Holdet 2024 3g Bi H2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Kasper Kristiansen
Hold 2024 3g Bi H2 (3g Bi H2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 overdrevenes økologi
Titel 2 Celler og aldring
Titel 3 Nervesystemet - fra ioner til hjerner
Titel 4 træk vejret
Titel 5 Fight the Bite og immunsystemet
Titel 6 Respiration, stofskifte og ansvarligt forbrug
Titel 7 Muskler
Titel 8 Evolution og artsdannelse
Titel 9 Genetik og genteknologi
Titel 10 anvendt bioteknologi
Titel 11 mikrobiologi og øl
Titel 12 repetition
Titel 13 Anvendte Hjemmesider

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 overdrevenes økologi

Materiale:
- Biologi i udvikling - B niveau, "Overdrevenes økologi", s. 114 - 155
- Biotech Academy, Biostriben, 3 film om "Fotosyntesen", samlet 18 min.
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/

Emner:
- Økosystemer
- Fotosyntese
- Respiration
- Energistrømme i økosystemet
- Nedbrydere og stofkredsløb
- Nitrogens kredsløb
- Fosfors kredsløb
- Populationsstørrelser
- Overdrevstyper
- Pleje af overdrev
- Overdrevplanternes tilpasninger

kernestof
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese

supplerende stof
- bæredygtighed
- miljøbeskyttelse
- bioetik.

Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med fotosyntese og lysintensitet
- Fangst genfangst af bønnedyret
- Bestemmelse af artsdiversitet vha-Shannon-indekset Raunkiær-metoden

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport fotosyntese oglysintensitet 19-08-2024
præsentation af økologi artikel/emne 16-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Celler og aldring

Faglige mål

C – niveau

Eleverne skal kunne beskrive pro og eukaryoute celler opbygning og redegøre for de vigtigste organeller, herunder ligheder og forskelle på de forskellige celler.
Desuden skal de kunne redegøre for mitokondrier, grønkorn, arvemateriale, cellemembranen samt transport af molekyler over cellemembranen.
De skal kunne diskutere bakteries evne til udvikling, samt vurdere konsekvenserne af brug af antibiotika i forhold til resistens.
Desuden skal de kende endosymbiont teorien.

B – Niveau

De skal kunne redegøre for den mitotiske og meiotiske celledeling
De skal kunne forklare hvad aldring er, samt forklare forskellige cellulære aldringsmekanismer, herunder følgende fagbegreber i forbindelse med celledelinger; stamceller, apoptose, senescente celler og mitofagi. Og i forbindelse med reparation og regulering af DNA og proteiner;  helikase, telomerer, epigenetik, chaperoner og ubiquitin proteasesom systemet.
Desuden skal de kunne diskutere hvilke tiltag man selv kan gøre for at sænke sin biologiske alder/forlænge livet.

Materialer
- Liv kap 3: livet som bakterie - den prokaryote celle og antibiotika s 48-69
- liv kap 4: En fælles grundplan - den eukaryote celle og flercellet liv s. 70-89
- Liv kap 7 hvert menneske er unikt (mitose og meiose) s. 150-160
- Aldringens biologi kapitel 1,2 og 3
- Podcastserie: Jagten på evigt liv
- Din geniale krop - alderdom - dr.dk
- Oplæg/foredrag på uni: er anti-aging produkter et scam?

Kernestof
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- replikation, mitose, meiose

emner
- prokaryoter
- mikrobiel vækst
- antibiotika
- resistens
- eukaryoter
- membranprocesser
- organeller
- endosymbiose
- kromosiomer
- DNA
- mitosen
- meiosen
- aldringsteorierne "the disposable soma theory" og antagonistisk pleiotropi
- stamceller
- apoptose og senescente celler
- mitofagi
- Helicaser
- telomerer
- Genregulering
- methylering, histonkomplekser,
- acetylering/deacetylering
- chaperoner og ubiquitin-proteasomsystemet

eksperimentelt arbejde
Mikroskopering af celler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nervesystemet - fra ioner til hjerner

Nervesystemet - fra ioner til hjerner

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af
iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere
eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivels
og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden,
fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige
forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssig
teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurder
løsninger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
- cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
- fysiologi: nervesystemet

Supplerende stof
- sundhed og medicin

Pensum
- Liv kap 10, s. 211-231

supplerende materiale
- diverse hjemmeside om hjernen,
- undervisningslokalet.dk
- Biostriben.dk
- Youtube.com

indhold
- membranpotentialet
- aktionspotentiale
- synapser
- nervecellen
- nervesystemet
- alkohol
- euforisrende stoffer

Øvelser
- snyd din hjerne
- følesanser; kulde, varme og smerte
- nerveledningshastighed
- alkohols destabiliserende effekt på membranener

Skriftligt arbejde
- posters om forskellige stoffer der påvirker hjernens kemi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
prøve celler og aldring 13-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 træk vejret

Materiale
- liv kapitel 5 - træk vejret, ilt, blodkredsløb og kondition. s. 91-115
- pdf om Doping
- podcast: mediano health: kan man løbe fra sin alder?

Kernestof
- åndedrætssystem, blodkredsløb
- respiration
- membranprocesser

supplerende materiale
- sundhed, sygdom og medicin

indhold
- ATP
- ilttransport
- iltoptag insekter og hvirveldyr
- åndedrættet
- blodkredsløbet
- blodtryk
- hjerte-kar-sygdomme
- fra hvile til arbejde
- energiproduktion
- kroppens præstationsevne
- kondital
- doping

eksperimentel arbejde
- Blodtryksmålinger og puls
- kondital ud fra hvilepuls
- Måling af hæmatokritværdier


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fight the Bite og immunsystemet

Materiale:
- Biologi i udvikling, B-niveau: s. 36-55
- Fight the bite: Virtuelt undervisningsmateriale - https://life.dk/undervisningsforlob/fight-
the-bite
- Biotech Academy, Biostriben, Menneskekroppen (1 videoer: Immunforsvaret)
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/menneskekroppen/
- Biotech Academy, Biostriben, Mikrobiologi (6 videoer: Prokaryoters opbygning,
Prokaryoters vækst, Prokaryoters funktion, Opbygning af virus, Reproduktion af virus,
Funktion af virus) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/
- Biotech Academy, Biostriben, Eksperimentelt arbejde (3 videoer: PCR, ELISA,
Gelelektroforese) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/

Kernestof
- virus: opbygning og formering
- eucaryote celletyper
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens


Indhold
- Ydre forsvar
- Uspecifikke forsvar
- Specifikke forsvar
- Antigener og antistoffer
- Vaccinationer
- Opbygning, funktion og vækst hos prokaryoter
- Opbygning, funktion og reproduktion af virus
- Toksin
- ELISA-test (Enzyme liked immuno sorbent assay)
- LFA-test (Lateral flow assay)
- Modgift

Eksperimentelt arbejde:
- Slangegift i blodet
- ELISA-test
- LFA-test

Der laves tematisk undervisning om Slangebidsforgiftning (Fight the bite)
Formålet med Fight the Bite er:
- Vurdere traditionelle og bioteknologiske metoder til diagnosticering af slangebidsforgiftning.
- Argumentere for, at antistoffer kan anvendes til diagnosticering og behandling af
slangebidsforgiftning.

1. modul: Slangegift i blodet
- Forsøg slangebids virkning på blodet.
- Hæmotoksiner, neurotoksiner og cytotoksiner.
- Traditionel diagnosticering ud fra symptomer og bidemærker.

2. modul: Antistoffer
- Forsøg: ELISA-test med forskellige antistoffer, for at bestemme slangegiften.

3. modul: Behandling af slangebid med antistoffer.
- Forsøg: Lateral Flow Assay (LFA-test), med specifikke antistoffer for at bestemme
slangegiften.
- Behandling med modgift (antistoffer) fra heste
- Bivirkninger
- Produktion af modgift (antistoffer) i celletanke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Respiration, stofskifte og ansvarligt forbrug

Læringsmål
Hensigten med forløbet er:
- Få en forståelse af respiration, stofskifte og tilpasninger.
- Udførelse af eksperimentelt laboratoriearbejde.
- Analyse af biologiske problemstillinger med sikker anvendelse af biologiske fagudtryk såvel i kendte som i nye sammenhænge.
- Gennemføre selvstændige observationer og undersøgelser i laboratoriet, herunder vurdere risikomenter og de sikkerhedsmæssige foranstaltninger ved omgang med biologisk materiale, apparatur og kemikalier.
- Analysere og bearbejde data fra eksperimentelt arbejde samt bearbejde og formidle resultater fra biologiske undersøgelser.
- IT: Integreret del af undervisning, som anvendes til kommunikation, dataopsamling, databehandling ogberegning.

Respiration og stofskifte
Ved hjælp af forskellige metoder og redskaber undersøger eleverne forskellen mellem ens-og vekselvarme organismers respiration og stofskifte.
Bruger et krybdyr lige så meget ilt som et pattedyr? Hvad er sammenhængen mellem respiration og stofskifte? Hvad har dit forbrug med ensvarme og vekselvarme at gøre?
Ved hjælp af forskellige metoder og redskaber undersøger eleverne forskellen mellem ens-og vekselvarme organismers respiration og stofskifte.
Forsøget lægger op til en diskussion af ens- og vekselvarme organismers tilpasning til deres levesteder ved hjælp af deres stofskifte og form såvel som til en diskussion af fejlkilder og valg af forsøgsmetode.
Forsøget kan yderligere være et godt udgangspunkt for en diskussion af, hvordan vores forbrug kan påvirke klimaet.

materiale
- undervisningsmateriale/øvelse fra ZOO
- biologi i udvikling s. 125-128 - respiration

kernestof
- respiration
- produktion og ansvarligt forbrug
- eksempler på tilpasninger

eksperimentelt arbejde
- måling af slange, mus og kakelakkers respiration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Muskler

Materialer
- fysiologibogen, skeletmuskler s. 75-82, 89-101
- idrætsbog tjek hvilken 3 sider

Kernestof
- eucaryote celletyper og membranprocesser

Indhold
- skeletmusklers opbygning
- muskelarbejde
- musklens energiomsætning
- muskeltræthed
- muskelfibertyper

eksperimentelt arbejde
- øvelse med måling af muskelstyrke og udholdenhed i gribemusklerne
- øvelse med måling af hoppehøjde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Evolution og artsdannelse

materiale
- genetikbogen. 1. udgave - Evolution og artsdannelse pdf s. 106-115
- artikel: Jagten på kinabark til behandling af malaria
- biotech academy: Bioteknologiske metoder til at undersøge evolution
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fra-darwin-til-bioteknologi/bioteknologiske-metoder-til-at-undersoege-evolution/
- livets træ - byg en fylogeni
https://snm.dk/da/livets-trae-byg-fylogenier-i-jagten-paa-ny-medicin

kernestof
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion (eksempler på evolutionsmekanismer)

indhold
- lamarck
- Darwin
- neodarwinisme
- artsdannelse
- genetisk drift
- naturlig selektion
- flaskehals
- fylogeni
- PCR
- Sekventering

eksperimentelt arbejde
- Evolution med bønner: genetisk drift, naturlig selektion og flaskehals
- Evolution med bønner: Simulering af Naturlig selektion ved brug af chisquare test
- livets træ - byg en fylogeni i jagten på ny medicin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Genetik og genteknologi

Materialer
- liv kap 2, koder og kædemolekyler, 29-41
- liv kap 7, livet kopierer sig selv s. 143-164
- biologi i udvikling, anvendt bioteknologi s. 64-94
- Det virtuelle laboratorium + øvelsesvejledning til diabetesforløb
- diverse firm fra biostriben, centrale dogme, genetik, mendels love og mikrobiologi
- Youtube: The most usefull thing AI has ever done

Kernestof
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- hormonel regulering

supplerende stof
- sundhed, sygdom og medicin
- bioteknologi
- bioetik

Indhold
- ukønnet formering
- kønnet formering
- kromosomer
- gener
- nedarvning
- blodtyper
- stamtræer
- genetiske sygdomme
- telomerer
- stamceller
- meiose
- mutationer
- screening af genetiske sygdomme
- PCR
- gelelektroforese
- genetisk fingeraftryk
- befolkningsvækst og fødevareproduktion
- produktionsorganismer
- domesticering og forædling
- gensplejsning
- CRISPR/CAS 9

eksperimentel arbejde
- blodtypebestemmelse (biologi c)
- Togensnedarvning med majsmutanter - chisquare
- Det virtuelle laboratorium: Genetisk test for forøget risiko for diabetes


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 anvendt bioteknologi

Materialer
- biologi i udvikling B, anvendt bioteknologi s. 65-95
- online artikel https://www.inputmag.dk/forlaengst-uddoed-dire-wolf-genoplivet-ved-hjaelp-af-crispr/

kernestof
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion (eksempler på evolutionsmekanismer)
- nedarvningsprincipper, mutationer og genteknologi

supplerende stof
- biologisk produktion
- bioteknologi
- bæredygtighed

indhold
- fødevareproduktion
- befolkningstelvækst
- afgrøder
- fordele og ulemper ved GMO
- CRISPR/CAS 9

eksperimentel arbejde
- ølbrygning (mikrobiologi)
- togensnedarvning i majsplanter (genetik)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
skriftlig prøve i evolution og genetik 09-04-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 mikrobiologi og øl

Materialer
- biologi i udvikling B, mikrobiologi s. 96-112
- biotech academy, ølbrygning
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/
- Enzymer, biologi C+B pdf, s. 42-45

kernestof
- gæring
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- eucaryote celler

supplerende stof
- biologisk produktion

indhold
- befolkningsvækst
- fødevareproduktion
- den grønne revolution
- produktionsorganismer
- forædling
- gensplejsning
- forskellige afgrøder
- GMO
- CRISPR/CAS 9

eksperimentelt arbejde
- test af håndvask og kimfald (repetition fra NV) s. 44-45
- forsøg med gær i plastikposer og vækstfaktorer
- påvisning af sukraseaktivitet i gær
- brygge øl

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 repetition

samlet overblik over materiale på biologi c+b

Materiale
liv - grundbog i biologi, Lindhardt og Rinhof
- kap 2, koder og kædemolekyler s. 28-47
- kap 3, livet som bakterie s. 48-69
- Kap 4, en fælles grundplan s. 70-89
- Kap 5, træk vejret s. 90- 115
- Kap 6, sulten efter sukker s. 116-141
- Kap 7, hvert menneske er unikt s. 142-165
- kap 8, nyt liv, s. 166-189
- kap 10, fra ioner til hjerner, s. 210-233
- Kap 11, naturens netværk s. 234-259
- Kap 12, fra stjernestøv til oceaner af liv, s. 264-268 (kulstofkredsløbet)

biologi i udvikling B
- immunsystemet s. 36-55
- anvendt bioteknologi s. 64- 94
- mikrobiologi s. 96- 112
- overdrevenes økologi s. 114-155

Andet materiale
- genetikbogen, evolution og artsdannelse, s. 106-115 (pdf)
- biologiboen c+b, enzymer s. 42-45 (pdf)
- fysiologibogen 1. udgave , skeletmuskler, s. tjek sider

hjemmesider
- biotech academy, ølbrygning
- biostriben
- Undervisningslokalet
- Youtube videoer






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Anvendte Hjemmesider

Vi har brugt følgende sidder fra Biostriben på Biotech Academy:
- Kroppen og kosten (3 videoer: Kulhydrater, fedt og proteiner)
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-
kroppen-og-kosten/

- Biokemi (10 videoer: Introduktion til biokemi, Mono og disakkarider, Polysakkarider,
Proteiner: Aminosyrer, Proteiner: Polypeptider, Enzymer, Nukleotider, Opbygning af DNA,
Triglycerider, Fosfolipider) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-biokemi/

- Fermentering (2 videoer: Cellefabrikker, Mikroorganismers vækstfaser)
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/bionik/
- Det centrale dogme (4 videoer: Det centrale dogme, Replikation, Transskription,
Translation) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/

- Eksperimentelt arbejde (5 videoer: PCR, ELISA, Gelelektroforese, Gensplejsning,
Spektrofotometri) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/

- Fotosyntese (3 videoer: Introduktion til fotosyntesen, Fotosyntesens lysprocesser,
Calvins cyklus) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/

- Respiration (4 videoer: Introduktion til respiration, Glykolyse og fermentering,
Citronsyrecyklussen, Elektrontransportkæden) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/

- Menneskekroppen (5 videoer: Fordøjelsessystemet, Hormonregulering, Kønshormoner,
Immunforsvaret, Muskler) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/menneskekroppen/

- Mikrobiologi (10 videoer: Prokaryoters opbygning, Prokaryoters vækst, Prokaryoters
funktion, Eukaryoters opbygning, Mitose, Meiose, Eukaryoters funktion, Opbygning af
virus, Reproduktion af virus, Funktion af virus) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/

- Neurologi (6 videoer: Ligevægtspotentiale, Hvilemembranpotentiale, Aktionspotentiale,
Impulsledning, Synapser, Neuroreceptor) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/neurologi/

- Genetik (8 videoer: DNA, kromosomer og gener, Gregor Mendel & arvelighed, Mendels
love, Introduktion til genetik, Dominansforhold i nedarvning, Koblede gener, Kønsbunden
nedarvning, Stamtræsanalyse) https://www.biotechacademy.dk/e-
learning/biostriben/gymnasie/genetik/

vi har brugt følgende sider fra undervisningslokalet
5 videoerom fotosyntese og respiration
- https://www.undervisningslokalet.dk/kategori/biologi/fotosyntese-og-respiration/

3 videoer om fordøjelsen af fedt, kulhydrat og protein
https://www.undervisningslokalet.dk/kategori/biologi/fordoejelse-af-kulhydrat-fedt-og-protein/

5 videoer om blodsukker, insulin, glukagon, type 1 diabetes, type 2 diabetes, GI,
https://www.undervisningslokalet.dk/kategori/biologi/blodsukker-diabetes-og-wegovy/

2 videoer med genteknologi, CRISPR,
https://www.undervisningslokalet.dk/kategori/biologi/genteknologi/PCR

2 videoer om hormonregulering
https://www.undervisningslokalet.dk/kategori/biologi/hormoncyklus/

3 videoer om nervesignalet og hjernen
https://www.undervisningslokalet.dk/kategori/biologi/nervesignalet-og-hjernen/

1 video om det adaptive immunforsvar
https://www.undervisningslokalet.dk/adaptive-immunforsvar/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer