Holdet 2024 SP/sprogløft - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2024 SP/sprogløft (2024 sprogløft SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Globale tendenser: Inmigración España (Eksamen)
Titel 2 Género (eksamen)
Titel 3 Frida Kahlo y el arte mexicano (eksamen)
Titel 4 Narcocultura (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Globale tendenser: Inmigración España (Eksamen)

Immigración

Hvorfor immigrerer man? Hvad er immigranternes situation i Spanien? Hvordan er deres arbejds -og leveforhold?

Forløbet fokuserer på aktuelle problemstillinger indenfor temaet "immigration i Spanien". Den politiske situation præsenteres samt der arbejdes med de kulturelle forhold deromkring. Formålet er at danne sig en basal viden samt et dertilknyttet spansk ordforråd om temaet. I forløbet arbejder vi med 3 undertemaer: El viaje, las condiciones de trabajo og diferencias culturales.

Link til hele forløbet i drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1ac2i-X20OxHZJZxNBIKoR7S-Dgzf4ucp?usp=drive_link

Faglige mål:
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om immigration gennem
  forskellige medier
• Læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive
  tekster om immigration
• Præsentere og redegøre for emnet immigration(herunder beskrive
  oplevelser og begivenheder) på et klart og nogenlunde flydende
  mundtligt spansk
• Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte
  den enkelte tekst ind i kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
• Perspektivere den erhvervede viden immigration i Spanien til andre
  samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
1) En introducerende powerpoint på spansk fra læren.  

2) Tekst: Uddrag fra artikel fra eldiaorio.es: "Seis historias de migrantes llegados en patera que se habrían quedado en la calle sin la respuesta ciudadana en Madrid".
Teksten er uddrag fra: https://www.eldiario.es/desalambre/historias-respuesta-ciudadana-migrantes-madrid_1_2760032.html

3) Dokumentar: El ejido: http://www.filmstriben.dk/bibliotek/film/details.aspx?filmid=9000000183  

4) Tekst til sangene: Manu Chao "Clandestino" samt "la tierra prometida" (Nach)

5) Filmen "Flores del otro mundo". Øvelser tages fra bogen "Flores del otro mundo" Af: Julio LLamazares, Iciar Bollaín m.fl.:
http://gyldendal-uddannelse.dk/gymnasiet/spansk/isbn13-9788702066722/flores-de-otro-mundo-bog-med-indlagt-dvd

6) Tekst: Latinoamericanos en España:
https://drive.google.com/file/d/15hQZpFlB35B0cforX0nrXpzHZP0bRGsX/view?usp=drive_link

teksten er fra: Flores de otro mundo
af Viveca Tallgren, Iciar Bollain, Julio Llamazares & Anne Christine Kragelund

7) Filmen "14 kilómetros" (2007) af Gerardo Olivares

8) En gloseliste: https://docs.google.com/document/d/1jKRG58bgXGewQ6eSeqda0CUjRhRaRoA8/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true

Supplerende materiale:
-Nyheder (artikler, videoindslag) og andre små tekster om flygtningekrisen i EU
-Opsamlende sprog og kultur-øvelser med billeder
- Delprøve 1 fra Min Læring: Jóvenes españoles emigran al extranjero


-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online: https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på https://quizlet.com/


Grammatik:
• Alle verbaltider (inklusiv aspekt)
• possessive pronominer


GCP-faglige mål:
- at øge elevernes viden om kulturelle og historiemæssige forhold på en sådan måde, at de ser deres eget og andre landes muligheder og begrænsninger i lyset heraf
- at forstå andre kulturer gennem disse kulturers kunstneriske og æstetiske udtryk (særligt billeder, film og sociale medier)
- at udvikle elevernes fremmedsprogkundskaber
- at øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser.
- En dybere viden om spansk immigration vil udvikle elevernes kommunikative kompetencer og kulturelle forståelse. Det vil give eleverne mulighed for at kunne indgå i dialog med spaniere (navnligt på GCP-rejsen), om hvordan der ved nationalt og internationalt samarbejde kan skabes løsninger på nutidens globale problemer:
- arbejde med det beskrivende og det komplekse kulturbegreb samt
etnocentrisme og etnorelativsme.

Omfang af fagligt stof: 15 %

Forløbet er desuden optakt til SRO
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Género (eksamen)

Vi arbejder med temaet "køn og ligestilling" i Latinamerika og Spanien. Forløbet har 6 undertemaer:

1. Introducción: Género en España
2. Introducción Género en América Latina
3. Género en películas
4. Los estereotipos de género
5. La violencia de género
6. ¿Desarollo hacia igualdad de género?

Link til hele forløbet i drev: https://drive.google.com/drive/folders/1eqJFCefas_O8cJUmHZGyUu8khMgAg2ja?usp=sharing

Faglige mål:

•  Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk emnet køn og ligestilling
•  læse og forstå  spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
•  Deltage i samtale og diskussion samt præsentere og redegøre for køn og ligestilling på et klart og nogenlunde flydende spansk
•  udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
•  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
•  perspektivere den erhvervede viden om køn og ligestilling i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold

Kernestof:

1) Uddrag fra:
Francisca Gavilán, Maria og Friis Arfaoui , Louise: El sexo en proceso, Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2021. Side: 6-7, 16-18 og 43.

2) En introducerende ppt fra læren omkring "Apectos históricos" (om Franco og kvinder i Spanien). Se her: https://docs.google.com/presentation/d/125Mru57qpYtjfGU-KywgRwIaFVU4Zwxn/edit#slide=id.p1

3) Spanien har taget livtag med kvindevold i årtier, 10 min.  p1: orientering 17/2 2022

4) Billie Porter (2014): Sydamerikas generation sex.

5) Forskellige hjemmesider med statistikker om køn, se fx her:

https://docs.google.com/document/d/1Z2Q6t60PpNxDj3C3CXOCahSkD1Iog1Lv/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true (fra tema 5)

6) Tønner, Martin: "Boom-bagdel vandt over mælkebryster – nu raser spanierne mod juryens »valgsvindel", Berlingske, Europa, 1/2- 2022.

7) Selvstændigt gruppearbejde til tema 6 med følgende spørgsmål: Hvordan mobiliserer man sig i hhv. Spanien og Latin Amerika i kampen for lighed mellem køn? Rettigheder for LGBTQ+ og kønsminoriteter i hhv. Spanien og Latin Amerika, Vox problemet i Spanien, Hvad gøres der rent politisk for lighed mellem køn i Spanien og Latin Amerika?
Se her: https://drive.google.com/drive/folders/1ve84tCVwVSg-J6i0qGvqMeO5_CAvQxZS?usp=sharing

Supplerende materiale:
• Pedro Almodóvar (2006): Volver
• Pedro Almodóvar (1999): Todo sobre mi madre
• Musikvideoer, kampagnevideoer, reklamer:
https://www.youtube.com/watch?v=pgNWW23AaqI  
https://www.youtube.com/watch? v=Za8DC7y_T4A&ab_channel=KevinRoldanOfficial
http://www.youtube.com/watch?v=cUljmPFq3ew (mujer en el metro)
http://www.youtube.com/watch?v=RGjM8h3-dZU (estamos mirándote)
http://www.youtube.com/watch?v=eXRa212SHqg (contra la violencia de género…)
http://www.youtube.com/watch?v=hW0ODAz6_XU (las primeras síntomas)
https://www.youtube.com/watch?v=dIAMOjzComE&ab_channel=MalditoAudiovisual (Un Violador en tu Camino | Manifiesto Feminista (Subtitulado))
To delprøve 1 fra Min Læring:
- Despacito: El reguetón y el machismo
- Despenalización parcial del aborto en Colombia: 15 años después"

-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online: https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på https://quizlet.com/


Grammatisk og sprogligt fokus:

•  Arbejde med mindmap til hvert undertema, se: https://docs.google.com/document/d/19aBhPMt1zGujigipWxGAS8ZY-VmDiC0imdrQeftNyPo/edit#heading=h.gjdgxs

•  At referere en tekst/film https://docs.google.com/document/d/1ZJuNUK3VGKxujYc4qABKDbovuQrZ6N-d/edit

•  Træne hitverberne ser, dar, estar, dejar, hacer, ir https://docs.google.com/document/d/1tiq9Hsa4BUrSk6-F0TLB-WkZcyN_3k42g3XiRFZ-N2I/edit

•  Løbende træning af miniparlør som forberedelse til klassens rejse til Argentina: https://docs.google.com/document/d/1FmYzNAjmE_LOsVS-gEOjz1sJsFFVyrmR/edit

• Indspark om Argentina ifbm. klassens rejse dertil. Se her:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Ztmj-DIErIdEa7O6V9NhLC1QnKmo336l

Grammatik:
•  Brug af infinitiv
•  Verbalperifraser
•  Konjunktioner
•  Præpositioner
•  Personlige pronominer

Se oversigt over grammatik her: https://docs.google.com/document/d/16lXM5q2i0DkNP18JSf7fMWgP1lcR1ZTOstawKJ-zM2Q/edit


Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Frida Kahlo y el arte mexicano (eksamen)


Frida Kahlo y el arte mexicano

Forløbet vil gennem Frida Kahlo og Diego Riveras kunst belyse Mexicos historie, herunder  revolutionens betydning for en ny mexicansk nationalidentitet, repræsenteret ved det kunstneriske udtryk "la mexicanidad".

Vi arbejder med følgende temaer:

1. Introducción
2. La historia de México
3. Diego, Frida y México
4. La mexicanidad de Frida y Diego
5. Lo pre-columbino y lo católico: Dia de los muertos
6. Frida Biografia + autoretratos
7. La Película Frida (la relación de Frida y Diego)

Se mappe til hele forløbet her: https://drive.google.com/drive/folders/110XdisdtAEHfghJWrt0Ub4IlAb7ydi0n?usp=drive_link

Faglige mål:

• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om emnet Frida Kahlo
• Læse og forstå  spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• Deltage i samtale og diskussion samt præsentere og redegøre for Frida Kahlo y el arte mexicano på et klart og spansk
• Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge


Kernestof:

• Esquivel, Laura: ”Como agua para chocolate”, 2003 (11-17): Dansk introduktion til Mexicos historie (aztekerne, erobringen, el porfiriato og revolutionen)
• Havsteen & Hernández M. Bring: "Frida Kahlo y Diego Rivera " 2002:
"Diego, Frida y México” (29-31)
• Introduktion fra læren: De dødes dag
• Prezi: Diego Rivera y el muralismo
• Filmen "Frida" af Julie Taymor, 2002

Supplerende stof:

• Diverse malerier af Frida Kahlo samt murmalerier af Diego Rivera
• Biografiøvelse om Frida Kahlos liv inklusiv videoklip med minibiografi på engelsk
• Hjemmesider med tekst, lyd og video
• Rollespil og mundtlige øvelser med fokus på indholdet og den relevante grammatik.
-Delprøve 1 fra Min Læring: Coco y el dia de los muertos.

-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online: https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage


Grammatik og sprogligt fokus:

• Dato, årstal, århundrede
• Gerundium
• Se-konstruktioner "man"
• At blive
• Nægtelser

Sprogligt fokus:

• At tale om billeder
• Mundtlige gambitter og sproglige vendinger (opstart)

Se oversigt over grammatik her:
https://docs.google.com/document/d/16lXM5q2i0DkNP18JSf7fMWgP1lcR1ZTOstawKJ-zM2Q/edit

Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Narcocultura (eksamen)

Forløbet handler om narkokultur og organiseret bandekriminalitet i Latinamerika. Forløbet bygger ovenpå sidste forløb om Frida Kahlo og Mexicos historie som danner baggrund for, i dette forløb, at kunne forstå en af de sociale problemstillinger det moderne Latinamerika står overfor.

Vi arbejder med følgende temaer:
1. Introducción narcocultura
2. Entras si quieres y sales si puedes
3. En la pandilla somos familia (textos)
4. Los tatuajes de los pandilleros
5. Narcotráfico (Maria eres llena de Gracia)
6. Narcocorridos y Narco Rap
7. Una vida mejor (ser ex-pandillero y la película sin nombre)

Se hele forløbet i google drev her: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1s1DJhW-fN8s8NycOTrD934d2_yM2nml7

Faglige mål:
•  Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om emnet narcocultura
•  Læse og forstå spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
•  Deltage i samtale og diskussion samt præsentere og redegøre for emnet narcocultura på et klart og spansk
•  Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
•  perspektivere den erhvervede viden om narcocultura i Latinamerika til andre samfunds- og kulturforhold

Kernestof:

Tekster fra: Desezar, Suzan  En la pandilla somos familia, 2015. Tekst: "Las novias" (afsnit 6.1) samt tekst: "En la pandilla nos llamaos familia (afsnit 3.4). Derudover uddrag fra kapitel: 1 (fakta om bander og 1.1; deportationer), Afsnit 3.3; el tema de violencia tiene muchas raices,  afsnit 5.1; pandillas y tatuajes

Dokumentarer og film:
• Rykær, Malene og Yans Felippe Geckler Medina: ”Entras si quieres y sales si puedes”, 2006:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&ab_channel=Udenrigsministeriet
• DR Horisont:  ”Narkokrig I Mexico”
• Marston, Joshua: “Maria, llena eres de gracia”, 2004
• Cary Joji Fukunaga, Sin Nombre, 2009

Supplerende materiale:
• Foredrag fra Lasse Hegnet og Nemo Hensing om ”Det Andet Amerika”  
• Små videoer om sociale problemstillinger i Latinamerika og andet baggrundsstof fx: Why is Central America the most violent region in the WORLD: https://www.youtube.com/watch?v=J1H8MNv2_fE&ab_channel=VisualPolitikEN,
Causes of crime and violence i Latinamerika:  http://www.youtube.com/watch?v=g3NTUJVwTIw ,  
The rise of Narcorap in Mexico; https://www.youtube.com/watch?v=r1dg0H1A8Ss&t=3s&ab_channel=CGTNAmerica, El Salvador pastors saving MS-13 gang members: 'The only way out is through Jesus:  https://www.youtube.com/watch?v=Vu8ZP1DaNyM&ab_channel=TheGuardian
• Diverse links til at søge informationer om Bander og Narkokultur (fx https://es.insightcrime.org/noticias/analisis/balance-homicidios-2019/ )
• Forskellige billeder af Maras og tatoveringer
• Sange: Narco Rap y Narcocorridos (fx om ”los tigres del Norte” delvist taget fra: Ved Anderson, Karin og Weichel, Bolette: Drejebog til Carlos Carrera ”El crimen del Padre Amaro”, Gyldendal, 2006, s. 76-69.
• Eksamensopgave om Juan Pablo Escobar  (generalprøve 2019)
• El Cartel de Sinoloa (delprøve 1 fra Min Læring)


-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online: https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på https://quizlet.com/


Grammatik og gloser:

Grammatik
• Adverbier
• Participium

Se oversigt og henvisninger i oversigt over grammatik her: https://docs.google.com/document/d/16lXM5q2i0DkNP18JSf7fMWgP1lcR1ZTOstawKJ-zM2Q/edit?tab=t.0

Sprogligt fokus:

• Gloseliste til Narcocultura: https://docs.google.com/document/d/1zF672K73C1q4trSN6WVFBLW0nFqU0Yfx/edit#heading=h.gjdgxs
• Mundtlige gambitter og sproglige vendinger
• Hitverber



Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer