Holdet 2024 3g Ng H4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Mads Bangsø
Hold 2024 3g Ng H4 (3g Ng H4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvor kommer alting fra ?
Titel 2 Klimaflygtninge
Titel 3 Arktis
Titel 4 Energi
Titel 5 Mad til milliarder
Titel 6 Bornholms geologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvor kommer alting fra ?

Introduktion til Naturgeografi B niveau.
Forløbet er en introduktion til geografi på B niveau. Her vil der udvælges en serie processer som har været væsentlige for jordens og livets udvikling og disse vil behandles.

I dette forløb ses på jordens og livets udvikling i geologisk tid. Hvor kommer vand, ilt og den øvrige atsmosfære fra...hvor har disse udviklet sig igennem de sidste 4,6 milliarder år?
Vi har behandlet, snowball earth, ilt-katastrofen,  Abiogenesis, Ozon dannelse og bjergartsdatering.

Følgende af kernestoffet er afdækket:

- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶ Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
̶ Det globale kulstofkredsløb


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimaflygtninge

Forløbet har til formål at bygge ovenpå kompetencer fra klimatologi og hydrologi på C-niveau.
Fokus er på div. problematikker relateret til klimaforandringer med nedslag i de forventede øgede forekomster af voldsomt vejr, El Nino og La Nina, konfliktscenarier i forhold til vand som en knap ressource og de forventede migrationsstrømninger - klimaflygtninge.
Klassen blev delt i to og fik hver en case der blev behandlet: Case 1: Sahel Regionen Case 2: Stillehavsatoller

Følgende faglige mål er i spil:
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
Opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
Indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

Føgende kernestof er dækket af forløbet:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ ̶ ̶ ̶
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
̶ ̶ ̶̶
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling - Primært fokus på verdensmålene 6, 12 og 13

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:
Analyse af sattelitbilleder for at finde klimatologiske parametre og deres geografiske fordeling.
Kvantificering og diskussion af vandkonflikter belyst ved hjælp af arbejde med Water Balance App
Problemorienteret projektarbejde med fokus på cases om klimaflygtninge.
Prøver i kernestoffet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Geo foto konkurrence 21-10-2024
Klimaflygtninge 07-11-2024
Prøve klimaflygtninge 12-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arktis

Forløbet introducerer og uddyber relevante geofaglige problemstillinger vedr. Arktis

Forløbet er todelt. I første del arbejdes med glaciologiske og glacialmorfologiske problemstillinger, herunder klimaforandringernes betydning for Arktis. I anden del fokuseres på den geologiske historie for Grønland. Pladetektonikken i Nordatlanten behandles indgående og kobles til forekomsten af diverse mineralske råstoffer.
Følgende problemstillinger skal bl.a. kunne besvares ved forløbets afslutning:
Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis - herunder forklaringer af udviklingen i indlandsisens massebalance samt gletjseres tilbagetrækning?
Hvilke mønstre vedr. klimaforandringer har påvirket Arktis i Kvartær?
Permafrostens rolle i de igangværende klimaforandringer
Milancovics cyklusser
Hvordan dannes forskellige mineraler geologisk, hvad anvendes de til, og hvorfor har man ikke udvundet dem noget tidligere?

Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Følgende kernestof fra læreplanen er inddraget i forløbet:
Jordens geologiske processer
-̶  Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶-  Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme Det globale kulstofkredsløb
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde i forløbet:
Rapport om variationer i massebalance, Permafrost og gletjserafsmeltning, med anvendelse af data fra Ice Frontiers og Polar Portalen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi

Forløbet har til formål at give et indblik i status for de fossile brændsler i den danske energiforsyning, samt afdække status for den grønne omstilling i Danmark. Her vil fokus primært være på vindmøller og placeringen af disse.

Ved forløbets afslutning skal eleverne bl.a. kunne besvare følgende geofaglige problemstillinger:
Hvorfor er der olie i Nordsøen, og hvor længe varer det ved?
Hvad er vindenergi, og hvilket potentiale er der i Danmark?
Hvilke vedvarende energiteknologier skal der satses på i fremtiden, og hvad er deres nuværende omfang?
Hvor skal vindmøllerne placeres
Hvilke regionale forskelle i ft. anvendelse af vedvarende energiteknologier kan observeres?

Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
̶- deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Følgende kernestof er repræsenteret i forløbet:
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
̶- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
̶- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
̶- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Følgende eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde er medtaget i forløbet
- Arbejde med Betz lov
- Arbejde med placeingen af vindmøller med afsæt i forskellige typer data
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arktis journaler 15-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mad til milliarder

Forløbet skal give en indføring i, og et overblik over, hvordan fødevarer produceres, forarbejdes og handles med globalt.

Fokus bliver på Danske Landskabsdannelse og landbrugsproduktion

Fødevareproduktionen kobles til variationer i naturgrundlag, økonomisk formåen og teknologisk udvikling, for på den måde at styrke kompetencer vedr. rumlige variationer.

Under forløbet blev der foretaget to forsøg, hvor høstudbytte under forskellige dyrkningsforhold blev undersøg, det såkaldte: Karseforsøg. Og et forsøg med sigtning af jord fra hav øst og vestdanmark, samt undersøgelse af nedsivning af vand igennem de to jordtyper

FNs verdensmål er i spil med fokus på mål nr. 1, 2, 6, 12 og 13.

Følgende kernestofpunkter er dækket i forløbet:

Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår ̶
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning ̶̶
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Følgende faglige mål er dækket i forløbet:

identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge

opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.

ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser

indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser

forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag

formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:
Sigteanalyse og bestemmelse af forskellige jordbundstyper.
Karseforsøg (Høstudbytte under forskellige dyrkningsforhold)
Bearbejdning af data vedr. elevernes egne mønstre vedr. madvaner og deres klimaaftryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bornholms geologi

Forløbet fokuserer på de overordnede geologiske processer der siden Jordens dannelse har formet og udviklet planeten, herunder livet på Jorden. Fokus er på kredsløbsforståelsen i det geologiske kredsløb, samt på processerne der former de forskellige geologiske produkter - bjergarter.
Forløbet skulle afsluttes med en ekskursion til Bornholm, hvor vi skulle se eksempler på formationer som produkter af de processer vi har arbejdet med i undervisningen, hvor emner som: Istidens betydning for Bornholms udseende, Bjergartsdatering og livets udvikling er behandlet

Følgende faglige mål er i spil i forløbet:

̶- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Følgende kernestof er i spil i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
̶- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Følgende eksperimentelt, felt- og andet empiribaseret arbejde er benyttet i forløbet:
- Opgave vedr. de geologiske forskelle på Nord- og Sydbornholm v
- Feltarbejde med udarbejdelse af en film, med udgangspunkt i en geofaglig problemstilling vedr. Bornholm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer