Holdet 2024 dr/fx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Trine Roelsgaard Larsen
Hold 2024 dr/fx (1fx dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introforløb
Titel 2 Naturalistisk teater
Titel 3 Moderne teater og reteatralisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introforløb

-Øvelser i koncentration, samarbejde og tillid
-Publikumsøvelser
-Selvrefleksionsøvelser
-Improvisationsøvelser
-områdestudier: En familie der kunne tale om alt af Christian Lollike
-Status (tekst af Keith Johnstone)
-Intro til forestillingsanalyse herunder aristotelisk dramaturgi
-stemmetræning og øvelser
-skuespillerens virkemidler
-blikretning og de tre rum. Jens Arentzen.


Forestilling: Et drømmespil
Introduktion ved Mikkel Arndt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Naturalistisk teater

uddrag fra Dramatik - en grundbog om naturalisme
uddrag fra Dramatik - en grundbog om Stanislavskijs fysiske handlingers metode samt om arrangement

uddrag fra
Line Mørkeby: Jeg mig fuck dig (2013)
Nikoline Werdelin: Liebhaverne (1999)
Lars Norén: Mod til at dræbe (1985)

Forløb hvor eleverne dels introduceres til den teoretiske del af naturalistisk teater med fokus på tiden, scenografi, spillestil.

Derudover introduceres de til Stanislavskijs skuespilteknik med særligt fokus på de fysiske handlingers metode.

De arbejder gruppevis med iscensættelser af forskellige uddrag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Moderne teater og reteatralisering

Et forløb om moderne teater. Vi arbejder med hvordan det moderne teater er en slags modsætning til det naturalistiske teater i form af en mere symbolsk scenografi og et mere stiliseret udtryk.

Eleverne arbejder praktisk med et uddrag af Knutzons ”Først blir man jo født”.
Desuden laver eleverne et lidt længere praktisk arbejde gruppevis, hvor der arbejdes med forskellige uddrag. Scenen realiseres og vises for holdet.

Elementer der er arbejdet med:
-Reaktionerne på det naturalistiske teater - da teateret igen blev teatralt.
-Tegneseriespillestil
-forstørret udtryk
-stilisering
-karikering
-teatralsk
-verfremdung
-humor
-Symbolsk scenografi overfor realistisk scenografi
-rekvisit og kostume
-Tekstuddrag:

Line Knutzon: Uddrag fra ”Først blir man jo født”
Desuden uddrag fra:
Goldoni: Tjener for to herrer
Pia Juul: Spiritus
Line Knutzon: Håndværkerne
Christian Lollike: Fremtidens historie
Oehlenschläger: Aladdin (Christian Lollikes version)
Christian Lollikes: Underværket
Line Knutzon: Snart kommer tiden


Forestilling: Menneskekryb (Nørrebro Teater)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer