Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Solveig Pedersen
|
Hold
|
2024 dr/ce (1ce dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb og Områdestudier
Formål:
Introforløbet i dramatik skal give eleverne et solidt grundlag for at samarbejde i et trygt og kreativt miljø med fokus på tillid, nærvær, koncentration, samarbejde, kropslighed og selvbevidsthed samt introduktion til sceniske begreber og metoder. Forløbet består af 4 moduler med introduktion til faget Derudover har eleverne haft et intensivt heldags områdestudieforløb á 3 moduler med fokus på global citizenship og devising. Tilsammen skal dette danne basis for at udvikle elevernes viden og færdigheder i dramafaget.
Eleverne skal kunne:
• Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre
• Reflektere over den skabende proces og produktet
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Områdestudier)
Indhold (Kernestof):
Begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
Metode
Gruppearbejde, individuelle øvelser, lege, CL øvelser, lærer- og elevgennemgang af teori, projektbaseret undervisning, mundtlig og skriftlig refleksion.
Materiale
• Sørensen, Karen,”Kroppen som redskab” (kap. 1.2) + ”Teksten og dramaturgien i det nye årtusind” (kap. 6.1.3), Dramatik – en grundbog, Systime
• Hand out om kreativitet (Lehman)
• Kort uddrag af Snart Kommer Tiden, Line Knutzon
• Teaterhistorisk tidslinje samt elevers egen research online om perioderne
Evaluering:
I hvert modul indgår mundtlige refleksioner over elevernes arbejde. Desuden introduceres portfolio som redskab for skriftlig refleksion og dokumentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalisme og skuespilteknik
Formål:
Dette forløb om naturalisme og skuespilteknik på 10 moduler udgør én af de udvalgte teatertraditioner, eleverne skal arbejde med i faget dramatik. Gennem fordybelse i materiale om naturalismen og scenekunstens udvikling i Europa i slutningen af det 19. århundrede skal eleverne opnå viden om samtiden samt periodens indflydelse på drama i nutiden. Desuden skal de forstå og anvende metoder til at arbejde med iscenesættelse indenfor genren med bevidsthed om sceniske og skuespiltekniske virkemidler.
Eleverne skal kunne:
• Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk.
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Reflektere over den skabende proces og produktet
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner.
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer.
Indhold - kernestof
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé – herunder primært arbejdet med den naturalistiske spillestil, skuespillerens virkemidler og Stanislavskijs begreber samt en introduktion til iscenesættelse.
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil – herunder øvelser der knytter sig til det ovenfor nævnte.
• Én af de to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning.
• Den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.
Metode:
Gruppearbejde, individuelle øvelser, lege, CL-øvelser, lærer- og elevgennemgang af teori, projektbaseret undervisning, mundtlig og skriftlig refleksion.
Materiale:
• Et Dukkehjem af Henrik Ibsen. Uddrag af 3. akt. Tilgængeligt online: https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_Du%7CDuht.xhtml
• Flygare, Henrik et. Al. ”Naturalisme” i Klar Scene. Forlaget Drama, 2007
• ”Undertekstens rolle i det naturalistiske/realistiske skuespilteknik”
(oversat frit efter https://www.nyfa.edu/student-resources/the-importance-of-subtext-for-actors/)
• Forestilling: ”Til Ungdommen”, Teater V, Prøvesalen Valby
Evaluering:
I hvert modul indgår mundtlige refleksioner over både teori og praksis, herunder også lærerfeedback og peer-to-peer feedback på øvelser og visninger. Desuden udmunder forløbet i et selvstændigt projektarbejde med iscenesættelser af uddrag fra Et Dukkehjem samt skriftlige portfolio-evalueringer af den kreative proces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det absurde teater
Formål:
Forløbet om det absurde teater er det andet af de ”mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning” , som eleverne skal arbejde med på dramatik c-niveau. Det absurde teater står i stærk kontrast til forløbet om naturalismen og skal give eleverne en forståelse af udviklingen i europæisk teater i det 20. århundrede. Over 7 moduler skal eleverne i teori og praksis arbejde med dramatiske tekster inden for genren for at opnå følgende faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Reflektere over den skabende proces og produktet
Indhold - Kernestof:
• grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé – herunder dramatiske øvelser og tekstarbejde hvor eleverne afprøver teori i praksis.
• grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst – herunder mundtlige og skriftlige refleksioner over det absurde teater set i forhold til eksistentialismen og teatret i samtiden.
• grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil – arbejde med øvelser der rammesætter form og indhold i det absurde teaters kontekst.
• • grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé – herunder dramatiske øvelser og tekstarbejde hvor eleverne afprøver teori i praksis.
• grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst – herunder mundtlige og skriftlige refleksioner over det absurde teater set i forhold til eksistentialismen og teatret i samtiden.
• grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil – arbejde med øvelser der rammesætter form og indhold i det absurde teaters kontekst.
• Én af de to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
Metode:
Gruppearbejde, individuelle øvelser, lege, CL øvelser, lærer- og elevgennemgang af teori, projektbaseret undervisning, mundtlig og skriftlig refleksion.
Materiale:
• Flygare, Henrik et. Al. ”Det absurde teater” i Klar Scene. Forlaget Drama, 2007, s. 139-142
• Eugène Ionesco. ”Teatererfaring” (1958) i Klar Scene. Forlaget Drama, 2007, s. 147-149
• Sørensen, Karen,” Det moderne teater – 1990’erne og det nye årtusind” (uddrag fra kap. 6), Dramatik – en grundbog, Systime
• Udvalgte uddrag fra ”Først bli’r man jo født” af Line Knutzon, Forlaget Drama, 1994
Evaluering:
I hvert modul indgår mundtlige refleksioner over både teori og praksis, herunder også lærerfeedback og peer-to-peer feedback på øvelser og visninger. Desuden udmunder forløbet i projektarbejde med iscenesættelser af uddrag fra Line Knutzons dramatik samt skriftlige portfolio-evalueringer af den kreative proces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Moderne tendenser & projektforløb -eksamensprojekt
Formål:
Gennem forløbet skal eleverne nå frem til at producere en iscenesættelse for eller med et publikum. De skal desuden kunne argumentere ud fra relevant faglig viden for deres kunstneriske valg i processen. Derudover skal de kunne beskrive og forklare, hvordan de har arbejdet med at skabe og forstå i løbet af undervisningen.
Eleverne skal kunne:
• Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Reflektere over den skabende proces og produktet
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold - Kernestof:
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
• Grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
• Den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst – herunder ”Menneskekryb”, iscenesat af Niels Erling på Nørrebro Teater (marts 2025)
Metode:
Innovationsprocesser/idégenerering, dramaøvelser, forestillingsanalyse, projektbaseret undervisning, mundtlig og skriftlig refleksion over teori og praksis, peer-to-peer evaluering
Materiale:
• Sørensen, Karen, “Iscenesættelse” (uddrag fra kap. 3) samt ”Dramaets komposition” (uddrag fra kap. 4), Dramatik – en grundbog, Systime
• Uddrag fra elevernes selvvalgte dramatiske tekster; herunder:
- Køkkenelevatoren af Harold Pinter
- Dagens Ret af Greg Vovos
- Bloody Mary af Greg Vovos
- Det Virkelige Liv af Jokum Rhode
- Undskyld af Kamilla Wargo Brekling
- Sød Tøs af Thorbjørn Krebs
- Først Bliver man jo Født af Line Knutzon
- Måvens og Peder af Line Knutzon
Evaluering:
I hvert modul indgår mundtlige refleksioner og lærerfeedback over både teori og praksis. Desuden udmunder forløbet i projektarbejde med iscenesættelser af elevers selvvalgte uddrag, der evalueres i peer-to-peer feedbackgrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som forberedelse skal du læse vedhæftede PPT: Introduktion_til_projektforløb 1ce.pptx og lave en brainstorm/refleksion i dit portfolie over følgende spørgsmål:
-
Se opgaven her: Dramatik selvstændig opgave_projektforløb 1ce.docx Bemærk den skal laves i modulet og uploades i lectio senest kl. 18 i dag. Fravær registreres på baggrund af aflevering.
-
Vær forberedte på at pitche jeres valgte dramatiske tekst/idé til projekt
-
De endelige grupper og tekster skal fastlægges i dag!
-
Vi mødes kl. 17.30 i foyeren på Nørrebro Teater og følges ind i salen, hvor vi får en introduktion til forestillingen. Introduktionen varer ca. ½ time, hvorefter I har en halv times pause inden vi mødes igen senest kl. 18.45. Forestillingen spiller k
-
Vi arbejder med 'Menneskekryb': Forestillingsanalyse samt fastlægger de endelige grupper og tekster i projektforløbet.
-
Inden dobbeltlektionen i dag, SKAL I have lavet et endeligt valg af manuskript og uddrag, I vil arbejde med i jeres projektgruppe. Se guide til arbejdsopgave her: Projektfasen_opgave 1ce.docx
-
Lektien til i dag er at gruppen afleverer et link til deres logbog, som skal indeholde jeres valgte uddrag. I skal også læse en kort tekst om iscenesættelse: Iscenesættelse_Dramatik en grundbog.docx
-
Vær forberedte på at vise en bid af jeres iscenesættelse for en anden gruppe, som skal give jer feedback. I skal have lært replikkerne udenad og være klar med et arrangement for det uddrag, I har valgt. Gør jer også gerne overvejelser om, hvad I gern
-
Sørg for at I har afleveret jeres valgte uddrag i et Word eller pdf dokument i Lectio (opgaver)
-
Til i dag skal I have øvet jeres scene, så I er klar til de sidste finpudsninger.*Vær opmærksomme på at vi pga. tidspres på dramaaftenen skærer ned til MAX 3 min per person inkl. en ganske kort præsentation af jeres stykke. (I skal bevare jeres endel
-
Vi tjekker ind fælles, hvorefter I skal lave et kort skriv og øve selvstændigt i jeres egne grupper. Kl. 14.50 går i sammen i arbejdsgrupper og viser jeres scene for hinanden samt giver feedback. (Bemærk - jeres lærer er til rådighed til vejledning f
-
Sørg for at I har lavet en kort intro til jeres stykke og delt det i docs herSe vedhæftede tidsplan og program. (Bemærk, vi starter visninger kl. 15.15!) Sig til i forvejen, hvis der er særlige hensyn, som kræver, at vi ændrer rækkefølgen. Plan drama
-
Plan for 3.-4. modul
-
Program:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pitch af dramatisk tekst / idé
|
12-03-2025
|
Logbog og uddrag af den valgte tekst
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130579519",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130579519",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130579519"
}