Holdet 2022 1a22 AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Lone Rowney, Peter Hatlø
Hold 2022 1a22 AF (1a22 AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den interne og eksterne situation samt SWOT
Titel 2 Virksomhedens udbud
Titel 3 Virksomhedens efterspørgsel
Titel 4 Strategi
Titel 5 Segmentering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den interne og eksterne situation samt SWOT

Forløbet fokuserer på SWOT-opstilling med repetition og fordybelse af teori fra grundforløbet via teorigennemgang og løsning af case Hansens Flødeis.

Specifikt omfatter det Den Interne analyse (Virksomhedskarakteristik, konkurrencedygtighed, forretningsmodeller, Business Modul Canvas, Værdikæde og SW-opstilling) og Den Eksterne analyse (Omverdensmodel, PESTEL og OT-opstilling).

I forløbet indgår også opgave fra intro-tur omhandlende marketingmix.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intro II – Afsætningsopgave 25-11-2022
Case Hansens Flødeis 18-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Virksomhedens udbud

Forløbet fokuserer på henholdsvis konkurrenceforhold og brancheforhold. Konkurrenceforholdene handler om hvordan virksomheden kan identificere sine konkurrenter og dermed få kendskab til de konkurrenceforhold, den er underlagt. Brancheforholdene handler om at forstå den branche, som virksomheden opererer i og hvad der påvirker den.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4.2: Benzinmarkedet 07-02-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Virksomhedens efterspørgsel

Forløbet fokuserer på henholdsvis købsadfærd på konsumentmarkedet og købsadfærd på producentmarkedet. Udgangspunktet er SOR-modellen. På konsumentmarkedet er der fokus på aktiverende processer (Maslows behovspyramide og købemotiver), kognitive processer (købsbeslutningsprocessen, købetyper, købsadfærd og køberoller), sociodemografiske variable (fx rådighedsbeløb) samt kunderejse, herunder den digitale kunderejse. På producentmarkedet er der fokus på beslutningsproces, købetyper, valgkriterier og faktorer, der påvirker købsadfærden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 5 Segmentering

Fokus er på forståelse af betydningen af segmentering, valg af målgruppe samt positionering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning