Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Anne-Sofie Møller Svendsen, Mikkel Egede Pedersen
|
Hold
|
2024 3g Id H1 (3g Id H1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beachvolley
Færdighedsområde: Boldspil
Formål:
Det overordnede mål i beachvolley forløbet er at skabe et godt fundament for at indgå i det færdige spil, hvorfor fokus vil være på grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i spillet. Teknisk arbejder vi med baggerslag, fingerslag, serv, servemodtagning, hævning samt angrebsslagene smash og pokey. Taktisk har vi fokus på at arbejde med tre berøringer, kvalificerede overspilninger, bevægelsesmønstre på banen i forsvar og angreb samt kommunikation. I undervisningen arbejdes hovedsageligt i makkerpar med henblik på at træne elevernes egen aktive rolle i det færdige spil. Desuden arbejdes med en grundlæggende forståelse for regler, og eleverne dømmer selv kampe.
Praktiske læringsmål:
- at kunne udføre et kontrolleret baggerslag og anvende dette i spilsammehæng
- at kunne udføre et kontrolleret fingerslag og anvende dette i spilsammehæng
- at kunne udføre en kontrolleret underhåndsserv og anvende denne i spilsamenhæng
- at kunne udføre en kontrolleret servemodtagning og anvende dette i spilsamenhæng
- at kunne udføre en kontrolleret hævning og anvende denne i spilsammehæng
- at kunne udføre kontrollerede angrebsslag (pokey og smash) og anvende disse i spilsammehæng
- at kunne bevæge dig og placere dig hensigtsmæssigt på banen både i angrebs- og forsvarssammehæng
- at have en aktiv og betydningsfuld rolle i det færdige spil
- at kunne kommunikere hensigtsmæssigt med makker på banen i spilsammehæng
- at kunne anvende tre berøringer til at skabe det bedst mulige angreb
- at have kendskab til og forståelse for de basale regler i beachvolley
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og bold beherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
Materialer:
- Introduktion til beachvolley og regler: https://www.dr.dk/sporten/webfeature/dm-i-beachvolley
- Lyø Træningskompendium beachvolleyball, s. 6-15 (10 sider)
- Baggerslag: https://www.youtube.com/watch?v=c7OU6xlf1q8
- Underhånds- og overhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=5NTS2NZALA0
- Fingerslag og hævninger: https://www.youtube.com/watch?v=5K3MHOnOT7c
- Pokey: https://www.youtube.com/watch?v=4or2CPEdOLk
- Smash - benarbejde: https://www.youtube.com/watch?v=YbS0cxZ6tcs
- Smash - armens bevægelse: https://www.youtube.com/watch?v=0QbYdEa28rc
- Klip: DM i beachvolley: https://www.dr.dk/sporten/volleyball/dm-i-beachvolley-dm-guld-tredje-gang-og-den-helt-store-overraskelse#!/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Idræt B - teori
Samlet teori
Fysiologi:
Aerob træning:
- Træningsformer: Lav-, moderat-, og højintens træning
- Intervaltræning: Korte intervaller, lange intervaller og 10-20-30
- Arbejdsintensitet og varighed (arbejds-/pauseforhold)
- Hjertets opbygning og funktion
- Lungernes opbygning og funktion
- Kredsløbet fordeling af blodet under arbejde
- Træningsadaptationer i hjertet, lungerne, kredsløbet, blodet (centrale adaptationer) og musklerne (adaptationer)
- Aerob effekt (maksemal iltoptagelse)
- Aerob kapacitet (udholdenhed under aerobt arbejde)
- Testformer (direkte og indirekte konditionstest)
Aerob energiomsætning:
- Glykolyse sender pyrovat til respirationen.
- Respiration af fedt og glukose.
- Energiomsætningshastighed (Fedt: 0,5 VO2max, Glukose 1 VO2max)
- R-kvotienten ved submaksimalt arbejde
- Træningsadaptationer i energiomsætningen (Øget mængde; oxidative enzymer, mitokondrier, iltleverence, glykogendepoter)
Anaerob træning:
- Anaerob effekt (maksimal power)
- Anaerob kapacitet (udholdenhed under anaerobt arbejde)
- Træningsformer (Hurtighedstræning, produktionstræning og tolerencetræning)
- Arbejdsintensitet og varighed (arbejds-/pauseforhold)
- Træningsadaptationer: øget enzymaktivitet den anaerobe energiproduktion (anaerob effekt), øget størrelse på anaerobe energidepoter + bufferkapacitet (anaerob kapacitet)
- Testformer (Windgate test, sprinttest)
Anaerob energiomsætning:
- Alaktacide processer (ATP-depoter og kreatinfosfat spaltning)
- Laktacide proces (glykolyse)
- Mælkesyreophobning (laktat fra glykolysen)
- Energiomsætningshastighed (ATP-depoter: 8 x VO2max, Kreatinfosfat spaltning: 6 x VO2maks, Glykolyse: 2 x VO2max)
- Træningsadaptationer i anaerob energiomsætning (Øget mængde glykolytiske enzymer, øget størrelse på anaerobe energidepoter, øget bufferkapacitet).
Muskler og styrke:
- Musklens opbygning og funktion
- Muskelkontraktionen
- Kraft-hastigheds kurven
- Længde-spændings kurven
- Fibertyper og deres egenskaber
Styrketræning
- Maksimal muskelstyrke
- Ekplosiv muskelstyrke / Rate of Force Development (RFD)
- Træningsmetoder til maksimal og eksplosiv styrke
- Spændstighedstræning (plyometrisk træning)
- Muskeludholdenhed (Cirkeltræning)
- Testformer (1 RM, hoppehøjde ved Counter Movement Jump (CMP) og Sqaut Jump (SJ).)
Træningsplanlægning:
- Superkompensation
- Periodigsering
- Concurrent training
- Tapering
Nervesystemet
- Nervesystemets opbygning: Centralt- og perifært nervisystem, censoriske og motoriske nerver.
- Neuronets opbygning og funktion (aktivering af muskler)
- Reflekser (den myostatiske refleks)
- Træning og adaptationer i nervesystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne korte introduktion til beachvolley. Du skal kunne svare på, hvad der kendetegner beachvolley som spil og de vigtigste regler.
-
Læs s. 12-13 om hævninger og fingerslag i Træningskompendium beachvolley (1) (1).pdf
-
Se denne video om baggerslag. Hvordan skal du bevæge dig i et baggerslag? Hvornår i spillet bruges baggerslag?
-
Se derefter denne video om fingerslag og hævninger. Du skal kunne svare på, hvilke tekniske fokuspunkter der er for fingerslag og hævninger, samt hvornår i spillet fingerslag og hævninger bruges.
-
Angrebsslag
-
Læs/skim s. 6-11 (serv og servemodtagning) + s. 13-15 (angreb) I kompendiet.
-
Gymnastikfilm 1
-
Gruppeopgave
-
B - for bedre idræt; sider: 10-170, 185-204
Troels Wolf og Jørn Hansen, Systime
-
Husk bogen til modulet
-
Datoer for skitur:
-
Matrixgruppearbejde
-
Elevslides
-
Grupper
-
Se nedenstående klip. Og undersøg følgende:
-
Vælg et fokus fra de forrige moduler, som du gerne vil arbejde med og blive bedre til i dag. Det kunne f.eks. være bevægelse på banen, modtagning, smash eller lign.
-
Information om infoaften, Sønderborg Idrætshøjskole:
-
Vi starter et nyt forløb i badminton:
-
Greb - udgangsgreb
-
Baghåndsserv - badminton i skolen
-
Badminton teknik kompendium.pdf
-
Lige netdrop i baghåndssiden (UI)
-
Lige netdrop i forhåndssiden (UI)
-
Benarbejde fra SC til kort baghåndshjørne
-
Benarbejde fra SC til kort forhåndshjørne (UI)
-
Lektie: se de 4 teknikvideoer
-
Benarbejde fra SC til kort forhåndhjørne
-
Lige lob i forhåndssiden
-
Lige lob i baghåndssiden
-
Hjerte og blodkredsløbet - idræt.pptx
-
Sundhed i et biologisk perspektiv - arbejdsspørgsmål.docx
-
Kap._2_Forebyggelse_af_forhoejet_blodtryk.pdf
-
Modulplan:
-
Musklernes energiomsætning.pptx
-
Lungerne - idræt.pptx
-
Forsøg - hvor længe kan du holde vejret.docx
-
Resultat ark "Hold vejret forsøg": Titel
-
Figurer aerob træning - B for bedre idræt.docx
-
Kap._4_Sammenhaengen_mellem_kondital_og_helbred.pdf
-
Vi repetere lidt aerob træning inden at vi starter med befolkningens idrætsadfærd.
-
Matrix arbejde til timen:
-
Læs op på aerob træning.
-
https://forms.gle/DQPxn9k6jd48zgkz5
-
Ski erfaring og hytter
-
Forhåndsserv - badminton i skolen
-
Læs Forhåndsservens fokuspunkter på s. 9
-
Clear med lige tilbageløb og saks
-
Bevægelsesanalyse
-
Anatomi og bevægelseslære.pptx
-
Gruppe 1
-
Modulplan
-
Anaerob træning.pptx
-
Anaerob træning - b for bedre idræt.pptx
-
Læringsmål:
-
Kap._3_Bevaegelsesanalyseskemaer.pdf
-
Muskelfysiologi arbejdsspørgsmål.docx
-
Resultater hoppehøjde
-
Aflyst pga sygdom
-
træningsplanlægning hæfte DIF.pdf
-
Træningsplanlægning
-
Grupper:
-
Arbejdsspørgsmål til Nervesystemet.docx
-
image.png
-
Nervesystemet.pptx
-
Kap. 10. Team og hold (B for bedre idræt, s. 160-70).pdf
-
Motivation, målsætning og spændingsregulering (B for bedre idræt, Kap. 9).docx
-
Test i fysiologi:
-
Sådan udfører du korrekt en indersideaflevering
-
Sådan udfører du en modtagning med indersiden
-
ALPIN MANUAL for Gymnasie Skiløb.pdf
-
Kap._9_Arousal_og_nervesystem.pdf
-
https://www.motionsplan.dk/kondital-2400-meter/#gsc.tab=0
-
Kap. 13 - Idrættens internationale scene og mediernes indflydelse.docx
-
Vi laver præsentationer i plenum
-
Google drev, fællesnoter
-
Arbejdssporgsmal-til-podcasten-Berlin-1936-Forforelsens-triumf (1).docx
-
Podcast
-
Eksempel på drejebog i fodbold.docx
-
Rubricsevaluering i Fodbold.docx
-
OL I BEIJING 2022 - EN NY KOLD KRIG PÅ IDRÆTSFRONTEN - arbejdsspørgsmål til podcast.pdf
-
JeopardyLabs - Online Jeopardy Template
-
Vi havde et modul mere!
-
Idrætssociologi.docx
-
Præsentationer af idrætssociologi cases
-
Repetition af aerob træning og aerob energiomsætning.docx
-
Svar til repetition af aerob træning og aerob energiomsætning.docx
-
Repetition af anaerob træning og anaerob energiomsætning.docx
-
SVAR til repetition af anaerob træning og anaerob energiomsætning.docx
-
Modulplan: (Forbered jer til prøveeksamen hjemme - i får 5 elevtimer for det). I kan forvente at komme bredt rundt i det teoretiske pensum fra vores teoritimer.
-
Vi laver eksamensgrupper i modulet
-
Eksempler_på_en_eksamenscase.pdf
-
Vi danser både lidt salsa og øver les lanciers inden galla.
-
Arbejdskravs- og kapacitetsanalyse.pptx
-
Salsakoreografi (Jan Noren).docx
-
Salsakoreografi (RAA).docx
-
Eksempel på drejebog til Beachvolley.docx
-
Drejebog svømning.docx
-
Eksempel drejebog badminton (1).docx
-
Drejebog salsa.docx
-
Eksempel på drejebog til Jive.docx
-
Husk sko til at spille udendørs fodbold i (Fodboldstøvler er en fordel.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anaerob træning / styrketræning (mundlig)
|
15-12-2024
|
3.g træningsprojektet (aerob træning skriftlig)
|
02-03-2025
|
Eksamenslignende opgave (laves i timen)
|
22-04-2025
|
Drejebøger
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
71 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I forløbet arbejder på at få styr på grundlæggende tekniske færdigheder i badminton samt bevægelse rundt på banen.
Vi fokuserer på følgende tekniske elementer: den lange serv, den korte serv, netdrop, clear, smash samt korrekt benarbejde i slagene
Taktisk har vi fokus på: variation i slag (kort/lang/siderne), bevægelse på banen/benarbejde herunder at komme tilbage til spilcentrum efter hvert slag
Bedømmelsekriterier
- Holdes der korrekt på ketcheren?
- Kende slagene serv, clear, netdrop og smash?
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton (single)
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde til hhv. kort forhånds- og kort
baghåndshjørne.
- God beherskelse af kort baghåndsserv og netdrop i begge sider
- Rimelig beherskelse af lang forhåndsserv og clear.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indendørs fodbold
Fokus er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige.
Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod indendørs fodbold, 4 mod 4, som det færdige spil. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden. I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte og sjette lektion, hvor sammenspil og taktik er i fokus. Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
I forløbet taler vi om (fod)boldspillets sundhedsmæssige effekter herunder sammenhængen mellem fysisk aktivitet og risiko for udviklingen af livsstilssygdomme. Vi taler desuden om hvordan boldspil kan øge motivationen til at være fysisk aktiv.
Tekniske mål:
- Indersideaflevering og modtagning med retningsbestemt tæmning til og fra makker 3-10 meter væk.
- Løbe med bolden (drible), mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder, med og uden moderat pres fra modstander.
- Lave indersideafslutning mod mål, med og uden moderat pres fra modstander.
- Indgå i sammenspil (kampsituationer), hvor du modtager bolden, og spiller den hensigtsmæssigt videre.
Taktiske mål:
- At vise spilforståelse i det færdige spil, ved brug af angrebs- og forsvarsformationer, udnyttelse af banens bredde og dybde, samt at kunne gøre sig spilbar.
- Herunder i angrebet at vise de rette hensigter i overtalsspillet, så der kan skabes en gunstig afslutningsmulighed.
- Herunder i forsvaret at vise de rette hensigter i zoneforsvar, hvor man sideforskyder 'med hinanden'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Salsa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038469",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038469",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038469"
}