Holdet 2024 ke/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Inge Skrumsager Møller
Hold 2024 ke/f (1f ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundstoffer og det periodiske system
Titel 2 Forløb 2: Hvordan fremstilles håndcreme?
Titel 3 Forløb 3: Salte - hvordan genbruges fosfat?
Titel 4 Forløb 4:Fossile brændstoffer og kuldioxid-udslip!
Titel 5 Forløb 5: Hvor sure er de søde bamser?
Titel 6 Forløb 6: Redox-kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundstoffer og det periodiske system

Generel introduktion til kemiC-faget:
Makroskopiske iagttagelser, modeller på mikroskopisk niveau, teori.
Grundstoffers egenskaber og det periodiske system

Fagtermer:
Atom
Grundstof
Kemisk forbindelse
Reaktionsskema
Reaktant
Produkt
Koefficient
Afstemning af reaktionsskema.
Tilstandsformer
Atom
Proton
Neutron
Elektron
Skalmodel
Elektronstruktur
Isotop
Periodiske system
Gruppe
Periode
Ædelgasreglen
Metal
Ikke-metal

Demonstrationsforsøg 1: Magnesium og Natrium i vand
Eksamensforsøg 1: Reaktionen mellem kobber og dibrom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Hvordan fremstilles håndcreme?

Forløb 2: Hvordan fremstilles håndcreme?
- Molekyler, kovalent binding og stoffers blandbarhed

Målene er:

1. at forklare, hvad man forstår ved en kovalent binding;

2. at tegne elektronprikformler for molekyler, fx CH4, NH3, H2O,
Cl2;

3. at redegøre for forskellen på bindingstypen i molekyler og i
ionforbindelser;

4. at forklare forskellen på tilstandsformerne fast, væske og gas
og redegøre for, hvad overgangen hedder, når et stof skifter
fra en tilstandsform til en anden;

5. at forklare, hvorfor ionforbindelser har høje smeltepunkter og
kogepunkter ift molekyler

6. at forklare, hvad der menes med elektronegativitet og ved
hjælp af figur 61 (side 68) afgøre, om en binding er polær eller
upolær, fx bindingerne N-H og P-H;

7. at forklare, hvad der har betydning for, om et molekyle er po-
lært eller upolært;

8. at forklare betydningen af et molekyles indhold af hydrofile
og hydrofobe grupper for stoffets opløselighed i vand.

9. at kunne tegne en zig-zag-formel ud fra en streg-formel og omvendt

10. at kunne forudse et stofs blandbarhed/opløselighed i vand ud fra strukturformlen vha 4-til1-reglen

11. ud fra givne mærkningsregler for et stof at finde tilhørende
farepiktogrammer, H- og P-sætninger. Brug tabel 6 (side 40),
tabel C (side 198) og tabel D (side 200).

Et demoforsøg: "Afbøjning af vand og heptan" og to elevforsøg: "Forskellige kemikaliers opløselighed i vand og heptan" og "Fremstilling af håndcreme"

Skriftlig aflevering: "Udfyldt noteshæfte"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemi aflevering 1 27-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Salte - hvordan genbruges fosfat?

Baggrundsviden om salte og ioner.

Ion, sammensat ion, ionbinding, formelenhed, opløselighed, tungtopløselig, letopløselig, fældningsreaktion, bundfald, iongitter, tilskuerion.

De faglige mål er at kunne:

1. forklare forskellen mellem et atoms og en ions opbygning

2. sammensætte en formel for et salt ud fra en given positiv ion og en given negativ ion

3. Giv en mikroskopisk beskrivelse og en makroskopisk beskrivelse af processen, hvor en ionforbindelse opløses i vand

4. at bruge tabel 8 (side 43) til at redegøre for, om en given ionforbindelse er let opløselig eller tungtopløselig

5. at opskrive et ionreaktionsskema for en fældningsreaktion

6. at finde to letopløselige ionforbindelser, som ved sammenblanding giver en bestemt tungt opløselig forbindelse, opskrive reaktionsskemaet for fældningsreaktionen med stofformler og identificer de tilskuer ioner, der vil være i opløsningen

7. vurdere mulige måder at fælde fosfationer fra spildevand for at undgå forurening af vandmiljø og drikkevand

To elevforsøg: 4) Fældningsreaktioner og 5) Kvantitativ bestemmelse af fosfat-indholdet i spildevandet før og efter fældning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4:Fossile brændstoffer og kuldioxid-udslip!

Vi har arbejdet med følgende fagtermer:
Organisk kemi, alkaner, alkener, forbrændingsreaktion, tilstandsformer, blandbarhed, polaritet, molarmasse, masse, stofmængde, fuldstændig forbrændingsreaktion, fysiske egenskaber. Mængdeberegningsskemaet, masse, stofmængde, molarmasse. CO2-udslip.

Et elevforsøg: Molarmassen af lightergas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Hvor sure er de søde bamser?

Syre-base-kemi

To elevforsøg:

Hvor sure er drikkevarerne? Smagstest og måling af pH med indikator-papir af drikkevarer, samt udregning af oxonium-koncentrationen i drikkevaren

Hvor sure er de søde bamser -  kolorimetrisk syre-base-titrering af citronsyre i vingummibamser. Mængdeberegning ud fra titrerkurve. Inddragelse af pH-begrebet, syrestyrke, basestyrke, korresponderende syre-basepar, vands ionprodukt, amfolyt, titreringskurve, pH-indikator

I forløbet har vi arbejdet med følgende fagtermer:

Hydron, syre, base, hydronoverførsel, definition af pH, oxonium-ion, hydroxid-ion, vands auto-hydronolyse, vands ionprodukt, sur, neutral, basisk, pH-indikator, syre-base titrering, titrekurve, ækvivalenspunkt, pH-spring, korresponderende syre-base-par, amfolyt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Redox-kemi

Vi har arbejdet med følgende fagtermer:

Oxidation, reduktion, redox-reaktion, elektronoverførsel, oxidationstal, regler for tildeling af oxidationstal, rent grundstof, ioner, ladning, redox-titrering, mængdeberegning for at bestemme præcision i metoden.

Elevforsøg: C-vitamin i citrusfrugt-juice. Inddragelse af begreberne oxidation, reduktion, elektronoverførsel, oxidationstal, afstemning, aktuel koncentration, mængdeberegning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2 i modulet 09-04-2025
Redox-titrering 07-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer