Holdet 2024 2g eø H2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Josefine Hjejle
Hold 2024 2g eø H2 (2g eø H2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Regnskab
Titel 2 Etablering af virksomheden
Titel 3 Strategi
Titel 4 Marketing
Titel 5 Organisation
Titel 6 Ledelse og Motivation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Regnskab

Vi tager udgangspunkt i iBogen ”Luk virksomheden op” samt et kapitel fra bogen ”Virksomhedens verden”, kapitel 4, om virksomhedens økonomiske forhold. (Pdf-fil)

Vi stiller spørgsmålene:
Hvordan kan man gennemskue om en virksomhed er solid og værd at sætte penge i?

Er det muligt at få et indblik i en virksomheds strategi ved at analysere nøgletallene?

Hvordan udregner man de centrale nøgletal og hvordan kan vi forholde os kritisk til dem?


I henhold til bekendtgørelsen arbejder vi ud fra følgende faglige mål og kernestof:

Faglige mål
Eleverne skal kunne,
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

Kernestof
Økonomi  -årsrapporten, regnskabsanalyse
Den (økonomisk) bæredygtige virksomhed



Nøglebegreber:
Virksomhedens årsrapport og Virksomhedens interessenter (Finansielle informationer , strategiske informationer /Interne og eksterne interessenter)
Virksomhedens omsætning, faste og variable omkostninger
Virksomhedens årsregnskab (Resultatopgørelsen: Artsopdelt resultatopgørelse/ Funktionsopdelt resultatopgørelse, Balancen: Aktiver / Passiver)
Regnskabsanalyse: Indekstal og nøgletalsanalyse (omsætning og rentabilitet, Grad af -afkast, -overskud, -dækning, -kapacitet, -likviditet og –soliditet)
Formelle krav til regnskabet og regnskabsklasser

Undervejs i forløbet løser elever/grupperne case-opgaver og træner præsentation af problemidentificering og problemløsning, der ppt-fremlægges og vurderes i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etablering af virksomheden

Etablering af virksomhed – Hvad er en virksomhed?

Vi tager udgangspunkt i grundbogens kapitel 1, som stiller spørgsmålene
Hvad forstår man ved en virksomhed?
Hvordan kommer iværksætteren fra en idé til et konkret marked?
Hvordan kan virksomheden arbejde med innovation?
Hvornår er noget innovativt?
Hvad skal man overveje, når man udvikler en forretningsmodel?
Hvilken forretningsmodel skal man vælge?
Hvordan kan virksomheden styrke værdikæden?
Hvilken finansieringsform skal man vælge?
Hvilken virksomhedsform skal man vælge?

I henhold til bekendtgørelsen arbejder vi ud fra følgende faglige mål og kernestof:

Eleverne skal kunne,
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber om virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår

Nøglebegreber:
Virksomhedstyper, Iværksættertyper, B2B,B2C eller B2G? Innovationsformer - og typer, kilder til innovation, innovationsparadigmer, disruption og PLC-kurve,  virksomhedernes idé, mission og vision. virksomhedens interessenter (igen), SMART objectives samt Forretningsmodeller Business Model Canvas og finansieringsformer

Afslutningsvis skal vi beslutte hvilke cases, problemstillinger og arbejdsformer vi skal bruge til eksamensprojekterne, som bliver et gennemgående tema i forløbene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Strategi

Vi tager udgangspunkt i grundbogens kapitel 2, som stiller spørgsmålene ”Hvad skal en virksomhed konkurrere på for at vinde markedsandele? Hvilke vækstmuligheder har en virksomhed? Hvordan kan en virksomhed skabe sit eget marked?”

Kernestof
Virksomheden og dens omverden: forretningsmodeller og rammevilkår
Strategi:  konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Faglige mål
Eleverne skal kunne,
- redegøre for en virksomheds nationale og internationale rammevilkår
-anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Nøglebegreber: SWOT, TOWS PEST(STEEPLE), Porters Diamant, Porters 5 drivkræfter, BCG, Ansoffs vækstmatrice, Vækststrategier, Red Ocean /Blue Ocean Strategy


Afslutningsvis løser elever/grupperne en fiktiv case-opgave om strategiske vækstmuligheder i Pandora Group. (rollespil)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Marketing

Marketing
Vi tager udgangspunkt i grundbogens kapitel 3, som stiller spørgsmålene " Hvordan laves en sammenhængende brandingstrategi? Er det altid en god idé at anvende sociale medier til at markedsføre et produkt? Hvorfor er det smart at lave en markedsundersøgelse?"

I henhold til bekendtgørelsen arbejder vi ud fra følgende faglige mål og kernestof:
Kernestof:
Marketing:Branding, kundesegmentering og marketing mix
Strategi: konkurrenceforhold samt positionering

Faglige mål:
Eleverne skal kunne,
-demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

-anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Nøglebegreber:
Kundernes købsbeslutning, Branding, Segmentering, Virksomhedens Marketing-mix; Produkt, Pris, Place og Promotion.

Undervejs i forløbet løser elever/grupperne case-opgaver og træner præsentation af problemidentificering og problemløsning, der ppt-fremlægges og vurderes i klassen.

Hvis tid retter vi et nostalgisk blik på 00'erne og ser filmen: ”Frontline – The Merchants of Cool”  (60min) En film om udforskning af brugere (Innovation) i starten af 00'ene. https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/cool/view/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation

Vi tager udgangspunkt i grundbogens kapitel 5, som stiller spørgsmålene ”Hvordan skal virksomheden organiseres så den bliver mest effektiv? Hvorfor er det vigtigt at tage højde for omgivelsernes påvirkning, når der skal vælges organisationsstruktur? Hvorfor er der nogen virksomheder, der ikke kan håndtere vækst?”

Nøglebegreber:
Organisationsstrukturer
Organisationens dele - Henry Mintzberg
Mekanistisk og organiske organisationsstrukturer - Burns and Stalker
Org-struktur - fordele/ulemper: Den funktionelle struktur, divisionsstruktur, geografisk struktur, matrix,struktur, horisontal/projektbaseret struktur, netværksstruktur.
Valg af organisationsstruktur:
Omgivelsernes usikkerhed - Robert Duncan
Organisationens udviklingsstadier - Greiners model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ledelse og Motivation

Vi tager udgangspunkt i grundbogens kapitel 6, som stiller spørgsmålene ”Hvad er god ledelse? Hvad laver en leder?
Hvordan kan værdier bruges som ledelsesværktøj?
Hvilke problemer kan en dansk leder komme ud for i mødet med andre kulturer? Hvordan motiverer en leder sine medarbejdere?
Er medarbejderne motiverede, fordi de elsker deres job? Eller fordi jobbet giver dem mulighed for at holde fri?”

Faglige mål
Eleverne skal kunne,
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Kernestof
- organisationsstrukturer og ledelse

Nøglebegreber:
Ledelsesteoriens udvikling
Managere og ledere - Bass og Stogdill
Scientific management - Taylor
Unity of command and direction - Fayol
Produktivitet og motivation - Mayo
Autoritær, demokratisk og laissez fair-ledelsesform - Kurt Lewin
Autoritær, demokratisk og laissez fair-ledelsesform - Kurt Lewin
Leadership Grid - Blake og Mouton
Situationsbaseret ledelse: Hershey og Blancard
Teamledelse - Adizes
Interkulturel ledelse - Hall og Hofstede
Køn og ledelse - hvorfor er der ikke flere kvinder i topledelse?

Motivationsteoriernes udvikling – fra Taylor til McGregor, Behovsteorierne, Daniel Pinks Motivationsteori, belønningssystemer og stress på arbejdspladsen


Undervejs i forløbet løser elever/grupperne case-opgaver og træner præsentation af problemidentificering og problemløsning, der ppt-fremlægges og vurderes i klassen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer