Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik B
|
Lærer(e)
|
Martin Lutz
|
Hold
|
2024 3g Mu (3g Mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
FORLØB 1: INTRODUKTION OG INSTRUMENTROTATION
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til musik på B-niveau, samt en indlende runde med instrumentrotation, der bl.a. skal bruges til at kortlægge elevernes praktiske ståsted og udgangspunkt frem mod kommende sammenspilsforløb.
Musikforståelse:
Eminem/Rihanna: Love The Way You Lie (repetition af analyseparametre fra 1G samt analyse af bl.a. form, sound og groove)
Musikudøvelse:
Eminem/Rihanna: Love The Way You Lie (Instrumentrotation + sammenspil i grupper)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
FORLØB 2: AUTENTICITET I HIP HOP (I)
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til Hiphopgenren med særligt fokus på autenticitetsbegrebet. Dette gøres ud fra en forståelse af, at genren implicit gør særligt krav på autenticitet som grundlæggende præmis. Der arbejdes med forskellige tilgange til autenticitet og analyserne fokuserer på at kortlægge både sproglige og særligt musikalske autenticitetsmarkører. Der arbejdes med analyse af form, groove, sound og flow.
Musikforståelse:
- James Tait: The ever-changing concept of authenticity in hip hop (https://howlandechoes.com/2015/08/authenticity-hip-hop)
- Thomas Meesenburg og Søren Lund-Olsen / Redaktør Sven Gaardbo: RAP, Systime 2015:
Kap. 4.3 Flow
Jan Aasbjerg Petersen: Det' sprog til et beat (s. 11-17), Dansklærerforeningen 2010
Analysenumre:
- Eminen/Rihanna: Love The Way You Lie (Form, groove, sound, flowets artikulation, flowskema takt 1-8)
- Artigeardit: Chart (Form, groove, sound, flowets artikulation, flowskema takt 13-20)
Musikudøvelse:
Stevie Wonder: I Wish (kor)
Hans Philip: Dagdrøm (Sammenspil)
Declan McKenna: Brazil (Sammenspil)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
FORLØB 3: KONCERT/FROM THE NEW WORLD/MELODRAMA #1
Klassisk koncert Cph. Phil:
Melodrama #1 bliver til i et musikalsk samarbejde mellem instruktør Christian Lollike, komponist Matias Vestergård og den internationalt anerkendte videoscenograf, Astrid Steiner, som indhyller koncertsalen og det store symfoniorkester i en opsigtsvækkende scenografi med kæmpemæssige skærme, der formidler en unik nyproduceret billedfortælling. Med på scenen er også et stærkt hold af både nationale og internationale artister, der mellem satserne i Dvoráks symfoni fremfører nyskrevne symfoniske fortællinger, skrevet af Lollike, som bygger videre på komponistens eget møde med den nye verden i Amerika.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
FORLØB 4: SAMMENSPIL OG KORSANG
Eleverne forbereder sig til årets julekoncert. Der arbejdes med numre i grupper, samt med korsang (bl.a. i det store kor med 1u, 2u og 3u MU).
Musikudøvelse:
Apacha: Smelter Under Månen (Sammenspil)
Tears For Fears: Everybody Wants To Rule The World (Sammenspil)
Pil: Omvendt (Fælles kor)
Pil: Nattely (Fælles kor)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
FORLØB 5: AUTENTICITET I HIP HOP (II)
(fortsat fra tidligere på skoleåret)
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til Hiphopgenren med særligt fokus på autenticitetsbegrebet. Dette gøres ud fra en forståelse af, at genren implicit gør særligt krav på autenticitet som grundlæggende præmis. Der arbejdes med forskellige tilgange til autenticitet og analyserne fokuserer på at kortlægge både sproglige og særligt musikalske autenticitetsmarkører. Der arbejdes med analyse af form, groove, sound og flow.
Musikforståelse:
- Kristian Karl: "Længe leve" er albummet Artigeardit vil blive husket for", Soundvenue 27/1-23
https://soundvenue.com/musik/2023/01/laenge-leve-er-albummet-artigeardit-vil-blive-husket-for-506447
- Jonathan D. Williams: CUREJ - College Undergraduate Research
Electronic Journal 14/12-2007: Tha Realness: In Search of Hip-Hop Authenticity
https://drive.google.com/file/d/1Q12Q-M78lVwVagaTnzpYGtFkLc3Y92-g/view?usp=sharing
Analysenumre:
- Artigeardit: Chart (fortsat)
- Missy Elliot: The Rain/Supa Dupa Fly
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
FORLØB 6: NODETEORI + SIMPLE ARRANGEMENTSTEKNIKKER
Formålet med forløbet er at styrke elevernes basis i grundlæggende nodeteori herunder, toner, intervaller, akkorder etc. samt introducere til simple arrangementsteknikker som flydestemmer, standardbas og standardtrommer. Derudover introduceres eleverne til basal brug af nodeskrivningsprogrammet MuseScore.
Der arbejdes med basalt arrangement af nummeret: Your Song
Læst tekst:
- Thomas Hammer, Bastarden, Systime s. 2-8; 30-37
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
FORLØB 7: SANGSKRIVNING OG PRODUKTION
Formålet med forløbet er at arbejde med både sangskrivning og produktion. Herunder introduceres eleverne til forskellige sangskrivningsværktøjer bl.a. til tekstskrivning, struktur, toplining, arbejde med vamps, mm. samt basale teknikker i indspilningsprocessen. Endvidere introduceres til grundlæggende analyseredskaber til harmonik (funktionsanalyse samt analyse af modalharmonik). Eleverne udfærdiger i grupper egne numre, der siden indspilles i en egentlig produktion. Parallelt arbejdes der med sangskrivning i et analytisk perspektiv ved analyse af numre, med et særligt sangskrivningsmæssigt perspektiv.
Musikforståelse:
Baggrundsmateriale/læst tekst:
- Splittet til atomer - Ida Laurberg: Jeg Håber Din Kæreste Dør (DR podcast):
https://www.dr.dk/lyd/p3/splittet-til-atomer/splittet-til-atomer-2024/ida-laurberg-jeg-haaber-din-kaereste-doer-13332496508
- Jacob Collier - Podcast om sangskrivning (Sodajerker og songwriting Episode 147):
https://open.spotify.com/episode/53xjkb3LHUbYNH10ov71iK?si=CsER2KFgTDqlIKFaLPOzIQ&nd=1&dlsi=b1b252d1fb974264
- Sting Podcast om sangskriving (Sodajerker on songwriting - Episode 140):
https://open.spotify.com/episode/0yOAIGfEVpxKteR9AsfThZ?si=XFKQfr6cSTSBf5bvUUK2nw&nd=1&dlsi=6f064c7605ca4dd3
- Tobias Trier/Mette K: Sangskrivningsmateriale s.1-16:
https://docs.google.com/document/d/1cyshikRr5qZ9ewDZjl7IPUNMkpfgf36-w6TRncV1YW0/edit
- Hylgaard/Pedersen: Musikproduktion og sound, Canta-Libris 2022, s. 7-17.
Analysenumre:
Sys Bjerre, Malene (Form, groove (tkt. 21-36 - omkvædet), melodik (tkt. 5-12 - verset), sound, harmonik (funktionsharmonisk analyse tkt. 21-36 - omkvædet)
Beyoncé/Dolly Parton: Jolene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
FORLØB 8: SAMMESPIL / SOLO
Formålet med forløbet er at forberede numre til forårskoncerten med de andre valghold (1u MU, 2u MU, 3u MU). Der arbejdes med numre til evt. brug ved eksamen og fokus er på sammenspil, udtryk, performance.
Musikudøvelse:
Apacha: Et Sted Hvor Vi Er De Første
Bruno Mars: Treasure
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FORLØB 9: REPETITION/SPØRGEMODULER
Repetition, spørgemoduler, eksamensforberedelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038968",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038968",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484038968"
}