Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Martin Lutz
|
Hold
|
2023 TyF/jwyz2 (1jwyz2 TyF, 2jwyz2 TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
GRAMMATIK (I)
Formålet med forløbet er det løbende arbejde med grammatik både orienteret mod talefærdigheden og det skriftlige arbejde. Indholdet det første år er:
1) Sætningsanalyse
2) Artiklernes bøjning
3) Stedordenes bøjning
4) Verbernes bøjning / kongruens
5) Præpositioner/Præpositionsforbindelser
Gyldendahl: Tysk Minigrammatik
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
THEMA 1: EINSTIEG - DU BIST DEUTSCHLAND
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til tyskfaget, til fagets indhold, til umiddelbare strategier til at udvikle sprogfærdigeheder og at afsøge holdets samlede ståsted/niveau frem mod de kommende års undervisning. Vi arbejder med simple kompensations- og sprogproduktionsstrategier samt teksten "Du bist Deutschland". Eleverne læser, forstår og oversætter teksten og benytter den som inspiration til at udfærdige et tilsvarende manifest med titlen "Du bist Dänemark" og tilhørende videoproduktion.
Læst tekst:
Du bist Deutschland (Von 25 Medienunternehmen ins Leben gerufen und von Bertelsmann koordiniert)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
THEMA 2: DIE GROßE LIEBE (EKS)
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til forskellige teksttyper samt til væsentlige elementer i udarbejdelsen af en personkarakteristik. Derudover trænes emnespecifikt glose-grundlag. Vi arbejder med emnet "Die große Liebe" med forskellige vinkler.
Læst tekst:
Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid. Fra Ponsaing: Beziehungen. Systime. 1996, s.8-10
Gudrun Pausewang: Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte. Fra Ponsaing: Beziehungen. Systime. 1996, s. 20-25
Inger Vorrath: Die große Chance. Fra Textmosaik, Kaleidoscope 1995.
Luna: Küsse wie Gift (sang)
Luna: Verlierer (sang)
Aron Lehmann/Peter Eiff: Das schönste Mädchen der Welt (film)
Gabrielle Wohmann, aus: Habgier. Erzählungen. München: R. Piper 1993: Ein netter Kerl (Obs! Kun nogle elever - Årsprøve)
Sideløbende grammatik - se særskilt forløb.
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
THEMA 3: DEUTSCHE MUSIK (EKS)
Formålet med forløbet er at arbejde med tysk musik på tværs af genrer. Omdrejningspunktet er diskussionen af dét at synge på sit modersmål samt analyse af sangtekster. Eleverne arbejder både i grupper og individuelt med analyse af sange, interviews mm. og kommer bl.a. ind på motivation og årsager til at synge/skrive på tysk, vejen til succes etc.
Læste tekster:
Deutschquote im Radio - Die endlose Debatte, Artikel, Goethe-Institut: https://www.goethe.de/de/kul/med/20867119.html
Meine Lehrer hatten Recht, Interview m. Mark Forster: https://www.absolut-karriere.de/interviews/mark-forster/
Ingo Neumayr, Singen auf Deutsch - Ein Lied auf uns? (Artikel):
https://www.planet-wissen.de/kultur/musik/musikindustrie/musikindustrie-singen-auf-deutsch-100.html
Berlin Calling (film), Karsten Aurich (Produzent), Movienet, 2008
Grönemeyr, Herbert: Die Härte, Chaos (album), EMI 1993
Grönemeyr, Herbert: Männer (Groenland Musikverlag, Emi Kick Musikverlag Gmbh & Co Kg 1984)
Derudover:
Arbejde med sange fra Mark Forsters album "Liebe" (2018) samt produktion af egne sangtekster på tysk.
Grammatik: Se særskilt forløb.
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
THEMA 4: DEUTSCHER FILM (EKS)
Eleverne introduceres til tysk filmkultur. Der arbejdes både med simple analyseværktøjer og begreber til af film samt med forskellige genrer (Spielfilm - Roadmovie, romantische Komödie; Kurzfilm, Dokumentarfilm). Derudover introduceres eleverne overfladisk til emner som unge filmskaberes udfordringer og emner samt KI.
Læst tekst:
Markus Goller/Oliver Ziegenbalg: 25 Km/h (film)
Oliver Kienle: Isi og Ossi (film)
Pepe Danquart: Der Schwarzfahrer (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=swJ0zhVJ8DU&t=11s
Henriette Rietz: Concept of af happy mom (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=P-N-319GXVc&t=20s
Manfred Oldenburg, Annebeth Jacobsen: Deutschlands große Clans - Die C&A Story (dokumentarfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=DclVae-jah0&t=47s
Jessica Krauß: Diversität im deutschen Film
https://www.deutschland.de/de/topic/kultur/deutscher-film-diversitaet-und-inklusion
Klaus Lüber: Babelsberg lebt die Zukunft des Kinos
https://www.deutschland.de/de/topic/kultur/kuenstliche-intelligenz-deutscher-film-studio-babelsberg
Klaus Lüber: Ich sehe viele Chancen, aber auch Nachholbedarf
https://www.deutschland.de/de/topic/kultur/deutscher-film-filmbranche-in-deutschland-diversitaet
Grammatik: Se særskilt forløb.
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
GRAMMATIK (II)
Formålet med forløbet er det løbende arbejde med grammatik både orienteret mod talefærdigheden og det skriftlige arbejde. Fokus/nyt i dette andet år er både enkelte nye grammatiske områder samt en yderligere konsolidering af punkterne fra 1G.
Nyt ift. 1G
1) Videre arbejde med præpositionsforbindelser og anvendelse af stedord
2) Arbejde med adjektivernes bøjning.
Fortsat fra 1G
1) Sætningsanalyse
2) Artiklernes bøjning
3) Stedordenes bøjning
4) Verbernes bøjning / kongruens
5) Præpositioner/Præpositionsforbindelser
Gyldendahl: Tysk Minigrammatik
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
THEMA 5: GRUSEL UND HORROR (EKS)
Formålet med forløbet er at introducere til overordnede virkemidler og skriveteknikker i uhyggelige historier og film. Eleverne arbejder med at analysere klassiske gyser-klicheer og opbygger ordforråd til diskussion, personkarakteristik, setting mm.
Læst tekst:
Spiegel Online: Woher kommt die Lust auf Horrorfilme
https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/1000-fragen-woher-kommt-die-lust-auf-horrorfilme-a-754987.html (sidst besøgt d. 29/4-22)
Martin Barkawitz: Der Schulmeister
Klaus Frank: Der unheimliche Schwimmer (https://www.unterhaltungsspiele.com/Gruselgeschichte/Schwimmer.htm)
Till Schmerbeck (Produzent), 2017: Heilstätten (film)
Grammatik: Se særskilt forløb.
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
THEMA 7: MÄRCHEN (EKS)
Eleverne introduceres til et antal tyske eventyr med henblik på at udlede væsentlige eventyrtræk i folkeeventyr, kunsteventyr og moderne eventyr. Der arbejdes med analysemodel og analyse af både folke-, kunst og moderne eventyr. Indledningsvist arbejder eleverne med selvvalgte eventyr af brødrene Grimm mhp. elevfremlæggelser, der tydeliggør træk i det klassiske folkeeventyr hvorefter perspektivet udvides og der arbejdes med andre eventyrformer.
Læste tekster:
Die Gebrüder Grimm, Rotkäppchen (www.grimmstories.com)
Die Gebrüder Grimm, Aschenputtel (www.grimmstories.com)
Die Gebrüder Grimm, Hänsel und Gretel (www.grimmstories.com)
Die Gebrüder Grimm, Rumpelstilzchen (www.grimmstories.com)
Die Gebrüder Grimm, Schneewitchen (www.grimmstories.com)
Wilhelm Hauff, Zwerg Nase (Auszug - S. 8, Z. 19 - S. 10, Ende)
Zwerg Nase (film): https://www.zdf.de/kinder/maerchenperlen/zwerg-nase-102.html
Die Gebrüder Grimm, Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (www.grimmstories.com)
Wienecke, Volker: Der Schwan und die (wirklich) hässlichen Entlein, aus: Es war einmal … das Internet (5 moderne Märchen über 5 moderne Problembereiche), Schweizerische Kriminalprävention SKP
7 Zwerge (film), Universal 2004, https://www.youtube.com/watch?v=XhBvkSuDZro
Sideløbende grammatik - se særskilt forløb.
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
THEMA 8: KRIMINALITÄT (EKS)
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i forskellige former for kriminalitet. Forløbet skal give redskaber til at føre nogenlunde kvalificerede diskussioner om en bred vifte af emnets mange vinkler.
Læst tekst:
Hans Wingartner: Die fetten Jahre sind vorbei (The Edukators))
Manfred Schröder: Der Einbrecher - http://www.kurzgeschichten-verlag.de/krimi-spannung/krimi-041.html (6/2-2020)
Das dritte Opfer im Kriminalfall X
....
Sideløbende grammatik - se særskilt forløb.
Anvendt ordbog (online): https://www.ordbogen.com/da/
Anvendt ordbog (online): https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SKRIFTLIG OPGAVE 11: Oversættelse - 7 Zwerge
|
29-04-2025
|
SKRIFTLIG OPGAVE 12:
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602786087",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602786087",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62602786087"
}