminister: Artikel fra Poltiken om Castéra
Ingen lektier til i dag. Vi mødes i bio på flæske og ser filmen: Entre les murs. Læs om filmen her: Filmen "Entre les murs" er en filmatisering af romanen, der bærer samme navn. Romanen er skrevet af François Bégaudeau, som spiller hovedrollen i film
Fiche de travail - entre les murs (laves i timen)
Læs op på udtrykkene til at tale om en film (findes i dette dokument)
Opgaver Entre les murs (laves i timen)
Hvis I når at blive færdig med spørgsmålene til Entre les murs, mens der er evalueringssamtaler: Gå ind på ibogen: À toi la grammaire og lav opgaverne til: 6. Verber + opgaverne til verbernes bøjning i présent (nutid): Le présent (præsens/nutid)
Vær klar til at fortælle på fransk, hvad du synes om filmen Entre les murs + at beskrive en scene fra filmen og forklare, hvorfor du har valgt den (se materiale på modulet fra i går).
Le harcèlement scolaire - fiche
Quizlet om le harcelement scolaire - øv den gerne hjemmefra, hvis du har tid. Vi tager den igen i klassen.
Afsnit
Harcèlement fiche
Créez une bande dessinée qui raconte l’histoire d’un harcèlement scolaire (avec des bulles = talebobler) (lav en lille tegneserie om mobning i skolen. Brug evt. quizletten fra sidst (i fredags) og ordforråd fra skoleforløbet generelt. Medbring den ti
Harcèlement - suite
Franskweekend øvelser i grammatik og ordforråd. Start med opgave 4,5 og 7. Herefter er der fri leg i opgaverne.
Træn bøjningen i præsens af de tre "superverber" Être (at være), avoir (at have) og aller (at gå) i præsens. Du kan se bøjningen af dem her. Hvis du allerede kan det, eller du bare gerne vil udfordre dig selv lidt mere, kan du også træne bøjningen i
Article: L'école, cible des terroristes islamistes
Tine Byrckel: En hyldest til Samuel Paty, Dominique Bernard og det franske skolevæsen
Fiche de travail : L'école cible des terroristes islamistes
Nye grupper
Beatrice, Olivia, Roman og Emil skal være klar til at holde oplæg om den franske skole. Alle træner denne quizlet: Les signes religieux à l'école + læser denne artikel på dansk om Samuel Paty.
Samme lektier som til i går (se modulet torsdag)
Samme lektie som til i torsdags:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La famille (EKSAMEN)
Vi arbejder med familien som emne og stifter både bekendtskab med harmoniske og dysfunktionelle familier.
Fokuspunkter:
Mundtlig sprogproduktion: tale om sin egen familie, samtale ud fra arbejdsspørgsmål til tekster og film, rollespil mm.
Grammatik: Bøjning af adjektiver, kongruens ved subjekt-verbal, reduceret delingsartikel.
Kernestof:
"Mommy", film fra 2014 af Xavier Dolan (passer også til La famille) 6 sider
Dans nos veines (kortfilm af Guillaume Senez og François Civil) (passer også til La jeunesse) 4 sider
"PAPAOUTAIS" (sang af Stromae) 2 sider
"La famille" (podcast fra françaisavecpierre.com) 2 sider
Til dette forløb passer også: "Tomboy" (film) og "Kid" (Eddy de Pretto) + filmen "Le lycéen" fra Identité et les rôles de genre + filmen "Ibrahim, c'est dimanche" + "Rendez-vous à Nice" (la jeunesse)
Øvrigt materiale:
Diverse youtubevideoer
À toi la grammaire (ibog Systime)
Frit Fransk (ibog Systime)
Fransk.Nu (ibog Systime)
Fransk Gram Basis (ibog Minlæring)
Indhold
Kernestof:
Tag tøj på, som du kan danse i. :-)
Vi skal have en test, som du kan læse op på ved at gøre følgende:
La famille pour moi - præsentér din familie ud fra punkterne i dette dokument
La famille - podcast de Français avec Pierre - transskription
Dessinez votre arbre généalogique aussi loin en arrière que possible; notez aussi les professions des membres de votre famille. (Tegn dit stamtræ så langt tilbage som muligt. Notér også dine familiemedlemmers profession (arbejde).) + Lav denne quizle
Dans nos veines - court métrage
Fiche de travail - dans nos veines
Læs transskriptionen til podcasten: La famille og besvar spørgsmålene (stikord er fint) (= vi påbegyndte arbejdet sidste gang). + træn quizlet med ordforråd til den kortfilm, vi skal se: Quizlet dans nos veines Husk hæfte: I skal skrive i det i dag!
Opgaver til Dans nos veines
Træn gerne denne quizlet til Dans nos veines igen Hvis du ikke var der i går, kan du se kortfilmen her (brug uni-login): I vores blod/Dans nos veines
Papaoutai - fiche de travail
Feedback contrôle l.docx
Stromae - papaoutai (Official Video)
Årsprøve i fransk 1.g 2024
Lav lektien fra Minlæring om le futur simple + husk hæfte til timen!!
Dem, der ikke fik lavet det til sidste gang, får endnu en "chance" til at lave lektien i futur simple på Minlæring Husk at starte med at læse introduktionen, inden du laver opgaverne - så bliver det lettere :-).
Træn quizlet med ordforråd til den film, vi skal se.
Mommy analyse (laves i timen)
Du skal se filmen MOMMY færdig hjemmefra. Den kan ses gratis på filmstriben: Mommy (filmstriben) (man skal bruge sit login fra folkebibliotekerne - du kan oprette et login, hvis du ikke har det). Ellers ligger den også på MAX (formerly known as HBO).
Plan for modulet: træning til årsprøve
Orientér dig i denne guide til at tale om en tekst + i guiden til billedbeskrivelse. Du kan bruge disse dokumenter til at forberede dig til årsprøven i fransk. :-) Du kan se årsprøveteksterne her , plan og grupper her: Årsprøve 2024: Emner, grupper,
Plan for årsprøven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La France et les Français (kulturforståelse)
Kan man tale om, at der findes én fransk kultur, og hvordan er franskmænd egentlig? Vi dykker ned i disse spørgsmål i dette forløb, hvor vi anvender begreber fra kulturforståelsesteori til at analysere kulturelle fænomener og symboler. Vi dykker bl.a. ned i den franske nationalsang og ser på franske symboler som le bonnet phrygien og Marianne. Vi sammenligner Frankrig og Danmark ud fra Hofstedes kulturdimensioner og anvender det beskrivende og det dynamiske kulturbegreb i vores arbejde.
Tekster i forløbet:
"La marseillaise" (2 ns)
Video om Le bonnet phrygien:
https://www.1jour1actu.com/culture/cest-quoi-le-bonnet-phrygien
(1 ns)
Video om les macottes de JO:
https://www.youtube.com/watch?v=O0p9beJ9u78
(1 ns)
Valgvideo af Emmanuel Macron:
https://www.youtube.com/watch?v=psfbQL_L0GA
(1 ns)
Valgvideo af Marine Le Pen:
https://www.youtube.com/watch?v=FYWnuQc5mYA
(1 ns)
Video: Emmanuel Macron assume : "Il n'y a pas UNE culture française !" (1 ns)
Video: Macron: “Quand on parle de culture il ne faut pas l’enfermer dans un culturalisme, dans une identité étriquée. Je serai toujours un défenseur de la culture”
https://www.youtube.com/watch?v=xncCLi6EabU
(1 ns)
“Franske børn skal sidde pænt, danske børn skal spise jord” (artikel fra netmediet Zetland af Michelle Arrouas (2020)) (1. ns)
“Franske fristelser” (essay af Bjørn Bredal fra Undskyld mit franske (2011)) (1 ns)
“Den skrumpende stormagt: Sprog, mad og kultur” uddrag af Aske Muncks: Den rystede republik (2020) (1 ns)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Actualité : Les jeux olympiques de Paris
JO PARIS 2024 - Céline Dion chante "L'hymne à l'amour" sur la Tour Eiffel à la cérémonie d'ouverture
JO PARIS 2024 - Les meilleurs moments de la cérémonie d'ouverture
Les vacances de Lotte
C'est la rentrée ! Forbered at fortælle på fransk, hvad du har lavet i sommerferien (= les grandes vacances). Brug le passé composé. NB: Skriv noter på papir/hæfte - vi kommer til at køre så analogt som muligt i år for at træne hukommelsen og gøre os
La France et les Français - kulturforståelsesforløb
La Marseillaise (les paroles)
Exposé: exercice pour Roman, Emil, Beatrice et Olivia
Husk kladdehæfte + træn denne quizlet. Skriv gerne efterfølgende de ord ned i dit hæfte, du ikke kendte. Så kan du bedre huske dem efterfølgende!
Description d'image : Marianne (laves i timen)
Billedbeskrivelsesguide
Paris 2024 - The Mascots
Læs Marseillaisen (vi begyndte på det sidste gang). Du behøver ikke kunne forstå alt, men øv at læse den højt. Søg også oplysninger om det franske symbol Marianne (det er lige meget, hvilket sprog, du søger på). Roman, Olivia, Emil et Beatrice: Expos
Fiche de travail vidéos électorales
Vi fortsætter med billedbeskrivelse af billeder af Marianne. Medbring handout med billeder fra i mandags! Se også de to valgvideoer med hhv. Marine Le Pen og Emmanuel Macron. Se dem gerne igennem flere gange og notér i dit hæfte, hvilke nationale sym
Macron et la culture française : video1, + video2
Fællesdokument
Besvar spørgsmålene i dette arbejdsark til de to valgvideoer med Macron og Le Pen. En français :-)
Power point
Quizlet: La France et les Français
Nye grupper til Matrixfremlæggelse:
Læs op på noterne i dit hæfte fra forløbet indtil nu.
I grupper (se hvilke herunder) skal I læse en af følgende tekster (på dansk). Skriv noter undervejs, mens du læser. Hovedpointerne skal herefter præsenteres i Matrix-grupper på dansk:
Fiche de travail Hofstede et les dimensions culturelles
Læs om Hofstedes kulturdimensioner og sammenligningen af Danmark og Frankrig iflf. Hofstede i dette dokument. Du kan også se selve statistikken her, hvor du også kan lege med at sammenligne med andre lande: Hofstede: Country comparison tool
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Le maghreb (la francophonie, GCP)
I dette forløb arbejder vi med frankofoni med fokus på Maghreb. Vi har særligt fokus på Frankrigs kolonihistorie og eftervirkningerne af den. Bl.a. dykker vi ned i Algierkrigen, kolonialismens syn på Nordafrika (orientalisme) samt Frankrigs nutidige forhold til de gamle kolonier.
Sprogligt fokus: Imperativ, korrekt bøjning af verber i présent og le passé composé
Materiale:
Uddrag af "L'enfant de sable" (roman af Tahar Ben Jelloun, uddrag fra Entrées) 2 sider
Aïcha (sang af Khaled) 1 side
"Le français au Maghreb" Introducerende tekst til Maghreb af Isabelle Verhaeghen 1 side
Videoer:
"Le Maroc vu du ciel" (https://www.youtube.com/watch?v=7CMOpmj_-8Y) 1 s.
"Toute l'histoire du Maroc" (https://www.youtube.com/watch?v=5omnBk7ddEE&t=1s) 1 s.
"Tintin et le monde arabe" (artikel fra Telquel, 9 januar 2017) 2 s.
"Tintin et le crabe aux pinces d'or" (tegnefilm) 3 s.
"Dekolonialiseringen og Algeriet" (dokumentarfilm fra CFU) 2. s.
"Des pieds-noirs interpellent Emmanuel Macron à Carpentras : "Vous nous tuez une seconde fois !" (artikel fra Francetvinfo.fr) 2 s.
"La guerre d'Algérie" (fra Entrées) 1. s.
Indhold
Kernestof:
Fiche de travail Le Maghreb
Le Maroc vu du ciel (vi ser fra 48.50)
Toute l'histoire du Maroc
Evaluering La France et les Français
Læs denne lille tekst: I perioden fra ca. 1880 og frem til Første Verdenskrig blev stort set hele det afrikanske kontinent kolonialiseret af de europæiske stormagter - man taler om “Kapløbet om Afrika” (La course au partage de l’Afrique). Man brugte
Fiche de travail - le Maroc (følg punkt 3 i arket. Vi lavede punkt 1 og 2 sidste gang)
Afsnit
Husk kladdehæfte. Vi skal se et lille uddrag af en dokumentar om Marokko - uden danske eller engelske undertekster, så læs disse gloser igennem hjemmefra:
Documentaire le Maroc vu du ciel France 2 HD (complet) Le Maroc vu du ciel (vi ser starten (indtil minut 3.20) + fra 48.50)
Tintin et le monde arabe
Løs følgende opgaver vedrørende Marokko:
Vi har et helt modul på Glyptoteket 12/9 2024. Vi mødes foran museet 10.15. HUSK SKRIVEREDSKAB I kan se her, hvad vi skal. Arbejdet skal laves til en aflevering. :-)
Orientalisme - elev 2Orientalisme elev 1
Læs gloserne til Tintin-historien: Le crabe aux pinces d'or
L'enfant de sable - Ben Jelloun
Genlæs gloserne til Tintin-historien, så du er klar til at lave opgaverne til Tintin i timen. Og et lille weekend-tip: Alle Tintin-afsnittene ligger på Netflix, og så kan du jo bare skifte tale og undertekster til fransk. God til at øve at forstå tal
Husk kladehæfter + læs og forstå den første lille tekst på første side: Quels Musulmans sont les Marocains ?
Medbring "L'enfant de sable" fra i går + noget at skrive i hånden med. Træn bøjningen af de regelmæssige verber på -er (1. bøjning med denne sang). Læg mærke til, at -ent endelsen på verberne i 3. person pluralis (ils...) IKKE udtales med nasal!
L'Algérie vue du Ciel - Un film de Yann Arthus-Bertrand et Yazid Tizi (FR) (vi ser de første ca. 9 minutter)
Lektie: Læs (og forstå i hovedtræk) de to små kontekst-tekster under punkt 1 i dette dokument: L'Algérie et la décolonisation
Samme lektie som til i tirsdags, hvor min datter desværre var syg: Læs de to små kontekst-tekster under punkt 1 i dette arbejdsark
Macron et la décolonisation
Football: France / Algérie - Archive INA
Løsningsforslag repetitionsøvelser L'Algérie
Vi fortsætter vores arbejde med Algeriet og dekolonialiseringen. Hvis du ikke var der sidste gang inden ferien (gælder fx dem, der var på udveksling), må du meget gerne prøve at få tid til at se dokumentaren: Algeriet og afkolonialiseringen. Den vare
Macron et les pieds-noirsAfsnit
Sofie, Oscar, Victoria, Mathias og Mille: I har en time til at forberede et lille oplæg om udvekslingen i Frankrig, som I holder til sidst i timen. :-)
Tjek, om du har lavet øvelserne korrekt og lav billedbeskrivelsen til sidst (hvis du ikke nåede det sidste gang)(Roman, Emil, Beatrice og Olivia medbringer romaner til læsning.)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'identité et les rôles de genre (EKSAMEN)
Hvad vil det sige at være normal? Hvem bestemmer, hvad der er normalt? Hvordan finder man sin egen identitet og seksualitet? Vi undersøger disse spørgsmål gennem analysen af en række forskellige teksttyper og træner ordforråd omkring køn og seksualitet
Grammatisk fokus i forløbet: , personlige pronominer, le futur proche.
Tekster:
Eddy de Pretto: "Kid" (1 s.) og "Normal" (1 ns.) (2017) (sangtekster og musikvideo)
Barbara Pravi: “Kid” (reécriture) (1. ns.)
"Tomboy" film af Céline Sciamma (2011) (4 ns.)
Édouard Louis: En finir avec Eddy Bellegueule (Extrait) (4 ns.)
"Le lycéen" (film af Christophe Honoré fra 2022, set i Cinemateket i 18/12) (4 ns.)
Indhold
Kernestof:
Interview avec Eddy de Pretto
Normal - paroles et questions
Interview avec Eddy de Pretto: Glossaire et questions
L'identité et les rôles de genre : Quizlet
Eddy de Pretto - Normal (Clip Officiel)
Minlæring lektie
Vær færdig med at oversætte sætningerne fra Macrons tale (det vi arbejdede med i går)
Interview avec Eddy de Pretto et questions
Træn denne quizlet til det nye emne: L'identité et les rôles de genre : Quizlet + se dette interview fra 4.20-11.50 og se, hvor meget du forstår. Sæt evt. afspilningshastigheden ned. Skriv noter ned til det, du får fat i: Eddy de Pretto : être chelou
Afsnit
Artikler og oversættelsesøvelser
Eddy de Pretto: Kid
Lav denne lektie i MINLÆRING i artikler. + færdiggør spørgsmålene til Eddy de Prettos Normal
Kid (Pravi - la version féminine)
Læs og forsøg i hovedtræk at forstå teksten til Eddy de Prettos sang: KID. Find verberne i le futur simple og skriv dem ned i dit hæfte. Oversæt gerne den sætning, verbet indgår i, til dansk.. Husk hæfte.
I har dette modul til at lave en aflevering, der tager udgangspunkt i filmen: "Tomboy" af Céline Sciamma. Afleveringen indeholder: en billedbeskrivelsesopgave, oversættelse af sætninger om filmen fra dansk til fransk med fokus på artikler (artsartike
Quizlet: En finir avec Eddy Bellegueule (gloser til uddraget)
à toi la grammaire - quiz 1(laves i timen). Aspekt quiz 2 Aspekt quiz 3
En finir avec Eddy Bellegueule (extrait du roman)
Aspekt - gennemgang af forskellen på passé composé og imparfait
Imparfait og passé composé Édouard Louis
Se denne lille trailer om en dokumentarfilm om Édouard Louis for at få en idé om forfatteren og de temaer, han skriver om. Lav desuden denne lektie på Minlæring om Imparfait (den beskrivende, uafsluttede datidsform)
En finir avec Eddy Bellegueule (opgaver) (laves i timen)
En finir avec Eddy Bellegueule (extrait du roman) (læses i timen)
Édouard Louis - imparfait et passé composé Du skal være færdig med at finde verber i hhv. l'imparfait og le passé composé i teksten. Hvis dette tager dig rigeligt tid, så nøjes med det. Hvis du har overskud: Oversæt teksten og forklar brugen af de to
En finir avec Eddy Bellegueule - opgaver
Du skal være færdig med at læse uddraget af: En finir avec Eddy Bellegueule + at finde 5 verber i hhv. imparfait og le passé comoposé-
Kahoot om artikler
Vær færdige med opgaverne til En finir avec Eddy Bellegueule (som vi arbejdede med i fredags). Vær klar til at tale om spørgsmålene til teksten i plenum:
Vi skal i biografen i dag. :-) Filmen starter kl. 10 - vær der senest 5 i - og varer 2 timer, så vi beder jeres lærere om lov til, at I kan gå lidt før fra 1. modul og nok kommer en anelse for sent til 3 (mind dem gerne selv om det). Det er en god id
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Filmfestival
Indhold
Kernestof:
Læs denne Invitation til sprogholdenes traditionsrige og prestigefyldte filmfestival! :-) I kan frit vælge, hvilken tekst (under tekster tæller også film, sange etc.) fra undervisningen fra start 1.g til nu, som I vil remediere. I skal arbejde i grup
Giv jer selv lektier for. Skal drejebogen laves færdig? Skal der skrives på manus hjemmefra? Skal der fx filmes noget på en anden location på skolen, er det ok ikke at dukke op til modulet, men skriv til mig på lectio eller sms til 22424507 (INDEN MO
Afstemningsskema
I skal være (næsten) færdige med jeres film, så husk at få arbejdet videre i weekenden eller mandag. I får halvdelen af modulet til at finpudse, inden vi skal se alle film og kåre en klassevinder. Husk at der også skal undertekster på (og at det kan
Ingen lektier ud over højt filmhumør. Vi starter 8.30 (men så skal I også være på pletten!) :-) ALLE STARTER PÅ FT1
Opgaver til modul 2: Laves på dagen
Oversigt over filmene
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Entre deux cultures (EKSAMEN)
I dette afsluttende forløb arbejder vi med kulturmøder. Vi fokuserer på identitetsdannelse og følelsen af at føle sig mellem to kulturer. Forløbet peger tilbage til vores frankofoniforløb, da vi arbejder med immigration i Frankrig fra de tidligere kolonier.
Materiale:
Article: "Des immigrés plus nombreux et aux origines plus diverses : l"immigration en France en sept infographies": https://www.radiofrance.fr/franceinter/des-immigres-plus-nombreux-et-aux-origines-plus-diverses-l-immigration-en-france-en-sept-infographies-5317564 (France Inter 31 mars 2023) (1 ns)
"La Haine" (film af Matthieu Kassovitz fra 1995) (3 ns.)
"Leïla, mariée de force" (uddrag af roman)
"Jusqu'ici rien ne va mieux" (artikel om La Haine fra 2015) (1 ns)
“Ça se passe comme ça dans les cités” (artikel fra Le nouvel Observateur - fra La colère af Birgit Mogensen med flere) (2 ns.)
"La haine - 30 ans après rien ne va mieux" (nyhedsklip om den nye musicaludgave af La haine):
https://www.youtube.com/watch?v=BOAAsT-tM9s
"Vivre avec sa double culture" (artikel fra Chez nous) (1 ns)
Gaël Faye: "Métis" (sang) (1 ns)
"Petit pays" (filmen baseret på Gaël Fayes roman) (5 ns)
Uddrag af romanen Petit pays (1 ns)
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2025-02-04 kl. 12.53.18.png
Vivre avec sa double culture (le texte)
Vivre avec sa double culture - questions
Des immigrés plus nombreux et aux origines plus diverses : l"immigration en France en sept infographies
Træn denne quizlet med ordforråd til immigration og ghettoer
Skærmbillede 2025-02-04 kl. 12.52.24.png
Skærmbillede 2025-02-04 kl. 12.52.35.png
Opgave til Roman, Emil, Olivia og Beatrice
Forbered at fortælle om din vinterferie i le passé composé. Gloser og grammatikrepetition findes i dette dok.
I skal i dag fremføre dialogerne inspireret af "Vivre avec sa double culture". I får lidt tid i starten af modulet til at færdiggøre det.
Boîte à outils 1. Ordliste: Pour parler d’un texte | Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau
"Leïla, mariée de force": Dans les groupes, lisez le reste du texte. Ensuite, regardez la boîte à outils (værktøjskasse) "Pour parler d'un texte" et préparez une présentation du texte. Finalement: Présentez pour un autre groupe.
Husk at medbringe: "Leïla, mariée de force" i kopi.
Hadet
Vær til time til tiden (helst lidt før!). Vi kan nemlig lige nå at se filmen på et modul, hvis vi går i gang med det samme! Brug la Boîte à outils 1 til at lave en præsentation af Leïla, mariée de force. Læg noterne op i din AFL-mappe (billede er fin
La haine - le texte. Læs den indledende tekst om instruktøren Mathieu Kassovitz. Opgaver: Opgaver til teksten om Mathieu Kassovitz
La haine 30 ans après.
Hvis mere tid: Vi begynder at læse interviewet: Ça se passe comme ça dans les cités.
Forbered at fortælle om, hvad du synes om La haine. Brug udtryk fra dette dokument: Pour parler d'un film (punkt 2, hvor man skal vælge en scene at beskrive, forbereder vi i timen).
La haine. 30 ans plus tard. Jusqu'ici rien n'a changé.
Ça se passe comme ça dans les cités (teksten)
Opgaver til Ça se passe comme ça dans les cités
Le verlan et l'argot en français
Interview avec Saïd
L'argot - oversigt
Gaël Faye; Métis: Begynd at læse introduktionsteksten til Gaël Faye og derefter sangteksten. Den er lidt svær og poetisk, læg mærke til ordforklaringerne. Du behøver ikke kunne oversætte den, men "bare" forstå hovedpointerne.
Gaël Faye - Métis ("Soul Night au Trianon")
I skal være færdige med jeres video med interview med Saïd fra sidste gang (se modulet fredag). Upload den i en af jeres AFL-mapper seneste i dag.
Præsentation af personlige pronominer - slides til klassegennemgang.
Arbejde i timen med personlige pronominer (eller hjemmefra, hvis du har tid). Lav så mange af øvelserne i følgende kapitler, som du kan nå:PP3 (de bundne personlige pronominer som direkte objekt), PP4: de bundne personlige pronominer som indirekte ob
Øvelser med personlige pronominer Entre deux cultures
Lav denne lektie i Minlæring. Hvis du har tid og nysgerrig på mere, er du velkommen til at lave forud i kapitlet og lave flere øvelser end dem i lektien, men vi arbjeder også med det i timen.
Afsnit
Vi ser det meste af filmen: "Petit pays". Filmen er baseret på Gaël Fayes selvbiografi af samme navn, og handler om hans opvækst i Burundi, hvor borgerkrigen i Rwanda kommer helt tæt på. Den handler også om at være "Entre deux cultures", altså at føl
Læs denne korte og lette tekst om folkedrabet i Rwanda til baggrundsviden - UNICEF Danmarks Læringsunivers
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition
Indhold
Kernestof:
Entre deux cultures Personlige pronominer (lektie til efter ferien)
Petit Pays - opgaver (activité 18 + 19 p. 31-32: Étudions un extrait du livre) et une interview avec Gaël Faye.
Præsentation af bundne personlige pronominer
Du skal have set Petit pays færdig (vi så den først 1,5 time sammen i sidste uge. Se det hele, hvis du ikke var til timen. Den er lånt til jer tre dage (5-7/4) på CFU og ligger også på Filmstriben.dk (brug bibliotekslogin). Lav også denne Quizlet med
Vigtigt at vide om mundtlig eksamen i fransk
Lav lektien i bundne personlige pronominer, (på Minlæring), hvis du ikke fik den lavet, da I havde den for før påske.
Afsnit
Retteark personlige pronominer
Lektie: Vælg et af billederne i denne power point og forbered billedbeskrivelsen hjemmefra. Du skal tale frit. Oplæsning er no go. Vi gennemgår regler og form til den mundtlige eksamen i fransk i modulet.Herefter får I lidt tid til at arbejde med den
Adaptiv træning på Minlæring i alle grammatiske emner. Du skal arbejde med lektien i 30 min. Den tilpasser løbende sværhedsgraden efter dit niveau.
Prompt til chat om eksamensemner
De, der ikke nåede at tale med mig sidste gang (om selvvalgt billede fra power pointen), gør det i dag, så husk at være forberedt på det (I skal tale om billedet ca. 2 min, herefter stiller jeg 3-4 spm.). Jeg mangler: Mathias, Leander, Laura, Karl, F
Øvelser til træning af spørgeord:
Øvetekst eksamen: Leïla, mariée de force
Læs denne hjælpeside til at præsentere en tekst på fransk + Læs op på denne ordliste: Pour parler d’un texte +
Eksamenstræningsøvelser
Du skal have læst eksempel-eksamensteksten (se modulet torsdag) + lavet øvelserne i spørgeord.
Vi får besøg af eleverne fra vores partnerskole i Anglet i Frankrig, og de skal med jer på rundvisning på skolen + på en lille skattejagt efter franske spor i KBH. I kan se her, hvad I skal, så forbered jer gerne lidt på forhånd. :-)
Groupes :
Intensiv eksamenstræning for dem, der skal op. I andre kan bare lige komme og sige farvel og får så lov at gå igen! :-) David, Anna, Mathias og Philip: Kig på emnerne igen (og snak gerne sammen inden modulet) vedrørende eksamensemner. Vi skal lige ha
(Kun for dem, der skal til eksamen) Læs: 11. Perspektivering. Spørgsmål og svar | Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau
Læs op til eksamen. Hvis I ikke skal til eksamen, hygger vi og spiser en is.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
GODKENDTE HJÆLPEMIDLER EKSAMEN
Tilladte elektroniske hjælpemidler til eksamen:
Ordbogen.com
Minlæring Franskgram + franskgram basis
Alle systime ibøger til fransk: Herunder:
Un, deux, trois: Eksamen i fransk på A og B-niveau
À toi, la grammaire
Frit fransk
Du må anvende alle noter og hjælpeark fra Google drev, men du skal have downloadet det inden forberedelsestiden.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602717415", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602717415", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602717415" }