Holdet 2024 ke/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Laura Møller Jensen
Hold 2024 ke/k (1k ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer, atomer og molekyler
Titel 2 Kemiske bindinger
Titel 3 Kemisk mængdeberegning
Titel 4 Introduktion til syrer og baser
Titel 5 Simple organiske molekyler
Titel 6 Redoxreaktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer, atomer og molekyler

Præsentation af periodesystemet, herunder grundstoffernes placering i det periodiske system. Gennemgang af elektronfordelingen af udvalgte grundstoffer. Kort introduktion til ædelgasregelen samt opskrivningen af kemiske reaktioner. Indledende øvelser omkring udstyr i laboratoriet.


Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Grundstoffer og molekyler (emne 1.1, 1.2, 1.3, 1.5).

Fokuspunkter:
Eleverne skal introduceres til det periodiske system herunder inddelingen af grundstoffer og elektronstruktur. Endvidere skal eleverne opnå kendskab til kemiske reaktioner samt lære at opskrive og afstemme reaktionsskemaet for simple kemiske reaktioner.

Nøgleord:

> Det periodiske system
> Grundstoffer
> Atomer - protroner, neutroner og elektroner
> Elektronstruktur
> Ædelgasreglen
> Kemiske reaktioner
> Reaktionsskemaer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kemiske bindinger

Gennemgang af forskellige typer af kemiske bindinger. Der arbejdes med molekyler og ionforbindelser, herunder deres opbygning samt navngivning.

Øvelser:
- Fremstilling af kobber(II)bromid

Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Kemiske bindinger (2.1-2.6).

Afleveringsopgave 1: Ionforbindelser og molekyler

Fokuspunkter:
Eleverne skal opnå forståelse for forskelle mellem ionforbindelser og molekyler - og dermed hvordan man i de fleste tilfælde kan forklare, hvordan atomerne kan holdes sammen i forskellige kemiske forbindelser.


Nøgleord:

Molekyler
> Elektronparbindinger (kovalentebindinger)
> Ædelgasreglen
> Molekylforbindelser
> Navngivning
> Opbygning
> Prikformler
> Strukturformler
> Rummelig struktur

Ioner og ionforbindelser
> Simple og sammensatte ioner
> Ionforbindelser
> Navngivning

Elektronegativitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kemisk mængdeberegning

Molbegrebet indføres, og der arbejdes med kemisk mængdeberegning ved anvendelse af beregningsskemaer.

Øvelser (introduceret, men ej lavet pga. virtuel undervisning)
- Et kemisk hævemiddel
- Saltindhold i spegepølse

Materialer:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Mængdeberegning (3.1, 3.2, 3.4-3.7).

Fokuspunkter:
Eleverne skal opnå færdighed inden for kemisk mængdeberegning for reaktioner, hvor der indgår faste stoffer og/eller opløsninger. Beregningerne foregår som hovedregel ved anvendelse af beregningsskemaer.

Nøgleord:
> Stofmængde
> Beregningsskemaet (m=n*M)
> Begrænsende faktor
> Ækvivalente mængder
> Stofmængdekoncentration
> Formel og aktuel koncentration
> Opløselighed
> Titrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Introduktion til syrer og baser

Definition af syre og base, definition af pH samt beregninger på stærke syrer og stærke baser.

Øvelser:
- Eddikesyreprocent i eddike

Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Syrer og baser (4.1-4.7).

Fokuspunkter:
Eleverne skal kende eksempler på syrer og baser og kunne opskrive reaktionsskemaer for syrer og basers reaktion med vand. Desuden skal de kunne beregne pH i opløsninger af stærke syrer og stærke baser i vand og på baggrund af pH være i stand til at beregne oxoniumionkoncentrationen. Endelig skal eleverne kunne udføre en syrebasetitrering.

Nøgleord:
> Syre-base reaktion
> Korresponderende syrebasepar
> Syrestyrke
> pH-begrebet
> Ækvivalenspunkt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Simple organiske molekyler

Carbonhydriders fysiske og kemiske egenskaber vil blive belyst igennem arbejde med simple organiske forbindelser, herunder vil der særligt blive lagt vægt på alkaner og alkener. Navngivning af simple organiske molekyler (især alkaner og alkener).

Øvelser:
- Substitution i alkan

Materialer:
Kim Bruun m.fl.: Isis Kemi C (iBog), Carbonholdige forbindelser (6.1-6.7).

Fokuspunkter:
Eleverne skal få kendskab til carbonhydridernes mangfoldighed og lære at skelne mellem organiske og uorganiske forbindelser. Desuden skal kendskabet til bindingsforhold i molekylforbindelser øges. Endelig skal eleverne lære at navngive simple organiske forbindelser.

Nøgleord:
> Carbonhydrider - alkaner, alkener, alkyner
> Navngivning
> Kemiske og fysiske egenskaber
> Substitutionsreaktioner
> Additionsreaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Redoxreaktioner

Introduktion til emnet "Redoxreaktioner" herunder afstemning af simple redoxreaktioner samt gennemgang af spændingsrækken.

Øvelser:
- Jernindhold i ståluld
- Spændingsrækken (demo)

Materiale:
Kim Bruun m.fl.: Isis C (iBog), kap 5 (5.1-5.4).  

Fokuspunkter:
Eleverne skal gennem dette forløb opnå kendskab til redoxreaktioner, herunder spændingsrækken, tildeling af oxidationstal og dermed være i stand til at vurdere, hvad der reduceres og hvad der oxideres.

Nøgleord:
> Reduktion
> Oxidation
> Spændingsrækken
> Oxidationstal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde