Holdet 2023 FrF/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Anne Emilie Sveistrup, Trine Mai Sørensen
Hold 2023 FrF/e (1e FrF, 2e FrF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - La jeunesse
Titel 2 Forløb 2 Les contes
Titel 3 Forløb 5 Le Canada
Titel 4 Paris - la grande ville  - examen '25
Titel 5 Inégalité et racisme - examen '25
Titel 6 Filmfestival 2. fremmedsprog
Titel 7 Les cultures françaises et francoph. - examen '25
Titel 8 La famille compliquée - examen '25
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til eksamen/terminsprøve

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - La jeunesse

La jeunesse

Ungdomstema: Vi arbejder med gloser og ordforråd om skole, lektier, kærester, venner, fritidsinteresser, arbejde, forældre- og familieforhold.

Materiale:

Mette Bering, m.fl: Rendez-vous à Nice kap. 1-10
"Les drogues au lycée", in Par écrit, Gyldendal, 1992



42 sider

Grammatik, Par écrit:
§2 Geografiske navne
§3 Artsartiklen
§4 "De" og det bestemte kendeord
$5 Delingsartiklen
§6 "À" og det bestemte kendeord
§7 Tillægsord
§9 Udsagnsord
§11 Uregelmæssige udsagnsord
§12 Le futur proche
§17 Le passé composé
§19 Tillægsformens endelser
§20 Être eller avoir?
§27 Nægtelser
§28 Personlige stedord (bundne)
§30 Ejestedord
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Courte composition 15-11-2023
Screening 14-12-2023
Grammaire - le passé composé 08-01-2024
Contrôle 1 26-01-2024
Les drogues au lycée 31-01-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Les contes

Les contes

Vi læser eventyr og analyserer dem med henblik på eventyrelementer og aktantmodellen. Arbejde med eventyrelementer i reklamefilm og analyse af eventyrbilleder.

Kernestof:
"La définition du genre" + "Traits typiques" : I-bog : https://lescontes.systime.dk/?id=136#c307
"Bouledeneige". I Par écrit: Dalgreen et al. 2008
"La princesse au petit pois": I-BOG : https://lescontes.systime.dk/?id=136#c315
Om "La Reine des Neiges" (résumé) : https://onceuponatime.fandom.com/fr/wiki/La_Reine_des_Neiges_(conte)

Chanels N.5, reklame med træk fra Rødhætte
Lolita Lempicka, le premier parfum, reklame med træk fra Snehvide
Trident, Le chewing-gum reklame med træk fra alice i Eventyrland

Film:
Kirikou, Michel Ocelot, Frankrig, 1998


Supplerende:
"Fallen Princesses", Dina Goldstein, 2009 - billedanalyse-præsentationer
"Le schéma actantiel" : I-BOG : https://lescontes.systime.dk/?id=136#c313


Grammatik (Par écrit):
§ 7 adjektiver
§ 8 adverbier
§21 Hvilken datid? (Imparfait og Passé composé)
§22 Passé simple
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lytte/læse 05-04-2024
Les contes de fées dans les publicités 15-04-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 5 Le Canada

Et GCP-forløb om Canada med hovedfokus på Québec.

Vi arbejder med temaer som sprog, geografi, kultur(møde), historie og traditioner. Eleverne fremlægger om selvvalgte emner.

Kernestof:
Følgende tekster og opgaver fra e-bogen https://quebec.systime.dk/:
Avant de commercer
Au Québec - à Québec ?
Le Canada et le Québec
Vrai/faux
Terres de contrastes
Les contrastes du pays


Supplerende stof:
Projektarbejde og elevoplæg om selvvalgte regioner i Québec. 2 moduler

Læste sider: 10
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve 07-06-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Paris - la grande ville - examen '25

On va faire la connaissance avec cette ville magnifique, pleine de splendeur, de beauté, de différences sociales et de culture.

Forløbet er inddelt i undertemaer, der hver især peger ud mod franske historiske, samfundsmæssige eller kulturelle forhold.




Kernestof:

Film:
Quais de Seine (court-métrage) par Gurinder Chadha, 2006
https://youtu.be/4Q7QD63IkcU?si=TH-QKS23meZU9j5f

Chansons:
La symphonie des éclairs par Zaho de Sagazan (2024)
Aux Champs Elysées par Joe Dassin (1969)

Articles sur l'internet:

Des idées pour occuper les ados pendant les Jeux de Paris 2024, paris.fr (Jeux Olympiques, JO)
https://www.paris.fr/pages/10-idees-pour-occuper-les-ados-pendant-les-jeux-de-paris-2024-27464



Le parlement par Connie Pedersen
https://www.franskpolitik.dk/intro-parlament/

Paris est vraiment une fête, paris.fr (Jeux Olympiques, JO)
https://www.paris.fr/dossiers/paris-est-une-fete-la-preuve-en-images-158 NB: Materialet er for nyligt fjernet fra hjemmesiden, så den indgår ikke i pensum pr. 6/6-25

Clip: Les arrondissements de Paris, Karambolage, ARTE, 2016

Besøg på Glyptoteket, udstilling fransk kunst 1870-1925. Billedbeskrivelse i forhold til Paris-tema

Supplerende stof:
Plan de Paris (kort over)
https://fr.maps-paris.com/cartes-de-paris-quartiers/paris-banlieue-carte

Article, internet:
Cinq enfants te racontent leur Jeux Olympiques
https://www.1jour1actu.com/sport/5-enfants-te-racontent-leurs-jeux-olympiques

Clip YT:
Les nationalités,
https://www.youtube.com/watch?v=zt1Se2Knufo&t=6s

Diverse quizlets
Dialogøvelser
Minlæring-øvelser
Besøg fra fransk gymnasium (2.bfsx2, 2.ku), i den forbindelse præsentationsvideoer til og fra franske elever

Samlet omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Inégalité et racisme - examen '25

Materialer:

Kernestof:

L'histoire de la révolution française, 17.07.2024, mômes-parents.fr


Chroniques de l'asphalte par Samuel Benchetrit, p.9-10

Eddy - uddrag af En finir avec Eddy Bellegueule, 2014 (eksamenshæfte FrF A, 10.aug. 2016)


Le racisme expliqué à ma fille par Tahar Ben Jelloun, p. 236-241

Film:
La Haine, Mathieu Kassovitz, 1995

Supplerende stof:

Den ambitiøse Disney-satsning "Oussekine"  kaster lys på ofrene for politivold i 80'ernes Frankrig, Information, 12.05.2022

Gruppefremlæggelser om La Haine


Samlet omfang: 25 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les cultures françaises et francoph. - examen '25

GCP - forløb


Materialer:

Ppt til forløbet kulturforståelse med fokus på det deskriptive og det komplekse kulturbegreb, herunder præsidentkampagnefilm fra Macron og Le Pen, 2017

Selvstændigt arbejde og materiale med mundtlig fremlæggelse om frankofont områrde, herunder egen ppt.

Textes (Kernestof):

Charte de la laïcité expliquée aux enfants, La ligue de l'enseignement, Milan 2013

La Marseillaise (udg. fra Ministère de l'Education nationale et de la jeunesse)

La Francophonie: i: Entrées, 2009
Le Maghreb:
La colonisation + la guerre d'Algérie
Les pieds-noirs et les harkis, i: Entrées, 2009

Le Québec tout court, Fransk Nyt, 2025

Les outre-mers (les DROM-COM), site på TV5 Monde
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercices/a1-debutant/les-outre-mer


Film:

Mommy, Xavier Dolan, 2014


Supplerende stof:

Fængsling af anerkendt forfatter har intensiveret kløften mellem Frankrigs højre- og venstrefløj, Politiken, 01.02.2025


Charte de la laicité

Diverse quizlets koblet til tekster
Øvelser på minlæring
Verbetest, såkaldte "superverber"

Film CPH:DOX "Casa94"

Samlet omfang: 30%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til eksamen/terminsprøve

Oversigt over tilladte hjælpemidler







Ordbogen.com

De i-bøger, vi har brugt i undervisningen:
fra Systime:
La Clé
Un, deux, trois
.

Onlinegrammatik:

Minlæring.dk

Du må bruge dine noter og alt materiale fra undervisningen, som du har downloadet på din computer.

One Note kan tilgås online





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer