Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Martin Lutz
|
Hold
|
2024 mu/fx (1fx mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
FORLØB 1: RYTMIK OG GROOVE / INSTRUMENTROTATION
I dette forløb arbejdes der med rytmelære og groove med henblik på at eleverne kan analysere og reflektere over et nummers groove. Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og opnår færdigheder i nedenstående. Parallet arbejdes der med instrumentrotation/basalt sammenspil på hhv. trommer, bas, guitar, piano samt vokal.
Musikkundskab:
- Eleverne skal med udgangspunkt i rytmelære lære at aflæse og analysere et grooveskema og herunder kunne beherske begreber som: Beatmarkering, modrytmer herunder afterbeat, offbeat og synkoper, aktivitetsniveau, komplementærrytmik, ostinat/riff. Derudover skal eleverne beherske puls/taktrammen.
Musikudøvelse:
- Der arbejdes yderligere praktisk med begreberne i form af ERT-øvelser, talekor og fællessang.
Kernestof:
Musikkundskab
-Identificere et nummers groove og dets anvendelse og virkning gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, herunder grooveanalyse.
Musikudøvelse:
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
Materialer:
Læreroplæg via powerpoint
Rockmusik i tid og rum, s. 82-91 (6,5 ns)
Musikudøvelse:
- Bent Lorenzen: Ohn Dohn Dehn - Talekor
- Pointer Sisters: I'm So Excited (flerstemmig fællessang)
- Billie Eilish: Bad Guy (fællessang)
- Michael Jackson: Working Day and Night (sammenspil - instrumentrotation og fællessang)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
FORLØB 2: OMRÅDESTUDIER
Formålet med dette korte forløb er at introducere eleverne til hvordan et tema som demokrati og frihed (med fokus på sidstnævnte) kan anskueliggøres i kulturelle, æstetiske udtryk - i vores tilfælde musik. Udgangspunktet tages i "The EU-Songbook" og dens forståelse af at sang kan skabe fælles identitet og aktivere til en demokratisk forståelse.
Musikforståelse:
Rasmus Elmelund (i Information, 24/10-24): Sang som kulturelt beredskab:
https://docs.google.com/document/d/1rB9OCZ9n3R6ZT9Cmvnr5YzrSXIewlsRgyq8tYoRfcpM/edit?usp=sharing
Musikudøvelse:
Kim Larsen: Kvinde min (engelsk udgave fra EU-Songbook)
Julie Maria/Nikolaj Busk: Frihedens Lysdøgn
Musikeksempler:
Moja Modovina (Kroatien)
March For The Beloved (Sydkorea/Korea)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
FORLØB 3: HITSKABELONEN OG MUSIKKENS FORM
Formålet med forløbet er at styrke elevernes musikanalytiske evne gennem anvendelse af de musik interne analyseparametre:, form og groove. Derudover skal eleverne arbejde med hitproduktion som digital musikproduktion (hvor hittet produceres på computer), hvor eleverne skal bruge deres teoretiske viden fra hitskabelonen til selv at lave deres eget hit.
Forløbets centrale spørgsmål:
Hvad gør en sang til et hit?
Faglige mål:
Musikkundskab:
Identificere musikalske interne parametre som formanalyse, soundanalyse og grooveanalyse og deres anvendelse og virkning i analyse af hitmusik. Der arbejdes både auditivt og med grafiske repræsentationer som partitur og grooveskemaer.
Sætte analyser af hitmusik ind i en relevant kontekst med fokus på radiohittets og streamingtjenesternes konventioner.
Musikudøvelse:
Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
Samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Internt materiale:
Hitskabelonens form: https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur (2. Form og struktur + 3. Hitskabelonen)
Introduktionsvideo til sangskrivning/produktion (eget materiale):
https://drive.google.com/drive/folders/15l2Qkp54misjeSvawmWC8m-PR0MPSWpe
Eksternt materiale:
Rasmus Elmelund: Vil du lave et hit i 2020? Så følg denne opskrift nøje – og
tilføj til sidst en lille smule mærkelig lyd, Information, jan. 2020
https://www.information.dk/kultur/2020/01/lave-hit-2020-saa-foelg-opskrift-noeje-tilfoej-sidst-lille-smule-maerkelig-lyd
Analysenumre:
Djämes Braun: Fugle - form, hook, groove
Overfladisk analyse:
Lukas Graham: Love Someone - form
Praktisk:
Egen hitproduktion og produktion i grupper
Fællessang:
Lukas Graham: Love Someone
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FUGLE - Grooveanalyse
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
FORLØB 4: NODETEORI OG MELODIK
Formålet med forløbet er at introducere og træne basal nodeteori.
I dette forløb skal eleverne opnå følgende mål:
Nodekendskab
Kunne læse/genkende toner i g og kende til systemet i f-nøglen.
Kunne læse/genkende fortegn # og b.
Kunne kunne læse intervaller fra prim-oktav (minus størrelser).
Melodik:
Bestemme tonerart vha. kvintcirkel + taktart og ambitus
Form: opdele i fraser
Beskrive kontur (trinvise eller springende bevægelser, op/ned, og gerne med intervalnavn)
Eksternt fokus:
Arbejde med melodik hos Mozart herunder hvordan melodikken varieres og hvad der er typiske kendetegn ved Mozarts musik - herunder DR podcast "Sådan kan du høre det er Mozart"
Praktisk:
- Nodelæreopgaver v. virtuelt/MIDI-klaver
- Fællessange undervejs der illustrerer nogle af de teoretiske pointer ift. melodisk analyse.
Internt perspektiv:
Melodisk analyse: Mozart: “Ah vous dirai-je, maman” (ABC-melodien)
Eksternt perspektiv:
Sådan kan du høre at det er Mozart (podcast)
Musikudøvelse:
1) Taylor Swift: I Knew You Were Trouble
2) The Beatles: With A Little Help From My Friends
3) Ukendt: Mester Jakob
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
FORLØB 5: SÆRLIGT STUDERET OMRÅDE (+ SOUND)
I dette forløb har eleverne arbejdet med eksamenssammenspil samt det særligt studerede område: MOTOWN både ud fra et internt og eksternt perspektiv. Som supplement til de øvrige gennemgåede analyseredskaber introduceres soundanalyse (soundbox + liveskala).
Faglige mål i musikkundskab:
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk/samfundsmæssig/stil- og genremæssig sammenhæng.
Følgende analyser har eleverne arbejdet med i dette forløb:
- The Temptations "My Girl": Formanalyse, hook(s), grooveanalyse, melodisk analyse. (Nodeuddrag til formanalyse + melodisk analyse inkl. grooveskema i vers 1)
The Supremes, ‘You Can’t Hurry Love’: Formanalyse, hook(s), grooveanalyse, melodisk analyse og sound. (Nodeuddrag til formanalyse (viser intro, omkvæd 1, vers 1) + grooveskema af omkvæd 1)
Derudover sættes i et eksternt perspektiv ift. Motowns historie og musik som værende hitmusik. Dette gøres med udgangspunkt i udvalgte sider fra Soulbogen.
Materiale:
Uddrag fra "Soul - sort musik i 1960'erne", Jacob Jensen og Thomas Hammer, 2000, s. 82-99
Endelig er eleverne introduceret til soundanalyse (anvendelse af soundbox og liveskala) ved overordnet gennemgang af:
Beatles: Come Together
Michael Jackson: Come Together
Michael Ruff: Come Together
Musikudøvelse
Sideløbende med det særligt studeret område arbejder holdet med sammenspil i 3 grupper:
- Lukas Graham: Strip Nomore
- Gorillaz: Feel Good Inc.
- Ella Augusta: Baglæns
- Oasis: Wonderwall
- Kim Larsen: Midt Om Natten
Fællessang:
- Blæst: Juice
Fokus for sammenspillet er samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførsel, fælles puls, korrekt spilteknik. Der arbejdes frem mod en koncert for skolens musik C hold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161313225",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161313225",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161313225"
}