Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Lone Rowney, Peter Hatlø
|
Hold
|
2022 1a22 AF (1a22 AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den interne og eksterne situation samt SWOT
Forløbet fokuserer på SWOT-opstilling med repetition og fordybelse af teori fra grundforløbet via teorigennemgang og løsning af case Hansens Flødeis.
Specifikt omfatter det Den Interne analyse (Virksomhedskarakteristik, konkurrencedygtighed, forretningsmodeller, Business Modul Canvas, Værdikæde og SW-opstilling) og Den Eksterne analyse (Omverdensmodel, PESTEL og OT-opstilling).
I forløbet indgår også opgave fra intro-tur omhandlende marketingmix.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intro II – Afsætningsopgave
|
25-11-2022
|
Case Hansens Flødeis
|
18-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Virksomhedens udbud
Forløbet fokuserer på henholdsvis konkurrenceforhold og brancheforhold. Konkurrenceforholdene handler om hvordan virksomheden kan identificere sine konkurrenter og dermed få kendskab til de konkurrenceforhold, den er underlagt. Brancheforholdene handler om at forstå den branche, som virksomheden opererer i og hvad der påvirker den.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4.2: Benzinmarkedet
|
07-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Virksomhedens efterspørgsel
Forløbet fokuserer på henholdsvis købsadfærd på konsumentmarkedet og købsadfærd på producentmarkedet. Udgangspunktet er SOR-modellen. På konsumentmarkedet er der fokus på aktiverende processer (Maslows behovspyramide og købemotiver), kognitive processer (købsbeslutningsprocessen, købetyper, købsadfærd og køberoller), sociodemografiske variable (fx rådighedsbeløb) samt kunderejse, herunder den digitale kunderejse. På producentmarkedet er der fokus på beslutningsproces, købetyper, valgkriterier og faktorer, der påvirker købsadfærden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Strategi
xxx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Segmentering
Fokus er på forståelse af betydningen af segmentering, valg af målgruppe samt positionering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810520",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810520",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810520"
}