Holdet 2024 ng/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Mads Bangsø
Hold 2024 ng/e (1e ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bæredygtighed i København
Titel 2 Energi i Canada
Titel 3 Geologiske katastrofer
Titel 4 Det Danske Landskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bæredygtighed i København

Fokus vil være på de overordnede klimatologiske parametre. Problemstillingerne vi skal arbejde med, omhandler konsekvenser af klimaforandringer ift. klimanormalen. For at kunne beskrive og diskutere dette, skal vi se på konsekvenserne af klimaforandringer for København, samt undersøge, hvad man gør i København for at klimatilpasse byen til de forandringer der forudses.

Følgende kernestofpunkter fra læreplanen inddrages:

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
-̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶̶- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Vandes kredsløb

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.


I forløbet har eleverne arbejdet med følgende eksperimentelt, felt- og andet empiribaseret arbejde:
- Vejrobservationsøvelse koblet til vejrudsigten for lokalområdet. Anvendelse af kvalitative og kvantitative data.
- Øvelser med vanddata fra Water Balance App
- Ekskursion til Enghaveparken i København, med efterfølgende udarbejdelse af innovative løsninger til klimasikring af Rysensteen Gymnasium.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i bæredygtighed 03-12-2024
Bæredygtighed i København 09-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi i Canada

Fokus i dette forløb er at danne sig et overblik over sammenhængen mellem et lands klimatiske forhold, de demografiske forhold, landbrugsproduktion og energiproduktion/forbrug. Overordnet set vil disse kernestofområder behandles, og perspektiveres til Canada, der er klassens destinationsland.
Som en del af forløbet afholdes Rysensteens GCP-klimatopmøde.

Følgende kernestof inddrages i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter

​​Jordens og landskabernes processer
-̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

I forløbet har eleverne arbejdet med følgende eksperimentelt, felt- og andet empiribaseret arbejde:
Rysensteens GCP-klimatopmøde
Forsøg med ITK zonen
Befolkningsdata
Produktionsdata
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geologiske katastrofer

Fokusområder:
Den dybe tid (geologisk tid)
De helt store rumlige dimensioner (Fra Big Bang til Jordens dannelse og udvikling)
Det geologiske kredsløb
Den pladetektoniske model

Når forløbet er slut skal eleverne bl.a kunne besvare følgende: Hvorfor ser Jordens overflade ud som den gør? Hvorfor forekommer geologiske naturkatastrofer ikke over hele Jorden? Hvorfor er der forskel på konsekvenserne af ensartede naturkatastrofer forskellige steder på Jorden?


Følgende kernestof inddrages i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
-̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

Eleverne har undervejs i forløbet arbejdet med følgende feltarbejde, eksperimentelt eller andet empiribaseret arbejde.
- Basisgeologi med henblik på at kunne foretage en simpel klassificering af bjergarter, herunder deres dannelse, mineralindhold og lokalisering i ft. den pladetektoniske model
- Øvelse om pladetektonik vha. forskellige GIS-lag i Google Earth Pro.
- Øvelse med klassificering af vulkaner, herunder fordelingen af skjold- og keglevulkaner i ft. den pladetektoniske model
- Projektarbejde om udvalgte cases til at belyse div. geologiske naturkatastrofer.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Canadas fremtidige energiforsyning 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det Danske Landskab

Fokusområder:
Landskabsudvikling og dannelse
Glacialmorfologi
Landbrugsproduktion
Kort forløb hvor de østdanske og vestdanske landskaber bruges til at eksemplificere sammenhængene mellem naturligt grundlag og landbrugsproduktionen. Dernæst dykkes der ned i Danmarks undergrund til kridtlagene, hvor der tales om dannelse af disse, samt geologisk tid, superpositionsprincippet og palæoklimatologi

Følgende kernestof fra læreplanen er i spil i forløbet:
Jordens og landskabernes processer
-̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

I forløbet har eleverne arbejdet med følgende eksperimentelt, felt- og andet empiribaseret arbejde:
- Forsøget: Sigtning af jord fra øst og vestdanmark
- Feltarbejde på Møns Klint

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer