Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Per Hougaard
|
Hold
|
2024 fy/k (1k fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energiformer, energiomdannelse, energibevarelse, kinetisk og potentiel energi.
Effekt. Kwh. Nyttevirkning.
Forsøg: Mekanisk energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger, lys og lyd
Elementære bølgeegenskaber: Frekvens, bølgelængde, amplitude, periode og udbredelsesfart
Bølgeligningen
Længde og tværbølger
Lys og lyd.
Det elektromagnetiske spektrum
Det synlige spektrum og det hørbare spektrum.
Lydtryk og db
Det elektromagnetiske spektrum og spørgsmålet om, hvorvidt de er bølger bølger og partikler, og hvilke af dem har højst energi, længst bølgelængde og hurtigst frekvens.
Linjespektre
Fosforescens og fluorescens
Bohrs atommodel
Kontinuerte spektre og Wiens forskydningslov
Forsøg:
Bohrs atommodel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Igang med bølger. Læs s. 89-93 (I behøver ikke medbringe bogen). Arbejdspapir: bølger 1 elev 2024.doc
-
Genlæs dine noter om de 5 fundamentale bølgeegenskaber. Sørg for, at du kan dem udenad :-). Vi går videre, og igang med bølgeligningen, og bølgetyper. Dagens arbejde: bølger 2 elev 2024.doc
-
Læs s. 108-111 i bogen om lyd. OBS: MEDBRING BOGEN!! Arbejdsark om lyd.docx
-
Afslutning på lyd. Genlæs bogen s.108-111. Seriøst: Gør det! I behøver IKKE tage bogen med.
-
Godt nytår. Lektie: Læs s. 116-121 i bogen. Desuden snakker vi lidt om rapporten I har fået tilbage.
-
Læs s. 116-121 i bogen
-
Genlæs jeres noter om det elektromagnetiske spektrum. Særligt fokus på at I kan huske: GRUSIMINR... og smølfe-julemands-huskereglen.Læs desuden denne korte tekst: Atomets opbygning.pdf ... Vi skal igang med at forstå hvordan alting omkring os er opby
-
Fremlæggelse af jeres yndlingsatomer! Læs desuden de første 4 sider i følgende pdf.: Bohrs atommodel.pdf Arbejdsark: Arbejde med Bohrs atommodel.docx
-
Genlæs dine noter om absorption, emission, stationære tilstande, grundtilstanden, exciteret tilstand, kvantespring, og hvordan og hvorfor der kommer lys ud af en hydrogenlampe. Læs s. 4-7 Bohrs atommodel m formler.pdf og se om du forstår formlerne (
-
Samme lektie som sidst. Arbejdsark: Bohrs atommodel med udregninger.docx
-
Prøve i bølge og lys-afsnittet. Se opsummeringspapiret: Opsummering af bølger, atomfysik lyd og lys afsnittet.docx
-
Forsøg: Bohrs atommodel
-
Vi skal igang med termisk stråling. Læs s. 131-133 i bogen. Vi opsummerer desuden bohrs atommodel. Dagens arbejdsark: Arbejde med termisk stråling og kontinuerte spektre.docx
-
Genlæs jeres noter om kontinuerte spektre/termiske spektre.
-
Genlæs jeres noter om kontinuerte spektre og læs jeres noter om dem og glødelampen. Idag skal vi arbejde med Wiens forskydningslov. Læs s. 131-133 samt opgave 3.65 side 134, der fortæller om Wiens forskydningslov. Arbejde med wiens forskydningslov.d
-
Læs desuden om fosforescens og fluorescens. Se s. 167 i bogen. Vi kigger også på absorptionsspektre. Vi gør klar til miniprøven i næste uge. Dagens arbejde: Færdig med termisk stråling og Wiens og lidt om fosfor- og fluor-escens.docx
-
Prøve i Lysdannelse, inklusiv Wiens forskydningslov. Se opsummeringspapir: Opsummering til miniprøve i lysdannelse.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kosmologi og nære astronomi
Den nære astronomi:
Planeter, måner og Solen og deres bevægelse i forhold til Solen
Ekliptika
Jordaksens hældning.
Dag og nat, tid på dagen,
sommer og vinter,
høj og lavvande, jævndøgn,
sommer og vintersolhverv,
Sol- og måneformørkelse
Månebanens hældning og dettes betydning for sol-formørkelser
Zenit
Polarcirklerne og vendekredse.
Hvordan man kan genkende en af de nære planeter på nattehimlen
Kosmologi:
Verdensrummets udseende på stor skala
Det kosmologiske princip og hvorfor vi tror, at rummet er uendeligt stort og at big bang startede alle stede på een gang.
Måling af hastighed med rødforskydning
Afstandskvadratloven for lysets udbredelse
Måling af afstand med lysstyrkemetoden
Hubbles lov
Forsøg:
Afstandsmåling i universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69052457390",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69052457390",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69052457390"
}