Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Per Hougaard
|
Hold
|
2024 fy/z (1z fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energiformer, energiomdannelse, energibevarelse, kinetisk og potentiel energi.
Effekt. Kwh. Nyttevirkning.
Forsøg: Mekanisk energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger, lys og lyd
Elementære bølgeegenskaber: Frekvens, bølgelængde, amplitude, periode og udbredelsesfart
Bølgeligningen
Længde og tværbølger
Lys og lyd.
Det elektromagnetiske spektrum
Det synlige spektrum og det hørbare spektrum.
Lydtryk og db
Det elektromagnetiske spektrum og spørgsmålet om, hvorvidt de er bølger bølger og partikler, og hvilke af dem har højst energi, længst bølgelængde og hurtigst frekvens.
Linjespektre
Bohrs atommodel
Kontinuerte spektre og Wiens forskydningslov
Forsøg:
Bohrs atommodel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Igang med bølger. Læs s. 89-93 (I behøver ikke medbringe bogen). Desuden også 10 minutters hjælp til at bruge loggerpro i forbindelse med rapporten. Arbejdspapir: bølger 1 z elev 2024.doc
-
Sørg for, at du kan huske de 5 fundamentale bølgeegenskaber udenad (frekvens, periode, bølgefart, amplitude og bølgelængde), bølgetyper og bølgeligningen. Læs desuden om lyd s. 98-101 i bogen. Desuden: Hjælp til rapporten (særligt med hensyn til Logg
-
Vi arbejder færdig med lyd. Læs dine noter. Derefter går vi lige så stille igang med lys (ingen lektier)
-
Godt nytår! Vi starter stille og roligt. Genlæs i bogen s.108-111 om lyd og også jeres noter. Desuden snakker vi lidt om den rapport I har fået tilbage.
-
Læs s. 116-121 i bogen
-
Genlæs jeres noter om det elektromagnetiske spektrum. Særligt fokus på at I kan huske: GRUSIMINR... og smølfe-julemands-huskereglen. Læs desuden denne korte tekst: Atomets opbygning.pdf ... Vi skal igang med at forstå hvordan alting omkring os er opb
-
Mind jer selv om, hvordan et atom er bygget op, hvad tallene man skriver ved siden af atomet betyder, og hvad en "elementar-partikel" er for noget (sæt 5 minutter af på jeres ur hvor I prøver at huske det). Læs om Bohrs atommodel overfladisk hvis du
-
Genlæs dine noter om absorption, emission, stationære tilstande, grundtilstanden, exciteret tilstand, kvantespring, og hvordan og hvorfor der kommer lys ud af en hydrogenlampe. Læs s. 4-7 Bohrs atommodel m formler.pdf og se om du forstår formlerne (
-
Forsøg: Bohrs atommodel
-
Prøve i bølge og lys-afsnittet. Se opsummeringsarket: Opsummering af bølger, atomfysik lyd og lys afsnittet.docx
-
Læs s. 131-133 i bogen. Vi skal igang med termisk stråling og kontinuerte spektre! Dagens arbejde: Arbejde med termisk stråling og kontinuerte spektre.docx
-
Genlæs jeres noter om kontinuerte spektre og jeres svar på arbejdsspørgsmålene. Jeg forklarer også lidt om Wiens forskydningslov. Læs s. 131-133 samt Wiens forskydningslov der står s.134 i opgave 3.65 Arbejde med termisk stråling og kontinuerte spekt
-
Vi arbejder videre med termisk stråling og wiens forskydningslov. Dagens arbejdsark: Del 2 Arbejde med termisk stråling og Wiens forskydningslov.docx
-
Vi arbejder os færdige medkontinuerte spektre, linjespektre og Wiens forskydningslov. Del 2 Arbejde med termisk stråling og Wiens forskydningslov.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kosmologi og nære astronomi
Den nære astronomi:
Planeter, måner og Solen og deres bevægelse i forhold til Solen
Ekliptika
Jordaksens hældning.
Dag og nat, tid på dagen,
sommer og vinter,
høj og lavvande, jævndøgn,
sommer og vintersolhverv,
Sol- og måneformørkelse
Månebanens hældning og dettes betydning for sol-formørkelser
Zenit
Polarcirklerne og vendekredse.
Hvordan man kan genkende en af de nære planeter på nattehimlen
Kosmologi:
Verdensrummets udseende på stor skala
Det kosmologiske princip og hvorfor vi tror, at rummet er uendeligt stort og at big bang startede alle stede på een gang.
Måling af hastighed med rødforskydning
Afstandskvadratloven for lysets udbredelse
Måling af afstand med lysstyrkemetoden
Hubbles lov
Mørkt stof og mørk energi samt dets betydning for vores opfattelse af universets alder.
Forsøg:
Afstandsmåling i universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69052466305",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69052466305",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69052466305"
}