Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.



Skabelon

Hent skabelonen til besvarelsen via nedenstående link. Skabelonen indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet

Link til Skabelon




Opgave 3

Skriv en tekst med kinesiske skrifttegn med udgangspunkt i én af opgaveformuleringerne: opgave a eller b. Din besvarelse skal være mellem 200-300 tegn og indeholde minimum 4 af de nedenstående grammatiske konstruktioner.

I din besvarelse skal du understrege de sætninger, hvor du anvender disse grammatiske konstruktioner.

又 ___ 又 ___     yòu ___ yòu ___ både ___ og ___
对 ___ 来说 duì ___ láishuō  efter ___ mening
除了 ___ 以外,还/也 ___  chúle ___ yǐwài, hái/yě ___ foruden ___ , så også ___
跟/和 ___ 一起   gēn/hé ___ yīqǐ  sammen med ___
___ 的时候    ___ de shíhou når/da ___
越来越  ___    yuèláiyuè ___ mere og mere ___
虽然 ___,可是 suīrán ___, kěshì selvom ___, så ___
ba-konstruktion


3a:

Du er Li Peng fra teksten i Opgave 2. Skriv hans dagbogsnotater fra den første dag efter det blev forbudt at have mobilen med i skole. Du kan fx skrive om, hvad der skete på dagen. Hvad sagde lærerne, hvad sagde hans venner, hvad sagde forældrene, da han kom hjem fra skole? Hvad synes han selv om den nye regel om mobiltelefoner?

3b:

I en skole i Henan-provinsen i Kina gik man så langt som til at få eleverne til at smadre deres egne ulovligt medbragte mobiler med en hammer foran hele skolen. Skolens handling fik den fulde opbakning af forældrene. Du er nystartet gymnasielærer på et dansk gymnasium på besøg i Henan. Skriv et brev til din kinesiske ven, hvor du fortæller om dine oplevelser på skolen og reflekterer over kulturforskelle mellem danske og kinesiske gymnasier. Du kan evt. fortælle om de strikse regler, meget lange skoledage og mange lektier, forældrenes syn på uddannelse og elevernes opførsel i timerne og forhold til lærerne. Du skal inddrage minimum 2 af nedenstående billeder. 

Gloser:

Henan 河南

Smadre: 砸坏 záhuài


Billede 1:

Tekst: 西安上报。10日有网友发视信阳一学校组织学生砸手机 Xī'ān shàngbào. 10 rì yǒu wǎngyǒu fā shì xìnyáng yī xuéxiào zǔzhī xuéshēng zá shǒujī


Billede 2:


Billede 3:


Billede 4:


Billede 5:


Billede 6:




Opgave 2

Besvar spørgsmålene til teksten: "中国不允许中小学生带手机上学" (Zhōngguó bù yǔnxǔ zhōng-xiǎoxuésheng dài shǒujī shàngxué) med kinesiske skrifttegn.

Bemærk at du ikke kan finde svar på spørgsmål j, k og l i teksten. Disse spørgsmål handler om dig, og her skal svarene derfor være mere uddybende.

Gloser:

1 允许 yǔnxǔ tillade,  vb.
2 dài medbringe,  vb.
3 教育部 Jiàoyùbù Undervisningsministeriet,  sb.
4 xià udsende, vb.
5 通知  tōngzhī retningslinje, (politisk) notat, cirkulære, sb.
6 健康 jiànkāng sund, adj.
7 ràng få (nogen) til (noget), vb.
8 要求 yāoqiú krav, sb. 
9 事情 shìqing forhold, sb.
10 影响  yǐngxiǎng indflydelse, sb.
11 打扰 dǎrǎo forstyrre, vb.  
12 注意力 zhùyìlì koncentrationsevne, sb.
13 管理 guǎnlǐ regulere, administrere, vb.
14 习惯 xíguàn vane, sb.
15 举行 jǔxíng afholde (et arrangement etc.), vb.
16 活动 huódòng aktivitet, arrangement, sb.
17 培养 péiyǎng pleje, udvikle, stimulere, vb.
18 远离 yuǎnlí holde sig fra (noget), vb.
19 huā bruge (penge, tid), vb.
20 更不用说 gèng bùyòng shuō for slet ikke at tale om, fast vending
21 一定 yīdìng helt sikkert, adv.
22 自制力 zìzhìlì selvkontrol, sb.
23 suàn betragtes som, regnes for, vb.
24 自控 zìkòng kontrollere sig selv, vb.
25 忍不住 rěnbuzhù kan ikke lade være med at…, vb.
26 便利 biànlì bekvemt, praktisk, adj.
27 现代 xiàndài moderne,  adj.



a)

中国的教育部什么时候下了新通知?

Zhōngguó de Jiàoyùbù shénme shíhou xiàle xīn tōngzhī?

b)

通知说学校要禁止中小学生做什么?

Tōngzhī shuō xuéxiào yào jìnzhǐ zhōng-xiǎoxuésheng zuò shénme?

c)

李朋是谁?

Lǐ Péng shì sheí?

d)

教育部为什么下了这个通知?

Jiàoyùbù wèishénme xiàle zhège tōngzhī?

e)

如果有特别的事情,学生可不可以把手机带进学校?

Rúguǒ yǒu tèbié de shìqing, xuésheng kěbùkěyǐ bǎ shǒujī dàijìn xuéxiào?

f)

谁管理学生的手机习惯?

Sheí guǎnlǐ xuésheng de shǒujī xíguàn?

g)

学校怎么要帮助学生不一直想看他们的手机?

Xuéxiào zěnme yào bāngzhù xuésheng bù yīzhí xiǎng kàn tāmen de shǒujī?

h)

李朋对这个通知有什么看法?

Lǐ Péng duì zhège tōngzhī yǒu shénme kànfǎ?

i)

为什么李朋说:“如果没有手机就是太不方便了”?

Wèishénme Lǐ Péng shuō: “Rúguǒ méiyǒu shǒujī jiùshì tài bù fāngbiàn le”?

j)

你的学校有什么样的手机规定?

Nǐ de xuéxiào yǒu shénmeyàng de shǒujī guīdìng?

k)

你觉得你的学校应该有什么样的规定?为什么?

Nǐ juéde nǐ de xuéxiào yīnggāi yǒu shénmeyàng de guīdìng? Wèishénme?

l)

你什么时候不看你的手机?请举最少三个例子?

Nǐ shénme shíhou bù kàn nǐ de shǒujī? Qǐng jǔ zuìshǎo sān ge lìzi.




Opgave 1

Se videoen og udfyld de manglende gloser med kinesiske skrifttegn i den tilhørende skabelon til opgave 1.

Bemærk at en glose kan bestå af flere skrifttegn.






Vejledning til opgaver og skabelon

Besvar opgave 1, 2 og 3.

Alle tre opgaver skal besvares.

Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger under Skabelon i menuen til venstre.

Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-3.


Opgaver

Opgave 1: Udfyldningsdiktat.

Vær opmærksom på, at en glose kan bestå af flere tegn.


Opgave 2: Tekstlæsning og besvarelse af spørgsmål

Besvar alle spørgsmålene til teksten. Den selvstændige besvarelse, hvor du uddyber dine svar og gør brug af dit eget ordforråd og sætningsopbygning, vægter højere end svar, der primært kopierer dele af teksten og/eller spørgsmålet. Den gode besvarelse svarer altid i hele sætninger.

De sidste spørgsmål i opgave 2 vil altid berøre tekstens emne set fra dit perspektiv, og svarene til disse findes derfor ikke i teksten. Det vil altid fremgå af opgaven, hvilke spørgsmål, der handler om dine egne erfaringer.

Opgave 3: Skriftlig fremstilling på kinesisk (Antal skrifttegn: 200 - 300).

Du skal vælge enten opgave 3a eller opgave 3b. Angiv i svarskabelonen, hvilken opgave du har valgt.

For begge opgaver gælder det, at du skal anvende minimum 4 af de opgivne grammatiske konstruktioner og gerne flere. De sætninger, hvor du anvender obligatoriske konstruktioner skal understreges.

Såfremt du vælger opgave 3b, skal din opgave inddrage minimum to af billederne.




Kinesisk A

Tirsdag den 4. juni 2024

Kl. 9.00-14.00