Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Irene Schøller, Kirsten Kasch
|
Hold
|
2022 1e22 AF (1e22 AF, 2e23 AF, 3e24 AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Interne og Eksterne forhold
Forløbet fokuserer på interne og eksterne forhold med repetition og fordybelse af teori fra grundforløbet via teorigennemgang og løsning af tidligere erhvervscase Hansens Flødeis.
Den Interne analyse:
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed
- Forretningsmodeller med fokus på Business Modul Canvas,
- Værdikæde
Den Eksterne analyse
Omverdensmodel
OT-opstilling
Intro til PESTEL
I forløbet indgår også opgave fra intro-tur omhandlende marketingmix.
Arbejdsformer:
- Lærerstyret undervisning
- Løsning af opgaver fra bogen i par og grupper.
- Projektarbejde
Faglige kompetencer i forløbet:
• Lytte
• Læse
• Søge information
• Skrive
• Diskutere
• Projektarbejde
• Formidling
Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder
• Overskue og strukturere
Personlige
• Initiativ
• Ansvarlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intro tur opg. - målgruppe og købsadfærd
|
15-11-2022
|
Introturs opgave - målgruppe og købsadfærd
|
20-11-2022
|
Intro tur opg. målgruppe og købsadfærd
|
22-11-2022
|
Hansens Flødeis - status aflevering
|
24-11-2022
|
Hansens Flødeis - status aflevering
|
28-11-2022
|
Hansens Flødeis Status aflevering
|
29-11-2022
|
Hansens Flødeis Case
|
07-12-2022
|
Hansens Flødeis - Arbejdsdokument
|
09-12-2022
|
Hansens Flødeis case- PPT præsentation
|
09-12-2022
|
Hansens Flødeis - Arbejdsdokument
|
12-12-2022
|
Hansens Flødeis Case - PPT præsentation
|
12-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Konkurrence- og brancheforhold
Forløbet fokuserer på henholdsvis konkurrenceforhold og brancheforhold. Konkurrenceforhold handler om hvordan virksomheden kan identificere sine konkurrenter og dermed få kendskab til de konkurrenceforhold, den er underlagt. Mere specifikt arbejder vi med:
- Markedskarakteristik
- Konsument- og Producentmarkedet
- Konkurrentidentifikation (tragtmodellen)
- Markedsandel og præferencer
- Konkurrenceformer
- Konkurrencemæssige positioner
Brancheforholdene handler om at forstå den branche, som virksomheden opererer i og hvad der påvirker den.
- Branchekarakteristik
- Brancheanalyse med fokus på modellen Porter's five forces.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Konkurrence og brancheforhold
|
07-02-2023
|
Konkurrence- og brancheforhold
|
12-02-2023
|
Konkurrence- og brancheforhold
|
12-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Købsadfærd på Konsument- og Producentmarkedet
Formålet med Købsadfærd er forbrugernes handlinger i forbindelse med et køb. Indsigten i forbrugernes adfærd giver virksomheden mulighed for at påvirke denne og forudse forbrugernes handlinger.
Systime Marketing - en grundbog i afsætning kapitel 6+7
Arbejdsformer:
- Rollespil
- Lærerstyret undervisning
- Opgaveløsning i grupper og par.
- Formidling
Centrale begreber: Købsadfærd på konsumentmarkedet
SOR-modellen
• Stimuli (S)
• Organisme (O)
• Respons (R)
Behov
• Fysiske behov
• Behov for tryghed og sikkerhed
• Sociale behov
• Egobehov
• Selvrealiseringsbehov
Købemotiver
• Snob
• Bandwagon
• Veblen
• Thrifty
Købstyper
• Impulskøb
• Vanekøb
• Overvejelseskøb
Købsadfærdstyper
• Kompleks købsadfærd
• Variationssøgende købsadfærd
• Dissonansreducerende købsadfærd
• Rutinemæssig købsadfærd
Køberoller
• Initiativtager
• Konsument
• Disponent
• Influent
• Køber
Beslutningsprocessen
• Problemerkendelse
• Informationssøgning
• Vurdering af alternativer
• Købsbeslutningen
• Efterkøbsadfærd
Andre købsadfærdsbegreber
• Rådighedsbeløb
• Livscyklus
• Forbrugsvaner
Referencegrupper
• Primærgruppe
• Sekundærgruppe
• Tertiærgruppe
Opinionsleder
Købsadfærd på producentmarkedet
Centrale begreber: Købsadfærd på producentmarkedet
Delmarkeder
• Det industrielle marked
• Mellemhandlermarkedet
• Det offentlige marked
Købstyper
• Nykøb
• Modificeret genkøb
• Rutinekøb
Buy grid-modellen
Valgkriterier
Købscenter
• Influent
• Godkender
• Køber
• Bruger
• Informationsvogter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Segmentering og målgruppevalg
Systime: Marketing - En grundbog i afsætning. Kap 11
Segmentering, målgruppe og positionering på konsumentmarkedet
Centrale begreber: Segmentering, målgruppevalg og positionering
Målgruppebeskrivelse
Segmenteringsprocessen
• Beskrivelse af relevante forhold på markedet
• Valg af segmenteringsvariable
• Udarbejdelse af en segmenteringsmatrix
• Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
• Valg af målgruppe
Segmenteringsvariable
• Sociodemografiske variable
• Adfærdsorienterede variable
Målgruppestrategi
• Udifferentieret markedsføring
• Differentieret markedsføring
• Koncentreret markedsføring
• One-to-one markedsføring
Positionering
• Unique Selling Proposition (USP)
• Emotional Selling Proposition (ESP)
• Me too-produkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Strategi
Systime Marketing - en grundbog i afsætning Kap. 8
Strategi
Centrale begreber: Strategi
Mission, Vision og Værdier
• Ide
• Mål
SWOT-opstillingen
TOWS-matricen
Konkurrencestrategier - Generiske strategier
• Omkostningslederstrategi
• Differentieringsstrategi
• Omkostningsfokus
• Differentieringsfokus
• Kritisk masse
• Palisadestrategi
• Stuck-in-middle
Vækststrategier
• Markedspenetrering
• Produktudvikling
• Markedsudvikling
• Diversifikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Internationalisering
Eksportmotiver
- Interne vs. eksterne
- Proaktive vs. reaktive
Eksportberedskab (interne 4 P'er)
- Produkt
- Produktion
- Personale - herunder ledelsen
- Penge - økonomien
Internationalieringsmodeller
- Uppsala-modellen
- Born global virksomheder
- Netværksmodellen
Markedsudvælgelse
- Tilfældighedsmetoden
- Nærmarkedsmetoden
Tragtmetoden
Information om internationale markeder
- Generelle markedsforhold
- Specifikke markedsforhold
Kulturelle forhold
- Miljøafstand
- Værdier
- Normer
- Grundlæggende antagelser
Landeanalyse
Hofstedes kulturdimensioner
Praxis kap 28-31
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave 29.4 Flüggers internationalisering og Vækst
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
International segmentering
Centrale begreber: Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Geografiske segmenteringsvariable
Generelle karakteristika
Specifikke karakteristika
Kulturelle zoner
Internationale livsstilsmodeller
Mosaic
Conzoom®
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Internationalt Marketingmix
Standadiseret marketingmix
Differentieret marketingmix
Produktniveauer
Centrale begreber: Produkt i internationalt perspektiv
Produktniveauer
Det basale produkt
Det udvidede produkt
Service og support
Mærkebesluninger
Anonymt mærke (no-name)
Mærkestrategi
Mærkevare
Lokalt brand
Globalt brand
Single brand
Multi brand
Private label (handelsmærke)
Co-branding/komponent-branding (OEM)
Licensmærke
Parallelimport
Produktets livscyklus
Pris-/kvalitetsstrategi
Premiumstrategi
Middelværdistrategi
Økonomistrategi
Priseskalering
Valutaforhold
Kursforbehold
Forudbetaling
Valutaterminsforretning
Valutaoption
Matchning
Revenue pricing
Bundling
Centrale begreber: International distribution
Indirekte eksport
Handelseksportør
Eksportagent
Piggybacking
Direkte eksport
Handelsimportør
Salgsagent
Forhandler/distribtør
Kontrakter og samarbejder
Licensperoduktion
Franchising
Produktfranchising
Systemfranchising
Joint venture
Strategiske alliancer
Underl
Kommunikationsbarrierer på internationale markeder
Sprogbarrierer
Symbolik
Brugen af ironi og sarkasme
Værdier
Humor
Religiøse forhold
Etnicitet
Politiske og lovgivningsmæssig forhold
Mediebilledeeverandørkontrakter
Eksportsamarbejde
Direkte investeringer
Internethandel
Valgkriterier ved markedsindtrængning
Risiko
Kontrol
Fleksibilitet
Ressourceindsats
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Marketingplan
Situationsanalyse
Den interne situation
Den eksterne situation
Marketingplanen
Målsætning
Handlingsplan
Strategi
Budget og effektmåling
Budgettering af marketingindsats
Måling af marketingeffektivitet
Break-even overvejelser
ROI
ROMI
Reklamenulpunkt
Nulpunktomsætning
Kontrol af marketingplanen
Sammenhæng mellem strategiprocessen og marketingplanen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensprojekt
dette forløb har eleverne arbejdet med følgende:
- Skriftlig eksamensprojekt til brug ifm. mundtlig eksamen i AØ-A, med udgangspunkt i Fusion.
- Mundtlig eksamenssimulering, baseret på sidste års eksamensspørgsmål (2022). 30 minutters eksaminationstid inklusiv votering og karaktergivning.
- Skriftlig terminsprøve i AØ-A, herunder efterfølgende sparring og vejledning på skriftlig forbedring, ifm. en evt. skriftlig eksamen i AØ-A
- Træning i skriftlighed AØ-A + Mundtlighed AØ-A + Repetition af kapitler
Fokus på:
Økonomiske kompetencer og faglige mål i afsætning
Tankegangskompetence
Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning - nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Problembehandlingskompetence
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Modelleringskompetence
Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
Ræsonnementskompetence
Eleverne skal kunne udarbejde et økonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst
Databehandlingskompetence
Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
Kommunikationskompetence
Eleverne skal kunne fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag
Redskabskompetence
Eleverne skal kunne udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
Produktkrav:
Produktkravet er en skriftlig rapport samt en PowerPoint Præsentation, som giver et fyldestgørende svar på hver af de 9 nedenstående spørgsmål.:
Spørgsmål som skal besvares:
1. Redegør for virksomheden.
2. Analysér virksomhedens interne situation.
3. Analyser virksomhedens position i forhold til omverden.
4. Foretag en brancheanalyse.
5. Foretag en analyse af kundernes og virksomhedens købsadfærd.
6. Redegør for virksomhedens internationalisering, kom ind på virksomhedens strategi, foretag en analyse heraf og diskuter den om den er lukrativ.
7. Overvej virksomhedens segmenteringsproces.
8. Analyser virksomhedens brug af de 4 P’er både nationalt og internationalt, og diskuter efterfølgende fordele og ulemper ved deres anvendelse af de 4 P’er ift. virksomhedens målgruppe.
9. Diskuter/vurder mulige løsningstiltag for virksomheden vha. en marketingplan
I dette projekt arbejder vi med følgende økonomiske kompetencer (kompetenceblomsten):
• Økonomisk tankegangskompetence
• Økonomisk problembehandlingskompetence
• Økonomisk ræsonnementskompetence
• Økonomisk kommunikationskompetence
• Økonomisk databehandlingskompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forberedelser til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810527",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810527",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810527"
}