Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Tomas Westh Nørrekjær
|
Hold
|
2024 3g Ng H3 (3g Ng H3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvor kommer alting fra?
Forløbet har til formål at introducere til naturgeografi på B-niveau, med fokus på Jorden som undersøgelsesobjekt.
I løbet af det korte introforløb skal vi arbejde med følgende:
- Hvordan er Jorden dannet?
- Hvor kommer vandet og ilten på Jorden fra?
- Hvordan er livet opstået på Jorden?
- Hvorfor er kontinenter og oceanbund lavet af forskelligt materiale.
I forløbet er der fokus på følgende faglige mål:
- Identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ Gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
̶ Opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder.
̶ Forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Følgende kernestof inddrages i forløbet:
Jordens geologiske processer
̶ Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶ Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet
̶ Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaændringer i forskellig tidsskala
Eksperimentelt eller andet empirisk arbejde:
Måling af forskellige bjergarters densitet for at kunne forklare forskelle på kontinenter og oceanbundes bjergartsindhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
GCP: Klimaforandringer og flygtningeproblemer
Forløbet har til formål at bygge ovenpå kompetencer fra klimatologi og hydrologi på C-niveau.
Fokus er på div. problematikker relateret til klimaforandringer med nedslag i de forventede øgede forekomster af voldsomt vejr, El Nino og La Nina, konfliktscenarier i forhold til vand som en knap ressource og de forventede migrationsstrømninger - klimaflygtninge.
Følgende faglige mål er i spil:
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
Opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
Indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Føgende kernestof er dækket af forløbet:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶ ̶ ̶ ̶
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
̶ ̶ ̶̶
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling - Primært fokus på verdensmålene 6, 12 og 13
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:
Analyse af sattelitbilleder for at finde klimatologiske parametre og deres geografiske fordeling.
Kvantificering og diskussion af vandkonflikter belyst ved hjælp af arbejde med Water Balance App
Analyse af Remote Sensing billeder af udviklingen af Lake Tchad fra 1963 og frem
Problemorienteret projektarbejde med fokus på cases om klimaproblematikker på Afrikas Horn og på Stillehavsatoller
Prøver i kernestoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
National Hurricane Center
-
Arbejdsspørgsma_l til dannelsen af tropiske orkaner (6).docx
-
Tropical Storm Risk (TSR) for long-range forecasts of hurricane, typhoon and cyclone worldwide
-
Andersen et.al: Naturgeografi. Jorden og mennesket. Geografforlaget.; sider: 154-157, 162-168, 195-196
-
El Niño & La Niña (El Niño-Southern Oscillation) | NOAA Climate.gov
-
The Impact of El Niño on World Hunger
-
El Nino
-
Water Balance App
-
Indiens grundvand forsvinder
-
Opgave_Water Balance App.docx
-
Lokal vandforvaltning forebygger konflikter
-
40 Million People Rely on the Colorado River, and Now It"s Drying Up
-
Vandmangel påvirker over halvdelen af Jordens befolkning
-
Årtiets værste oversvømmelse i Asien: 1,8 mio. børn kan ikke komme i skole
-
Satellitdata kan hjælpe os til at forstå Jordens vandkredsløb og tørkehændelser
-
video om konvertering af saltvand til ferskvand
-
Opgave om Tchadsøen
-
Vi skal arbejde med remote sensing. Case: Lake Tchad
-
How the UN is Holding Back the Sahara Desert
-
Trods FN_s nødra_b- Verdens ørkener bliver grønnere a_r for a_r Ingeniøren.pdf
-
Dokumentar, klimaflygtninge
-
Klimaflygtninge | Globalnyt
-
Figures at a Glance
-
Gapminder Tools
-
Data and Research | International Organization for Migration
-
Flygtninge vs. migranter.pptx
-
Andersen et.al: Naturgeografi. Jorden og mennesket. Geografforlaget, 2012; sider: 309-318
-
Birk & Vinther: Geodetektiven. Lindhardt og Ringhof. 1. udgave, 2019; sider: 13-39, 179-205
-
Case_Afrikas Horn.pdf
-
Case_Afrikas_Horn1.pdf
-
Case_Stillehavsatoller.pdf
-
Case_Stillehavsatoller1.pdf
-
Opgaveformulering case
-
World Population Clock: 8.2 Billion People (LIVE, 2024) - Worldometer
-
I dag skal I dykke ned i den case i har fået serveret, og forberede en kort filmsekvens som besvarelse.
-
Eksamensspørgsmål NgB_introforløb_klimaflygtninge.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lake Tchad
|
16-09-2024
|
Case Afrikas horn og atoller
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
GCP - Kampen om Arktis
Forløbet introducerer og uddyber relevante geofaglige problemstillinger vedr. Arktis
Forløbet er todelt. I første del arbejdes med glaciologiske og glacialmorfologiske problemstillinger, herunder klimaforandringernes betydning for Arktis. I anden del fokuseres på den geologiske historie for Grønland. Pladetektonikken i Nordatlanten behandles indgående og kobles til forekomsten af diverse mineralske råstoffer.
Følgende problemstillinger skal bl.a. kunne besvares ved forløbets afslutning:
Hvordan påvirker klimaforandringerne Arktis - herunder forklaringer af udviklingen i indlandsisens massebalance samt gletjseres tilbagetrækning?
Hvilke mønstre vedr. klimaforandringer har påvirket Arktis i Kvartær?
Hvordan anvendes det aktualistiske princip til forklaring af disse udviklinger?
Hvordan dannes forskellige mineraler geologisk, hvad anvendes de til, og hvorfor har man ikke udvundet dem noget tidligere?
Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Følgende kernestof fra læreplanen er inddraget i forløbet:
Jordens geologiske processer
-̶ Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
̶- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme Det globale kulstofkredsløb
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
̶
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde i forløbet:
Rapport om variationer i massebalance og gletjserafsmeltning, med anvendelse af data fra Ice Frontiers og Polar Portalen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
GCP- Energi - Status for den grønne omstilling?
Forløbet har til formål at give et indblik i status for de fossile brændsler i den danske energiforsyning, samt afdække status for den grønne omstilling i Danmark. På denne baggrund skal eleverne arbejde med globale energiprognoser fra IEA, og koble dem til FNs verdensmål nr 7.
Ved forløbets afslutning skal eleverne bl.a. kunne besvare følgende geofaglige problemstillinger:
Hvorfor er der olie i Nordsøen, og hvor længe varer det ved?
Hvad er geotermi, og hvilket potentiale er der i Danmark?
Hvad er status for den grønne omstilling, før og efter klimaloven?
Hvilke vedvarende energiteknologier skal der satses på i fremtiden, og hvad er deres nuværende omfang?
Hvilke regionale forskelle i ft. anvendelse af vedvarende energiteknologier kan observeres?
Hvad er status på Verdensmål nr 7, hvis vi ser på IEAs data?
Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
̶- deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Følgende kernestof er repræsenteret i forløbet:
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
̶- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
̶- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
̶- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Følgende eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde er medtaget i forløbet
- Foredrag vedr. geotermi og denne energikildes potentiale ift. grøn omstilling. Desuden indeholdt oplægget information om, hvordan geologer indhenter data vedr. undergrunden som forstudie til geotermiske boringer.
- Ekskursion til Amager Ressource Center (ARC) med fokus på genanvendelse, sortering og afbrænding af affald i forbindelse med fjernvarmeproduktion. Desuden kort introduktion til forsøgsanlægget til Carbon Capture Storage (CCS)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
GCP: Mad til milliarder
Forløbet skal give en indføring i, og et overblik over, hvordan fødevarer produceres, forarbejdes og handles med globalt.
Fokus bliver på landbrugsproduktionen. Først i Danmark og senere ud fra forskellige regionale cases, med henblik på at besvare den geofaglige problemstilling: Hvorfor er fødevareproduktionen generelt ikke bæredygtig, og hvad skal der til før den bliver det?
Fødevareproduktionen kobles til variationer i naturgrundlag, økonomisk formåen og teknologisk udvikling, for på den måde at styrke kompetencer vedr. rumlige variationer.
Fokus er desuden på begrebet bæredygtighed, og hvordan det hænger sammen med måden vi forbruger fødevarer på i forskellige dele af verden. Udgangspunktet bliver her data vedr. elevernes eget fødevareforbrug koblet til belastning af klimaet. I den forbindelse arbejdes der med klimabelastningen ved hhv animalsk og vegetabilsk fødevareproduktion.
FNs verdensmål er i spil med fokus på mål nr. 1, 2, 6, 12 og 13.
Følgende kernestofpunkter er dækket i forløbet:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår ̶
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning ̶̶
Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Følgende faglige mål er dækket i forløbet:
identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Eksperimentelt arbejde, feltarbejde og andet empiribaseret arbejde:
Sigteanalyse og bestemmelse af forskellige jordbundstyper.
Bestemmelse af permeabilitet i forskellige jordbundstyper.
Casearbejde i grupper med data fra FAOstat vedr. omfanget af kødproduktionen i verden.
Bearbejdning af data vedr. elevernes egne mønstre vedr. madvaner og deres klimaaftryk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Trækrammeri og forsøg
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bornholm - en rejse gennem Danmarks fjerne fortid
Forløbet fokuserer på de overordnede geologiske processer der siden Jordens dannelse har formet og udviklet planeten, herunder livet på Jorden. Fokus er på kredsløbsforståelsen i det geologiske kredsløb, samt på processerne der former de forskellige geologiske produkter - bjergarter. Forløbet skulle afsluttes med en ekskursion til Bornholm, hvor vi skulle se eksempler på formationer som produkter af de processer vi har arbejdet med i undervisningen. Dette aflyses grundet corona, og eleverne arbejder i stedet med virtuelt feltarbejde, der munder ud i en film vedr. en geofaglig problemstilling koblet til Bornholms geologi.
Følgende faglige mål er i spil i forløbet:
̶- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
̶- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
̶- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Følgende kernestof er i spil i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
̶- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
̶- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Følgende eksperimentelt, felt- og andet empiribaseret arbejde er benyttet i forløbet:
- Opgave vedr. de geologiske forskelle på Nord- og Sydbornholm vha højdeprofiler i GIS.
- Feltarbejde med udarbejdelse af en film, med udgangspunkt i en geofaglig problemstilling vedr. Bornholms geologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039282",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039282",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039282"
}