Holdet 2024 fy/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Anders Folden Brink
Hold 2024 fy/a (1a fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi (GCP)
Titel 2 Bølger - Lyd og Lys
Titel 3 Lys og atomer
Titel 4 Kosmologi - Det fantastiske univers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi (GCP)

Formål:
Formålet med dette forløb er at skabe en forståelse for begrebet energi i en fysisk sammenhæng. Der arbejdes derudover med klassens GCP-destinations energiproduktion og -forbrug og årsager til forskellene ift. Danmarks diskuteres.

Kernestof:
̶- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
̶- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Faglige mål

Eleverne skal:
̶ kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
̶ kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
̶ kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
̶ kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Eksperimentelt arbejde:

- Forsøg 1: Blypose (Energikæder)
- Forsøg 2: Effekt af husholdningsapparater
- Forsøg 3: Bevarelse af mekanisk energi (Videoanalyse af bold)
- Forsøg 4: Specifik varmekapacitet af metallod
- Forsøg 5: Nyttevirkning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bølger - Lyd og Lys

Formålet

Formålet med dette forløb er at give et indblik i forskellige bølgers egenskaber og fysikken bag disse. Herunder inddrages bølgeligningen lydbølger og lydens fart, snorbølger, stående bølger og interferens
Dopplereffekt, farver, det elektromagnetiske spektrum, diffraktion samt refleksion og brydning

Kernestof

- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.

Eksperimentelt arbejde

Forsøg med Lyd i vakuumklokke (Demo)
Forsøg med bølger på slinky (Fælles)
Forsøg med bestemmelse af lydens fart (Fælles)
Forsøg med toneanalyse af den menneskelige stemme og guitar (Demo)
Stående bølger på en streng (Journal)
Forsøg med laser og hvidt lys igennem et optisk gitter (Demo)
Forsøg med tykkelsen tykkelsen af et hår (Journal)
Forsøg med spektrum af lys med håndspektrometer og optisk spektrometer (Fælles/Demo)
Refleksion og brydning af lys (Journal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lys og atomer

Formål:
Formålet med dette forløb er at give et indblik i Bohrs Atommodel, skabelse af lys og kvantespring i atomer. Her inddrages viden om fotoner og Planchs konstant, atomets opbygning, bohrs skalmodel, kvantespring, grundtilstand og eksiteret tilstand, linje- og kontinuert spektrum samt emissions og absorbsionsspektrum. Sammenhæng mellem farve og bølgelængde og mellem farve og energi.



Kernestof:

- fotoner og atomers absorption og emission af stråling


Eksperimentelt arbejde:

- Forsøg 1: Hydrogenspektret og Balmerserien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kosmologi - Det fantastiske univers

Formål
Formålet med dette forløb er at give et indblik i universet opbygning og udvikling ud fra Big Bang teorien og kosmisk inflation (Universets udvidelse). Herunder inddrages bl.a. viden om solsystemet, galakser, rødforskydning, Hubbles lov, Det kosmologiske princip og Big Bang.

Kernestof

-  Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Faglige mål:

- Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes

- Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.

- Kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling

- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Eksperimentelt arbejde

- Forsøg med paralaksemetoden
- Forsøg med elastikunivers (Universets udvidelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer