Holdet 2024 KI/sprogløft - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Kinesisk A
Lærer(e)
Hold 2024 KI/sprogløft (2024 sprogløft KI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 中国的年轻人 (eksamen)
Titel 2 中国的地理 Zhōngguó de dìlǐ (eksamen)
Titel 3 Fritid: 谈爱好 (eksamen)
Titel 4 Kærlighed 谈爱情 (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 中国的年轻人 (eksamen)

Overordnede faglige mål:

• At introducere emnet ”Unge i Kina”  både kulturelt og sprogligt.
• At reflektere over forskelle og ligheder på danske og kinesiske gymnasielever
• Lære ny grammatik
• Lære og finde nye gloser som er relevante for emnet og kunne anvende disse til at tale frit i enkelt sprog om ”Unge i Kina” samt i skriftlig produktion.
• Træne husketeknik og formidling.
• Træne at kunne skrive og læse 40 tegn hyppighedslisten


Tekst:

Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere, "" Wo de xuexi", Lektion 23 (side 8 -9), 600 tegn. = 2 eksamenstekster


Grammatik:
Fra lektion 8-12 i Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere:
    1) Bestemmelse af substantiv
    2) Adjektivernes gradbøjning
    3) Afsluttet handling med 了 (side 2) (Læs også her i denne opsamling)
    4) 了 som ny situation
    5) Modalverber


Supplerende materiale:

• IT-materiale
• spil og øvelser (bl.a CL og taskbaserede øvelser til tegnindlægning)  relateret til emnet.
• Hjemmesider med tekst, lyd og video – som støtte for lytte- og gloseforståelse samt kultur- og samfundsforståelse med fokus på unge i Kina,  
  
Film og dokumentarer:

•  bbc: Chinese Schools episode 1 og 2
•  Film af Dongyu Zhou "Beskytteren (2019): https://kp.mitcfu.dk/CFUFILM1130639
• Dr horisont, 2021: Unge gør oprør i Kina - og søger det simple liv
• Diverse små videoer om Kinas uddannelsessystem

Baggrundstekster:

• Kulturelle noter om ”Den lydige søn” og ”Forældredyrkelse”:  Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere,
•   Læreroplæg om "det perfekte barn"
        Lektion 23 (side 30-31).
• Elegant, Simon: ”China’s ME Generation”, Time Magazine, 2007: http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,1675626,00.html
•     Erickson, Tammy: "Generations in China", Harward Business Review: https://hbr.org/2009/03/generations-in-china
•    http://tsoidug.org/dizigui_trans_simp.php (弟子规)


•    Sproget.dk
•    ordbogen.com
•    https://app.minlaering.dk/
•    Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/



Omfang:
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) historie, samfund og kultur): Se ovenfor: "billeder" og  "baggrundstekster", s: 12
2) Grammatik, s: 10

Kinesisk-sproget materiale:
1) Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere, "" Wo de xuexi", Lektion 23 (side 8 -9): ns: 5
2) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser: 5
3) Film og baggrundsmateriale: 5


Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 中国的地理 Zhōngguó de dìlǐ (eksamen)

Temaforløb om Kinas geografi og geopolitiske forhold med fokus på Shanghai. Eleverne opnår et studeret ordforråd til temaet samt en dertilknyttet relevant grammatik.
Forløbet fokuserer på: Indlæring af grammatik, tegn (fra gloselisten), tekstforståelse samt evnen til at lytte og forstå og evnen til kunne tale om det studeret emne på basalt kinesisk.

GCP-faglige mål:
- at øge elevernes viden om kulturelle og historiemæssige forhold på en sådan måde, at de ser deres eget og andre landes muligheder og begrænsninger i lyset heraf
- at udvikle elevernes fremmedsprogkundskaber
-at øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser. Disse problemkomplekser vil i dette forløb fokusere på geopolitiske forhold i Asien.
- En dybere viden om kinesisk geopolitik både sproglig, kulturelt og samfundsmæssigt vil udvikle elevernes kommunikative kompetencer og kulturelle forståelse. Det vil give eleverne mulighed for at kunne indgå i dialog med kinesere om hvordan der ved nationalt og internationalt samarbejde kan skabes løsninger på nutidens globale problemer:

Materiale:

Ordforråd og grammatik
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Navnligt repetition fra lektion 7 samt 12-14:

• Stedsangivelser
• Sammenligning
• Høje tal: (alle tal)
• Dato (tid)
• durationskomplement (se i "oversigt over tid")
• Tre særlige tidsudtryk (以前,以后,的时候)
• Erfaringsaspektet 过 (se i "oversigt over tid")
• Eksistensverber: (有,是,在)
• Verberne 去,来,在 (se gloselisten)

Se i oversigt over grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.fqgub9vymm4c


To eksamenstekster i teksten om Shanghai (240 tegn pr. stk):

https://drive.google.com/file/d/1MaxaU3pUH0j6gqLY39xYwmNC4cPrZ6V0/view?usp=sharing

Kernestof:
• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og  samfundsforståelse
• Progressiv træning af et aktivt skrifttegnsforråd
• Lærebogstekster i form af dialoger og tekster, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• grammatik
• Indføring i kinesiske kulturelle og samfundsmæssige forhold i et omfang, der giver eleven mulighed for at forstå de studerede tekster og temaer.

Supplerende Materiale:

- Lykketoft, Mogens og Holm, Mette: "Kina",  Gyldendahl 2008, 2.udgave, kapitel 12: Storkina.
- Horisont om den aktuelle situation i Hong Kong: S2021:E9 Islamisk Stat er væk - nu kommer paven (starter 00:50).
- Læreroplæg om “两个中国“ med fokus på urbaniseringen: https://drive.google.com/drive/folders/1lUTSbtmo2K1DJUtYs9LbCzBS37SPxPYB?usp=drive_link
- Små videoer fra youtube om geografi, land og by samt Kinas terræn.
- Cities on speed: Shanghai, Shanghai Space, 2009
- Provinsspil.

•    Sproget.dk
•    ordbogen.com
•    https://app.minlaering.dk/
•    Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/




Skriftlig dimension:

Skrive  tekster om kendte emner på pinyin og tegn. De skriftlige opgaver vil inddrage kinesisk tekstbehandling og de relevante centrale hjælpemidler. Det skriftlige vil desuden være inkluderet i forskellige memoriseringsøvelser, så som diktater og quizzer. De skriftlige opgaver bevæger sig i stigende grad over mod at være friere tekster.

Omfang:
Kinesisksproget materiale:
1) teksten om Shanghai, ns: 4
2) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelse, ns: 5

Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: Se ovenfor: supplerende materiale, s: 25
2) Grammatik (hovedsagligt fra lektion  7 samt 12-14 i systime 1, s: 10

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fritid: 谈爱好 (eksamen)

Overordnede faglige mål:
- At introducere emnet ”Fritidsinteresser” både kulturelt og sprogligt.
- Lære ny grammatik
- Lære nye gloser og kunne anvende disse til at tale frit i enkelt sprog om emnet samt i skriftlig produktion.


Så man tilsidst kan kommunikere på kinesisk om emnet og bruge ordforrådet inden for emnet samt anvende centrale syntaktiske og grammatiske former nogenlunde korrekt i et ukompliceret, men forståeligt kinesisk talesprog.

Materiale:
-Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere.   Lektion 15-16.

Eksamenstekster:

1. Kapitel 16, side 32 (Sport): Diaolog 1 (271 tegn)
2. 2 stk: Kapitel 17, side 52-53 (qu wanr): Dialog 1 (573 tegn af 286 pr. Tekst)

(Kapitel 15, side 11 (musik): Dialog , del 2 (er IKKE en eksamenstekst, men kan inddrages til perspektivering)

Grammatik:
se:  https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.2rpfgs6q8y5p

-konjunktionspar (除了。。以外, 又。。又,一边。。一边)
-beskrivende komplememter
-Gambitter
-好/难+ verbum
-resultative komplementer
-Potentielle komplementer
-retningskomplementet (kort gennemgang)
-Det progressive/igangværende aspekt
-从来不/没:side 39 i bog 2


Supplerende stof:
- Supplerende kulturstof: https://drive.google.com/drive/folders/1LVe6HwhyMroeYvJ8Pw_Wc5649SXHCqkq?usp=drive_link
- kinesisk musik
- IT-materiale
- Hjemmelavede spil og øvelser relateret til emnet.
- Sproget.dk
- ordbogen.com
- https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/



Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: 5 (Hovedsagligt fra: Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begynder, kulturelle noter side: 27-29,31, 45,50-51,73)
2) Grammatik s: 8

Kinesisk-sproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser, kinesiske originaltekster: 15
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kærlighed 谈爱情 (eksamen)

Forløb om kærlighed, parforhold og ægteskab i Kina hvor vi også vil reflektere over kærlighed i DK:

Faglige mål:
- At opnå sproglige kompetencer til at tale om kærlighed på kinesisk
- Kulturel forståelse for kærlighed i Kina
- kunne forstå hovedindholdet af talt kinesisk formidlet som dagligdags kommunikation om kendte emner
- kunne oversætte forskellige typer kinesiske tekster
- Interkulturel forståelse
- At kunne kommunikere mundtlig uden brug af hjælpemidler

Se hele forløbet her:  
https://drive.google.com/drive/folders/191gtVN4s5f-ylXvgbPkhsFbOQLTFejuI?usp=drive_link

Gloser:
· Der arbejdes ud fra en gloseliste:  https://docs.google.com/document/d/1yyPM9sWfiBySvVzwRPPdh0Ld98M4KrD9/edit#heading=h.3znysh7

Tekster (3 eksamenstekster): https://drive.google.com/drive/folders/1auLepxeWZA06yPs0SGkFTdCicaCgwu7N?usp=drive_link

Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere.   Lektion 21, del 3, side 155-159 (809 tegn)

· Tekst 1 (276 tegn): 155-156 (i tegn: 157-158): Fra starten til (…)关门了
https://docs.google.com/document/d/13qrAgc_rVZwy6b3PgXuAMahP17pgA14z/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true


· Tekst 2 (300 tegn): 156 (i tegn: 158-159): fra (…)朱莉娅 siger: 以后呢? til hun siger: 我认为他有很多钱“:
https://docs.google.com/document/d/1-HXmZBg7qu_XnI-d_rMiWfF2pVjA7DVU/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true

· Tekst 3 (233 tegn): Side 156-157 (i tegn: 159): Resten af teksten: https://docs.google.com/document/d/1awk0YxOHlo0ihCUskfN1vxuxFvYReio0/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true

Grammatik i forløbet (se her: https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit?usp=drive_link)

· konjunktionspar (如果。。的话,因为。。。所以,虽然。。。可是)
· Den adverbielle markør 地
· De tre de’er
· Sammenligning med 比
· Understregning med 是。。。的
· Opfordring med 吧
· Fordoblinger
· Mere og mere: 越来越
· Meget/mange/begge/alle
· Det vedvarende aspekt 着


Supplerende og kulturelt materiale:

-Kærlighed og ægteskab i et historisk perspektiv (forskellige tekstformer)
    · https://www.trulychinese.com/blog/chinese-dating-culture/
    · Kulturelle noter lektion 30 om Bryllupper i Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen,
       Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere
     · 月老Yue Lao: The matchmaking God; fx https://www.youtube.com/watch?
        v=v4496yVdW_A&ab_channel=TimeTraveller

- Overskydne kvinder og konsekvenser af etbarnspolitikken
     ·  En Prins til Xue Mei (video fra Udenrigsministeriet): https://www.youtube.com/watch?
        v=8n8NrHjrixE&ab_channel=Udenrigsministeriet   
     ·  https://www.youtube.com/watch?v=irfd74z52Cw&ab_channel=SK-II
     ·  Horisont: Det Kina, du ikke kender: https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-det-kina-
         du-ikke-kender-_1_2__505374

-forskellige små fact om kærlighed i Kina: https://docs.google.com/document/d/1xmpB2HTIx2lGgNOovX0XfyBUE0oVPTBD/edit , https://www.youtube.com/watch?v=ALJM8IFTVpE&ab_channel=TheChenDynasty  
- Supplerende øvelser i alle 100 tegn fra hyppighedslisten og samt træning af eksamensopgave 1.
-Forskellige sproglige øvelser (din drømmefyr, kærlighedråd, kærlighedsordsprog, rollespil med "slå op", speeddating osv, beskrive billeder (fx https://www.dr.dk/ligetil/billedserier/se-billeder-kaerlighed-paa-kinesisk) osv).
-Sange: 老鼠爱大米 https://www.youtube.com/watch?v=P9njO8cyo-M og 甜蜜蜜 https://www.youtube.com/watch?v=vwNy03cDcG og https://www.youtube.com/watch?v=SLoYnMzFnF8&ab_channel=CJMChin

- Sproget.dk
- ordbogen.com
- https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/



Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie s: 10
2) Grammatik s: 8

Kinesisk-sproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser, kinesiske originaltekster: 15
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer