Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Bjørn
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb (sociologi intro)
Grundforløb 2023: 6 moduler med fokus på senmodernitet og ligestilling
Vi undersøger, hvad der kendetegner forskellige samfundstyper og arbejder med teorier om det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe) - med særlig fokus på køn. I forlængelse af de sociologiske teorier arbejder vi med ligestilling med fokus på ligeløn (økonomisk perspektiv) og ligestilling i politik (politisk perspektiv). I forløbet inddrager vi også overvejelser om metode i form af læsning af statistik (kvantitativt materiale) og interviews (kvalitativt materiale).
Centrale begreber i forløbet:
Det traditionelle-, moderne og senmoderne samfund (forskellen på disse)
Socialkarakterer (særligt den ydrestyrede)
Kendetegn ved det senmoderne ifølge Giddens: aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ansigtsløse relationer, ekspertsystem, refleksivitet, ontologisk sikkerhed, eksistentiel angst
Kendetegn ved det senmoderne ifølge Ziehe: kulturel frisættelse, formbarhed, ontologisering, potensering, subjektivisering
Vi arbejder med kernestof fra læreplanen om:
– identitetsdannelse og socialisation
– ligestilling mellem kønnene
Læst stof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op, 3. Udg, Columbus, 2017, s 14-15, 18, 20-25, 63-77
Supplerende stof:
Lai Balsvig om kønsidentitet (https://vimeo.com/221582081)
Film om Indkomstforskelle mellem mænd og kvinder (https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm)
Artikel, dr.dk, 30/7 - 2022: Øremærket barsel giver økonomisk sved på panden: 'Hvis vi havde været under de gamle regler, havde Michelle taget hele barslen. (https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/oeremaerket-barsel-giver-oekonomisk-sved-paa-panden-hvis-vi-havde-vaeret)
Og arbejder med følgende faglige mål
(fra A-niveau):
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af teorier
– sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp beregninger, tabeller, diagrammer, modeller og begrebsskemaer
(Fra c-niveau)
– anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
– anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politologi
I dette forløb arbejdede vi med det danske politiske system, politik og politiske partier og herunder også Easton og den parlamentariske styringskæde.
Desuden arbejdede vi med ideologierne – hvad er en ideologi, de klassiske ideologier og deres forgreninger.
Herefter så vi på dansk politik: Politikkens, partiernes og vælgernes udvikling
Vi undersøgte hvordan Molins og Downs model kan anvendes til at beskrive partier og vælgeres ageren i det politiske system
Herefter stiller vi skarpt på demokrati og magt (demokrati og magtopfattelser)
Som afslutning på dette forløb havde vi et minitema om EU Parlamentsvalget.
Kernestof
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og - anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Electoral College – Valgmandskollegiet – Lex
-
Valg i USA 2024 - Følg det amerikanske præsidentvalg her | DR
-
HUSK AT MEDBRINGE JERES SAMF BOG
-
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem
-
Top Battlegrounds – RCP Average
-
GRAFIK Sådan minder de danske partier om Republikanerne og Demokraterne
-
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus 2017; sider: 108-137
Scan fra bogen
-
Gør rede for Downs model.docx
-
Samf C 2024 opstart 1y.docx
-
præsidentvalget i USA 2024 - Liste over kandidater - Lex
-
How to become President of the United States: a simple guide
-
Det Demokratiske Parti | lex.dk – Den Store Danske
-
Morgenpost fra USA: Sviende øjne overalt i New York, mens Donald Trumps inderkreds 2.0 tager form
-
Det Republikanske Parti (USA) - Historie - lex.dk
-
Titel valg analyse
-
GCP-metroen | Rysensteen Gymnasium
-
Samf Modul 2 fig .docx
-
Samf #3.docx
-
Opgaver til socialismen.docx
-
Liberalismen, Konsevatismen, Socialismen.docx
-
Ideologiens fædre nr 2.docx
-
Skema-til-oversigt-over-ideologier-med-svar-alle.doc
-
Modeller over de tre store ideologier
-
samf 6 2024.docx
-
Udflyd felterne til Konsevatismen og Liberalismen i dokumentet fra sidste gang.
-
Samf 7 2024 1y.docx
-
Figurer - Luk Samfundet Op. Kap 5
-
Beskriv henholdsvis følgende begreber kernevæger, marginalvælger, issue-voting.
-
Figurer - Luk Samfundet Op, kap 6
-
Partiernes vælgere, Folketingsvalg 2022 - Epinions Lommebog.pdf
-
Titel: Vælgerstatistik
-
vælgerstatistik
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Altinget-snittet: Her er alt, du skal vide om vælgerne – og hvordan de stemmer
-
Se alle filmene som jeres lektie til dette modul.
-
Skærmbillede 2024-01-10 kl. 10.03.29.png
-
1.y Projekt om partierne og vælgerprofiler 2024.docx
-
Gruppelektie:
-
Vi skal i dette modul se resten af parti-fremlæggelserne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi, Sundhedtema (og soc fra grundforløbet)
I dette forløb arbejder vi med sociologi.
Hovedfokus var social arv - årsager og løsninger
Ulighed i sundhed, Ulighed i uddanelse, Ulighed mellem køn
I forlængelse af grundforløber undersøger vi overgangen fra traditionelt til senmoderne samfund. Vi udvider horisonten og undersøger hvordan forholdene for familien og individet har ændret sig. Vi undersøger hvordan Giddens og Ziehe mener det senmoderne samfund tager sig ud og hvilke muligligheder individet har i det senmoderne. Vi kigger på marginalisering og årsagerne hertil. Vi kigger på social ulighed og har her særligt fokus på Bourdieu. Til sidst i forløbet udenfor kronologien opsamlede vi på siderne læst i grundforløbet.
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1Y Samf 2025 89.docx
-
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus 2017; sider: 89-107
Scan fra bogen
-
Bourdieu.pptx
-
Svar på spørgsmålene til teksten
-
Samf sociologi #3.docx
-
Spørgsmål til dagens tekst: side 99-104 (svar med stikord og korte forklaringer)
-
Luk samfundet op side 104.docx
-
Titel
-
Andersen og Engsted, Sygt sund, Columbus, 2014, s. 35-40
-
C det er Idræt s. 12-22 (Kredsløb og energisystemer) (2).pdf
-
Intro fysiologi.pptx
-
C-det er idræt s. 82-89, livsstilssygdomme(1).pdf
-
Skal staten gøre individet sundt (1).docx
-
Opgaver til Giddens (5).docx
-
Par-arbejde om ideologi (menneskesyn) og sundhed.docx
-
Aktør og struktur i sundhed - samt statens rolle (1).pptx
-
Rasmus T. Andersen & Jesper Engsted, Sygt Sund!, Columbus 2015, s. 105-108
-
HUSK udendørsløbesko og - tøj
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi. (plus lidt opsamling)
I dette forløb arbejder vi med økonomi
Vi starter mikroøkonomisk og undersøger udbud/efterspørgsel, markedsmekanisme, prisdannelse samt stat, marked og civilsamfund
Vi undersøger de økonomiske mål og det økonomiske kredsløb.
Herefter kigger vi på finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
Til sidst i forløbet undersøger vi velfærdsmodeller – de klassiske og konkurrencestaten. Og vi har kigget på velfærdsstatens udfordringer samt løsninger på disse
Kernestof
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og
- anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69065615614",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69065615614",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69065615614"
}