Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anna Vinter Bækkelund Jørgensen
|
Hold
|
2022 1c22 DA (1c22 DA, 2c23 DA, 3c24 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 Grundforløb. Influencermarketing
Stofområde
Kommercielle reklamer og influencermarketing.
Krav og forventninger
I skal kunne:
• foretage en analyse af en reklamefilm og reklameopslag fra en influencer
• foretage en analyse og diskussion af en virksomheds og en influencers branding
• anvende Laswells kommunikationsanalyse, Toulmins argumentationsanalyse, anvende sproganalysebegreber, lave en analyse af brugen af appelformer.
Materiale
• Fakta- og fiktionsgenrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=123
• Marketing på sociale medier. Push og pull kommunikation på sociale medier: https://digogdigitaldannelseidansk.ibog.gyldendal.dk/?id=p158
• Fuckr med dn hjerne: https://www.dr.dk/drtv/se/fuckr-med-dn-hjerne_-den-perfekte-reklame_51884
• 2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Push og pull kommunikation på sociale medier | Dig & digital dannelse i dansk
• Laswells kommunikationsmodel og reklamefilm. https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=227&L=0
• Reklame | iDansk
• Hvad er en god reklame? | Intro til hhx
• Visuelle og filmiske virkemidler | Dig & digital dannelse i dansk
• Sproglige karakteristika – figurer og troper | Dig & digital dannelse i dansk
• Sproglige karakteristika på sætningsniveau | Dig & digital dannelse i dansk
• Influencer marketing | Dig & digital dannelse i dansk
• Hvordan virker de nye reklametyper egentlig? | Nysgerrig | DR
• Sociale medier | iDansk
• Den personlige blog
• Fra selvfortælling til personligt brand
• Brand communities | Dig & digital dannelse i dansk
• analysevejledningen til personlige blogs.
Tekster
• Visit Denmark: Danish Mother Seeking. Reklamefilm fra 2009 (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
• ”Der er mange gode grunde til at gå til Louis Nielsen”:
• https://www.youtube.com/channel/UC9gdphqEYxqLWAxjjNe4u-w
• Visit Denmark/Red Bull: ”BMX Riding Denmarks Best Places to Visit w. Kriss Kyle”:
• https://www.youtube.com/watch?v=ySGUPSpCFmo
• Visit Denmark: ”Mere end bare Danmark”:
• https://www.youtube.com/watch?v=Ocmc7CKNCF8
• Visit Denmark: ”Just another day in Copenhagen – Camilla designs the city”:
• https://www.youtube.com/watch?v=sbLnuYLBFkk
• Julia Sofia Aastrups blog på Instagram ved hjælp af
• Julia Sofia – Libresse (26/8-21) og Julia Sofia – Nextory (15/8-21)
• Lidl: Opslag på Instagram. Vind 2 par Lidl-sneakers
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Krig og kærlighed i nyhedskredsløb
Forventninger og faglige krav
Analyse af nyheds- og meningsjournalistik
• I skal kende til de forskellige avistyper og de almindelige danske aviser
• I skal kende til begreberne vinkling, nyhedstrekanten, nyhedskriterier og komposition.
• I skal kende til tekstlayout
• I skal kunne skelne mellem de forskellige artikelgenrer i aviserne.
• I skal kunne anvende Toulmins argumentationsmodel og appelformerne til analyse af meningsjournalistik.
• I skal kende til relevante stilistiske virkemidler (metaforer, sammenligninger, retoriske figurer og gentagelser)
• I skal kunne gennemføre en analyse af en artikel inden for nyheds- og meningsjournalistikken.
Faglige tekster
Følgende afsnit fra 'Krig og kærlighed i nyhedskredsløb':
- "Hvorfor er nyheder vigtige?": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=140&loopRedirect=1
- "Nyheder og nyhedskredsløb": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=139
- "Nyhedstrekanten": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=138
- "Nyhedskriterier": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=137
- "Nyhedsgenrer": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=136
- "Vinkling og fake news": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=134
- "Krig i nyhedskredsløb": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=150
- "Kærlighed i nyhedskredsløb": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=159
Følgende afsnit fra 'Håndbog til dansk':
- "Retorisk analyse af meningsjournalistik": https://hbdansk.systime.dk/?id=219
- "Medieanalyse af nyhedsjournalistik": https://hbdansk.systime.dk/?id=217
Tekster:
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
”Christian Eriksen – min historie” DRDK, 06.01.2022
"Dagbog fra Kyiv", DRTV: https://www.dr.dk/drtv/program/dagbog-fra-kyiv_319974
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Krarup, Marie: "Det er forkert at eskalere krigen i Ukraine", Politiken 26.08.2023.
Leder i Politiken: "Luftstøtte til Ukraine", Politiken 20.08.2023.
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021
Wehlast, Mads: "Dansk mareridt: Den værste aften nogensinde", eb.dk 12.06.2021
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering 1
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#7 Tendenser i samtiden
Værklæsning: Mente I det (Thomas Korsgaard)
Forventninger og faglige krav
I skal
• kende til de forskellige temaer i litteratur og til de typiske genrer fra perioden
• kende til de væsentlige samfundstræk i periode; politisk, økonomisk, sociale, idemæssigt
• kunne se en sammenhæng mellem samfundet og litteraturen
• I skal kunne gennemføre en litterær analyse af en tekst fra perioden og kunne perspektivere den til samtiden politiske, kulturelle og litterære strømninger.
Faglig litteratur:
Følgende afsnit fra 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs':
- "Det 21. århundrede": https://litthist.systime.dk/?id=293
- "Tendenser i den nyeste litteratur": https://litthist.systime.dk/?id=294
- "Temaer": https://litthist.systime.dk/?id=295
Følgende afsnit fra 'Litteraturportalen':
- "Den globale tidsalder - litteraturen 1991-2016": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=179
Følgende afsnit fra 'De seneste fem års litteratur':
- "Autofiktion": https://5aarslitt.systime.dk/?id=334
- "Steder": https://5aarslitt.systime.dk/?id=340
- "Tidens realisme formater": https://5aarslitt.systime.dk/?id=342
Tekster:
Morten Pape: "Planen" (2015)
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" uddrag (2017)
Caspar Eric: "Nye balancer" uddrag (2023)
Haidar Ansari: "Institutionaliseret" uddrag (2022)
Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering 3
|
18-03-2024
|
Skriftlig opsamling
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
#10 Dokumentarfilm
VÆRK: Armadillo (2010)
Forløb: Dokumentarfilm
Forventninger og faglige krav
• I skal kunne redegøre for genren dokumentarfilm med udgangspunkt i begrebet ”kreativ bearbejdning af virkeligheden.
• I skal kunne redegøre for de forskellige undergenrer
• I skal kende til begreberne fra forløbet, autenticitetsmarkører, faktagenren, faktakoder, fiktionskoder etc.
• I skal have kende til - og kunne anvende berettermodellen og bølgemodellen.
• I skal kunne analysere en dokumentarfilm med udgangspunkt i autenticitetsmarkører, filmiske virkemidler, kompositionsmodellerne etc.
• I skal kunne afgøre, hvilken målgruppe dokumentarfilmen har.
• I skal kunne vurdere, hvilke behov filmens opfylder hos modtageren
Faglitteratur, metoder mv.
• Dokumentar (danskitiden): https://danskitiden.systime.dk/?id=p175
• Kreativ bearbejdning af virkeligheden (hbdansk): https://hbdansk.systime.dk/?id=c743&L=0
• Autenticitetsmarkører. Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1443 og https://danskitiden.systime.dk/?id=p291)
• Fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1435
• Målgrupper og segmenter: https://danskitiden.systime.dk/?id=p162
• Dokumentarens undergenrer: https://danskitiden.systime.dk/?id=p325 . Se også Håndbog til dansk for uddybning: https://hbdansk.systime.dk/?id=c744
• Filmiske virkemidler her: https://danskitiden.systime.dk/?id=p157
• Filmens dramaturgi og bølgemodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p326&L=0
• Berettermodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p307
• Analysemodel til dokumentarfilm: https://danskitiden.systime.dk/?id=p472
Materiale
• Uddrag af Det forbudte USA – de ekstreme internetkrigere: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000127454 (0:00-2:30)
• Officiel trailer til Netflix-serien Making a Murderer sæson 1 (2015).
• Fiktionsserien SKAM (afsnit 1, sæson 2 – fra start til tidskode 4:39). "SKAM”: Skam: Sæson 2 – 1. episode | Se online her | DRTV
• Prinsesser fra Blokken (afsnit 1 – fra start til tidskode 6:13). "Prinsesser fra blokken" (https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336)
Uddrag fra følgende dokumentarer:
• ”Hvis grise kunne tale” (http://www.dr.dk/drtv/se/hvis-grise-kunne-tale_470370)
• ”Venter på dommedag” (www.dr.dk/drtv/program/venter-paa-dommedag_464103)
• ”Indefra med Anders Agger: Sæson 12 – syg ungdom” (www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-syg-ungdom_445922 )
• ”Nye scener fra Amerika” (Nye scener fra Amerika | Filmcentralen)
• ”En fremmed flytter ind” (En fremmed flytter ind | Filmcentralen)
• ”Hvad fejler Fuhlendorff: Sæson 1 – skal jeg udredes?” (www.dr.dk/drtv/se/hvad-fejler-fuhlendorff_-skal-jeg-udredes_486117 )
• ”Terror ved Olympiaden: Sæson 1 – optakt og angreb” (www.dr.dk/drtv/se/terror-ved-olympiaden_-optakt-og-angreb_453345 )
• ”Hells Angels bag rygmærket - en morderisk cykelklub" (https://www.dr.dk/drtv/se/hells-angels-bag-rygmaerket_-en-morderisk-motorcykelklub_462069)
• ”Et børnehjem" (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-bornehjem/?msclkid=e8f0acbdc48211ec9beaae6494a6946a)
• ”Mulddyr" (https://www.youtube.com/watch?v=QBqnXYkqQk0)
• ”Armadillo" (2010) af Janus Metz Pedersen (Tv-version: 59 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810550",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810550",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810550"
}