Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Y - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Emil Krog Mortensen, Linda Mie Jeppesen, Louise Them-Hansen
|
Hold
|
2022 1s22 DA (1s22 DA, 2s23 DA, 3s24 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
3
|
Forløb#3 Dokumentarfilmsanalyse
Forløb: Dokumentarfilm
Forventninger og faglige krav
• I skal kunne redegøre for genren dokumentarfilm med udgangspunkt i begrebet ”kreativ bearbejdning af virkeligheden.
• I skal kunne redegøre for de forskellige undergenrer
• I skal kende til begreberne fra forløbet, autenticitetsmarkører, faktagenren, faktakoder, fiktionskoder etc.
• I skal have kende til - og kunne anvende berettermodellen og kontraktmodellen
• I skal kunne analysere en dokumentarfilm med udgangspunkt i autenticitetsmarkører, filmiske virkemidler, kompositionsmodellerne etc.
• I skal kunne afgøre, hvilken målgruppe dokumentarfilmen har.
• I skal kunne vurdere, hvilke behov filmens opfylder hos modtageren
Faglitteratur, metoder mv.
• Dokumentar (danskitiden): https://danskitiden.systime.dk/?id=p175
• Kreativ bearbejdning af virkeligheden (hbdansk): https://hbdansk.systime.dk/?id=c743&L=0
• Autenticitetsmarkører. Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1443 og https://danskitiden.systime.dk/?id=p291)
• Fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1435
• Målgrupper og segmenter: https://danskitiden.systime.dk/?id=p162
• Dokumentarens undergenrer: https://danskitiden.systime.dk/?id=p325 . Se også Håndbog til dansk for uddybning: https://hbdansk.systime.dk/?id=c744
• Filmiske virkemidler her: https://danskitiden.systime.dk/?id=p157
• Filmens dramaturgi og bølgemodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p326&L=0
• Berettermodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p307
• Komposition, kontraktmodellen: https://hbdansk.systime.dk/?id=p155
• Analysemodel til dokumentarfilm: https://danskitiden.systime.dk/?id=p472
Materiale
• Uddrag af Det forbudte USA – de ekstreme internetkrigere: https://www.dr.dk/drtv/episode/det-forbudte-usa_-de-ekstreme-internetkrigere_307047 (0:00-2:30)
• Officiel trailer til Netflix-serien Making a Murderer sæson 1 (2015).
• Fiktionsserien SKAM (afsnit 1, sæson 2 – fra start til tidskode 4:39). "SKAM”: Skam: Sæson 2 – 1. episode | Se online her | DRTV
• Prinsesser fra Blokken (afsnit 1 – fra start til tidskode 6:13). "Prinsesser fra blokken" (https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336)
• Så kort og mærkeligt livet er | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite ,fra start til tidskode 6:60 findes på filmcentralen.dk
• Limbo – når sabbatår er fucked (2019), episode 1 – fra start til tidskode 4:10 – findes på dr.dk/studie.
• Eskimo Diva (2015), fra start til tidskode 6:20 – findes på filmcentralen.dk.
• Ung, nøgen og udstillet (2016) – fra start til tidskode 4:30 – findes på dr.dk/studie.
• The Greatest Movie Ever Sold | Official Trailer (2011) - YouTube - hele traileren
• Operarejsen: Sæson 1 – En pagt med Djævlen | DRTV - fra start til tidskode 7:00
• Ditte Kaehne Gade Et børnehjem (2013) (Et børnehjem - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk))
• Muldyr - minidokumentar med Louis på 18 år - YouTube
Værk og skriftlig aflevering
• Den unge Zlatan - 96 min. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000107616&cfuid=5
• Skriftlig aflevering: Lav en kort samlet analyse og fortolkning af Den unge Zlatan.
Hav fokus på følgende:
1 Præsenter filmen, instruktøren mv, korrekt
2 Lav en indbydende indledning inkl. en titel
3 Opgaven skal være en sammenhængen tekst - uden punktopstillinger og overskrifter.
4 Lav en afrunding, hvor du argumenterer for, hvad filmens påstand(e) er.
Omfang i alt ca.: 70 sider.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag opgave DA
|
02-02-2023
|
Skriftlig aflevering: Ondskab
|
06-02-2023
|
Dokumentar PP
|
06-03-2023
|
Dokumentarfilmsanalyse
|
10-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud, hvor eleverne arbejder med at analysere, fortolke og perspektivere centrale teksteksempler fra perioden.
Centrale emner i forløbet:
Modernitet, de tre K'er, evolution, emancipation, realisme, naturalisme, impressionisme, kvindelige forfattere i det moderne gennembrud, sædelighedsfejden, naturalistisk drama, sproghandlinger, undertekst, performanceteori,
Tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
J.P Jacobsen: Fru Marie Grubbe, Uddrag af kapitel 1
Herman Bang: Irene Holm
Victoria Benedictsson: Ud af mørket https://modernitetensgennembrud.ibog.dansklf.dk/?id=145
Amalie Skram: Constance Ring, uddrag https://modernitetensgennembrud.ibog.dansklf.dk/?id=147
Værklæsning:
Henrik Ibsen: Et dukkehjem.
Om perioden:
"Det moderne gennembrud": https://litthist.systime.dk/?id=125
Derusover:
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=528 Første side
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=622 Indtil afsnittet ”Romantisk efterklang”
Kapitlet Modernitetens kvindelige stemmer (4 sider i alt) https://modernitetensgennembrud.ibog.dansklf.dk/?id=135
Omfang i alt ca. 250 sider.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation om Kvinder i det moderne gennembrud
|
09-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Virksomhedens tekster
Et forløb om virksomhedskommunikation med fokus på følgende faglige mål:
- Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Centrale emner
Det retoriske kompas, virksomhedens sprog, virksomhedens troværdighed, storytelling, kampagnekommunikation
Tekster
Reklameposter fra Danish Crown: ”Klimakontrolleret gris”
Reklameposter fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden: ”Din hud glemmer aldrig”
”OM HUMMEL” https://www.hummel.dk/om-hummel hentet d. 29, januar 2024
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (2020): ”Agile coaches til agil transformation i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, hentet i Jobindex’ arkiv 29. januar 2024
Mathias Blædel og Christian Stemann (2023): ”Christian Stadil prædiker alle de rigtige ting – nu anklages milliardæ-ren for dårlig karma, Frihedsbrevet, 11. juli 2023 https://frihedsbrevet.dk/christian-stadil-praediker-alle-de-rigtige-ting-nu-anklages-milliardaeren-for-at-vaere-karma-konge-i-forklaedning/
Christian Stadil og Steen Hildebrandt (2007): Company karma (forord og indledningen)
Website: “Biography” https://www.christianstadil.com/about/
Nike: ”Good vs. Evil” https://www.youtube.com/watch?v=834gDrY2Hd8, varighed 01.32
Coloplast: “Coloplast bliver til”, https://youtu.be/oMIyEyaKsmo , varighed 04:15
Coloplast: ”Vi er Coloplast/This is Coloplast”, https://youtu.be/dvLpV0G6_cA, varighed 03:58
Værklæsning: PureGyms Knæk Cancer kampagne 2023:
Website https://www.puregym.dk/knaek-cancer-puregym hentet d. 3. april 2024
Fire medlemsvideoer på Facebook og Instagram:
Benjamin: https://fb.watch/r3xSJn6OeH/
Line: https://fb.watch/r3xZ1J-yFq/
Lukas: https://fb.watch/r3y29Zfw5l/
Susanne: https://fb.watch/r3y8gjM2Rq/
Ekspertvideo:
Peter Dalum: https://fb.watch/r3y5clW_Bn/
Løbende statusopdateringer på Facebook og Instagram
Afsluttende video på Facebook og Instagram
https://fb.watch/r3xP3mXgVv/
Teori
PPT: Det retoriske kompas, KHS 2024
Podcast: ”Selv tak! En guide til at slippe af med corporate bullshit, tomme floskler og hurra-ord – med Mikkel Toksvig, udgivet af Morten Münster”, 2. maj 2023 https://mortenmunster.com/selv-tak-en-guide-til-at-slippe-af-med-corporate-bullshit-tomme-floskler-og-hurra-ord-med-mikkel-toxvig/ Tid 00.00-26.30 min.
PPT: Sproget i virksomhedens tekster, KHS 2024
Om forventningsetos og situationsetos: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
Om kildetyper i journalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681
PPT: Storytelling, KHS 2024
DR P3 (2023): “Adnan og de grønne løgne” episode 1-3, https://www.dr.dk/drtv/serie/adnan-og-de-groenne-loegne_349525
PPT: Kampagnekommunikation, KHS 2024
Kampagnetyper: https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=176&L=10
Kommunikationsmål: https://markedskommunikation.systime.dk/?id=943
Informationsstrategi: https://kommita.systime.dk/?id=324&L=10#c1363
Reklameformater: https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=191&L=10#c360
Reklametyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c1122
INKLUSIVE projektdag om svensk:
"Ondskan" af Jan Guillou, 1981 (uddrag)
"Ondskab" af Mikael Håfström (2004, filmatisering)
Omfang i alt ca. 85 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litteraturhistorien fra oplysning til opløsning
Litteraturhistorisk forløb fra 1720 til i dag.
Oplysningstiden: "Jeppe paa Bjerget" (uddrag, 1722)
Romantikken: Værklæsning af "Eventyr, fortalte for Børn. - Ny Samling. Første Hefte" ("Gaaseurten", "Den standhaftige Tinsoldat", "De vilde Svaner"), H.C. Andersen, C.A. Reitzels Forlag, 1838. "Langt højere Bjerge" (N.F.S. Grundtvig), "Kiær est du Fødeland" (St. St. Blicher)
Det moderne gennembrud (Forløb i 2.g.)
Det folkelige og sjælelige gennembrud: "Pelle Erobreren" (uddrag, 1906-1910. Martin Andersen Nexø), "Maskinerne" (Johannes V. Jensen, 1901)
Ekspressionisme: "Det blomstrende Slagsmål" (Tom Kristensen, 1920) og "Foraaret kommer til Caféen" (Rudolf Broby-Johansen, 1922)
Efterkrigstiden: "Roden" (Martin A. Hansen, 1950)
1960'er-modernisme: "Terminologi" og "Livet i badeværelset" (Klaus Rifbjerg, 1960)
1970'er-realisme, knækprosa og bekendelseslitteratur: "Arkitektens specialitet" (Vita Andersen, 1977), novellefilm: "Fede Tider" (Peter Bay, 1996)
1980'ernes postmodernisme: "Berlin, mit hjerte" (Michael Strunge, 1984)
1980'ernes realisme: "Rigtige mænd" (TV-2, 1985) og "Tidens kvinder" (TV-2, 1987)
1990'er minimalisme: "Fasaner" (Helle Helle, 1996)
2000'ernes Eksperimenterende realisme: "Giftige blomster og bær" (Lone Hørslev, 2009), "Jeg vågner alene i sengen" (Caspar Eric, 2014)
"Digtere, Divaer og Dogmebrødre 1900-1918", (DR, 2001)
Omfang i alt ca. 200 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag
|
13-12-2024
|
Afleveringsopgave 3: Sammenlignende analyse
|
19-01-2025
|
Eksperimenterende realisme
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Vi har set en del introduktionsvideoer fra Litteraturhistorien på langs og på tværs i forløbet.
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling - Eleverne har holdt oplæg for hinanden.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Trænet ift. periodelæsning og biografisk metode i tidlige tekster.
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere - Eleverne har øvet sig på at referere frem og tilbage mellem de forskellige perioder, samt at forbinde til forløb i 2.g. om Det moderne gennembrud.
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet - Memes om Jeppe på Bjerget.
Eleverne har selv - eller med hjælp fra GAI - skrevet konfrontationsdigte.
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Tendenser i nyeste tids litteratur
Værklæsning med fokus på tendenser i nyeste tids litteratur og eksperimenterende realisme.
Værk: Bob (Helle Helle, 2021)
Oversat litteratur: "Forvandlingens metode" (Édouard Louis, 2023, uddrag, https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2750)
Prøveeksamen: "Farskibet" (Glenn Bech, 2021, uddrag, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1227)
Fokuspunkter: Fortællestil, sproglige eksperimenter, eksistentialisme, identitetsdannelse, autofiktion, seksualitet, klassekritik.
Forfatterportræt af Helle Helle: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=196#c263
Anmeldelser af romanen: https://politiken.dk/kultur/boger/boganmeldelser/skonlitteratur_boger/art8039355/Det-skal-l%C3%A6ses-det-er-fanme-sjovt.-Helle-Helle-leger-med-ordene-i-ny-roman og https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2021/01/helle-helles-nye-roman-bob-fortsaetter-fornyer-forfatteren-saa-god
Temaer i nyeste tids litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=295
Tendenser i nyeste tids litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=294
Omfang i alt ca. 250 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering terminsprøver
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Skriftlighedsforløb #2
Formålet med dette andet obligatoriske skriftlighedsforløb er at skærpe elevernes genrebevidsthed og deres taksonomiske bevidsthed, når de skriver. Vi arbejder med blikket rettet mod eksamen i skriftlig dansk.
Fokuspunkter:
Kreativ formidlingsskrivning (personaskrivning, den personlige stemme, kreative skriveøvelser)
Akademisk formidlingsskrivning (eksamensgenrerne); https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/
"Skriv for at lære - og lær at skrive" (https://danskpaany.systime.dk/?id=240#c1261)
"Kreativ skrivning" (https://danskpaany.systime.dk/?id=243)
Goffman og Meyrowitz: Frontstage, backstage og middle region (https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=153&L=10 og https://hbdansk.systime.dk/?id=226#c787 )
"Persona" (https://danskpaany.systime.dk/?id=295#c1192)
"De syv snubletråde": https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=130
Omfang i alt ca. 10 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 4 - sidste aflevering
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810558",
"T": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810558",
"H": "/lectio/2313/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74224810558"
}