Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Astrid Trier Mørk
|
Hold
|
2024 3g fi H2 (3g fi H2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er filosofi?
Antikkens filosofi med fokus på Platon
Introduktion til fagets metode (senat)
Bohms FILOSOF
Idéhistorie
Filosofiske problemstillinger
Intro til metode og argumentation
PRIMÆRTEKST: Hulelignelsen (Platon)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erkendelse og bevidsthed
Synet på bevidsthed og erkendelse hos Descartes og Hume
Casearbejde.
Teoretisk filosofi
Deduktion/induktion
Natur/teknologi
PRIMÆRTEKSTER: Om metoden, (Descartes), En undersøgelse af menneskets erkendelse (Hume)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Menneske og mening
Fokus på valg, frihed, ansvar, livs/menneske - og samfundssyn hos Kierkegaard, Nietzsche, Sartre og Camus
Casearbejde
Fagligt samspil
PRIMÆRTEKSTER:
Kierkegaard: Enten-Eller (æstetikeren og etikeren)
Nietzsche: Antikrist, Bidrag til moralens tilblivelseshistorie, Således talte Zarathustra
Sartre: Baudelaire
Camus: Sisyfos
Perspektiv: Freud, Turing, Searle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
KØN
Kønnets betydning og status hos :
Simone de Beauvoir
Valerie Solanas
Judtih Butler
Casearbejde
Kønsfilosofi som disciplin
PRIMÆRTEKSTER:
Kvinden - det andet køn (de Beauvoir)
SCUM-Manifestet (Solanas)
Butler: interview
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ondskab
Begrebsafklaring: hvad er ondskab?
Induktivt arbejde.
Ondskab belyst hos Augustin og Arendt.
PRIMÆRTEKST: Arendt
Casearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Etik
Fokus på etiske problemstillinger belyst med Løgstrups tanker om inderdependens, nærværet og fordringen, suveræne og kredsende livsytringer.
Casearbejde.
PRIMÆRTEKST:
Løgstrup: Den etiske fordring og Norm og Spontanietet
PERSPEKTIV: oplæg om pligt og nytteetik:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Videnskabsfilosofi
Refleksion over videnskabsfilosofiske problemstillinger med afsæt i Heisenberg.
SRPovervejelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nyeste filosofi og repetition
Repetition og undersøgelse af nyeste tids filosoffer.
PRIMÆR: Morton
PERSPEKTIV: Kønsfilosofi: Butler og Byung-Chul Han.
Glæden ved logik (udlånt på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039685",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039685",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484039685"
}