Holdet 2024 dr/aj - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Malene Scharff Edwards
Hold 2024 dr/aj (1aj dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Naturalistisk Teater
Titel 3 Moderne Teater
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb


Introforløbet har til formål at ryste holdet godt sammen og blive trygge ved at arbejde med krop og stemme sammen med andre. Derudover indeholder forløbet en introduktion til nogle basale begreber og metoder:

Øvelser i koncentration, samarbejde og tillid
Selvrefleksionsøvelser
Improvisationsøvelser
Status - høj og lav, vippeprincip, accept og blokering
Skuespillerens virkemidler
Mimageteknik

Der ligger et vigtigt GCP-element i arbejdet med jeres portfolio. En af pindene i GCP-læreplanen handler om dannelse, om at styrke den enkelte elevs evne til at reflektere over sig selv, sine fordomme, sine reaktioner, sin ageren i verden og i forhold til andre mennesker. Det er blandt andet disse ting I har fokus på, når I bliver bedt om at reflektere i jeres portfolio.

Skriftlige afleveringer:
Selvreflekterende brev
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Naturalistisk Teater

Forløbet giver en teoretisk viden om tiden omkring Det Moderne Gennembrud og det Naturalistiske Teater. Der fokuseres på hvorfor denne teaterform opstår og hvordan spillestil og scenografi ser ud.

Der arbejdes med Stanislavskijs system via forskellige øvelser med fokus på motivering, de givne omstændigheder, undertekst, stemningserindring mm.

Forløbet sluttes af med at eleverne i par eller grupper arbejder med et uddrag af Lars Noréns Mod til at Dræbe (1985) eller Line Mørkebys Jeg mig fuck dig (2013). Uddraget iscenesættes til små scener, som vises for holdet.

Tekst:
Klar Scene om Naturalisme
Kommas Teaterbog om Stanislavskij
uddrag fra Dramatik - en grundbog om naturalisme
uddrag fra Dramatik - en grundbog om Stanislavskijs fysiske handlingers metode samt om arrangement
Forestilling vi har set:
Et Drømmespil i Skuespilhuset, 2024

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Moderne Teater

Moderne teater
• Et forløb om moderne teater. Vi arbejder med hvordan det moderne teater er en slags modsætning til det naturalistiske teater i form af en mere symbolsk scenografi og et mere stiliseret udtryk. Vi ser på moderne teater som et eksempel på reteatralisering.

Forløbet munder ud i praktisk arbejde med en scene fra Line Knutzons Først Blir Man Jo Født. Scenen realiseres og vises for holdet.

Elementer der er arbejdet med:
* Reaktionerne på det naturalistiske teater - da teateret igen blev teatralt.
* Tegneseriespillestil
* forstørret udtryk
* stilisering
* humor.
* Symbolsk scenografi overfor realistisk scenografi
* karikering
* verfremdung
* rekvisit og kostume

Desuden laver eleverne et midtvejsprojekt gruppevis, hvor der arbejdes med forskellige uddrag. Der udarbejdes et scenografisk koncept og en symbolsk brug af rekvisitter. Scenen realiseres og vises for holdet.

Tekstuddrag:

Pia Juul: Spiritus
Line Knutzon: Håndværkerne
Christian Lollike: Fremtidens historie
Hår på den!
Andreas Garfield: Promille 4.1


Forestillinger vi har set:
Menneskekryb (Nørrebro Teater)
Et Drømmespil i Skuespilhuset, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder med selvvalgte stykker, som de iscenesætter. Grupperne arbejder med følgende stykker:

Undskyld - Kamilla Wargo Brekling
PIS - Kamilla Wargo Brekling
Europamestrene - Thor Bjørn Krebs
Hår på den
Lykke Bjørn, Line Mørkeby
Mens vi venter på himlen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer