Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Kasper Nissen
|
Hold
|
2024 3g EN H1 (3g EN H1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The 2024 US Presidential Election
I anledning af efterårets præsidentvalg i USA ser vi nærmere på kandidaterne, det politiske system og valgprocessen i USA samt centrale temaer i valgkampen - truslen mod USA's demokrati, immigration, økonomi, mediernes rolle, polariseringen, centrale værdier og kampen mod woke - bl.a. ved hjælp af projektarbejde.
Der arbejdes med retorisk analyse af taler, og vi ser på nyhedsindslag, artikler, tweets mm. for dels at repetere og styrke analytiske elementer i faget, og dels for at blive klogere på og diskutere retorikkens betydning i amerikansk politik anno 2024. Forløbet forløbet rummer også en gæstelektion af MSc Brandon Lewis fra New York.
Vi skal desuden have fundet fælles fodslag i grammatikundervisningen, hvorfor forløbet også rummer diverse repeterende indslag med afsæt i funktionelle øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
What Is Love?
Eleverne arbejder med forskellige fiktionstekster relateret til temaet "Love". Gennem udvalgte nedslag ser vi ser nærmere på forskellige typer af kærlighed og hvordan kærlighedsrelationer er blevet præget af historiske og sociale forhold og forsøgt bearbejdet, indkapslet og skildret fra Elisabethansk tid til nutiden, alt imens vi plejer og udvider vores ordforråd, analytiske blik og litteraturhistoriske og -teoretiske kendskab. Som en forsmag på vores senere forløb om Shakespeare, byder forløbet endvidere på en introduktion til Shakespeares sonetter. Særligt fokus på digtanalyse og sprogets udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Female Voices, American Modernism and The Bell Jar
Værklæsningsforløb, der udforsker flere overlappende og relaterede emner: Sylvia Plaths liv og forfatterskab, fremkomsten af kvindelige forfattere i første halvdel af det 20. århundrede og amerikansk modernisme som litterær periode og stil. Hovedteksten er Sylvia Plaths The Bell Jar fra 1963, som udsættes for en socialhistorisk og kønskritisk læsning, men vi læser også uddrag af Virginia Woolfs Mrs. Dalloway og digtet "Lorelei" af Sylvia Plath samt diverse sekundære tekster, herunder en dokumentarfilm, for at blive klogere på forløbets fokusområder. Da The Bell Jar tidsmæssigt placerer sig lidt mellem modernismen og postmodernismen diskuterer vi bl.a. hvorvidt bogen kan siges at tilhøre modernismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Truly Sorry!
“Truly sorry” er et forløb om undskyldninger og undskyldningsretorik. I forløbet arbejder vi med at genkende og analysere forskellige undskyldningsstrategier (apologia, image repair strategies) i diverse tekster, og vi diskuterer, hvad der gør en undskyldning effektiv/god eller mangelfuld/dårlig.
Vi ser bl.a. på kendisundskyldninger, YouTuber-undskyldningsvideoer og politiske undskyldninger. I den sammenhæng arbejdes også med den retoriske situation (exigence, mediators of change, constraints) som undskyldningen optræder i.
Overordnede læringsmål:
- Du skal kunne beskrive forskellige undskyldningsstrategier, og kunne analyse disse i en tekst.
- Du skal kunne gøre rede for den retoriske situation, herunder konteksten (exigence), modtagerne (mediators of change) og begrænsningerne for ytringen (constraints, limitations, possibilities).
- Du skal kunne analysere tekster fra flere forskellige medier, heriblandt tweets, instagram posts, podcast-episoder, YouTuber-videoer og politiske taler, samt overveje mediets betydning for undskyldningen og dens modtagelse.
- Du skal kunne analysere sprog og skrivestil, herunder sproglige virkemidler.
Opdateres med materiale mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Shakespeare's Tragedies and Legacy
Forløb om Shakespeare med fokus på hans tragedier og betydning for engelsk sprog og kultur. Vi læser om hans samtid, herunder det elizabethanske teater, og sætter stykkerne i kontekst samtidig med at vi reflekterer over og diskuterer deres universelle og tidløse appel og aspekter. Der læses uddrag af King Lear og Romeo and Juliet. Forløbet byder også på en tur i teatret for at se King lear opført.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring noget at skrive med.
-
Early Modern English
-
Today's WS
-
Dramatic toolbox.pdf
-
Tragedy WS
-
Oplæg om præp + that / præp + infinitiv – hvad gør man? (Andrea, Noemi, Marie B.)
-
Shakespearean Tragedy.pdf
-
King Lear summary.docx
-
HINT with dramatic terms
-
Kong Lear på turné med Folketeatret og siden i Nørregade.
-
Round table notes
-
Group tasks for today:
-
King Lear pdf.pdf
-
WS for Act 1, Scene 1
-
Notes from yesterday
-
Artikler og udeladelse af dem (Thomas, Albert)
-
Language in the Elizabthan era.pdf
-
Repetition preentations
-
De finitte og infinitte former – hvad er det? Hvad bruges de til? (Mare M., Karoline, Rosa)
-
Typer af adverbier og deres placering (Lili, Mei-Lena, Franziska)
-
King Lear Matrix Work
-
Grammatikpensum
-
Introducing R+J WS
-
Sætningsleddenes materiale (August, Cecilie, Livia)
-
Liste over elementære fejltyper - rettenøgle.docx
-
Typer af ledsætninger (Rebecca, Tilde)
-
Hvis I ikke nåde at læse summary til Romeo and Juliet i tirsdags bedes I have gjort det til i dag. Ligger i forløbsmappen.
-
WS
-
While outside:
-
Poetic devices.pdf
-
Ass.9 Grammatik-master.docx
-
Notes for The first meeting
-
Hovedsætning og ledsætning – også ift. stilistik (Josh, Malou, Atlas)
-
Glossary for prologue. Forgot to share earlier.
-
Summing up stuff so far - choose a focal point and prepare a short presentation using computers or the white board:
-
Movie stills
-
The Balcony Scene.pdf
-
WS for The Balcony Scene
-
Kongruens – tricky eksempler (Flora, Adam)
-
Folder for Shakespeare things
-
Brug af apostrof (Atle, Hugo)
-
Mock Exam Shakespeare.pdf
-
About Shakespeare's plays - genre:
-
Shakes dramatic + poetic vocabulary.docx
-
Præsentationen til eksamen m. feedback-skema.docx
-
Language in Shakespeare's plays
-
romeo and juliet themes today.pdf
-
Idioms and Phrases Shakespeare Invented
-
Ing-formerne – på hvilken måde optråder de? (Selma, Angela, Victor)
-
Grammatikopgave - lille.docx
-
Fifs til forberedelse til skr eksamen
-
Oplægsfordeling
-
KaN husk is
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038354",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038354",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038354"
}