Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Esben Brandt Eriksen
|
Hold
|
2024 mu/ce (1ce mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmelære
I dette forløb arbejdes der med rytmelære, groove og rotation med henblik på at eleverne skal kunne analysere og reflektere over et nummers groove. I rotation introduceres eleverne til de forskellige instrumenter, indlærer roller som afslutningsvis sættes sammen i et sammenspil.
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og opnår færdigheder i:
Musikkundskab:
- Eleverne skal med udgangspunkt i rytmelære lære at aflæse og analysere et grooveskema og herunder kunne beherske begreber som: Beatmarkering, modrytmer herunder afterbeat, offbeat og synkoper, aktivitetsniveau, komplementærrytmik, ostinat. Derudover skal eleverne beherske puls/taktrammen (minus claves-rytmik).
Musikudøvelse:
- Der arbejdes praktisk med begreberne i form af forskellige ERT-øvelser og fællessang.
- Rotation-sammenspil: Eleverne introduceres til rytmisk sammenspil, rotation og sang. Eleverne introduceres til spilleteknik og simple roller på fire forskellige instrumenter (bas, trommer, guitar og keyboard) samt stemmens brug med udgangspunkt i støtte, holdning, vejrtrækning, klang og stemmens omfang (registre). De har arbejdet i band grupper og udvalgt et nummer de gerne vil spille, samt arbejdet med. Holdene har arbejdet med at observerer hinanden og derefter skulle bytte instrument.
Rotationsnummer: Ain't no Sunshine
Kernestof:
Musikkundskab
-Identificere et nummers groove og dets anvendelse og virkning gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, herunder grooveanalyse.
Musikudøvelse:
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
Materialer:
Rytmelære- og groovekompendium
Rockmusik i tid og rum, s. 82-91 (6,5 ns) (indgår i Rytmelære- og groovekompendiet)
PPT: Instrument-rotation
Grooveanalyse:
Billie Eilish “Bad Guy”
Holdet har været til koncert med Sunbörn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hitmusik
Forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er at styrke elevernes musikanalytiske evne gennem anvendelse af de musik interne analyseparametre:, form og repetere groove. Derudover skal eleverne arbejde med hitproduktion-remakes i sammenspilsgrupper, hvor eleverne skal bruge deres teoretiske viden fra hitskabelonen og trends fra 2023 til selv at lave deres eget hit. Undervejs skal eleverne arbejde med individuel instrumenttræning og sammenspil. Fokus er rytmisk populærmusik og hits.
Forløbets centrale spørgsmål:
Hvad gør en sang til et hit og hvordan har teknologiens udvikling indflydelse på hitmusikken?
Faglige mål:
Musikkundskab:
- Identificere musikalske interne parametre som formanalyse og grooveanalyse og deres anvendelse og virkning i analyse af hitmusik. Der arbejdes både auditivt og med grafiske repræsentationer som partitur og grooveskemaer.
- Sætte analyser af hitmusik ind i en relevant kontekst med fokus på streamingtjenesternes og SoMe som Tik Toks konventioner samt viden om trends fra 2023.
Musikudøvelse:
- Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- Samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Internt materiale:
- Hitpodcast om hook, pay-off, tekst som blev præsenteret i Områdestudier
- Hitskabelonens form: https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur (læs fra “popmusikkens ensretning og til og med outro)
Eksternt materiale:
- Berlingske d. 15.02.22, Michael Charles Gaunt: TikTok er musikbranchens nye magtfaktor, men boomeren i mig er simpelthen nødt til at lukke appen. Hvor er pauseknappen? (introduceret i områdestudier)
- DR d. 21.09.21, Nynne Hein Møller: Syv år gammel Lukas Graham-sang hitter stort på TikTok (introduceret i områdestudier)
- Information d. 31.01.20, Rasmus Elmelund: “Vil du lave et hit i 2020? Så følg denne opskrift nøje – og tilføj til sidst en lille smule mærkelig lyd”
- Soundvenue d. 21.12.23, Kristian Karl: 10 musiktrends, der prægede året - fra rockende rappere til Medinassancen: Uddrag herfra: 3 afsnit: “Jersey Club-rytmer var ikke til at komme udenom”, “Genbrugsbutikken var døgnåben” + “Sange kan ikke blive hurtige nok”.
- Soundvenue d. 11.01.23, Kristian Karl: Jersey Club kommer til at dominere 2023 - bare spørg Gilli, Drake og Coi Leray (frem til Jersey Club-drill)
- P3 præsenterer: Musikåret 2023 - klip herfra om Remakes: 32:46-34:39, Jersey club: 34:40-36:42 og Barbie 25:00-27:32.
Analyser:
- Lukas Graham: Mama said, form, hook, groove, uddrag af partiturlæsning, Tiktoks indflydelse på hitmusik og streamingtjenesternes konventioner
- Nicki Minaj & Ice Spice: Barbie World (med Aqua), form, groove, partiturlæsning, musiktrends i 2023 herunder genbrug (remakes) og jersey club. Tiktok-potentiale og streamingtjenesternes konventioner.
Praktisk:
- Instrument-træning (trommer, bas, klaver, guitar) og fællessang til Mama Said
- Sammenspil med Blinding Lights groove
- Egen Remake-hitproduktion enten som sammenspil med udgangspunkt i Blinding Lights
Kernestof:
- Grundlæggende musiklære og hørelære: herunder hitskabelonen og de interne parametre form og repetition af groove.
- Et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland via fællessang og sammenspil.
- Et varieret udvalg af flerstemmige instrumentalsatser fra ind- og udland via sammenspil
- Grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
- Samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke (hit-remake)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nodelære, melodisk analyse og Mozart
Faglige mål/forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er at introducere og træne basal nodeteori.
I dette forløb skal eleverne opnå følgende mål:
Nodekendskab
Kunne læse/genkende toner i G-nøglen.
Kunne læse/genkende fortegn # og b.
I nogen grad kunne læse intervaller fra prim-oktav (minus størrelser).
Melodik:
Bestemme tonerart vha. kvintcirkel + taktart og ambitus
Form: opdele i fraser
Beskrive kontur (trinvise eller springende bevægelser, op/ned, og gerne med intervalnavn)
Eksternt fokus:
Arbejde med melodik hos Mozart herunder hvordan melodikken varieres og hvad der er typiske kendetegn ved Mozarts musik - herunder DR podcast "Sådan kan du høre det er Mozart"
Praktisk:
- Nodelæreopgaver v. virtuelt klaver
- Fællessange undervejs der illustrerer nogle af de teoretiske pointer ift. melodisk analyse.
Internt perspektiv:
Melodisk analyse: Mozart: “Ah vous dirai-je, maman” (ABC-melodien)
Eksternt perspektiv:
Sådan kan du høre at det er Mozart (podcast)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Særligt studeret område: Motown
Særligt studeret område: MOTOWN samt sammenspil
I dette forløb har eleverne arbejdet med eksamenssammenspil samt det særligt studerede område: MOTOWN både ud fra et internt og eksternt perspektiv.
Faglige mål i musikkundskab:
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk/samfundsmæssig/stil- og genremæssig sammenhæng.
Følgende analyser har eleverne arbejdet med i dette forløb:
- Jackson Five "I want You Back" - Groove Analyse Melodisk analyse og Form Analyse
- The Temptations "My Girl": Formanalyse, hook(s), grooveanalyse, melodisk analyse. (Nodeuddrag til formanalyse + melodisk analyse inkl. grooveskema i vers 1)
-The Supremes, ‘You Can’t Hurry Love’: Hook(s), grooveanalyse og melodisk analyse (Nodeuddrag til melodisk analyse af omkvæd + grooveskema af omkvæd 1).
Derudover sættes analyserne i et eksternt perspektiv ift. Motowns historie og musik som værende hitmusik.
Materiale:
Uddrag fra "Soul - sort musik i 1960'erne", Jacob Jensen og Thomas Hammer, 2000, s. 82-99 + 101-102
Musikudøvelse
Sideløbende med det særligt studeret område arbejder holdet med sammenspil i 4 grupper:
Vennerne Skinner (August Høyen)
I morgen er Der også en dag (Andreas Odbjerg)
Ordinary Things (Lukas Graham)
Bellevue (Tobias Rahim)
Smelter Under Månen (Apacha)
Fokus for sammenspillet er samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførsel, fælles puls samt korrekt spilteknik. Der arbejdes frem mod en koncert for skolens musik C hold i midten af april.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161309743",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161309743",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161309743"
}