Titel
6
|
Social Media: Are they social?
Forløbet tager udgangspunkt i brugen af sociale medier og inkluderer arbejde med forskellige genrer som kortfilm, artikler og spoken word. Derudover er der arbejdet specifikt med personkarakteristik, sprog, filmiske virkemidler udover generel analyse og fortolkning.
Der har været fokus på begreber som fomo, trolling, troll, SoMe, ligesom vi har diskuteret vaner (egne og forestillinger om andres) og løsninger på problemer som fx trolling, og bevæggrunde for, hvorfor det eksisterer på de sociale medier. Eleverne har skulle indgå i diskussion og samtale om egne perspektiver på emnet med deres klassekammerater med forskellige perspektiver på emnet, men også kunne sætte sig ind i specifikke kilder og argumentere for disse uden personlig indblanding.
Derudover har der også været et fokus på at træne elevernes færdigheder i at lave kildehenvisninger og dermed bidrage til målet om studieteknik, samt at træne genren "Manuscript for Speech".
Arbejdsformerne har været varierede - præsentationer, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde.
Kernestof:
NOAH, kortfilm, fra antologien From Where You Are 2, https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=156
Leo Traynor: The day I confronted my troll, fra antologien From Where You Are 2, https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=132
Whitney Phillips: Interview with a troll, fra antologien From Where You Are 2, https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=133
Hilary Anderson: "Social media apps are 'deliberately' addictive to users", 4. july 2018, BBC, https://www.bbc.com/news/technology-44640959
Gary Turk: "Look Up", https://www.youtube.com/watch?v=Z7dLU6fk9QY
"The Social Network", instrueret af David Fincher, tilgået på mitCFU
Supplerende stof:
Theory about communication:
- Goffman: Minimal Response, PDF
- Still Face Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg
- Jay Randall, Twins 1: https://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY
- The Ellen Show, Twins 2 "with translation": https://www.youtube.com/watch?v=ocjWFGIQr3s
Social Media Addiction Statistics: https://www.addictionhelp.com/social-media-addiction/statistics/
Emma Fierberg: "I quit social media for a month and it changed my life", 10. january 2018, https://www.businessinsider.com/i-quit-social-media-for-one-month-it-changed-my-life-facebook-instagram-snapchat-twitter-millennial-2018-1?r=US&IR=T
Jean Twenge: "Smarthphones are damaging this generation's mental health", 17. november 2017, https://www.weforum.org/agenda/2017/11/smartphones-are-damaging-this-generations-mental-health/
Nick Morrison: "Social Media Is Not To Blame For Children's Poor Mental Health", Forbes, 10. october 2019, https://www.forbes.com/sites/nickmorrison/2019/10/10/social-media-is-not-to-blame-for-childrens-poor-mental-health/
Tom Bawden: "Social media has no significant impact on teenagers’ mental health generally, study suggests", 6. april 2023, https://inews.co.uk/news/science/social-media-not-bad-feared-teen-mental-health-study-2258605
Anne Mette Thorhauge og Stine Liv Johansen: "Hvorfor det er en dårlig ide at tale om afhængighed", artikel fra Medierådet for børn og unge, 2018
Ekstra:
Midtvejsscreening på Minlæring
ESL Conversation Questions: http://iteslj.org/questions/privacy.html
Grammatik:
Kongruens (minlæring)
Verballed (minlæring)
Hjælpemidler/portaler:
Ordbogen.com, Ordbogen.com
The English Handbook:
- 6.1. Short story or novel, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148
- 6.2. Non-fiction text, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=147&L=0
- 6.8. Short film, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=178
Skriftlig eksamen på HHX:
- 4A: Manuscript for speech, https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=141
- Nyttige vendinger, https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=159
- Struktur, https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=152
- Tjekliste, https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=146
|