Holdet 2024 3g EN H2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Carolina Diarte Colomo
Hold 2024 3g EN H2 (3g EN H2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 English as Lingua Franca
Titel 2 American Elections EKSAMENS EMNE
Titel 3 Moral choices EKSAMENS EMNE
Titel 4 Shakespeare and the Elizabethan Era EKSAMENS EMNE
Titel 5 Tilladte digitale hjælpemidler
Titel 6 Truly Sorry EKSAMENS EMNE
Titel 7 The Romantic Age
Titel 8 Tilladte digitale hjælpemidler
Titel 9 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 English as Lingua Franca

Læringsmål Lingua Franca

-Elever lærer hvad er ELF/EIL og hvad kendetegner det.
-Elever lærer hvorfor er engelsk blevet et Lingua Franca sprog
-Elever lærer hvilken rolle har ELF i EU
-Elever lærer hvilke fordel og ulemper er der ved at have ELF og forholder jer kritiske til det.
-Elever lærer hvad er ELFs variationer og dialekter
-Elever kan skelne mellem forskellige accenter når I bruger/lytter til ELF

Materiale:

Part 1: English as a Global Language
https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578
Why did English become the International Language. https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM

Part 2: English in the European Union
Video: English in the European Union - Worlds of English (2/4). 2011. In: Openlearn from the Open University https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&fbclid=IwAR14U33p5Xq_3gv5YepewkXliflW2F3ySHBb5pTK4C3VEjxWaBW2iJxKKcQ

Part 3: Variations on Standard English

http://www.dialectsarchive.com/comma-gets-a-cure
Same text in these accents: Gabon, Japan, China, Trinidad, México, Papua Guinea, Iran




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sarah Perry (ELF) 27-08-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Elections EKSAMENS EMNE

Læringsmål og materiale US Elections

Kan nævne og definere amerikanske værdier
Kan definere og klassificere forskellige typer amerikanske udfordringer
Kan beskrive centrale dele af amerikansk politik og det politiske system
Kan beskrive topartisystemet
Kan nævne politiske mærkesager
Kan beskrive valgsystemet
Kan beskrive geografiske forhold i USA
Kan analysere aktuelle sagprosatekster om amerikanske samfundsforhold
Danne sig et nuanceret billedet om Trump/Biden og deres værdier
Kan analysere taler med fokus på hvordan forskellige politiske værdier bliver udtrykt


Kernestof

Intro til emnet

Fra  ”Being American” af Mette Holm: The parties and politics (sider 63-72)

Youtube videos om den amerikanske regering:

Guide to the US government: http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/americas/04/us_election/govt_system/html/legislative.stm
U.S. presidential election easily explained:
https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE

Who can run for president:
https://www.youtube.com/watch?v=TpSDfzF-Rg4


States/Swing states

Electoral Geography: Red or blue America?  www.270towin.com
Fra “The 2008 presidential campaign workbook” af Tony Robinson: Electoral Geography: The two Americas
The U.S: Map Quiz game: http://online.seterra.com/en/vgp/3003

The candidates

-Kamala Harris + Tim Walz
Documentary: "Chase the Dream" (https://www.youtube.com/watch?v=NoalFzFGWQs&ab_channel=AlwaysOnEntertainment)

-Donald Trump + J.D. Vance
Documentary: "Investigating Trump, Project 2025 and the Future of the United States ("https://www.youtube.com/results?search_query=investigating+trump+project+2025+and+the+future+of+united+states)

Speeches:

-Kamala Harris: Democratic National Convention speech (https://www.nytimes.com/2024/08/23/us/politics/kamala-harris-speech-transcript.html)
-Donald Trump: Speech on Election Night (4th November, 2020)
-Rhetorical devices: https://www.youtube.com/watch?v=KvzJlqxznTM&ab_channel=GuardianNews (Is Donald Trump a rhetorical master?)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sarah Perry (ELF) 27-08-2024
Campaign for Kamala 12-09-2024
Kamala Harris -DNC speech 16-09-2024
Notes on Investigating Trump 16-09-2024
Løvfald 24-10-2024
Løvfaldreflektioner 07-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Moral choices EKSAMENS EMNE

Læringsmål
At kunne:
-Læse og overskue en roman
-Analysere og fortolke en roman med brug af begreber som struktur,  personkarakteristik, fortælleteknik, sprog, tema og budskab
-Læse og fortolke artikler relateret til emnet og sammenligne fiktion vs. ikke fiktion
-Se forskellige filmatiseringer af romanen, analysere en film/serie og sammenligne den med bogen
-Perspektivere romanen med emnet ”Moral choices” med fokus på "peer pressure"



Kernestof:
Golding, William. "Lord of the Flies", 1954.

Supplerende stof:
Lowry, Lois. "Their Inner Beasts: 'Lord of the Flies’. Six Decades Later". NY Times. 27.10.2016.

Bregma, Rutger: “The real Lord of the Flies. What happened when six boys were shipwrecked 15 months.” The Guardian, 20.05.2020 (plus to interviews)

Brook, instruktør. "Lord of the Flies", 1963. Film.
https://www.youtube.com/watch?v=PDgMVk7Broc

Hook, instruktør. "Lord of the Flies", 1990. Film i uddrag. https://www.youtube.com/watch?v=UjApB6IiQKE


How we make moral decisions (MIT, 2020):
https://news.mit.edu/2020/moral-decisions-universalization-1002


Right, wrong? In a group it’s harder to tell  (Roan, Shari. Los Angeles Tomes, 2006): https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2006-jul-17-he-weak17-story.html

The Stanford Prison Experiment:
https://www.youtube.com/watch?v=IRR7CwdHxUE&ab_channel=WeirdHistory





Abrams, JJ. “Lost” (2004-2010). Serie
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
LOTF: questions 18-11-2024
LOTF: Creative assignment 02-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Shakespeare and the Elizabethan Era EKSAMENS EMNE

Forløbet lægger vægt på karakteristika ved Shakespeares drama, og sætter det i forhold til den Elizabethanske periode. Der læses uddrag af Romeo and Juliet ( Prologue, Act 2 scene II, Act 5 scene III) Der fokuseres på Shakespeares sprog, dramatic irony, the tragic hero, Shakespeares skrivestil og drama som genre.
Desuden arbejdes der med hvordan drama "oversættes" til film, helt konkret hvordan Baz Luhrman har valgt at lave filmen Romeo+Juliet.


Learning targets:
You learn the basics of the historical context in which Shakespeare’s work was written
You can analyse Shakespeare in relation to his time
You can identify the basics of Shakespeare’s language and you learn the role of the language in his plays
You can analyse the form of Shakespeare’s dramas using relevant terminology
You can identify and analyse Shakespeare’s imagery
You can analyse the way its plays were composed using poetry devices
You know what identifies different genres
You can put the plot of Romeo and Juliet into perspective with other works such as poems, songs and movies.
Materiale:
-Romeo & Juliet (Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Gyldendal, 2017) (book)
From page 7 to page 59, from page 109 to page 117, from page 229 to 241, from page 265 to 277.
-http://www.shakespearesglobe.com/
-http://nfs.sparknotes.com/romeojuliet/ (R&J translated into an easy version)
-Dire Straits "Romeo and Juliet": https://www.youtube.com/watch?v=rC95MEenIxA (song)
-The Open University: https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
-Baz Luhrmann: Romeo + Juliet, 1996 (movie)
-Tony Kushner: West Side Story, 2021 (movie)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
One day around The Globe 13-01-2025
3g EN H2 skr. prøve 30-01-2025
3g EN H2 skr. prøve BE, BE 30-01-2025
R+J essay 19-02-2025
Genaflevering 20-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte digitale hjælpemidler

Disse online hjælpemidler og ressourcer må I tilgå til eksamen (skriftlig og mundtlig):

ENG-DK --- DK-ENG         https://www.ordbogen.com/da/  
ENG-ENG + thesaurus   https://www.merriam-webster.com/
ENG-ENG                         https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Engram af Thomas Boesen og Sarah Barding. Minlaering 2019.
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/1 --- Engram
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/6 --- Engram Basis

SKRIVNING
+ ANALYSE                     https://app.minlaering.dk/bog/44 --- Do It, Write!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Truly Sorry EKSAMENS EMNE

Studieplan “Truly Sorry”

“Truly sorry” er et forløb om undskyldninger og undskyldningsretorik baseret på en kapitel fra bogen "Narrating Truth" af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen (2021).

I forløbet arbejder vi med at genkende og analysere forskellige undskyldningsstrategier (apologia, image repair strategies) i diverse tekster, og vi diskuterer, hvad der gør en undskyldning effektiv/god eller mangelfuld/dårlig.

Vi ser bl.a. på kendisundskyldninger, YouTuber undskyldningsvideoer og politiske undskyldninger. I den sammenhæng arbejdes også med den retoriske situation (exigence, mediators of change, constraints) som undskyldningen optræder i.
Mod forløbets afslutning arbejdes i tre moduler i grupper med at producere en videoanalyse omkring YouTuber-undskyldninger som genre.


Overordnede læringsmål:
- Du skal kunne beskrive forskellige undskyldningsstrategier, og kunne analyse disse i en tekst.
- Du skal kunne gøre rede for den retoriske situation, herunder konteksten (exigence), modtagerne (mediators of change) og begrænsningerne for ytringen (constraints, limitations, possibilities).
- Du skal kunne analysere tekster fra flere forskellige medier, heriblandt tweets, instagram posts, podcast-episoder, YouTuber-videoer og politiske taler, samt overveje mediets betydning for undskyldningen og dens modtagelse.
- Du skal kunne analysere sprog og skrivestil, herunder sproglige virkemidler.

Materiale:
- Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen. ”Truly Sorry – on Apologies and Apologia” fra ”Narrating Truth”, 104-108. Alt i ord. 2021.
- Clinton, Bill. ”The Tuskegee Experiment – Bill Clinton’s formal apology (1997)” fra “Narrating Truth”, 121-123. Alt i ord. 2021. Link til video
- Glaser, Nikki. ”Nikki Glaser’s Instagram post to Taylor Swift (2020)” fra ”Narrating Truth”, 118-120. Alt i ord. 2021.
- Harmon, Dan. “Apology from Dan Harmon in his podcast Harmontown (2018)” fra “Narrating Truth”, 110-112. Alt i ord. 2021. Link til podcast episode.
- Ronson, Jon. “How One Stupid Tweet Blew Up Justine Sacco’s Life” (excerpt). The New York Times website. Feb 12, 2015.
- Sacco, Justine. Apology Statement. 22. Dec, 2013. Via Business Insider: https://www.businessinsider.com/justine-sacco-apologizes-for-tweet-2013-12
- Smith, Will. ”It’s been a minute…” (undskyldningsvideo for Chris Rock episoden). Via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jXrxDKwlA_s, 29. juli, 2022.
- Spacey, Kevin. ”Kevin Spacey’s Tweet in response to accusations of Sexual Assault (2017)” fra Narrating Truth, 110-112. Alt i ord. 2021.

Materiale til projekt (gruppearbejde):
Selvvalgte YouTuber-undskyldningsvideoer, fx Logan Paul’s ”So Sorry” video.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Youtuber apologies 13-03-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Romantic Age

The Romantic Age
I dette forløb vil vi arbejde med digter og disse vil sættes i relation til tidsånden og særligt digterens forhold til naturen, sig selv som digter, fortiden, fantasien og barndommen. Der vil læses nogle uddrag af "Frankenstein", af Mary Shelley hvor vi vil arbejde med hvad kendetegner The Gothic Novel og vil vi bagefter fokusere på Frankenstein som "döppelganger". Herunder vil vi se nogle videoer fra The National Theatre og en kapitel af "Penny Dreadful" for at se forskellige karakterisenger af the wretch.
Vi vil også undersøge The Novel of Manners, vi vil læse uddrag af "Pride and Prejudice" og vi vil se den filmatiserede version af uddragene i filmen fra 2005.

Læringsmål:

Du kan forklare hvad der kendetegner romantikkens samfund
Du ved hvad der særligt kendetegner romantiske digte.
Du ved hvem de vigtigste romantiske forfatter er og hvad hedder deres mest berømte værker
Du ved hvad der kendetegner the novel of manners og the gothic novel
Du kan analysere og fortolke digte og romaner vha relevant fagterminologi.
Du kan sammenligne romanen ”Frankenstein” med andre portrætteringer af karakteren i teateret og fjernysn.

Kernestof:
Fra Fields of Vision, vol.1 (D.Delaney, C.Ward, C.R.Fiorina, Longman, 2007):

-William Blake: The Lamb + The Tiger
-William Wordsworth: The tables turned
-Lord Byron: She walks in beauty
-John Keats: When I have fears
-Jane Austen: uddrag af  "Pride and Prejudice"

Videoer:
-Romanticism: https://www.youtube.com/watch?v=OiRWBI0JTYQ
-Enya, Caribbean Blue: https://www.youtube.com/watch?v=Jl8iYAo90pE&ab_channel=enyatv
--Taylor Swift: The long pond studio sessions- The Lakes (sidste 8 min)


-Lord Byron: Mad, Bad, and dangerous to know
https://www.youtube.com/watch?v=A7ryPFQExsI&ab_channel=Biographics


-Jane Austen: https://www.youtube.com/watch?v=LIYiThAyY8s&ab_channel=TheSchoolofLife

-Mary Shelley, a biography: https://www.youtube.com/watch?v=E4p96vqI3zA
-Penny Dreadful: Season 1, chapters 3 and 8 (HBO)
-Frankenstein: Victor Frankenstein-  a character study: https://www.youtube.com/watch?v=lRxOtaPAx1c&ab_channel=NationalTheatre
Doubling Frankenstein and the creature: https://www.youtube.com/watch?v=wanlO8fb1co&ab_channel=NationalTheatre
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Last essay 11-04-2025
Frankenstein 01-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tilladte digitale hjælpemidler

Disse online hjælpemidler og ressourcer må I tilgå til eksamen (skriftlig og mundtlig):

ENG-DK --- DK-ENG         https://www.ordbogen.com/da/  
ENG-ENG + thesaurus   https://www.merriam-webster.com/
ENG-ENG                         https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Engram af Thomas Boesen og Sarah Barding. Minlaering 2019.
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/1 --- Engram
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/6 --- Engram Basis

SKRIVNING
+ ANALYSE                     https://app.minlaering.dk/bog/44 --- Do It, Write!
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer