Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Rasmus G. Hansen
|
Hold
|
2024 3g eø (3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regnskab
Kernestof:
- årsrapporten, regnskabsanalyse
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- ̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
- Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: ”Luk virksomheden op!”, Ibog, Forlaget Columbus 2017 - Kapitel 4 Regnskab og regnskabsanalyse 4.1-4.7
- Selvvalgt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og iværksætteri
Kernestof:
- forretningsmodeller og rammevilkår
- Den bæredygtige virksomhed
Faglige mål:
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
Materiale:
- Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: ”Luk virksomheden op!”, Ibog Forlaget Columbus - kapitel 1
- Virksomhedsguiden: "Sådan starter du din egen virksomhed", virksomhedsguiden.dk
- Karrierespillet fra PwC
- Selvvalgt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategi
Kernestof:
- ̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Materiale:
-Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: ”Luk virksomheden op!”, Ibog Forlaget Columbus - kapitel 2
- Lego: ”LEGO koncernen leverede toplinjevækst og overgik markedet i 2023”, 12.03.24 Lego.com
- Lego: ”Hvad er Build the Change?”, Legohouse.com besøgt 27.05.24
- Lego: “Sustainability”, Lego.com
- Selvvalgt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Marketing
Kernestof:
- branding, kundesegmentering og marketing mix
- Den socialøkonomiske virksomhed
Faglige mål:
- ̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens
marketing mix og strategiske muligheder
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Materiale:
- Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: ”Luk virksomheden op!”, Ibog Forlaget Columbus - kapitel 3
- selvvalgt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation og ledelse
Kernestof:
- organisationsstrukturer og ledelse
- Den socialøkonomiske virksomhed
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens interne forhold
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Materiale:
- Heding, Sofie Kærn og Jepsen, Marie Louise Telling: ”Luk virksomheden op!”, Ibog Forlaget Columbus - kapitel 5 og kapitel 6 (6.1-6.6)
- Selvvalgt materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039138",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039138",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039138"
}