Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Nanna Flindt Kreiner
|
Hold
|
2024 3g rt (3g rt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Hvad er retorik?
I dette introducerende forløb introduceres eleverne for Bitzers teori om den retoriske situation samt forarbejdningsfaserne. NB! Vi arbejder med Bitzer på dansk: påtrængende problem, tvingende omstændigheder, forandringsagenter, passende svar.
Fokus i forløbet har været at komme igang med at analysere retoriske situationer og selv tænke retorisk strategisk. Eleverne fandt selv et påtrængende problem på Rysensteen, og skulle så analysere situationens tvingende omstændigheder, hvem der kunne være forandringsagenter og lave en skitse til et passende svar.
Forløbet var meget kort, idet valgholdet blev sat på pause 3/9 indtil efterårsferien pga. 3g'ernes studieture (=GCP-rejser).
Teori:
Holdets grundbog er Nanna Flindt Kreiner og Jonathan Ovesen, Du har ordet. Samfundslitteratur, 2024. Hvis ikke andet anføres, er teori-stoffet herfra.
- kapitel 1: Hvad er retorik?
- kapitel 2: Situationen bestemmer alt (s. 23-29)
- kapitel 3: Fem trin til en god ytring
Ytringer til analyse:
- video fra Kræftens Bekæmpelse på Ros: Stop rygning. https://www.youtube.com/shorts/F6w32BwOxpI
Produktion:
- løs et påtrængende problem på skolen
- evidentia-beskrivelse af et dejligt og roligt sted i nærheden af skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I får udleveret retorikbogen "Du har ordet" til bogudlevering, Den ser sådan her ud, og du skal medbringe den til alle retorikmoduler (også selvom du ikke har haft lektie for):
-
Skimmelæs først s. 15-18 i grundbogen, som gentager de pointer, jeg præsenterede jer for sidst. Læs så grundigt s. 23-29 + besvar ”Har du styr på begreberne”. Bitzers teori om den retoriske situation er noget af det vigtigste teori du kommer til at l
-
Bruges i modulet: Reflektioner som skal i porteføljen.pdf
-
Du skal læse følgende i kapitel 3: om de to første forarbejdsningsfaser, inventio og dispositio, på s. 37-42. Det er disse to faser, I kommer til at arbejde i praktisk i modulet.
-
Præsentation, feedback og refleksion.pdf
-
Du skal læse om den tredje forarbejdningsfase, elocutio, og især have fokus på afsnittet om evidentia. Du skal læse s. 44-51, men du må gerne springe over de tre sider med stilfigurer (dem vender vi tilbage til senere), så lektien er ikke helt så lan
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: argumentation
I argumentationsforløbet har vi fokus på fire aspekter af argumentationsteori
1: Topik. Her bruger vi primært Pontoppidan et als topiklister.
2: argumentationens faser
3: argumenttyper
4: redelighed
Teori
Kapitel 5 i Du har ordet. undtagen afsnittet om nærvær og identifikation
Ytringer til analyse
1: Naturligvis bør fætre og kusiner ikke kunne gifte sig. Leder, Berlingske, 27. oktober 2024.
2: Forskellige korte ytringer om ligestilling i samfundet (fx insta-opslag)
Ytringer til produktion
Produktion af argumenter ud fra topikkataloget for politik. Hver gruppe fik en påstand, de skulle finde på belæg til. På baggrund af grupperne inventio-arbejde skulle eleverne så skrive et debatindlæg ud fra én af påstandene.
1: Hash bør legaliseres.
2: Ministeriet bør ikke sætte pris-grænser for studieture.
3: Salg af tobak bør forbydes for alle der er født i 2010 eller senere.
4: Salg af alkohol bør forbydes for alle under 18.
5: Det skal være forbudt for gymnasier at sælge alkohol til fester.
6: Skrappere grænser for nikoton-indholdet i nikotin-poser (snus)
7: Salg af vapes skal forbydes.
8: Krav om MitID-login ved oprettelse af profil på sociale medier.
I et senere modul kunne eleverne vælge mellem A, B, eller C:
A: Arbejd videre med debatindlæg fra sidst og send det ind.
Sørg for at du har en definerende fase.
B: (medbring A3-ark)Lav en skitse til en skriftlig moverende ytring til klimabevidste elever+forældre, der overvejer at vælge Rysensteen fra på grund af de lange studieture.
Argumenter enten for, at studieture med fly er ok, fordi CO2-belastningen opvejes af kulturmødet (modtager uden for Rysensteen). Hvad vil de fire faser mon bestå af?
Konstaterende: --
Definerende: Brug pointer fra dit GCP-lydklip, der viser et kulturmøde
Evaluerende: Hvorfor er kulturmødet vigtigt?
Advokerende: Tag afsted med god samvittighed
eller C: argumenter mere bredt om, hvad en studietur kan gøre for et ungt menneskes dannelse. Skriv til Rysensteens hjemmeside.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: appelformer og personlig moverende tale
Forløbet starter med at arbejde analytisk med appelformerne. Bagefter arbejdede eleverne med humoristiske ytringer, hvor de skulle forsvare en skurk fra en julekalender i grupper. Grupperne fik forskellige juleskurke. Ytringerne skulle ud på skolens elev-insta-profil KysFraRys.
I forbindelse med arbejdet med etos tager vi hul på inventio til en personlig, moverende tale til retorikholdet. Vi prioriterer arbejdet med retorisk adkomst. Enkelte af talerne afholdes i plenum, hvor der er fokus på at give god feedback. Dernæst holdes resten af talerne i grupper på tværs af klasser.
Teori:
Kapitel 6
Ytringer til analyse:
1: ARLA: Tradition for fornyelse. (reklame) https://youtu.be/X1OxpwgAwFs?si=6W0fL5g41wVbxMrj
2: "Skyggebarn". Agnes' tale fra Talfest 2024.
3: Analyse af stemmer: Mette Frederiksen, Tomas Winding, Issa Mahmoud Jeppesen, Margrethe Vestager (små lysklip)
Ytringer til produktion + refleksion
1: Refleksion over egen etos
2: Juleskurke-ytring
3: Personlig moverende tale
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal læse afsnittet om logos og patos, s. 87-90. Læg især mærke til, at man skal kunne udpege en specifik følelse, når man analyserer patos (det er nok ikke jer alle, der er trænet i det).
-
Mesterskabet om verdens bedste juleskurk.docx
-
I dag starter vi på et taleforløb, hvor du skal producere og holde en personlig, moverende tale. Du behøver ikke tænke over emne endnu, men du skal læse om etos og retorisk adkomst i bogen s. 96-98. Besvar de tre refleksionsspørgsmål på s. 98.
-
Mappe til juleskurke-opslag
-
Interview
-
Makkerskabsgrupper personlig moverende tale.docx
-
Hvis du var syg i torsdags, skal du have fundet på et taleemne til i dag som passer til instruksen i noten. Jer andre: Brug 15 minutter på at lave en dispositio for din tale, der følger den klassiske dispositio. Du skal også have styr på, hvad du ove
-
Læs om etosdyder+den dynamiske etos s.90-96. Begge aspekter af etos er noget, vi skal bruge ift. din egen etos i din tale, MEN det er også superbrugbare teorier at kunne inddrage i retorisk analyse både i engelsk og dansk. (Og nærmest uundværlig, hvi
-
Refleksion over din egen etos
-
Alle læser afsnittet om god retorisk feedback som lektie: s. 19-21.
-
Refleksion over personlig, moverende tale
-
Alle er klar til at holde tale i gruppe. Ellers ingen lektie
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Hvordan taler vi om alkohol?
Forløbet starter med en analyse af statsministerens og kongens nytårstaler. Forinden har vi udfyldt tip en 13'er om begge taler.
Bagefter tager vi hul på forløbets hovedfokus: Hvordan taler vi om alkohol? Holdet blev delt op i grupper, og de skulle udføre en retorisk kritik af ytring om alkohol. Ud over de obligatoriske punkter, skal hver gruppe forholde sig til et særligt fokus.
Obligatoriske punkter
Fastslå ytringens funktion: Skal den movere eller docere?
Kommunikationssituationen: Afgør selv, om I vil bruge Bitzer eller pentagrammet, og vælg de mest relevante aspekter ud i stedet for at lave en slavisk analyse.
Vurdering: Er ytringen hensigtsmæssig?
Hver gruppe har 10 minutter til fremlæggelsen. I får undervejs feedback fra jeres søstergruppe, og til den endelige fremlæggelse klapper vi bare.
Vi sluttede forløbet af med et dobbeltmodul, hvor vi trænede analyse og repeterede argumentationsteori med udgangspunkt i et debatindlæg om AI i SRP.
Teori:
Tema 1: Retorisk medborgerskab (s. 123-128)
Ytringer til analyse:
1: Klog på Sprog Lone Hørslev (54:26-55:46)
2: klip fra "Løvens Bule" om alkohol (supplerende stof - vi har ikke analyseret den)
3: ytringer til gruppearbejde
A: Carlsberg - The Danish Way. Reklame med Mads Mikkelsen. https://youtu.be/jEKLwFdntPs?si=tDExCTowmVffFkUx. særligt fokus: Appelformer + topik
Hvordan kobler reklamen øl med danskhed?
B: “Man kan da aldrig få for meget pølse”. Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 5. september 2019. https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
særligt fokus: Tvingende omstændigheder + appelformer
Hvordan undgår kampagnevideoen at tale til de unge med løftet pegefinger?
C: Troels Kjær, Hvordan påvirker alkohol kroppen? Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal. https://www.youtube.com/watch?v=bJpK8Ve5oQE
særligt fokus: Elocutio+etos
Hvordan konkretiserer Kjær alkohols påvirkning af kroppen?
D: Katrine Quorning, Instagram-opslag på profilen Flaskebørn, 13. juni 2021.
særligt fokus: Elocutio+etos
(+ evt. vernakulær/institutionel retorik)
Hvordan er ytringen med til at aftabuisere alkoholisme?
4: Lad os tillade brugen af AI i SRP, så vi kan fjerne den andre steder. debatindlæg i Gymnasieskolen.dk. https://gymnasieskolen.dk/lad-os-tillade-ai-i-srpen-saa-vi-kan-fjerne-den-andre-steder/
Ytringer til produktion + refleksion
1: Forestil dig, at du skal omskrive din moverende tale til en nytårstale
2: ytring om alkohold. Vælg mellem:
A: instagram-oplsag (billede+tekst) til dem, der normalt følger dig på insta
B; Tik-Tok til dem der normalt følger dig på Tik-Tok
C: Debatindlæg, hvor du selv vælger medie
D: Brev til undervisningsminister Mathias Tesfaye
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: retsretorik
Forløbet om retsretorik endte med at strække sig over lang tid, fordi vores første aftale i Københavns Byret blev aflyst pga. for få retssager.
Vi har haft fokus på, hvordan eleverne kan bruge den teori, de i forvejen kender, til at forstå retorikkens rolle i retssager. Vi analyserede kommunikationssituationen i den docerende ytring om, hvordan en retssag foregår, og i klippet med Ditlev Tamm repeterede vi den dynamiske etos.
Endelig var holdet inde og se forskellige retssager 10/4-25.
Ytringer til analyse:
1: Hvordan foregår et retssag? https://www.domstol.dk/media/z2ncrnkc/infokort-straffesager-i-byretten.pdf
2: Dansk retshistorie, 00-4:27 + 19:20-22:11.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvordan foregår en retssag?
-
Dansk Retshistorie: Københavns Byret
-
Rejse Ud&Se (link til modulet. Vi skal se, hvordan man kan formidle rejser)
-
Vox
-
Plan B...: Læs de første afsnit om docerende ytringer i kapitel 7, s. 101-104. Husk at tage noter til begreberne. Det er ikke supervanskelig teori...Så dykker vi ned i den mere specifikke teori om faglig formidling næste uge.
-
Læs om docerende ytringer, der formidler noget fagligt (=det vi kalder faglig formidling) på s. 104-108. Det er en kort, men vigtig lektie. Tag dig tid til at forstå de fire krav til god faglig formidling - de er centrale. I modulet arbejder vi primæ
-
Læs om abstraktionsstigen på s. 108-111 i grundbogen. Hvis du følger nogen på sociale medier, som er god til at forklare, må du meget gerne tage et eksempel på en hensigtsmæssig ytring med. (Og hvis I ikke fik optaget jeres interview sidst, så gør de
-
Ingen lektie :-)
-
Praktisk øvelse
-
Pyh, det er længe siden, vi har haft retorikmodul! Kan I mon overhovedet huske mig og hinanden? Jeg glæder mig til at se jer! I må hellere genlæse teorien om de fire krav til faglig formidling og konkret sprog (s. 106-111), så I er klar til at analys
-
Fordi vi først skal mødes 8:50, opfordrer jeg på det kraftigste på, at I står op til sædvanlig tid og bruger den ekstra halve time på at repetere (dvs genlæse i grundbogen)de dele af den retorisk teori, som du har mindst styr på, og som du får brug f
-
Skærmbillede 2025-04-09 kl. 13.18.54.png
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7: Hvad er god formidling?
I dette sidste store forløb dykker vi ned i docerende ytringer, hvor vi til sidst har fokus på faglig formidling. Forløbet blev desværre kortere end planlagt pga. influenza. Forløbet skelner mellem to typer af docerende ytringer: docerende ytring, der ikke larmer, og docerende ytringer, der vækker interesse. Vi bruger mest tid på sidstnævnte.
Teori:
Kapitel 7
Ytringer til analyse:
1: Selvvalgt artikel fra Ud&Se eller Vox
2: Troels Kjær, "Hvordan påvirker alkhol kroppen?" (også brugt i alkohol-forløb)
3: explainer fra P3: "Kan vi rejse i tiden?" https://www.youtube.com/watch?v=0qKODUuoKN8
4: interview med Albert Sneppen: https://video.ku.dk/video/84077258/interview-med-albert-sneppen
5: Nanna Møller Jensens oplæg til Forskerfesten, dr.dk.
Ytringer til produktion/refleksion
1: interview om et fagligt begreb fra et andet fag
2: formidling af SRP til forældre i grupper. Den ene halvdel af holdet bruger AI, den anden skriver selv. Hvem kan skrive den mest hensigtsmæssige ytring? (Det kunne mennesket...)
3: bearbejde interview om fagligt begreb til en skriftlig ytring til min 13-årige datter Ellen
4: Oplæg på jeres gamle folkeskole om stx+jeres studieretning. Kan vi bruge AI til at give forslag til, hvordan I kan bruge SRP'en som eksempel i oplægget på den gamle skole?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvordan foregår en retssag?
-
Dansk Retshistorie: Københavns Byret
-
Rejse Ud&Se (link til modulet. Vi skal se, hvordan man kan formidle rejser)
-
Vox
-
Plan B...: Læs de første afsnit om docerende ytringer i kapitel 7, s. 101-104. Husk at tage noter til begreberne. Det er ikke supervanskelig teori...Så dykker vi ned i den mere specifikke teori om faglig formidling næste uge.
-
Læs om docerende ytringer, der formidler noget fagligt (=det vi kalder faglig formidling) på s. 104-108. Det er en kort, men vigtig lektie. Tag dig tid til at forstå de fire krav til god faglig formidling - de er centrale. I modulet arbejder vi primæ
-
Læs om abstraktionsstigen på s. 108-111 i grundbogen. Hvis du følger nogen på sociale medier, som er god til at forklare, må du meget gerne tage et eksempel på en hensigtsmæssig ytring med. (Og hvis I ikke fik optaget jeres interview sidst, så gør de
-
Ingen lektie :-)
-
Praktisk øvelse
-
Pyh, det er længe siden, vi har haft retorikmodul! Kan I mon overhovedet huske mig og hinanden? Jeg glæder mig til at se jer! I må hellere genlæse teorien om de fire krav til faglig formidling og konkret sprog (s. 106-111), så I er klar til at analys
-
Fordi vi først skal mødes 8:50, opfordrer jeg på det kraftigste på, at I står op til sædvanlig tid og bruger den ekstra halve time på at repetere (dvs genlæse i grundbogen)de dele af den retorisk teori, som du har mindst styr på, og som du får brug f
-
Skærmbillede 2025-04-09 kl. 13.18.54.png
-
Håber I har haft en dejlig påskeferie! I modulet skal vi bl.a. samle op på den praktiske refleksionsøvelse, I lavede inden ferien, hvor I skulle forestille jer, at I skulle omskrive et interview til min datter Ellen. Vi samler grundigt op i dag, så I
-
Praktisk øvelse: Fra interview til formidlende tekst
-
Er der PFAS i pakken?
-
I dag skal vi arbejde med formidling af viden fra din SRP, og vi skal prøve at bruge AI til det. Forestil dig, at du er blevet bedt om at holde oplæg om at gå på stx på din gamle folke/grundskole som en del af deres UUV (ungdomsuddannelsesvejledning…
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8: repetition
I repetitionsforløbet har vi fokus på begreberne der hører til argumentationsanalyse samt genren "borgerforslag".
Vi analyserer forslaget "Et barns ret til pasning i eget hjem af en forælder/primær omsorgsperson ved akut opstået sygdom indtil barnet er raskt igen."
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-20035
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038596",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038596",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038596"
}