Holdet 2024 TY/sprogløft - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e)
Hold 2024 TY/sprogløft (2024 sprogløft TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Emne 1: Nachkriegszeit
Titel 2 Emne 2: In der Großstadt
Titel 3 Emne 3: Der Doppelgänger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Emne 1: Nachkriegszeit

Selvstuderet emne for individuelt løft B-->A. Den selvstuderende har fulgt undervisningen på B-niveau, men går til eksamen på A i særpensum til emnerne “Nachkriegszeit”, "In der Großstadt" og "Der Doppelgänger".

Emnet handler om livet i efterkrigstidens Vesttyskland og har bl.a. fokus på konsekvenserne af "Wirtschaftswunder".


Oversigt over tekster i forløbet “Nachkriegszeit”:

Kernestof:
Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (2003, film)
Das Wunder von Bern (2003, manuskript)
Ingeborg Bachmann: Reklame (1956, digt)
Günter Neumann: Lied vom Wirtschaftswunder (1958, sang)
Beispiele deutscher Werbung (1950’erne, reklamer)
Günter Grass: 1952 (1999, kapitel fra romanen/novellesamlingen Mein Jahrhundert)
LEMO.de: Wirtschaftswunder (senest redigeret 20.04.2016, historieformidling)
F.C. Delius: Der Sonntag, an dem ich Weltmeister wurde (1994, fortælling)

Supplerende materiale:
Bundeszentrale für politische Bildung: Das Wunder von Bern (2003, Filmheft)
Forord: Neubeginn - Wiederaufbau (2001, fra antologien Wunderzeit, s. 5-11)
Freizeit - Konsum - Reklame (2001, fra antologien Wunderzeit, s. 42-49)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Emne 2: In der Großstadt

Selvstuderet emne for individuelt løft B-->A. Den selvstuderende har fulgt undervisningen på B-niveau, men går til eksamen på A i særpensum til emnerne “Nachkriegszeit”, "In der Großstadt" og "Der Doppelgänger".

Emnet handler om livet i storbyen i kontrast til et liv på landet, bl.a. med fokus på, hvordan storbylivet i 1920'erne og 30'ernes Tyskland opleves og behandles kunstnerisk.

Oversigt over tekster i forløbet “In der Großstadt”:

Kernestof:
Nikolaus Braun: Berliner Straßenszene (1921, maleri)
George Grosz: Berliner Straße (1931, maleri)
Ernst Ludwig Kirchner: Leipziger Straße mit elektrischer Bahn (1914, maleri)
Erich Kästner: Sozusagen in der Fremde (1932, digt)
Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt (1930, digt)
Wolfgang Büscher: Der Schaum der Tage (2009, avisartikel)
Anna Lang: Stadt, Land, Flucht (2011, artikel)
Moritz Lehmann: Sie kam, sie sah, sie klebte (2015, portræt af en kunstner)

Supplerende materiale:
Lærerproduceret materiale: Theorie - der Expressionismus (2019, teori)
Alfred Döblin: Berlin Alexanderplatz (1929, romanuddrag)
Kai Wiedermann: So stressig ist das Leben in Großstädten wirklich (2017, artikel)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Emne 3: Der Doppelgänger

Selvstuderet emne for individuelt løft B-->A. Den selvstuderende har fulgt undervisningen på B-niveau, men går til eksamen på A i særpensum til emnerne “Nachkriegszeit”, "In der Großstadt" og "Der Doppelgänger".

Emnet kredser om dobbeltgængerfiguren som motiv bl.a. med fokus på, hvordan de forskellige tekster anskueliggør menneskelige sindstilstande og følelsen af splittelse, ensomhed og tab og dermed indirekte peger på eksistentielle spørgsmål om identitet.

Oversigt over tekster i forløbet “Der Doppelgänger”:

Kernestof:
RBB.de (Kontraste): Die Stasi und die Doppelgänger (2012, artikel)
F. Hohler: Die Kleider des Herrn Zog (1981, novelle)
Günter Kunert: Ich und ich (1973, novelle)
Doris Dörrie: Was wollen Sie von mir? (1989, novelle)
Hans Scheibner: Rumpelstilzchen (1984, novelle)
E.T.A. Hoffmann: Der Doppelgängerkampf (1816, romanuddrag)
Annette von Droste-Hülshoff: Das Spiegelbild (1842, digt)
Heinrich Heine: Der Doppelgänger (1827-29, digt)

Supplerende materiale:
Rikke Sternum: Forord (2016, fra antologien ‘Der Doppelgänger’)
Rikke Sternum: Dobbeltgængermotivet - introduktion til lærer og elever (2016, fra antologien ‘Der Doppelgänger’)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer