Holdet 2022 1c22 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anna Vinter Bækkelund Jørgensen
Hold 2022 1c22 DA (1c22 DA, 2c23 DA, 3c24 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Grundforløb. Influencermarketing
Titel 2 #2 Reklamekampagne
Titel 3 #3 Retorik og argumentation
Titel 4 #4 Værklæsning: Homo Sapienne
Titel 5 #5 Krig og kærlighed i nyhedskredsløb
Titel 6 #6 Podcast
Titel 7 #7 Tendenser i samtiden
Titel 8 #8 Eksistentialisme
Titel 9 #9 Litteraturhistorie
Titel 10 #10 Dokumentarfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Grundforløb. Influencermarketing

Stofområde
Kommercielle reklamer og influencermarketing.

Krav og forventninger
I skal kunne:
• foretage en analyse af en reklamefilm og reklameopslag fra en influencer
• foretage en analyse og diskussion af en virksomheds og en influencers branding
• anvende Laswells kommunikationsanalyse, Toulmins argumentationsanalyse, anvende sproganalysebegreber, lave en analyse af brugen af appelformer.

Materiale
• Fakta- og fiktionsgenrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=123
• Marketing på sociale medier. Push og pull kommunikation på sociale medier: https://digogdigitaldannelseidansk.ibog.gyldendal.dk/?id=p158
• Fuckr med dn hjerne: https://www.dr.dk/drtv/se/fuckr-med-dn-hjerne_-den-perfekte-reklame_51884
• 2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Push og pull kommunikation på sociale medier | Dig & digital dannelse i dansk
• Laswells kommunikationsmodel og reklamefilm. https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=227&L=0
• Reklame | iDansk
• Hvad er en god reklame? | Intro til hhx
• Visuelle og filmiske virkemidler | Dig & digital dannelse i dansk
• Sproglige karakteristika – figurer og troper | Dig & digital dannelse i dansk
• Sproglige karakteristika på sætningsniveau | Dig & digital dannelse i dansk
• Influencer marketing | Dig & digital dannelse i dansk
• Hvordan virker de nye reklametyper egentlig? | Nysgerrig | DR
• Sociale medier | iDansk
• Den personlige blog
• Fra selvfortælling til personligt brand
• Brand communities | Dig & digital dannelse i dansk
• analysevejledningen til personlige blogs.

Tekster
• Visit Denmark: Danish Mother Seeking. Reklamefilm fra 2009 (Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
• ”Der er mange gode grunde til at gå til Louis Nielsen”:
https://www.youtube.com/channel/UC9gdphqEYxqLWAxjjNe4u-w
• Visit Denmark/Red Bull: ”BMX Riding Denmarks Best Places to Visit w. Kriss Kyle”:
https://www.youtube.com/watch?v=ySGUPSpCFmo
• Visit Denmark: ”Mere end bare Danmark”:
https://www.youtube.com/watch?v=Ocmc7CKNCF8
• Visit Denmark: ”Just another day in Copenhagen – Camilla designs the city”:
https://www.youtube.com/watch?v=sbLnuYLBFkk
• Julia Sofia Aastrups blog på Instagram ved hjælp af  
• Julia Sofia – Libresse (26/8-21) og Julia Sofia – Nextory (15/8-21)
• Lidl: Opslag på Instagram. Vind 2 par Lidl-sneakers
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2 Reklamekampagne

Værklæsning: OK reklamekampagne

Forventninger og faglige krav
I skal have kendskab til:
• reklamers funktion og formål
• forskellige reklametyper og reklamegenrer
• appelformer
• fakta- og fiktionskoder
• filmiske virkemidler
• verbal og nonverbal kommunikation
• sociolingvistik
• kommunikationsanalyse og argumentationsanalyse
I skal kunne:
• foretage en analyse af en reklamefilm
• anvende Laswells kommunikationsanalyse, Toulmins argumentationsanalyse og AIDA-modellen.

Faglige tekster
Følgende afsnit fra 'Håndbog til dansk':
- "Reklamer": https://hbdansk.systime.dk/?id=227
- "Argumentation": https://hbdansk.systime.dk/?id=205
- "Appelformer": https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
- "Filmiske virkemidler": https://hbdansk.systime.dk/?id=222
- "Fakta og fiktion": https://hbdansk.systime.dk/?id=238

Følgende afsnit fra 'Ind i sproget':
- "Verbal og nonverbal kommunikation": https://indisprogethhx.systime.dk/?id=286
- "Sociolingvistik": https://indisprogethhx.systime.dk/?id=78#c1048

Tekster:
Følgende reklamer fra OK's kampagne 'OK støtter sporten':
- "Cykling": https://www.youtube.com/watch?v=GcKFn-S2Vks
- "Trampolin": https://www.youtube.com/watch?v=26NdkKeUd-w
- "Ja-hatten": https://www.youtube.com/watch?v=fqeGkGX0fGE
- "Udspring": https://www.youtube.com/watch?v=BRc0FkZIDZg
- "Polo Club": https://www.youtube.com/watch?v=6xbaMf_n7Rw
- "Fodbold": https://www.youtube.com/watch?v=f2ZzC8QLr70&list=PL952001AD4C232DB1&index=5
- "Håndbold": https://www.youtube.com/watch?v=9E7nooAo7hY&list=PL952001AD4C232DB1&index=12
- "Dansetruppen": https://www.youtube.com/watch?v=H6RosSkZHM4&list=PL952001AD4C232DB1&index=6
- "Tennis": https://www.youtube.com/watch?v=naXZb4_gE60&list=PL952001AD4C232DB1&index=15
- "Ishockey": https://www.youtube.com/watch?v=VXw0oIkgVqA&list=PL952001AD4C232DB1&index=11
- "Brydning": https://www.youtube.com/watch?v=_CIXNA0dLKo&list=PL952001AD4C232DB1&index=7

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brochure - Intro II 30-11-2022
Projektdag 16-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Retorik og argumentation

Forventninger og faglige krav
I skal kunne:
• lave en analyse af taler
• I skal kende til de centrale begreber, der er knyttet til retorisk analyse og sproglig analyse
Analyse af taler
• I skal kende til de forskellige talegenrer
• I skal kende til talens disposition
• I skal kende til begrebet retorik
• I skal kende til de forskellige argumenttyper
• I skal kende til appelformerne
• I skal kunne anvende det retoriske pentagram
• I skal kende til de forskellige sproglige figurer og billedsprog
• I skal kunne lave en argumentationsanalyse
• I skal kunne anvende de relevante modeller og begreber i analysen af tale

Faglige tekster
Følgende afsnit fra 'Håndbog til dansk':
- "Retorik": https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- "Talegenrer": https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c606
- "Det retoriske pentagram": https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c607
- "Appelformerne": https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
- "Talens disposition": https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c610
- "Toulmins argumentationsmodel": https://hbdansk.systime.dk/?id=205
- "Argumenttyper": https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
- "Sproglige figurer": https://hbdansk.systime.dk/?id=194
- "Sproglige billeder": https://hbdansk.systime.dk/?id=188

Tekster:
- Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
- Alex Vanopslaghs tale til ungdommen ved Folketingets åbning 2021
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering 1 15-01-2023
Projektdag del II 31-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 Værklæsning: Homo Sapienne

Værklæsning: Niviaq Korneliussen (2014): Homo Sapienne

Forventninger og faglige krav
I skal
• kende til de forskellige temaer i litteratur og til de typiske genrer fra perioden
• kunne se en sammenhæng mellem samfundet og litteraturen
• I skal kunne gennemføre en litterær analyse af en tekst fra perioden og kunne perspektivere den til samtiden politiske, kulturelle og litterære strømninger.

Faglig litteratur:
Følgende afsnit fra 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs':
- "Det 21. århundrede": https://litthist.systime.dk/?id=293
- "Tendenser i den nyeste litteratur": https://litthist.systime.dk/?id=294
- "Temaer": https://litthist.systime.dk/?id=295
- "Realisme i nyeste tid": https://5aarslitt.systime.dk/?id=288
- "Køn, krop og seksualitet": https://5aarslitt.systime.dk/?id=286 og https://litthist.systime.dk/?id=c1549
- "Et råt og direkte sprog": https://litthist.systime.dk/?id=c1516
- "Postkolonialisme": https://litteraturensveje.systime.dk/?id=825#c4045
- "Intertekstualitet": https://litteraturensveje.systime.dk/?id=818#c3995 og https://www.youtube.com/watch?v=g0RlC45J2DI

Tekster
Niviaq Korneliussen: Homo Sapienne (2014)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Homo Sapienne 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 Krig og kærlighed i nyhedskredsløb

Forventninger og faglige krav

Analyse af nyheds- og meningsjournalistik
• I skal kende til de forskellige avistyper og de almindelige danske aviser
• I skal kende til begreberne vinkling, nyhedstrekanten, nyhedskriterier og komposition.
• I skal kende til tekstlayout
• I skal kunne skelne mellem de forskellige artikelgenrer i aviserne.
• I skal kunne anvende Toulmins argumentationsmodel og appelformerne til analyse af meningsjournalistik.
• I skal kende til relevante stilistiske virkemidler (metaforer, sammenligninger, retoriske figurer og gentagelser)
• I skal kunne gennemføre en analyse af en artikel inden for nyheds- og meningsjournalistikken.

Faglige tekster
Følgende afsnit fra 'Krig og kærlighed i nyhedskredsløb':
- "Hvorfor er nyheder vigtige?": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=140&loopRedirect=1
- "Nyheder og nyhedskredsløb": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=139
- "Nyhedstrekanten": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=138
- "Nyhedskriterier": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=137
- "Nyhedsgenrer": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=136
- "Vinkling og fake news": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=134
- "Krig i nyhedskredsløb": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=150
- "Kærlighed i nyhedskredsløb": https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=159

Følgende afsnit fra 'Håndbog til dansk':
- "Retorisk analyse af meningsjournalistik": https://hbdansk.systime.dk/?id=219
- "Medieanalyse af nyhedsjournalistik": https://hbdansk.systime.dk/?id=217

Tekster:
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022

Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021

”Christian Eriksen – min historie” DRDK, 06.01.2022

"Dagbog fra Kyiv", DRTV: https://www.dr.dk/drtv/program/dagbog-fra-kyiv_319974

Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022

Krarup, Marie: "Det er forkert at eskalere krigen i Ukraine", Politiken 26.08.2023.

Leder i Politiken: "Luftstøtte til Ukraine", Politiken 20.08.2023.

Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021

Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021

Wehlast, Mads: "Dansk mareridt: Den værste aften nogensinde", eb.dk 12.06.2021
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering 1 13-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 #6 Podcast

Værklæsning: Blå Piger (2019)

Forventninger og faglige krav
• I skal kunne redegøre for genren podcast.
• I skal kunne redegøre for de forskellige undergenrer.
• I skal kende til begreberne fra forløbet.
• I skal kunne analysere en podcast.
• I skal kunne afgøre, hvilken målgruppe podcasten har.

Faglige tekster:
Følgende afsnit fra 'Krydsfelt':
- "Radiofortællinger": https://krydsfelt.systime.dk/?id=300

Følgende afsnit fra 'Eksistentialisme i dansk':
- "Introduktion: Hvad er eksistentialisme?": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
- "En ny mennesketype": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=251
- "Litterære tendenser": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=252
- "Eksistentialistisk læsning i praksis": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=256

Følgende afsnit fra 'LYD - undervisning i lydformater, radiodrama og podcast':
- Anslagsformer
- Clean sounds
- Fortællingens dramaturgi
- Udtoning
- Voice-over og musik
- Forstærket handlingslyd
- Stemmen
- Analysepunkter

Tekster:
Uddrag fra følgende podcast:
- "Sig noget sjovt - historien om dansk stand-up": https://www.dr.dk/radio/p3/sig-noget-sjovt-historien-om-dansk-stand-up/sig-noget-sjovt-historien-om-dansk-stand-up-saeson-5-4
- "På bagsædet - med Hav og Kamal": https://www.dr.dk/radio/p3/pa-bagsaedet/pa-bagsaedet-med-hav-kamal-2021-09-07
- "Mors afskedsbrev": https://www.dr.dk/radio/p1/mors-afskedsbrev/mors-afskedsbrev-1-6-til-mine-soenner-efter-min-doed
- "Djævlen i detaljen": https://www.dr.dk/radio/special-radio/djaevlen-i-detaljen/djaevlen-i-detaljen-36
- "De 169 piger": https://www.dr.dk/radio/p1/de-169-piger/de-169-piger-5-5
- "Blå piger" (2019): https://www.dr.dk/studie/dansk/podcast-blaa-piger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 #7 Tendenser i samtiden

Værklæsning: Mente I det (Thomas Korsgaard)

Forventninger og faglige krav
I skal
• kende til de forskellige temaer i litteratur og til de typiske genrer fra perioden
• kende til de væsentlige samfundstræk i periode; politisk, økonomisk, sociale, idemæssigt
• kunne se en sammenhæng mellem samfundet og litteraturen
• I skal kunne gennemføre en litterær analyse af en tekst fra perioden og kunne perspektivere den til samtiden politiske, kulturelle og litterære strømninger.

Faglig litteratur:
Følgende afsnit fra 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs':
- "Det 21. århundrede": https://litthist.systime.dk/?id=293
- "Tendenser i den nyeste litteratur": https://litthist.systime.dk/?id=294
- "Temaer": https://litthist.systime.dk/?id=295

Følgende afsnit fra 'Litteraturportalen':
- "Den globale tidsalder - litteraturen 1991-2016": https://litteraturportalen.systime.dk/?id=179

Følgende afsnit fra 'De seneste fem års litteratur':
- "Autofiktion": https://5aarslitt.systime.dk/?id=334
- "Steder": https://5aarslitt.systime.dk/?id=340
- "Tidens realisme formater": https://5aarslitt.systime.dk/?id=342

Tekster:
Morten Pape: "Planen" (2015)
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" uddrag (2017)
Caspar Eric: "Nye balancer" uddrag (2023)
Haidar Ansari: "Institutionaliseret" uddrag (2022)
Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering 3 18-03-2024
Skriftlig opsamling 14-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 #8 Eksistentialisme

Forventninger og faglige krav
• I skal kunne redegøre for eksistentialisme
• I skal kunne redegøre for de forskellige grundtemaer i eksistentialistisk litteratur
• I skal kende til begreberne fra forløbet: frontstage, backstage og middlestage
• I skal have kende til - og kunne anvende 'Liv krise valg' - modellen.
• I skal kunne analysere en litterær tekst med udgangspunkt i en eksistentialistisk læsning.

Faglitteratur
Følgende afsnit fra 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs':
- "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)": https://litthist.systime.dk/?id=173#c489
- "Eksistentialisme": https://litthist.systime.dk/?id=173#c489
- "Forfatteren: Martin A. Hansen: https://litthist.systime.dk/?id=266#c1215
- "Peter Seeberg: Patienten": https://litthist.systime.dk/?id=269

Følgende afsnit fra 'Eksistentialisme i dansk':
- "Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264
- "De eksistentielle fortællinger og læseren": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=255
- "Eksistentialistisk læsning i praksis - Liv krise valg (model): https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=256
- "Erving Goffman og Joshua Meyrowitz: Livet er en scene": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=224

Følgende afsnit fra 'Brug litteraturhistorie':
- "Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme": https://bl.systime.dk/?id=225

Tekster:
Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
"De perfekte piger": Sæson 1 episode 1 (28 min): https://www.dr.dk/drtv/se/de-perfekte-piger_52514
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 1 17-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 #9 Litteraturhistorie

VÆRK: "Jeppe på bjerget" (1722) af Ludvig Holberg

Litteraturhistorisk forløb med fokus på følgende perioder:
- Oplysningstiden
- Romantikken
- Det moderne gennembrud
- Det folkelige gennembrud
- Det sjælelige gennembrud
- Ekspressionisme
- 1960'erne
- 1970'erne

Krav og forventninger
I skal
• kende til de forskellige litteraturperioder; temaer i litteratur, skrivestile og typiske genrer fra perioden
• kende til de væsentlige samfundstræk i perioderne; politisk, økonomisk, sociale, idemæssigt
• kunne se en sammenhæng mellem samfundet og litteraturen
• kunne se forskelle og ligheder mellem de forskellige perioder
• kunne gennemføre en litterær analyse af en tekst fra perioden og kunne perspektivere den til samtiden politiske, kulturelle og litterære strømninger.

Faglitteratur om perioderne:
Følgende afsnit fra "Litteraturhistorien - på langs og på tværs":
- "1720-1800: Oplysningstiden": https://litthist.systime.dk/?id=123&L=0#c982
- "Oplysningstidens samfund": https://litthist.systime.dk/?id=151
- "Livssyn": https://litthist.systime.dk/?id=152
- "Oplysningstidens genrer": https://litthist.systime.dk/?id=154
- "1800-1870: Romantikken": https://litthist.systime.dk/?id=124
- "Romantikkens samfund": https://litthist.systime.dk/?id=161
- "Livssyn": https://litthist.systime.dk/?id=157
- "Nyplatonisme": https://litthist.systime.dk/?id=158
- "Universalromantik": https://litthist.systime.dk/?id=159
- "Nationalromantik": https://litthist.systime.dk/?id=162
- "Dannelsestanken i prosaen": https://litthist.systime.dk/?id=163
- "1870-1890: Det moderne gennembrud": https://litthist.systime.dk/?id=125
- "Det moderne gennembruds samfund": https://litthist.systime.dk/?id=138
- "Livssyn og syn på litteraturen": https://litthist.systime.dk/?id=139
- "Skrivestil og sprog": https://litthist.systime.dk/?id=140
- "Det moderne gennembruds temaer": https://litthist.systime.dk/?id=142
- "Folkelige realisme og socialrealisme": https://litthist.systime.dk/?id=172
- "Tidlig modernisme": https://litthist.systime.dk/?id=171
- "60'er modernisme": https://litthist.systime.dk/?id=174
- "Nyrealisme": https://litthist.systime.dk/?id=175

Følgende afsnit fra "Brug litteraturhistorien":
- "Romantikkens idéer": https://bl.systime.dk/?id=355
- "Retninger i det moderne gennembrud": https://bl.systime.dk/?id=193
- "Impressionisme og Herman Bang": https://bl.systime.dk/?id=186
- "70'ernes realistiske strømninger": https://bl.systime.dk/?id=326

Tekster:
Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" (1722)
Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)
Blicher: "Hjemvee" (1847)
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land (1819)
Nik & Jay: "Vi vandt i dag" (2012)
Malthe Ebert: "Kongen af Danmark" (2024)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Herman Bang: "Den sidst balkjole" (1887)
Martin Andersen Nexø: uddrag af "Pelle Erobreren" (1906)
Johannes V. Jensen: uddrag af "Den gotiske renaissance" (1901)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" (1922)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1963)
Vita Andersen: "Fredag, Lørdag, Søndag" (1977)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenssæt 2 08-11-2024
Projektdag i dansk 13-12-2024
Eksamenssæt 3 27-01-2025
Eksamenssæt 4 30-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 #10 Dokumentarfilm

VÆRK: Armadillo (2010)

Forløb: Dokumentarfilm

Forventninger og faglige krav
• I skal kunne redegøre for genren dokumentarfilm med udgangspunkt i begrebet ”kreativ bearbejdning af virkeligheden.
• I skal kunne redegøre for de forskellige undergenrer
• I skal kende til begreberne fra forløbet, autenticitetsmarkører, faktagenren, faktakoder, fiktionskoder etc.
• I skal have kende til - og kunne anvende berettermodellen og bølgemodellen.
• I skal kunne analysere en dokumentarfilm med udgangspunkt i autenticitetsmarkører, filmiske virkemidler, kompositionsmodellerne etc.
• I skal kunne afgøre, hvilken målgruppe dokumentarfilmen har.
• I skal kunne vurdere, hvilke behov filmens opfylder hos modtageren

Faglitteratur, metoder mv.
• Dokumentar (danskitiden): https://danskitiden.systime.dk/?id=p175
• Kreativ bearbejdning af virkeligheden (hbdansk): https://hbdansk.systime.dk/?id=c743&L=0
• Autenticitetsmarkører. Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1443 og https://danskitiden.systime.dk/?id=p291)
• Fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1435
• Målgrupper og segmenter: https://danskitiden.systime.dk/?id=p162
• Dokumentarens undergenrer: https://danskitiden.systime.dk/?id=p325 . Se også Håndbog til dansk for uddybning: https://hbdansk.systime.dk/?id=c744
• Filmiske virkemidler her: https://danskitiden.systime.dk/?id=p157
• Filmens dramaturgi og bølgemodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p326&L=0
• Berettermodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p307
• Analysemodel til dokumentarfilm: https://danskitiden.systime.dk/?id=p472

Materiale
• Uddrag af Det forbudte USA – de ekstreme internetkrigere: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000127454  (0:00-2:30)
• Officiel trailer til Netflix-serien Making a Murderer sæson 1 (2015).
• Fiktionsserien SKAM (afsnit 1, sæson 2 – fra start til tidskode 4:39). "SKAM”:  Skam: Sæson 2 – 1. episode | Se online her | DRTV
• Prinsesser fra Blokken (afsnit 1 – fra start til tidskode 6:13). "Prinsesser fra blokken" (https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336)
Uddrag fra følgende dokumentarer:
• ”Hvis grise kunne tale” (http://www.dr.dk/drtv/se/hvis-grise-kunne-tale_470370)
• ”Venter på dommedag” (www.dr.dk/drtv/program/venter-paa-dommedag_464103)
• ”Indefra med Anders Agger: Sæson 12 – syg ungdom” (www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-syg-ungdom_445922 )
• ”Nye scener fra Amerika” (Nye scener fra Amerika | Filmcentralen)
• ”En fremmed flytter ind” (En fremmed flytter ind | Filmcentralen)
• ”Hvad fejler Fuhlendorff: Sæson 1 – skal jeg udredes?” (www.dr.dk/drtv/se/hvad-fejler-fuhlendorff_-skal-jeg-udredes_486117 )
• ”Terror ved Olympiaden: Sæson 1 – optakt og angreb” (www.dr.dk/drtv/se/terror-ved-olympiaden_-optakt-og-angreb_453345 )
• ”Hells Angels bag rygmærket - en morderisk cykelklub" (https://www.dr.dk/drtv/se/hells-angels-bag-rygmaerket_-en-morderisk-motorcykelklub_462069)
• ”Et børnehjem" (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-bornehjem/?msclkid=e8f0acbdc48211ec9beaae6494a6946a)
• ”Mulddyr" (https://www.youtube.com/watch?v=QBqnXYkqQk0)


• ”Armadillo" (2010) af Janus Metz Pedersen (Tv-version: 59 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer