Holdet 2024 3g ps H2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anne-Sofie Møller Svendsen
Hold 2024 3g ps H2 (3g ps H2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I barndom og ungdom
Titel 2 Det ondskabsfulde menneske
Titel 3 En verden i opbrud
Titel 4 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I barndom og ungdom

Dette forløb har fokus på menneskets udvikling i barndommen og ungdommen. Vi starter ud med at beskæftige os med børns udvikling og hvilke faktorer, der har betydning for hvordan man udvikler sig i den ene eller anden retning. Det gør vi blandt andet gennem Daniel Stern, Bowlbys tilknytningsteori og Ainsworths tilknytningstyper. Dokumentaren `Daginstitutioner bag facaden´ danner baggrund for en diskussion af kvalitet i daginstitutioner.Vi ser også på hvilke risiko og resiliensfaktorer der findes, hvordan udvikling i en negativ retning kan påvirke os, og kommer i den sammenhæng omkring omsorgssvigt. Forløbet vinkles herefter mod ungdommen med fokus på ungdomsliv og hvilke faktorer har betydning for hvordan vi klarer os i livet. I forlængelse heraf ser vi på, hvilke mulige årsager der ligger bag trivsel og mistrivsel blandt unge. Vi arbejder med at forstå, hvad der kendetegner individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund ifølge Giddens og Gergen og dykker også ned i teori, der kan bidrage med perspektiver på den faglige trivsel, herunder mobning, self-efficacy, stress og coping, mindset og Piagets kognitive teori.

Kernestof
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- identitet
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress

Supplerende stof
- Videnskabelige og metodiske forhold
- Det praksis- og anvendelsesorienterede

Faglige mål
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Indhold
Bøger
Jensen, C.T., Quorning, K. 2023. 1. Metode og kritiske overvejelser. Undersøgelser i psykologi. Systime (5 sider)

Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologiens veje, 3. udg. Systime
s. 100-105: John Bowlby og Mary Ainsworth (6 sider)
s. 125-129: Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt (5 sider)
s. 130-135: Risiko og resiliens, Kauiai-undersøgelsen (6 sider)
s. 152-154: Social-kognitiv læringsteori, self-efficacy (3 sider)
s. 334-336: Identitetsdannelse ifølge Giddens og Gergen (3 sider)
s. 387-390: Mobning og digital mobning (4 sider)
s. 439-442: Akut og kronisk stress (4 sider)
s. 455-457: Coping (3 sider)

Ravn, F.A.P., Wolf, T. (2023) Psykologi - fra celle til selfie. Columbus. Ibog.
p.141: Daniels Stern:  https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141 (uddrag) (4 sider)
p. 135: Jean Piaget: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135 (uddrag) (3 sider)

Riber, A. F. (2019): 7-trinsguide til gennemgang af undersøgelser (upubliceret) (4 sider)

Tekster
- Artikel:“Danske børns trivsel er ikke i frit fald”. Mød manden, der har tjekket tallene. 19.08.24, Zetland.dk, Nanna Schelde. https://www.zetland.dk/historie/sOPA3k1Y-ae6Ewl5D-e6ddc?utm_source=facebook&utm_medium=zetlanddk&utm_campaign=artikel&fbclid=IwY2xjawFPrthleHRuA2FlbQIxMQABHZJdHt21sjrQaYtlVGHW_q1LtGb80ilOLJaK3XeI4G9Dm-4MBP3pINmmcQ_aem_Rd3LUOcUx1LjuVs4Yul43Q (6 sider)


Klip
- TED talk: The power of believing that you can improve: https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve?showTranscriptTooltip=true (2 sider)
- Stress sårbarhedsmodel: https://www.youtube.com/watch?v=f7e26T1csHQ (1 side)
- Still face eksperimentet: https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg&t=2s (1 side)
- Fremmedsituationstesten: https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c&t=15s (1 side)
- Piaget: https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA (1 side)


Omfang: ca. 62 sider

Sekundært
Dokumentarer og klip
- Dokumentar: Daginstitutioner bag facaden. Uddrag 00.00-17.00. TV2, 2019: https://play.tv2.dk/afspil/fcf9a6e8-1471-4dd8-9f80-e606553998aa
- Forskellige klip om at forstå sin baby: https://forstaadinbaby.dk/videotek
- Dokumentar: Min barndom i helvede. Uddrag: 00.00-25.00. DR, 2012: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/min-barndom-i-helvede?unilogin=1
- Dokumentar: Prinsesserne fra blokken - otte år senere. Sæson 1, episode 3. Uddrag. DR, 2024: https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken-_-otte-aar-senere_-moensterbryder_464828
- Klip: Digital mobning: https://www.youtube.com/watch?v=t8n9RQiTyqo
- Dokumentar: Alexander er en fiasko. Sæson 5, episode 1, Dr.dk, 2021: https://www.dr.dk/drtv/se/tvaers_-alexander-er-en-fiasko_239852

Andet
Artikel: National undersøgelse viser svingende kvalitet i daginstitutioner og dagplejer for 0-2-årige. EVA d. 08.05.2023:
https://eva.dk/dagtilbud-for-boern/tilsyn-og-maaling-af-kvalitet/nationale-undersoegelser-af-kvalitet/kvalitet-i-daginstitutioner-og-dagplejer-for-0-2-aarige-2023/national-undersoegelse-viser-svingende-kvalitet-i-daginstitutioner-og-dagplejer-for-0-2-aarige
Artikel: Alexander besvimede af stress, mens han børstede tænder: 'Jeg stillede for store krav til mig selv'. Dr. dk d. 14.03.21 af Silas Bay Nielsen
Artikel: Få overblikket over regeringens reform af uddannelsesområdet. Dr.dk, d. 08.10.24, Mathias Oldager: https://www.dr.dk/nyheder/indland/faa-overblikket-over-regeringens-reform-af-uddannelsesomraadet
Artikel: Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil, siger Brinkmann. Nu har han skrevet en hyldest til skæbnen. Af Hakon Mosbech, Zetland.dk, d. 25.03.21: https://www.google.com/url?q=https://www.zetland.dk/historie/s81EYkN6-a8dQKjjz-c179d&sa=D&source=editors&ust=1742818756686537&usg=AOvVaw1f9OffhD2DNHvbV0HG56Wc
Artikel: Snapchat, Instagram, karakterer og udseende presser unge i hverdagen. Af Anja Søndergaard, Politiken, 29. juni 2020 (uddrag).
Artikel: Nye tal for stressramte unge er chokerende høje. Psykiatrifonden, 8. juni 2022 (uddrag).
Notat: Sundhedsstyrelsens anbefalinger om skærmbrug for børn under 2 år. 06.10.23. Sundhedsstyrelsen (uddrag): https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2023/Skaerm/Baggrundsnotat---Skaermanbefalinger-for-boern-under-2-aar.ashx?sc_lang=da&hash=FC93814F2A1BDD291D9292B88E6C22CF
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det ondskabsfulde menneske

I dette forløb skal vi blive klogere på, hvorfor nogle mennesker udfører onde handlinger og hvorfor der kan være forskel på, hvad der opfattes som værende ondt. Forløbet indledes med en diskussion om, hvad ondskab er. Vi starter ud med at se i hverdagen, herunder ser vi nærmere på kultur og hvorfor stereotyper og fordomme kan opstå. Efter et besøg på Politimuseet arbejder eleverne med forskellige cases i forhold til radikalisering og ekstremisme, hvor det undersøges hvilke individuelle og socialpsykologiske faktorer, der kan være i spil i dannelse af grupper og konflikt mellem grupper. Det teoretiske afsæt er blandt andre den sociale identitetsteori, gruppetænkning og polarisering, Allports kontraktteori, ekkokamre samt Asch konformitets eksperiment og Milgrams lydigheds eksperiment. I forbindelse hermed arbejder eleverne med metodiske begreber og overvejelser samt etik. Derudover er der i forløbet et fokus på, hvad ondskab er ud fra forskellige perspektiver, herunder Carl Goldberg fokus på opvækstens betydning, Simon Baron-Cohen om fraværet af empati, ondskab i hjernen med fokus på pandelapperne, Svendsens ondskabstyper samt Albert Banduras teori om moralsk frakobling. Eleverne arbejder i forløbet med at lave en podcast om en selvvalgt case.

Kernestof
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer

Supplerende stof
- Videnskabelige og metodiske forhold

Faglige mål
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Indhold
Bøger
Jensen, C.T. & Quorning, K. (2025). 2. Socialpsykologi. I Undersøgelser i psykologi. Systime. https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=131. Milgrams eksperiment og Asch streg eksperiment (4 sider)

Jensen, C.T., Quorning, K. 2023. 1. Metode og kritiske overvejelser. Undersøgelser i psykologi. Systime. (gentagelse)


Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologiens veje, 3. udg. Systime.
s. 375-376: Socialpsykologi og massehypnose (2 sider)
s. 385-387: Gruppetænkning, gruppepolarisering, filterbobler og ekkokamre (3 sider)
s. 394-395: Den sociale identitetsteori (2 sider)
s. 421-424: Etnocentrisme, kulturrelativisme, kulturmøder, minoriteter og majoriteter (4 sider)
s. 426-429: Stereotyper og fordomme, kontaktteori (4 sider)
s. 464-467: Carl Goldberg og Simon Baron Cohen (4 sider)
s. 477-486: Moralsk frakobling og Svendsens ondskabstyper (10 sider)

Ravn, F.A.P. & Wolf, T. (2024). “”Hjernebarken, pandelapper, præfrontale cortex” i Kapitel 7: Neuropsykologi. I Psykologi - fra celle til selfie. Columbus. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136&L=10 (3 sider)

Riber, A. F. (2019): 7-trinsguide til gennemgang af undersøgelser (upubliceret) (gentagelse)


Tekster
Artikel: Ekstremisme og radikaliseirng: https://stopekstremisme.dk/viden/hvad-er-ekstremisme-og-radikalisering-1 (1 side)

Klip
Milgram: https://www.youtube.com/watch?v=2UFIsaN0hZo (1 side)
Solomon Aschs eksperiment :https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=3s (1 side)
Uddrag af oplæg "Ondskabens anatomi" med professor i klinisk neurobiologi Gitte Moos Knudsen (36:00-58:30) https://www.youtube.com/watch?v=Z-8wt3DqPzg (3 sider)

Omfang: ca. 42 sider

Sekundært
Dokumentarer og klip
Dokumentar: Vi kommer og dræber dig..: Den vrede mand. Dr.dk, Sæson 1, episode 3. 2021: https://www.dr.dk/drtv/episode/vi-kommer-og-draeber-dig_-den-vrede-mand_256971
Dokumentar: Exit bandeliv. Dr.dk, Sæson 1, episode 1 2025 (uddrag): https://www.dr.dk/drtv/saeson/exit-bandeliv_498257
Case om radikalisering: Thomas Vestergaard: https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-1/#case

Artikler
Artikel: Dansk kvinde dømt for had til muslimer. Bt.dk, 27.01.17 af Marie Tromborg
Artikel: Hadefulde netbrugere er også hadefulde online. Mænd er værst. Politiken.dk, 19.09.19 af Alexander Sjöber
Artikel: Derfor blev jeg kriminel. Af Fadime Turan. Ekstra Bladet, 23.11.2002, ekstrabladet.dk
Artikel: Kriminalitet og uddannelse blandt unge, Danmarks Statistik, 20.07.2016
Artikel: Politisk ekstremisme: Højreekstremisme: https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-1/#1
Artikel: Politisk ekstremisme: Venstreekstremsime: https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-2/#1
Artikel:Religiøs ekstremisme: Militant islamsisme: https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-3/#1
Artikel: Online radikalisering: https://xn--strkefllesskaber-vobe.dk/undervisning/gymnasie/gruppe/emne-4/#1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 En verden i opbrud

I dette forløb retter vi blikket mod nogle af de aktuelle opbrud, der sker i verden i dag. Dette med fokus på at undersøge, hvordan globale forhold påvirker samfundsforhold og individer. Vi starter ud med at se på udfordringer og muligheder i forhold til viden, læring og kunstig intelligens - og går i dybden med læring, opmærksomhed, hukommelse, digital distraktion, fake news, stereotyper, perception og kognitiv dissonans. Herefter følger et fokus på en forståelse for, at vi mennesker er forskellige og dermed håndterer kriser forskelligt, hvor teoretiske perspektiver som femfaktormodellen, den forsigtige og risikovillige type, coping, Oplevelse Af Sammenhæng bidrager til en forståelse for, hvilke psykologiske mekanismer der er på spil i krisehåndtering. Det sidste nedslag i forløbet omhandler køn. Her ser vi nærmere på forskellige perspektiver på køn og kønsforskelle samt betydningen af roller i relation til køn.

Kernestof
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- ​​psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Supplerende stof
- det praksis- og anvendelsesorienterede
- arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver
- videnskabelige og metodiske forhold.

Faglige mål
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Materialer
Bøger
Jensen, C.T., Quorning, K. 2023. 1. Metode og kritiske overvejelser. Undersøgelser i psykologi. Systime. (gentagelse)

Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologiens veje, 3. udg. Systime
s. 61-69: Køn og kønsforskelle (9 sider)
s. 176-182: Opmærksomhed og perception (7 sider)
s. 186-188: Stereotyper (3 sider)
s. 233-234: Vygotsky og zonen for den nærmeste udvikling  (2 sider)
s. 309-312: Femfaktormodellen, den forsigtige og risikovillige type (4 sider)
s. 396-399: Roller (4 sider)
s. 412-414: Kognitiv dissonans (3 sider)
s. 448-449: Oplevelse Af Sammenhæng (OAS) (2 sider)

Riisager, M. (2025). Kapitel 4: Tema: Læring i den moderne digitaliserede verden. I PsykC. Frydenlund. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=136. Hukommelsessystemet (5 sider)

Larsen, O.S. (2024). 1. Hvad er psykologi?. I Psykologiens veje. Systime. https://psykveje.systime.dk/?id=5769  - Confirmation Bias (1 side)
Larsen, O.S. (2025). 4. Køn og kønsforskelle. I Psykologiens veje. Systime. https://psykveje.systime.dk/?id=4798 - Undersøgelse: Om kønsstereotyper (2 sider)

Tekster:
- Artikel: Fem år efter COVID: Sådan påvirker din personlighed hvordan du reagerer på lockdown og islolation. VIdenskab.dk 27.02.2025 af Ida Eriksen (3 sider) https://videnskab.dk/kultur-samfund/din-personlighed-paavirker-hvordan-du-reagerer-paa-lockdown-og-isolation/

Klip:
- Piaget:https://www.youtube.com/watch?v=EYbCE1udazw&t=302s (1 side)
- Vygotsky: https://www.youtube.com/watch?v=8I2hrSRbmHE (1 side)
- Fake news: Vil du blive klogere på, hvorfor og hvordan de falske nyheder spredes på nettet? - https://taenketanken.mm.dk/unges-holdninger-til-tech/ (0,5 side)
- Podcast: Digital dannelse og distraktion med Jesper Aagard: https://emu.dk/digitale-gaestelaererforloeb/eud/podcast-din-digitale-gaestelaerer (2 sider)
- Opmærksomhedstest: https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts (0,5 side)
- Kort om hjernen:  https://www.youtube.com/watch?v=uZTDon8vBDA
- Podcast: Prompt: Woke-test, ChatGPT 5 og AI, der gør os dummere og dummere (22.30-35.00): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/prompt/prompt-2025/prompt-woke-test-chatgpt-5-og-ai-der-goer-os-dummere-og-dummere-11802521008 (3 sider)


Omfang: ca. 53 sider

Sekundært
Dokumentarer og klip
- Dokumentar: Èt helt menneske: Nu er jeg en pige. DR 2022: https://www.dr.dk/drtv/se/et-helt-menneske_-nu-er-jeg-en-pige_317739

Artikler
- Artikel: Sideløbende med krigen mellem Israel og Hamas føres der krig om fortællingen på sociale medier, Dr.dk, d. 16.10.23, af Laura Kirkebæk-Johansson.
- Artikel: Verden har det meget bedre end du tror. Her er Kristians Leths håbefulde opråb til en bekymret ungdom, Zetland.dk, d. 21.04.2023, Af Kristian Leth: https://www.zetland.dk/historie/sO0VkXQE-ae6DXm7p-3f163
- Artikel: På Søhusskolen i Odense møder eleverne gaming, katte og manfluencers i deres feed. De deler ikke manosfærens kvindesyn, men de er bevidst om algoritmens magt. Politken.dk, d. 14.04.2025 af Emilie Maarbjerg Mørk og Lars Eriksen
- Artikel: Trump slår fast, at der kun er to køn, og det skræmmer: 'Ofte ser man en udvikling i USA komme til Europa'. August Olaf Jersild, DR.dk d. 24.01.2025
- Artikel: Langt større mistrivsel blandt LGBT+-elever. Selvskade, ensomhed, lavt selvværd og ubehagelige oplevelser i skolen rammer langt oftere LGBT+- elever på landets grundskoler, ungdomsuddannelser og FGU-institutioner. VIVE (Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd), d. 19.01.2024, af Jane Greve og Daniel Sebastian Larsen

Andet
- Personlighedstest: https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer