Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Peter Bruun Hansen
|
Hold
|
2024 2g la 2b (2g la 2b)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin
Introduktion til faget og sproget latin.
Eleverne opnår fortrolighed med elementær latinsk grammatik samt grammatisk terminologi og analyse (morfologi, syntaks, sætningsled, kongruens, nominernes bøjningskategorier, verbernes bøjningskategorier, helsætningsanalyse) og stifter bekendtskab med fagets hjælpemidler (grammatik, gloselister, ordbog)
Grundbøger: LUDUS, ARS MINOR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fabler: Phaedrus
Vi læser nogle fabler af Phaedrus:
Vulpes et uva (kursorisk)
Rana rupta (efter Ludus s. 49)
Musca et mula ( https://docs.google.com/document/d/1DSiIgEaZoXdJ6H6RJAyVxNoS8CXFqKs38caQvyTBG4g/edit?usp=sharing )
Perspektiverende materiale:
TV-2: Ræven og rønnebærrene
Erasmus af Rotterdam, uddrag af "Den kristne fyrstes dannelse" om fabler i undervisningen.
Baggrund: Latin Her og Nu s. 59-62 (Intro til Phaedrus og fablen)
I forløbet har vi arbejdet videre med grammatik, herunder verbernes tempus og modus og med ledsætninger (relative ledsætninger, interrogative ledsætninger); desuden med imperfektivt participium aktiv.
I forløbet har vi også været på en ekskursion til Ny Carlsberg Glyptotek, hvor vi studerede romerske gravmonumenter (separat fra fabellæsningen!)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul og de svære følelser
Supplerende tekst: Ovid, Pyramus og Thisbe, Sapfo frg. 31
Kernetekst: Catul 51, 5, 109, 87, 70, 72,
Kursorisk: 8, 11
(læst efter https://docs.google.com/document/d/1Bn8fmov4soaJKBEF7RclXJ5wdKsSLy3U2FS46Ax5-wM/edit?usp=sharing )
Baggrundsmateriale: Introduktion til Catul fra Latin her og nu (s. 93-95)
Vi har arbejdet med grammatiske emner, med oversættelsesproblematik og fået en introduktion til latinsk metrik. Desuden har vi arbejdet med litterær analyse, især på baggrund af tekstlingvistiske analyser.
Under forløbet har vi også været på en byvandring i København, hvor vi har læst nogle af byrummets latinske indskrifter og besøgt Museum Münterianum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romersk retorik: Deklamation
Vi læser i oversættelse uddrag af
Sueton: Om grammatikerne og retorerne
Seneca (d.æ.): Kontroverserne
Statarisk læsning af Ps.-Quintilians Declamationes Minores:
'Tyrannicida veste muliebri'
'Demens ex vinculis fortis' (del 1+2)
Læst efter kompendium: https://docs.google.com/document/d/1ikUuKPNdrFC9o6t9HJP2-xiTctVRj9n7rEam1r6vFBM/edit?usp=sharing
Vi har i forløbet arbejdet videre med infinit neksus (dels er vi gået i dybden med ACI, dels har vi overfladisk berørt participium coniunctum og absolut ablativ). Endvidere har vi talt om romersk skolegang og retorik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039436",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039436",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039436"
}