Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Malene Scharff Edwards
|
Hold
|
2024 dr/aj (1aj dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Introforløbet har til formål at ryste holdet godt sammen og blive trygge ved at arbejde med krop og stemme sammen med andre. Derudover indeholder forløbet en introduktion til nogle basale begreber og metoder:
Øvelser i koncentration, samarbejde og tillid
Selvrefleksionsøvelser
Improvisationsøvelser
Status - høj og lav, vippeprincip, accept og blokering
Skuespillerens virkemidler
Mimageteknik
Der ligger et vigtigt GCP-element i arbejdet med jeres portfolio. En af pindene i GCP-læreplanen handler om dannelse, om at styrke den enkelte elevs evne til at reflektere over sig selv, sine fordomme, sine reaktioner, sin ageren i verden og i forhold til andre mennesker. Det er blandt andet disse ting I har fokus på, når I bliver bedt om at reflektere i jeres portfolio.
Skriftlige afleveringer:
Selvreflekterende brev
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalistisk Teater
Forløbet giver en teoretisk viden om tiden omkring Det Moderne Gennembrud og det Naturalistiske Teater. Der fokuseres på hvorfor denne teaterform opstår og hvordan spillestil og scenografi ser ud.
Der arbejdes med Stanislavskijs system via forskellige øvelser med fokus på motivering, de givne omstændigheder, undertekst, stemningserindring mm.
Forløbet sluttes af med at eleverne i par eller grupper arbejder med et uddrag af Lars Noréns Mod til at Dræbe (1985) eller Line Mørkebys Jeg mig fuck dig (2013). Uddraget iscenesættes til små scener, som vises for holdet.
Tekst:
Klar Scene om Naturalisme
Kommas Teaterbog om Stanislavskij
uddrag fra Dramatik - en grundbog om naturalisme
uddrag fra Dramatik - en grundbog om Stanislavskijs fysiske handlingers metode samt om arrangement
Forestilling vi har set:
Et Drømmespil i Skuespilhuset, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Moderne Teater
Moderne teater
• Et forløb om moderne teater. Vi arbejder med hvordan det moderne teater er en slags modsætning til det naturalistiske teater i form af en mere symbolsk scenografi og et mere stiliseret udtryk. Vi ser på moderne teater som et eksempel på reteatralisering.
Forløbet munder ud i praktisk arbejde med en scene fra Line Knutzons Først Blir Man Jo Født. Scenen realiseres og vises for holdet.
Elementer der er arbejdet med:
* Reaktionerne på det naturalistiske teater - da teateret igen blev teatralt.
* Tegneseriespillestil
* forstørret udtryk
* stilisering
* humor.
* Symbolsk scenografi overfor realistisk scenografi
* karikering
* verfremdung
* rekvisit og kostume
Desuden laver eleverne et midtvejsprojekt gruppevis, hvor der arbejdes med forskellige uddrag. Der udarbejdes et scenografisk koncept og en symbolsk brug af rekvisitter. Scenen realiseres og vises for holdet.
Tekstuddrag:
Pia Juul: Spiritus
Line Knutzon: Håndværkerne
Christian Lollike: Fremtidens historie
Hår på den!
Andreas Garfield: Promille 4.1
Forestillinger vi har set:
Menneskekryb (Nørrebro Teater)
Et Drømmespil i Skuespilhuset, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder med selvvalgte stykker, som de iscenesætter. Grupperne arbejder med følgende stykker:
Undskyld - Kamilla Wargo Brekling
PIS - Kamilla Wargo Brekling
Europamestrene - Thor Bjørn Krebs
Hår på den
Lykke Bjørn, Line Mørkeby
Mens vi venter på himlen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal øve med fuld scenografi, rekvisitter og kostume, så medbring alt:-)
-
Medbring rekvisitter og kostume og hvad I ellers skal bruge
-
Det er forbudt at blive væk i dag medmindre man har en helt usædvanlig god grund.
-
Manuskripter
-
Vi laver eksamensgrupper i dag, så det er meget vigtigt at komme!
-
"Håndværkerne" viser deres forestilling i dag.
-
Besvar vedhæftede spørgsmål i din portfolio
-
I skal have læst det/de stykke(r), som jeres gruppe overvejer at bruge.
-
Nyt link: Forestillingsprogram Menneskekryb - Nørrebro Teater
-
MENNESKEKRYB - Nørrebro Teater
-
Se video her Menneskekryb på Nørrebro Teater
-
Jeg forventer at I er færdige med at beskære stykket eller bliver det i dette modul.
-
Hvis I ikke er færdige med at beskære jeres tekst, så er det lektie til dette modul.
-
Vær obs på at i næste uge skal alle grupper vise en scene for Malene.
-
I skal kunne replikkerne til en af jeres scener og være klar til at vise den for MS, der giver feedback.
-
Udfyld hver især jeres Rollearbejde og læg det i jeres Drama AFL-mappe (samme mappe som jeres portfolio ligger i)
-
Sidste modul inden påske!
-
Andensidste modul inden premieren!
-
Manuskript til hjælpegruppe
-
Dette er sidste modul inden premieren. I skal have styr på alt og instruere jeres hjælpegruppe i deres opgaver.
-
Medbring et manuskript til din hjælpegruppe.
-
Inden dette modul skal din gruppe have mødtes og lavet en fuld gennemspilning af jeres forestilling. Dvs en generalprøve.
-
TAG BILLEDER af de 3 mest centrale scener i jeres forestilling (til eksamen)
-
Alle møder 11.30 til sminkning, kostumer, scenografiopstilling og de sidste instrukser til hjælperne.
-
HUSK AT MEDBRINGE: Rekvisitter, kostumer, manuskript, lyd, makeup mm.
-
OBS!! I har IKKE pauser mellem modulerne i dag. Vi kører ud i et stræk, så sørg for at have madpakke med.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130570179",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130570179",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130570179"
}