Holdet 2022 1j22 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Y - Køge Handelsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Cristine Garn, Samantha Heimann Capasso, Sonja Holm Gulstad, Trine Munkholm Teglskov
Hold 2022 1j22 EN (1j22 EN, 2j23 EN, 3j24 EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til engelsk: Who am I?
Titel 2 USA: A country profile
Titel 3 The American Dream, Values and Beliefs
Titel 4 UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Titel 5 USA: Immigration, minorities, and Civil Rights
Titel 6 The UK - colonialism and country profile
Titel 7 The UK - class system and social mobility
Titel 8 Consumerism
Titel 9 Crime in fiction
Titel 10 Election year
Titel 11 India - Country Profile (inkl. værk) (Ex)
Titel 12 Grammatik/e-mails/analyse
Titel 13 Animal Farm - værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til engelsk: Who am I?

Med udgangspunkt i bogen Compass af Dorthe Hjort Jensen, Nanna Flindt Kreiner, Jesper Kaalund og Bo Høpfner Clausen arbejdes der specifikt med kapitlet "Who Am I?", som beskæftiger sig med identitetsdannelse og de faktorer, der skaber vores personlighed, herunder også fokus på klasse i UK. Der arbejdes primært med non-fiktionstekster og analyse af disse tekster, samt en selvreflektion over egne valg og drømme.

Keywords: identity, personality development, vocation, education, genetics, parenting, environment, societal variables, class

Faglige mål:
Træning af læse-, skrive- og lyttefærdigheder og at kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige tekster om et fagligt emne.
Træning i at kunne redegøre for indhold og synspunkter.
Træning i at kunne analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode - fokus på non-fiction genren
Træning i at udøve kildekritik

Kernestof:
Texts:
- Abby Young-Powell: How I found my vocation
- Jephta Asamoah: As a black, deaf student, I work 10 times harder
- Molly Innes: Now I'm an Oxford student, am I still working class?
- Kevin Shafer: Why Canadian dads are more involved in raising their kids than American fathers

Video clip:
BBC: Seven Social Classes (2m 50s), 1ns, link: https://www.bbc.com/news/av/uk-22011732

Analytical tools:
- Plot and characterization, from The English Handbook
- Style and language
- Modes of persuasion: Ethos, Pathos, Logos

Supplerende stof:
- Grammatisk fokus: subject/verb agreement, apostrophe, the odd one out, semantic fields

Project:
- Make a Video News Clip based on one of the texts read in class using information about personality development

Omfang: ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 USA: A country profile

An introduction to the United States of America.
Focus on general knowledge about the States: geography, demographics, history and events.
Focus on seeking and finding relevant information on the internet.
Focus on group work and presentation skills

Faglige mål:
Træning i at orientere sig i engelsksproget stof
Træning i at analysere aktuelle forhold i USA og anvende engelskfaglig viden om historiske- kulturelle- og samfundsmæssige forhold.
Træning i at formidle sin viden
Træning af mundtlighed og mundtlig fremstilling (præsentationsteknik)

Kernestof:
- Geoguesser: US Major cities - link: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3095
- Geoguesser: US 50 states - link: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3003
- US Census: Population and demographics - link: https://www.census.gov/popclock/
The Great America Quiz + worksheet

Omfang: ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 The American Dream, Values and Beliefs

Focus on the idea of the American Dream - definition, general values and beliefs
Focus on analyzing documentaries

Keywords: Cultural diversity, The land of opportunities, Immigration (briefly) / cultural pluralism

Faglige mål:
Træning af læse-, skrive- og lyttefærdigheder og at kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige tekster om et fagligt emne.
Træning i at kunne redegøre for indhold og synspunkter.
Træning i at kunne analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode - fokus på non-fiction genren
Træning i at kunne perspektivere til samfundsmæssige -og kulturelle forhold i USA.

Kernestof:
Texts:
- The American Dream, from: Get Ahead, Helle Pløger og Mai-Britt Fennefoss Nielsen, Forlaget Øknom, 2002
- Traditional American Values and Beliefs, ch. 2 from American Ways, by Datesmann, Crandall and Kearney, Longman, 2005
- Making Generalizations About American Beliefs, Ch. 1 in 'American Ways' by Datesman, Crandall and Kearny, Longman, 2005
- The Constitution of the USA

Analytical tools:
- Documentary, ch. 5.4 in The English Handbook:
- How to analyse a Documentary, ch. 6.11 in The English Handbook
- Plot and Characterization, from Creative Writing

Youtube videos:
- National: Defining the American Dream, from The New York TImes, 2009, link: https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo (3.12 mins)
- First-Generation Americans Talk About The American Dream, from As/Is, Buzz Feed (2.05 mins)

Documentaries:
- America's Broken Dream: Middle-class families living in Motels (Poverty in the USA Documentary), by Java Films 2012

Film:
- Pursuit of Happiness, dir.: Gabriele Muccino, 2006

Supplerende stof:
- Grammatisk fokus: Sætningsanalyse og sætningsled

Omfang: ca 35 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektdag 16-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 UNDERVISNINGSBESKRIVELSE

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 120 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 USA: Immigration, minorities, and Civil Rights

Focus on segregation in the US and the rise of the civil rights movement. Keywords: racial segregation, Rosa Parks, the Montgomery Bus Boycott, Lunch-counter sit-ins, Martin Luther King.
Focus on analytical tools.

Faglige mål:
Træning i at analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af fagterminologi og metode
Træning i læse-, lytte-, talefærdigheder
Træning i at kunne perspektivere til kultur, historie, og samfund i USA
Træning i at kunne redegøre for indhold og sproglige særtræk, anvendelse af ordklasser, retoriske virkemidler, formalitet og stil.
Træning i tekstgenkendelse, læsestrategier og kildekritik.

Kernestof:
Tekster:
- ‘The US Civil Rights Movement – Historically Speaking’, By Elaine McCarthy in the Speakeasy – November 2003 (see Lectio)
- Sitting Down to Take a Stand, from NYT Upfront Magazine, by Sam Roberts and Joe Bubar, 06/01/2020, link: https://upfront.scholastic.com/issues/2019-20/010620/sitting-down-to-take-a-stand.html#1210L
- Staying Strong: Oral History from Joseph McNeil 1978 (The Greensboro Four), from Upfront magazine, NYT, 6 January 2020, (upfrontmagazine.com)

Documentary:
- Murder in Mississippi, DR2, 2018, udgivelse: MitCFU

Analytical tools:
- How to analyse Speech, ch. 6.3, The English Handbook
- How to analyse Poem, ch. 6.4, The English Handbook

Supplerende stof:
- Grammatik: Kongruens / verbalkongruens
- Apostrof genitiv (ejefald)
- False Friends
- Ordstilling på engelsk
- The English Handbook: How to analyse documentary

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 The UK - colonialism and country profile

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 The UK - class system and social mobility

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay - fiction 06-10-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Consumerism

I dette forløb har vi arbejdet med Consumerism. Vores fokus har været at arbejde med consumerism og forbrug ved hjælp af både TED talks, non fiction, fiction og film. Eleverne har selv produceret en podcast, hvor de har diksuteret pros and cons i forb. med forbrug og overforbrug.


Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. forstå varierede former for autentisk engelsk – I læser tekster og hører tv-klip på originalsproget

2. anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med consumerism- herunder co2 neutral, over consumption, climate, climate action, social supermarkets, CSR etc.

3 anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur, sproglig analyse og kommunikativ analyse- vi har læst In flight Entertainment, Baglady og arbejdet med argumentative essays.

7. redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner – nogle af teksterne lægger op til samtale/diskussion
Herunder US' holdning til forbrug, klima mm.

Materiale:
Fiction:
In Flight entertainment
Baglady
Wings & Thrift shop by maclemoore

Non Fiction
Social Supermarkets
Buying yourself
TED talk lauren Singer- my life in a jar

Supplerende materiale:
True Cost
2 afsnit af Blood, Sweat and t- shirt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 13-12-2023
Ny opgave (2) 13-12-2023
Ny opgave 28-01-2024
Ny opgave (2) 11-02-2024
Ny opgave (4) 27-02-2024
Podcast assignment 27-02-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Crime in fiction

Crime in fiction
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 3- analytical essay 07-04-2024
Assignment 3- analytical essay 07-04-2024
Oral presentation based on written work 16-05-2024
Oral presentations based on written work 22-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Election year

We will focus on understanding the political system in the US with emphasis on the upcoming presidential election.

Focus on speeched from Trump, Harris, Biden

Understanding the political system
Omfang 10 %
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering på skolen 10-10-2024
Screening 29-10-2024
Projektdag Lingua Franca 31-10-2024
Projektdag Lingua Franca 31-10-2024
Manuscript for a Speech 12-11-2024
Trump's Speech 13-11-2024
Presentations US elections 14-11-2024
Harris' Speech 15-11-2024
Presentations Election year 02-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 India - Country Profile (inkl. værk) (Ex)

Country profile of India focusing on historical, political and cultural traits, such as: Gandhi, Caste system, Marriage and Dowry (The role of women in India), Partition and the concept of Two-Indias
Also focus on literary analysis of the novel 'The Mango Season'

Kernetekster:
History and Economy:
- 'India at a Glance', from Emerging India by Ruth Flensted et. al, Forlaget Øknom, 2004
- 'The Birth of Pakistan and India', from NY Times in Upfront magazine, January 30, 2012
- 'A Tale of Two Indias', from NY Times in Upfront magazine, Vol. 143, January 10, 2011
- 'Indian Politics Today', from Discovering India by Arti Kumar and Dorte Bæk-Sørensen, L&R, 2015

Religion, Castes and Politics:
- 'Dalits, Still Untouchables' by Ajit Kumar Jha, February 3, 2016, in India Today magazine - Link:    https://www.indiatoday.in/magazine/the-big-story/story/20160215-dalits-untouchable-rohith-vemula-caste-discrimination-828418-2016-02-03
- 'Issues of the Caste System', from Discovering India by Arti Kumar and Dorte Bæk-Sørensen, L&R, 2015
- 'What is India's Caste System?' from BBC, Feb. 25, 2016 - Link:  http://www.bbc.com/news/world-asia-india-35650616

Women's role in India:
- 'Devadasis are a Cursed Community', by Nash Colundalur, The Guardian, Friday 21 January 2011 - Link: http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2011/jan/21/devadasi-india-sex-work-religion
- 'Dowry Deaths are a Hidden Curse', by Priya Virmani, The Guardian, May 23, 2012 - Link: https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/may /23/dowry-deaths-big-fat-indian-wedding
- 'Women Challenge Arraged Marriage in India', by Seema Chowdhury, in Global Press Institute, Oct. 5, 2011
- 'Demarcations', from Narrating India by Katrine Brøndsted, Saxo, 2016
- 'Women, Marriage, Dowry, and Work, from Emerging India by Ruth Flensted et. al, Forlaget Øknom, 2004

Gandhi and Anna Hazare:
- 'Mahatma Gandhi', from Discovering India, by Arti Kumar and Dorte Bæk-Sørensen, L&R, 2015
- 'Gandhi', from: Bio.True Story - Link: https://www.biography.com/people/mahatma-gandhi-9305898
- 'Anna Hazare: India's Pioneering Social Activist', By Kalpana Sharma, BBC News, 7 June 2011

TATA - A Conglomerate:
- An Overview of TATA Group - Link: http://economictimes.indiatimes.com/tatagroup.cms  
- Company Homepage - Link: - http://www.tata.com/aboutus/index/About-us
- Article: Out of India by Jamshedpur form The Economist, March 3, 2011 - Link: http://www.economist.com/node/18285497
- Article: Tata inTurmoil: The battle inside India’s Biggest Business by Simon Mundy from The Financial Times, Feb. 16, 2017 - Link: https://www.ft.com/content/b912652a-f30f-11e6-8758-6876151821a6
- Documentary: Tata: India’s Global Giant (docu) - Link: http://www.bbc.co.uk/programmes/p02hrf4f

Litterature (novel):
- 'The Mango Season' by Amulya Malladi, Ballantine Books, New York, 2004


Supplerende stof:
Dokumentar: Death, Sex and the Gods (Devadasis in India) https://www.youtube.com/watch?v=zL67d0-82PA
Youtube: 'Pigmentocracy - Real Talk About Fair Skin'  https://www.youtube.com/watch?v=u-jNG6LSDJ0
Bio

Omfang: 245 sider (inkl. værklæsning på ca. 200 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyzing 'Outsourced' 14-01-2025
Resume + brainstorm 21-01-2025
Introduction + thesis statement 22-01-2025
PEE Racism in Football 28-01-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 12 Grammatik/e-mails/analyse

Systime.dk grammatikbøger -
Engelsk grundgrammatik
Engelsk fortsættergrammatik
Engelsk multimediegrammatik
https://emmg.systime.dk/?id=430#c1327

Oxford Advanced Learners
Ordbogen.com
Thesaurus.com
Gyldendals ordbøger
Fejlstøvsugeren
Link til Min Læring -Engram
https://app.minlaering.dk/bog/1

Skriftlig eksamen i engelsk HHX
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/

AP- bogen- Almen Sprogforståelse
https://apbogen.systime.dk/?id=166#c523

The English Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk/

Gyldendals engelsk grammatik
Yours Faithfully
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Animal Farm - værklæsning

Vi læser George Orwells roman 'Animal Farm'.

Fokus på begreber som:
- Propaganda
- Equality and inequality
- The Power of Language
- Control and corruption
- Class.

Fokus på Literary Criticism.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve (genaflever oprindelig opgave) 18-03-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer