Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Per Hougaard
|
Hold
|
2024 3g fi H1 (3g fi H1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etik
Benthams utilitarisme
Hedonisme
Konsekventialisme
Kants pligtetik
Pligtmæssig, pligtstridig, af pligt
Determinisme/frihed- autonomi
Schopenhauer: Uddrag af "Prisskrift om moralens oprindelse".
Medlidenhed og Schopenhauers forståelse af den rigtige, moralske medlidenhed
Nietzsches perspektrivisme og etikopfattelse
Relativisme, monisme, pluralisme i etik
Tur til statens museum for kunst: Etikken i kunsten
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier til første modul, men tænk over nogle helt grundlæggende spørgsmål du gerne vil have undersøgt i filosofi-timerne. Som inspiration: Her er en lidt grusom (over overspillet) dramatisering over tanker om moral og etik i en scene der fores
-
Læs Benthams hedonistiske utilitarisme: Benthams egen tekst.pdf
-
Læs Bentham-teksten færdig med særlig fokus på spørgsmålene til kapitel 4. Overvej også styrkerne (og evt. hvor og hvornår det er en "rigtig" moralfilosofi) og svaghederne ved positionen. Desuden: Hvordan vurderer man egentlig om noget er en "rigtig"
-
Vi skal igang med Kants version af pligtetik/sindelagsetik. Det er altså intentionen der tæller. Første 4 pdf.-er er en forklaring af, hvordan etikken skal forstås ("Grundlæggelse af moralens metafysik" er skrevet i 1785 - 5 år efter Benthams tekst!)
-
Videre arbejde med Kants etik. Pas på I ikke får Flæskechok (vi skal være i Hovederen)... Skal vi mon i Kiolleren? Kant 2 elevarbejde.docx
-
Dagens arbejdsark: Kant 3 elevarbejde.docx
-
Færdiggørelse af Kants etik. Genlæs den sidste side i Kant-teksten. Arbejdsark: Sidste kantarbejde.docx
-
Prøve i Kant og Bentham. Se opsummeringsark: Opsummeringsark til Bentham og Kant.docx . Prøven tager nok omkring 45 min.-60 min.. Derefter prøver vil lidt Schopenhauer. Prøv at læse §12 som er en kritik af Kants etik (kun een side): Udpluk af Arthur
-
The Matrix og Platons hulelignelse
-
Vi skal for alvor igang med Schopenhauer. Læs §12 grundigt til første modul: Udpluk af Arthur Schopenhauer moral.pdf . Dagens arbejdsark: Arbejde med Schopenhauer 1.docx
-
Læs §13, 14 og 15 til andet modul.
-
Jacques Rancière: Den uvidende lærer
-
Læs meget interessante §16 og §18, hvor Schopenhauer skriver hvad "medlidenhed" egentlig er for noget i vores oplevede verden. §19 del 1 og 5 er meget, meget stærke argumenter for Schopenhauers filosofi (resten af §19 kan I læse hvis I har lyst). Del
-
Vi mødes i "Glas" (?!). Læs Schopenhauer-teksten færdig. Særligt §19 stk. 1 og 7 (men læs også gerne de andre), samt del IV (allersidst). Fremlæggelser Schope i grupper.docx
-
Vi mødes i 12. Vi opsummerer de hidtidige etikere og læser §1 i Nietzsche-teksten sammen. Vi skal også diskutere etik! Læs §1 overfladisk: hinsides godt og ondt.pdf .
-
Filosofiolympiade i Italien
-
SRP-workshop. Hvis der er tid, diskuterer vi videre mellem relativisme og monistisk- eller pluratistisk realisme. Vi når sikkert også at få pakket moderne Nietzsche lidt ud. Prøv at (gen)-læse på §1, og også på § 4,5 og 9: hinsides godt og ondt.pdf
-
Nietzsches filosofi er ikke så systematisk (med vilje). Vi skal derfor læse sekundær litteratur om nietzsche. Læs teksten grundigt. Nietzsche sekundær.pdf. Arbejde med sekundærteksten: Arbejde med Nietsche sekundær.doc
-
Læs moralens oprindelse i Nietzsches version (vi har jo fået Kants og Schopenhauers versioner) §12, 13 og 14. moralens oprindelse.pdf Her er: Hinsides godt og ondt (igen): hinsides godt og ondt.pdf
-
1: Vi møder kl. 8.30. OBS: Vi bruger første del af modulet som forberedelse på turen til Statens museum for kunst. Vi skal også have afrapporteret Nietzsche-lektien fra sidste modul:: Vælg 1 eller 2. 1: Find et eksempel på "ressentiment" i medier ell
-
Tur til Statens museum for kunst. Man skal være foran indgangen allersenest 9.55. I skal selv transportere jer derud. Der er gratis adgang.
-
Afrunding af turen til Statens museum for kunst. De grupper der ikke fik fremlagt deres yndlings maleri, må meget gerne fremlægge ud fra et billede (hvis I tog et) eller hvis I kan finde billedet på nettet. Kun hvis det kan lade sig gøre jo. Men vi e
-
Hjemmeopgave: Som modvægt til Nietzsches hårde dom over kristendommen: Find på en god ting ved kristendommen. GERNE helt eller delvist formuleret via kunst (maleri, tekst, film osv..) som I kan henvise til.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Køn
Simone de Beauvoir: "Kvinden, det andet køn"
andetgjorthed
transcendens og immanens
Kvindens oprør igennem tre faser
Simone de Beauvoirs "bløde" kønsrealisme
Judith Butler: Subjekt, køn, begærSex og Gender
Det performede køn
Tingsliggørelse
dekonstruktion
Meningen med livet ifølge Butler
Platons Aristofanes tale i "Symposion"
Hvorfra kønnene kommer
Argumenter og artikler for "blød, statistisk naturalsme":
Kåre Fog og Lone Nørgaard: Drop nu snakken om at kønnet er en kulturel konstruktion
Jordan Peterson: 12 rules for life (Neurokemi-argumentet)
Statistik fra Sundhed.dk
Ligestillingsparadokset og "variability-thesis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bevidsthedsfilosofi
Indgår ikke i eksamen
Nagels: Hvordan er det at være en flagermus
Faye og Kirkeby-Hinrup: Moderne bevidsthedsfilosofi: Uddrag om mental kausalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Meningen med livet
Nietzshes: Uddrag af "Hinsides godt og Ondt" og "moralens oprindelse"
At magte verden
Slave-herremoral
Overmennesket
aktiv og passiv nihilisme
Ressentiment
Aforismestil
Kierkegaard: "Gjentagelsen"
Uddrag af "Sløks Kierkegaard" som sekundær litteratur
Pseudonym-litteratur
Spidstborger, Æstetiker, etiker,
Hvad er en Gjentagelse.
Camus: Uddrag af Sisyfosmyten
Sisyfos´skæbne
Hvordan Sisyfos bliver sin skæbnes overmand
Hvorfor livet er absurd ifølge Sisyfos-myten
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038385",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038385",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038385"
}