Holdet 2024 2g la 2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Peter Bruun Hansen
Hold 2024 2g la 2b (2g la 2b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin
Titel 2 Fabler: Phaedrus
Titel 3 Catul og de svære følelser
Titel 4 Romersk retorik: Deklamation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin

Introduktion til faget og sproget latin.

Eleverne opnår fortrolighed med elementær latinsk grammatik samt grammatisk terminologi og analyse (morfologi, syntaks, sætningsled, kongruens, nominernes bøjningskategorier, verbernes bøjningskategorier, helsætningsanalyse) og stifter bekendtskab med fagets hjælpemidler (grammatik, gloselister, ordbog)

Grundbøger: LUDUS, ARS MINOR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fabler: Phaedrus

Vi læser nogle fabler af Phaedrus:

Vulpes et uva (kursorisk)
Rana rupta (efter Ludus s. 49)
Musca et mula ( https://docs.google.com/document/d/1DSiIgEaZoXdJ6H6RJAyVxNoS8CXFqKs38caQvyTBG4g/edit?usp=sharing )

Perspektiverende materiale:
TV-2: Ræven og rønnebærrene
Erasmus af Rotterdam, uddrag af "Den kristne fyrstes dannelse" om fabler i undervisningen.

Baggrund: Latin Her og Nu s. 59-62 (Intro til Phaedrus og fablen)


I forløbet har vi arbejdet videre med grammatik, herunder verbernes tempus og modus og med ledsætninger (relative ledsætninger, interrogative ledsætninger); desuden med imperfektivt participium aktiv.

I forløbet har vi også været på en ekskursion til Ny Carlsberg Glyptotek, hvor vi studerede romerske gravmonumenter (separat fra fabellæsningen!)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catul og de svære følelser

Supplerende tekst: Ovid, Pyramus og Thisbe, Sapfo frg. 31

Kernetekst: Catul 51, 5, 109, 87, 70, 72,
Kursorisk: 8, 11
(læst efter https://docs.google.com/document/d/1Bn8fmov4soaJKBEF7RclXJ5wdKsSLy3U2FS46Ax5-wM/edit?usp=sharing )

Baggrundsmateriale: Introduktion til Catul fra Latin her og nu (s. 93-95)

Vi har arbejdet med grammatiske emner, med oversættelsesproblematik og fået en introduktion til latinsk metrik. Desuden har vi arbejdet med litterær analyse, især på baggrund af tekstlingvistiske analyser.

Under forløbet har vi også været på en byvandring i København, hvor vi har læst nogle af byrummets latinske indskrifter og besøgt Museum Münterianum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romersk retorik: Deklamation

Vi læser i oversættelse uddrag af
Sueton: Om grammatikerne og retorerne
Seneca (d.æ.): Kontroverserne

Statarisk læsning af Ps.-Quintilians Declamationes Minores:
'Tyrannicida veste muliebri'
'Demens ex vinculis fortis' (del 1+2)
Læst efter kompendium: https://docs.google.com/document/d/1ikUuKPNdrFC9o6t9HJP2-xiTctVRj9n7rEam1r6vFBM/edit?usp=sharing

Vi har i forløbet arbejdet videre med infinit neksus (dels er vi gået i dybden med ACI, dels har vi overfladisk berørt participium coniunctum og absolut ablativ). Endvidere har vi talt om romersk skolegang og retorik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer