Holdet 2024 3g rt - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Nanna Flindt Kreiner
Hold 2024 3g rt (3g rt)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Hvad er retorik?
Titel 2 2: Stemmens betydning
Titel 3 3: argumentation
Titel 4 4: appelformer og personlig moverende tale
Titel 5 5: Hvordan taler vi om alkohol?
Titel 6 6: retsretorik
Titel 7 7: Hvad er god formidling?
Titel 8 8: repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Hvad er retorik?

I dette introducerende forløb introduceres eleverne for Bitzers teori om den retoriske situation samt forarbejdningsfaserne. NB! Vi arbejder med Bitzer på dansk: påtrængende problem, tvingende omstændigheder, forandringsagenter, passende svar.
Fokus i forløbet har været at komme igang med at analysere retoriske situationer og selv tænke retorisk strategisk. Eleverne fandt selv et påtrængende problem på Rysensteen, og skulle så analysere situationens tvingende omstændigheder, hvem der kunne være forandringsagenter og lave en skitse til et passende svar.

Forløbet var meget kort, idet valgholdet blev sat på pause 3/9 indtil efterårsferien pga.  3g'ernes studieture (=GCP-rejser).

Teori:
Holdets grundbog er Nanna Flindt Kreiner og Jonathan Ovesen, Du har ordet. Samfundslitteratur, 2024. Hvis ikke andet anføres, er teori-stoffet herfra.
- kapitel 1: Hvad er retorik?
- kapitel 2: Situationen bestemmer alt (s. 23-29)
- kapitel 3: Fem trin til en god ytring

Ytringer til analyse:
- video fra Kræftens Bekæmpelse på Ros: Stop rygning. https://www.youtube.com/shorts/F6w32BwOxpI


Produktion:
- løs et påtrængende problem på skolen
- evidentia-beskrivelse af et dejligt og roligt sted i nærheden af skolen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Stemmens betydning

I dette forløb arbejder vi analytisk og produktivt med memoria og actio. Vi analyserer hensigtsmæssige mundtlige ytringer i forskellige genrer, og vi hører elevernes lydfiler fra deres studieture, hvor de har optaget en evidentia-beskrivelse. Til sidst i forløbet var vi på ekskursion til Vartov, hvor vi hørte Peter Ernstved Rasmussen om værnepligt.

Teori
Du har ordet, s. 53-59 (memoria +actio)
s. 29-31 (pentagrammet)


Ytringer til analyse
1: Generationen,  klip fra podcast https://www.dr.dk/lyd/p3/generationen/generationen-1/prolog-ikk-fuck-med-mig-draeber-dig-13332195801
2: elevernes egne lydklip fra GCP-rejser
3: Fries Before Guys, podcast-klip https://podcasts.apple.com/dk/podcast/elsk-dig-selv/id1077544804?i=1000412688622&l=da
4: Genstart: Flugten fra folkeskolen, podcast-klip https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-flugten-fra-folkeskolen-11802350333

Ytringer til produktion



Refleksion:
Refleksion over egen stemme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: argumentation

I argumentationsforløbet har vi fokus på fire aspekter af argumentationsteori
1: Topik. Her bruger vi primært Pontoppidan et als topiklister.
2: argumentationens faser
3: argumenttyper
4: redelighed


Teori
Kapitel 5 i Du har ordet. undtagen afsnittet om nærvær og identifikation

Ytringer til analyse
1: Naturligvis bør fætre og kusiner ikke kunne gifte sig. Leder, Berlingske, 27. oktober 2024.
2: Forskellige korte ytringer om ligestilling i samfundet (fx insta-opslag)

Ytringer til produktion
Produktion af argumenter ud fra topikkataloget for politik. Hver gruppe fik en påstand, de skulle finde på belæg til. På baggrund af grupperne inventio-arbejde skulle eleverne så skrive et debatindlæg ud fra én af påstandene.
1: Hash bør legaliseres.
2: Ministeriet bør ikke sætte pris-grænser for studieture.
3: Salg af tobak bør forbydes for alle der er født i 2010 eller senere.
4: Salg af alkohol bør forbydes for alle under 18.
5: Det skal være forbudt for gymnasier at sælge alkohol til fester.
6: Skrappere grænser for nikoton-indholdet i nikotin-poser (snus)
7: Salg af vapes skal forbydes.
8: Krav om MitID-login ved oprettelse af profil på sociale medier.

I et senere modul kunne eleverne vælge mellem A, B, eller C:
A: Arbejd videre med debatindlæg fra sidst og send det ind.
Sørg for at du har en definerende fase.
B: (medbring A3-ark)Lav en skitse til en skriftlig moverende ytring til klimabevidste elever+forældre, der overvejer at vælge Rysensteen fra på grund af de lange studieture.
Argumenter enten for, at studieture med fly er ok, fordi CO2-belastningen opvejes af kulturmødet (modtager uden for Rysensteen). Hvad vil de fire faser mon bestå af?
Konstaterende: --
Definerende: Brug pointer fra dit GCP-lydklip, der viser et kulturmøde
Evaluerende: Hvorfor er kulturmødet vigtigt?
Advokerende: Tag afsted med god samvittighed

eller C: argumenter mere bredt om, hvad en studietur kan gøre for et ungt menneskes dannelse. Skriv til Rysensteens hjemmeside.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: appelformer og personlig moverende tale

Forløbet starter med at arbejde analytisk med appelformerne. Bagefter arbejdede eleverne med humoristiske ytringer, hvor de skulle forsvare en skurk fra en julekalender i grupper. Grupperne fik forskellige juleskurke. Ytringerne skulle ud på skolens elev-insta-profil KysFraRys.

I forbindelse med arbejdet med etos tager vi hul på inventio til en personlig, moverende tale til retorikholdet. Vi prioriterer arbejdet med retorisk adkomst. Enkelte af talerne afholdes i plenum, hvor der er fokus på at give god feedback. Dernæst holdes resten af talerne i grupper på tværs af klasser.

Teori:
Kapitel 6

Ytringer til analyse:
1: ARLA: Tradition for fornyelse. (reklame) https://youtu.be/X1OxpwgAwFs?si=6W0fL5g41wVbxMrj
2: "Skyggebarn". Agnes' tale fra Talfest 2024.
3: Analyse af stemmer: Mette Frederiksen, Tomas Winding, Issa Mahmoud Jeppesen, Margrethe Vestager (små lysklip)



Ytringer til produktion + refleksion
1: Refleksion over egen etos
2: Juleskurke-ytring
3: Personlig moverende tale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Hvordan taler vi om alkohol?

Forløbet starter med en analyse af statsministerens og kongens nytårstaler. Forinden har vi udfyldt tip en 13'er om begge taler.

Bagefter tager vi hul på forløbets hovedfokus: Hvordan taler vi om alkohol? Holdet blev delt op i grupper, og de skulle udføre en retorisk kritik af ytring om alkohol. Ud over de obligatoriske punkter, skal hver gruppe forholde sig til et særligt fokus.

Obligatoriske punkter
Fastslå ytringens funktion: Skal den movere eller docere?
Kommunikationssituationen: Afgør selv, om I vil bruge Bitzer eller pentagrammet, og vælg de mest relevante aspekter ud i stedet for at lave en slavisk analyse.
Vurdering: Er ytringen hensigtsmæssig?

Hver gruppe har 10 minutter til fremlæggelsen. I får undervejs feedback fra jeres søstergruppe, og til den endelige fremlæggelse klapper vi bare.

Vi sluttede forløbet af med et dobbeltmodul, hvor vi trænede analyse og repeterede argumentationsteori med udgangspunkt i et debatindlæg om AI i SRP.

Teori:
Tema 1: Retorisk medborgerskab (s. 123-128)

Ytringer til analyse:
1: Klog på Sprog Lone Hørslev (54:26-55:46)
2: klip fra  "Løvens Bule" om alkohol (supplerende stof - vi har ikke analyseret den)
3: ytringer til gruppearbejde
A: Carlsberg - The Danish Way. Reklame med Mads Mikkelsen. https://youtu.be/jEKLwFdntPs?si=tDExCTowmVffFkUx. særligt fokus: Appelformer + topik
Hvordan kobler reklamen øl med danskhed?

B: “Man kan da aldrig få for meget pølse”. Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 5. september 2019. https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
særligt fokus: Tvingende omstændigheder + appelformer
Hvordan undgår kampagnevideoen at tale til de unge med løftet pegefinger?

C: Troels Kjær, Hvordan påvirker alkohol kroppen? Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal. https://www.youtube.com/watch?v=bJpK8Ve5oQE
særligt fokus: Elocutio+etos
Hvordan konkretiserer Kjær alkohols påvirkning af kroppen?

D: Katrine Quorning, Instagram-opslag på profilen Flaskebørn, 13. juni 2021.
særligt fokus: Elocutio+etos
(+ evt. vernakulær/institutionel retorik)
Hvordan er ytringen med til at aftabuisere alkoholisme?

4: Lad os tillade brugen af AI i SRP, så vi kan fjerne den andre steder. debatindlæg i Gymnasieskolen.dk. https://gymnasieskolen.dk/lad-os-tillade-ai-i-srpen-saa-vi-kan-fjerne-den-andre-steder/


Ytringer til produktion + refleksion
1: Forestil dig, at du skal omskrive din moverende tale til en nytårstale
2: ytring om alkohold. Vælg mellem:
A: instagram-oplsag (billede+tekst) til dem, der normalt følger dig på insta
B; Tik-Tok til dem der normalt følger dig på Tik-Tok
C: Debatindlæg, hvor du selv vælger medie
D: Brev til undervisningsminister Mathias Tesfaye
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6: retsretorik

Forløbet om retsretorik endte med at strække sig over lang tid, fordi vores første aftale i Københavns Byret blev aflyst pga. for få retssager.

Vi har haft fokus på, hvordan eleverne kan bruge den teori, de i forvejen kender, til at forstå retorikkens rolle i retssager. Vi analyserede kommunikationssituationen i den docerende ytring om, hvordan en retssag foregår, og i klippet med Ditlev Tamm repeterede vi den dynamiske etos.

Endelig var holdet inde og se forskellige retssager 10/4-25.

Ytringer til analyse:
1: Hvordan foregår et retssag? https://www.domstol.dk/media/z2ncrnkc/infokort-straffesager-i-byretten.pdf
2: Dansk retshistorie, 00-4:27 + 19:20-22:11.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7: Hvad er god formidling?

I dette sidste store forløb dykker vi ned i docerende ytringer, hvor vi til sidst har fokus på faglig formidling. Forløbet blev desværre kortere end planlagt pga. influenza. Forløbet skelner mellem to typer af docerende ytringer: docerende ytring, der ikke larmer, og docerende ytringer, der vækker interesse. Vi bruger mest tid på sidstnævnte.

Teori:
Kapitel 7


Ytringer til analyse:
1: Selvvalgt artikel fra Ud&Se eller Vox
2: Troels Kjær, "Hvordan påvirker alkhol kroppen?" (også brugt i alkohol-forløb)
3: explainer fra P3: "Kan vi rejse i tiden?" https://www.youtube.com/watch?v=0qKODUuoKN8
4: interview med Albert Sneppen: https://video.ku.dk/video/84077258/interview-med-albert-sneppen
5: Nanna Møller Jensens oplæg til Forskerfesten, dr.dk.


Ytringer til produktion/refleksion
1: interview om et fagligt begreb fra et andet fag
2: formidling af SRP til forældre i grupper. Den ene halvdel af holdet bruger AI, den anden skriver selv. Hvem kan skrive den mest hensigtsmæssige ytring? (Det kunne mennesket...)
3: bearbejde interview om fagligt begreb til en skriftlig ytring til min 13-årige datter Ellen
4: Oplæg på jeres gamle folkeskole om stx+jeres studieretning. Kan vi bruge AI til at give forslag til, hvordan I kan bruge SRP'en som eksempel i oplægget på den gamle skole?



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer